28 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

28 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Izmirmektupları Kuşadası kermesi çok parlak oldu Kermes üç gün sürdü, muhtelif eğlenceler, oyunlar tertib edildi Kuşadası kermesinde davetliler, İzmir (Akşam) — Bergama ve Göl- sonra yilâyetin leri, san hafta yapılmıştır. Yur. ve tabii güzellikleri yrı hususiyetleri bulu. damı kazası, kı pek çok halkı toplamış- tir. Gene kermes eğlenceleridir ki İz. irden h en, otomobil ve oto. n Selçuk nahi, yesindeki âsaratikayı ve Efes harabe. yaretlerini temin etmiştir. İz. ni civar kazalarla köylerden gelen pek çok halk, atalarımızdan kal. ma cirid, cop kaldırma Oyunlarını, k, Bengi, Harmandalı gibi milli yunlarımızı seyrederek, kaza gençli- ğinin verdikleri müsamerelerde tem- sil ettikleri muhtelif piy rek, emsalsiz tabiat güzelli lerini yerlerine neşe jı Kuşadası kermesi, üç gün devam efmiştir. İlk gün Kuşadası kazasının Selçuk nahiyesinde geçmiştir. İzmir. den giden davetliler, Selçuk istasyo- nunda kalabalık balk ve efeler tara- fından karşılanmışlardır. Kuşadası gençlerinin teş! ttikleri muzika ta. kımı, muhtelif alar çalarak davet. Hileri eğlendirmiştir. Selçuk kermesi, Cumhuriyet. mey- danında yapılan toplantıda Atatürk nin önünde kâza kaymakamı. nin söylediği bir nutukla açıltmıştır. O gün Efes harabeleri, Selçuktaki Ay. dınoğlu İsabey camii gezilmiş, Odeon kabak rekkep takımı, yanık türkülerle konserler vermiş, zeybek oyunları oynanmıştır. Ayni zamanda birde ehli hayvan seri yetiştirilmiş hi ikram di açılmış, iyi anların sahiplerine er verilmiştir. Kuşadası günü: Kermes eğlencele- rinin günü Kuşadası merkezin- de geçmiştir. Gençler, deniz sporların. da ne kadar ileri vaziyette bulunduk- larını kermes davetlileri şerefine yap- akları müsabakalarla göstermişlerdir. Kuşadasında da muhlelit eğlence. rmes eğlence. | ler, oyunlar tertip edilmiş, zeybekle- rin toplu ve tek oyunları çok takdir olunmuştur. Mini kıyafetli yetişmiş 'Türk kızlarının milli oyunları çok be- genlimiş, kızlar içinde Kuşadası Parti başkanının kızı Neclâ birincijiği ka zanmuşlır. Gece, sabaha kadar devam len ve çok neşeli geçen bir balo ve- rilmiştir. Aziziye günü: Kermesin üçüncü iye çamlı nda geçmiş- tir. Aziziye kermesine valimiz B. Fazlı Gülecin fevkalâde meşguliyeti sebe- bile İzmir vali muavini B. Cavid Ün- ver, mebuslarımız, ecnebi devletlerin İzmir konsolosları, bir çok aileler işti- rak etmişlerdir. Davetliler şerefine bir ziyafet verilmiş, muhtelif eğlenceler, oyunlar yapılmış, gençler güreş- mişlerdir. Kuşadası kermes eğlenceleri, çok neşeli ve istifadeli geçmiştir. Emniyet memurları Yakında bazı nakiller ve terfiler olacak parağı umumi nakil ve tebed. İstanbul zabıtası erkâ- nı meye deli da esaslı değişiklikler o- Jacağı beklenmektedir. Bu cümleden olmak âzere şube mü- Gür ve muavinleri arasından bazıları taşra emniyet müdürlüklerine terfien s enstitüsünü bi. ni bir kısmı emniyet tayin olunacaklardır. Bundari başka emni: uzun müddet rine gönderiler Yakmda yüksek tasdikten çıkacak olan Wistenin tatbikatına gelecek ay başı gec ktir, Şibinkarahisarda yağmurlar Ş. Karahisar 27 (AA) — Birkaç gündenberi ziraal için çok faydalı yağ- murlar yağmaktadır. * müdürleri ara- | Bu sene dünya buğday mahsulü diğer senelerden çok bereketli olmuştur Bu sene dünya- nın her tarafında buğday mahsulü bol olmuştur. İn- gilterede yapılan hesaplara göre bu mahsulün değeri 950 milyon İngiliz lirasıdır. 934 senesi mahsulünün kıy- meti 530 milyon steriindi. Büyük buh- randan evvelki yılda, yani 928 dedün- ya buğday mahsulünün kıymeti bir milyar yöz milyon İngiliz lirası idi. Yukardaki kıymetler arasındaki büyük farklar az veya çok mahsulün olmasından ziyade fiat istikrarsızlı- fından ileri gelmiştir. Bu gayritabii tefarüt ve farklar hakkında bir fikir edinmek için İngilterenin başlıca hu- bubat piyasası olan Liverpoldaki pi- yasaya bakmak kâfidir. 1997 senesi 13 eylülünde Liverpolda bir kental (on iki buçuk kilodur) buğ- dayın kıymeti 8 şilin 3 pens iken bu #ene eylülünün on üçünde 4 şilin 8 penese düşmüştür. On iki ay içinde buğday fiatinin İ yarıyarıya inmesi buğday yetişliren ve İhrac eden memleketlerin köylüsü için felâket ve sıkıntıdır. Köylünün satın almak kudreti azalması bunun sarfettiği sanayi mamulâtının azal- masını istilzam etmektedir. Neticede sanayi âmelesi arasında da işsizlik vve müzayaka çoğalmaktadır, Bu sene cihan buğday piyasasının yarıyarıya inmezinde başlıca âmil ta- blatin bu sene bahşettiği fevkalâde bereket ve mebzuliyettir. Bu sene mahsulün çok olmasında diğer bir Amil de evvelki senelerdeki kuraklık dolayısile az mahsul yetişip fiatlerin yükselmesi üzerine zeriyatın çoğaltıl- mış olmasıdır. Bu sene buğday zerolunan saha, 1932 ilâ 1936 senelerinde buğday ekl- Iki yangın Eski bir köşkün bir kismi yandı at on dörlte Paşabahçede e çayırında B. Nusrete alt bir yalıdan yangın çıkmış, kısa bir müd- det zarfında eski ve ahşab yalının kıs- mi Azami yanmışlır. Üsküdar itfalye- sinin gayretile ateş daha fazla geniş- lemeden söndürülmüştür. Yangının sebebi zabıtaca araştırıl- maktadır. Büyükparmakkapıda B. Agoba ait Özgayret apartımanının kalorifer dal- Yesinde ocak etrafındaki tahtaların tutuşmasile yangın çıkmış ise de vak- tinde yetişen Beyoğlu Itfaiyesi ateşi olduğu yerde söndürmüştür. bir ogazetenin 14 üncü yılı İzmit 21 (A.A.) — Şehrimizde çık- makta bulunan Türk Yolu gazetesi- nin on dört yaşına basması münase- betile dün Halkevi salonunda gazete tarafından bir toplantı tertip oluna- rak bir çay ziyafeti verilmiştir. Bu ziyafetle şehrimiz büyüklerinden ba- zı zevatla gazetenin bütün muharrir ve yardımcıları hazır bulunmuş ve muhtelif hatipler tarafından gazete- nin vilâyetimize yapmış olduğu hiz- metler hakkında sözler söylenmiş ve İzmitte muharrirler, gazetede çıkmış olan yâ- zılarından bazılarını ookumuşlardır. Ziyafet, üç saat samimi bir kültür ve edebiyat havası içinde geçmiştir. Bir işçi başina düşen kalasla - yaralandı Nişantaşında yenibir aparlıman inşaatında çalışan Mustafa isminde biri, başına düşen bir kalas parçasile ağır surette yaralanmış, tedavi için Amerika hastanesine yatırılmıştır. Kalasın düşüşünde hariçten bir kimsenin taksiri olup olmadığı zabi- taca araştırılmaktadır. , Buğday fiatleri 12 ay içinde yarı yarıya inmiştir. Fakat son zamanlarda harp tehlikesinin baş göstermesi üzerine buğday yeniden kıymetlenmeğe başlamıştır Jen sahanın vasetisine nazaran yüze de 10 nisbetinde daha geniştir. Bu sene bereket olmasaydı ve daha evvelki seneler derecesinde az mah- susul yetişmiş olsaydı. Fazla arazi ekilmiş olmasının bir zararı görülmi- yecekti, Lâkin çök arazi zereğilmesi üzerine mahsulün de fevkalâde bere- kelli olması bütün hesapları altüst eder. Şu kadar var ki son günlerdeki harp tehlikesi buğday piyasasının tam vak- tinde bir derece imdadına yetişmiştir. Şimdi yalnız iktisadcılar değil bütün dünya politikacıları da buğday mah- sülüne en mühim bir siyasi ve askeri âmli olarak büyük kıymet veriyorlar, Bu seneki buğday mahsulünün mik- darınaait son tahmin ve hesaplar her tarafta ehemmiyetle takib edilmekte- dir. Şimali Amerikadaki İngiliz domin- yonu Kanadada bu seneki buğday mahsulünün miktarı geçen sene mik» tarının tam iki mislidir. Amerika müttehid hükümetlerin- de de buğday mahsulü bu sene mü- kemmeldir. 1936 senesinde Amerika- nın mahsulü kendi ihtiyacına kâfi gelmediğinden hariçten buğday cel- bine mecbur kalmıştı. Geçen sene İse mahsulü kendi ihtiyacına yetiştikten başka harice 100 milyon buşel (bir İn- giliz kilesi olup 25 kilodur) buğday ihrac etmişti. Bu seneki mahsulü da- ha bereketlidir. Kanada ile Amerika da buğday mahsulünün çok bereketli İstinye cinayeti muhakemesi Suçlu Mustafa katilde alâkası| olmadığını söylüyor Bir müddet evvel İstinyede ağabey» sinin nişanlısını ka banca ile öldürmekten maznu tafanın muhakemesine dün ağır ceza mahkemesinde başlanmıştır. Son tahkikatın açılmasına dair iddi- anamede Müstafanım, Mehmedi taam- müden öldürdüğü iddia edilerek ceza kanununun 450 inci maddesine göre cezalandırılması isteniliyordu. Evrak okunduktan sonra maznun Mustafa sorguya çekildi, suçunu inkâr ederek şunları anlattı: — Ben Mustafayı vurmadım. Bana iftira ediyorlar. Vaka günü çilekçi Hü. seyin adında birinden alacağımı iste- mek üzere Arnavudköyünden İstinye- ye giderken yolda Ayazma mevkiinde Kehmedle karşılaştık. O zamanlar ben Katina üdında bir kızla nişanlarmış- tım. Mehmed yolda karşıma çıkınca ya- nıma sokularak bundan sonra Katina ile alâkamı kesmemi söyledi, Sebebini sorunca dn: meğe başladı. Bir aralık bana silâh da çekti. Ben oradan zorlukla kaçtım. Onul ben vurmadım, Şahi id olarak dinlenen sivil polis me- muru İsmatl de şu ifadeyi verdi: de Ayazma deresinde ci- nayet olduğunu haber alarak arkada- şım Hasanla beraber oraya gittik. Meh» med ağır yarâlı olarak derenin kena- rında yatıyordu. Kim tarafından vü- rulduğunu sorduğumuz zaman: «Beni kahveci Mustafa vurdu.» dedi. Derhal imdad otomobili getirterek kendisini hastaneye kaldırdık. Yolda giderken de; «Ben vaktile Mustafanın kardeşi. min nişanlısını kaçırmıştım. Bu yüz. den aramız açıktı. Mustafa intikam al. mak istiyordu ve şimdi de burada kar. «Eğer bu sözümü dinle. | mezsen seni öldüreceğim.» diyerek üze.) rime atılıp sövmeğe ve yumrukla döv. | olması cihan piya» sasının sukutunda buşlıca âmil olmuş tur. Avrupanın bu s& neki buğday mah- sulü geçen seneye nazaran 28 milyon büşel fazladır. Avrupanın başlıca buğ- day müstahsili memleketi bulunan Macaristan ile Romanyada bu seneki mahsul fevkalâde bereketli olmuştur. Fransanın bu seneki buğday mah- sulü geçeni #engye nazaran 50 milyon buşel fazladır. İtalyanın bü seneki mahsulü 1937 senesine nazaran 30 milyon büşel 82 olmakla beraber mahsulün az idrak edildiği 1936 senesine nazaran bere ketlidir. Almanyanın bu seneki buğday mah. sulü geçen üç seneye nazaran daha bereketlidir. Lehistanın mahsulü de külliyetlidir. Küçük müstahsil mem- Teketlerin vaziyetinde mühim bir de- ğişiklik yoktur. Yalnız Hindistanda bu seneki mahsul geçen seneye naza- ran hissolunacak derecede çoktur. Dünyanın cenup nısfındaki müs- tahsil memleketlere gelince Arjanti- nin bu seneki mahsulü 250 milyon ve Avastralyanmki 50 milyon O buşel tahmin olunuyor. Fakat burulardaki zeriyalın yetişmesi havaya tâbi oldu. undan bu hesaplar kuru birer tah- minden ibaret bulunuyor. 1938 sönesi dünya buğday mahsu- lünün yekünu 4 milyar 227 milyon buşel tahmin ediliyor. Bu miktar ge- çen sene dünya mahsulüne nazaran 401 milyon büşel fazladır. Bu kadar bereket karşısında dünya piyasasının düşmesi tabildir. Yalnız harp tehlike- si sukutun önünü almıştır. Harp çi karta bütün dünyada en 7 nılan meta buğday olacakt Kıskançlık Bir kadın başka bir kadını sokak ortasında dövdü en gün sokakta Sehere ra Üzerine atılarak küfretmiş ve yumrukla kadını dövüp yere yuvaria mıştır. Gürültüye gelen polisler kav- gacı kadınları yakalı ar, Hicran das vacı olduğunu söylediği cihetle ikisini de adliyeye vermişlerdir. Dün Sultanahmed üçüncü sulh ce za mahkemesinde yapılan muhakeme neticesinde Seherin sökük ortasında Hicranı dövdüğü ve hakaret ettiği $ bit olduğundan 31 gün hapsine ve 6 lira para cezası ödemesine miştir. Beher mahkemede tevkif edilerek tey« kifhaneye gönderilmiştir. r veril. Alacak meselesinden kavga Aksarayda oluran Ali ve Şevki isim- lerinde iki arkadaş bir alacak mesele sinden kavga etmişler; Şevki, Aliyi de- mirle başından yaralamıştır. Polis, Aliyi tedavi altına aldırmış, Şevkiyi yakalamıştır. Etrüsk dün mine gitti Geçenlerde limanımıza gelen De- nizbankın Etrüsk vapuru dün ilk şe- ni yapmak üzere Mersine doğru ket etmiştir. Etrüsk bir defaya mahus olarak Fethiye ve Rodosa da uğrıyacaklır, şılaşınca beni vurdu» dedi. Onu has- taneye biraklıktan sonra Mustafayı yakaladık. Mustafa karakolda verdiği ifadede suçunu iliraf ederek yolda Mehmedin silâh çektiğini ve kendisi ta- bancasını çekerek Mehmeği öldürdüğü nü söyledi. Halbuki biz Mehmedi ya- ralı bulduğumuz zaman üzerinde ve yanımda silâh yoktu. Diğer şahidlerin celbi için muhake- Me başka güne bırakıldı.