28 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

28 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Lig maçları başlarken Her sene tazelenen hakem derdi ni ER Lig maçları başlarken eski senele- | fikstürü yapıldı. Paraların taksimi | Sovyet hükümeti derhal bu hususta rİn hatıralarını zihnimizde canlandır. | şekli görüşüldü. Daha ziyade idari | müzakerelere girişmeğe âmadedir.» mağa çalıştık. Bilmeyiz kaç senedir | olan bu taraflara dokunmadan, maç- mevsim başında hep ayni vaziyeller | ların can noktası telâkki edilen ha- karşısında kalırız. Mevsim başında | kem meselesine temas edeceğiz. ağızdan ağıza dedikodular, gazete 8a- Evvelki senelerin verdiği fena neti- hifelerinde tahminler, yazılar, ten- | celerden ibret almıyarak, hakemlerin kidler, beyanatlar biribirini kovalar. | intihabı gene klüplere terkedilmiştir. Her kafadan bir düşünce doğar. Mü- | İşte maçların tadını bozacak bir ka- talâalar yürütülür. Klüpler uyuşa- | rar... maz. Mıntaka ile stadyomlar arasın- Maçlarda hakemleri intihap hakkı- da bir türlü anlaşma temin edilemez. Büyük klüpler (!) küçük klüpler (!) çepheleri faaliyete geçer. her tarafında olduğu gibi, hakem ko- Nihayet buna çare bulunur. Mu- mitesinin hakkıdır ve ona verilmeli- vakkaten olsa da gene bir tarzı hal | dir. İstanbul hakem komitesi başkanı ile işe girişilir. Bütün bu hayhuy | 990 zamanlarda B, Nüzhet Abbas idi. içinde güya partiyi kazananlar mem. | (Eğer başkan vazifesine devam et nun, kaybedenler de bir sene sonra | miyorsa derhal lir maçları başlama- için hazırlığa başlarlar, dan yenisini intihap etmek lâzımdır. 1923 senesindenberi 15 senedir (1) Eğer hakem işini kitiplere terkeder- futbol lig müsabakaları hikâyeleri böyle devam eder, .. nı klüplere vermekle çok yanlış dü- ş#ünülmüştür. Bu intihap, dünyanın Olacağız: Klüpler kendilerine bırakılan ha- kem intihabında, eskiden olduğu gi- bi, yüzde doksan uyuşamazlar. O zâ- man hakemi ajanlık seçer ve Klüpler Bu sene de böyle oldu: Büyük Klüp- ler bir tarafa ayrılmak istediler, Mil- H kümenin devamını istediler. Lig maçlarının iki devreli olmasına razı olmadılar, On beş senedir olduğu gibi yazıldı, çizildi. On beş senedir olduğu gibi, nihayet bir taraf partiyi kazandı. Ya- ni iki devreli lig maçları istiyen taraf arzusuna nail oldu. Şimdi lig maçla- rna başlanıyor. © ... Her lig maçından evvel yapılması mutad merasim geçenlerde ta mamlandı. Klüp murahhasları alâ- kadar spor makamlarının huzurunda toplandılar, Kuralar çekildi. Maçların Akdeniz tenis ederler. Dünyanın hiçbir tarafında böyle bir usul yoktur. Mademki en son hak ajanlığa veriliyor. Neden doğrudan doğruya hakemleri ajanlık veya ha- kem komitesi seçmesin? Maçın hake- mini intihap hakkı, Klüplere verilmek usulü kalkmadıkça, hakemlerin 010- riter olması imkânsızdır. Kiüplere hakem intihabı hakkını vermek, mahkeme suçlularına. hâ- kimlerini seçmek usulünü ihdas et- mekle müsavi değil midir? kkk Boks maçları sek, şu vaziyeltlerin devamına şahid deister istemez bu hakemi kabul Rİ Belçika 6 sınıfı silâh altına çağırdı. Londrada sığınaklar yapılıyor (Baş tarajı 1 nci sahifede) ra ve Nezaretlere tayyare dafi topları konulmuştur. Londra 21 (A.A.) — Harbiye Neza- ,Tetinin bir tebliğine göre, harp tak- dirinde ordu ve hava kuvvetleri nez- dindeki gayri muharip vazifeleri gör- mek üzere bir kadın teşkilâtı vücude getirilmiştir. Sovyet Rusya yardıma hazır Berlin 21 (A.A.) — Prag radyosu, Sovyet Hariciye Komiseri Litvinofun aşağıdaki deklârasyonunu neşretmek- tedir: «İngiltere ve Fransa, Çekoslovak- yaya yardımlarını vadettiler, Binmen- aleyh bunun üzerine Sovyet Rusya da Çekoslovakyaya karşı olan bütün ikti- fak taahhütlerini ifaya hazırdır. İn- giltere, Fransa ve Sovyetler Birliği arasında sıkı bir askeri teşriki mesal şartları tesbit edilmiş bulunuyor. İngiltere kralının hitabesi Londra 27 — İngiltere kralının hal. ka bir hitabesi neşredilmiştir. Kral hi- tabesinde diyor ki; «Gayet nazik bir zamanda bulun. duğumuzu biliyorum. Liderlerime bü» yük emniyetim vardır. Allahın inaye- tile önlerindeki büyük meselenin sul- hen tevsiyesine bir çare bulacaklarını ümid ediyorum.» Londra 21 — İngiliz kraliçesi Eliza bet bugün Kuin Elizabet vapurunun denize indirilmesi merasimine riyaset etmiştir. Kraliçe merasimde bulunan binlerce halka hitaben, kralın bir me- sajını okumuştur. Bu mesajda ezcüm- le deniliyor ki: «— Memleketimizi ve bilhassa Av- Tupa âfakını kaplıyan kara bulutlar karşısında yese düşmeyin, vaziyetin vahameti kaşısında şaşırınak, İngiliz milletinin şiari değildir. Sükün ve ka- karımızı ve şeflerimize İtimadinizi mu- hafaza ediniz.» Alman motörlü kıtaatı nereye gidiyor? Berlin 21 (A.A) — Bugün Berlin sokaklarından garpten gelen ve ce- nubu şarki istikametinde giden mü- him motörlü kıtaat geçmiştir, Bu ge- çiş, İki santten fazla sürmüştür. Prag karanlık Prag 27 (A.A,) — Prag mütemadi- yen hava müdafaa hazırlıkları yap- maktadır, Şehrin etrafındaki sırtlara bataryeler ve toplar yerleştirilmiştir. Akşam sokaklarda zifiri bir karanlık vardır. Devriyeler pencerelerden ışık sınmamasma, arabalarda fener yakıl. mamasına nezaret etmektedirler, Birkaç hava meydanı harekete hazir bir halde bulundurulan avcı tayyare- leri ile doludur. Projektörler arada st- rada havayı araştırmaktadırlar. Bü- furnuası Yorgo ile Kiryako Milk tenis takımı Atinaya K karşılaşacak gidiyor Mütareke senelerinin en revaçta Yunan tenis federasyonu tarafın- dan törtip edilen ve her sene Atina- da tekrar edilen (Akdeniz kupası) te- nis maçları önümüzdeki ay içinde Ati- nada tekrarlanacaktır. Bu müsabaka için Yunan federas- yonu tarafından Türk tenisçilerine yapılan davet, Türk tenis federasyo- nu tarafından kabul eğilmiş ve bu müsabakalarda “Türkiyeyi temsil et- mek için Sund, Vedad Abud ve bayan Grodeski seçilmiştir. müzdeki cuma günü Romanya vapu- rile Atinaya gideceklerdir. Bu turneye Balkan milletlerinin hepsi iştirak etmektedir. Arsenal İsviçre milli takımini yendi İrlanda millt takımı ile karşılaşmak üzere İrlandaya giden İsviçre milli © futbol takımı, İrlandadan avdette « Londraya uğramış ve Arsenal futbol «takımı ile hususi mahiyette bir maç yapmıştır. Çok sıkı bir çekilde devam eden müsabaka nihayetinde İlk dev- reyi 1-2 mağlüp bitiren İngiliz profes- yönelleri ikinci devrede harikulâde bir oyun tutturarak meşhur solaçık- ları Bostin vasıtasile üst üste iki gol yapmış ve2-3 galip gelmek su- relile İsviçre milli takımımı mağlâp #tmeğe muvaffak olmuşlardır. i tün doktorlar ve tibbiye talebesi sefer. sporlarından olan boks, malesef son | ber edilmiştir. Halk sükünetini muha- zamanlarda alâkasızlık yüzünden sön-| faza ve disipline tamamile riayet et. meğe yüz tutmuş vaziyetledir. mektedir. Muhtelif suretle, bazı meraklıların Londra 27 — İngilterenin Prağ se- biribirlerine meydan okuması ile | fareti Pragda bulunan İngiliz tebaası- na derhal Pragtan çıkmalraını ve Prag- da kalırlarsa kendilerine yardım edi. lemiyeceğini bildirmiştir. İngiltere ve Fransaya harb levazımını Amerika mı verecek? Vaşington 21 (A.A) — Hükümetle ve âskeri komisyonla yakından te ması olan demokrat Senatör Logan bu sabah yaptığı beyanatta, bir Av- rupa harbi vukuunda bitaraflık ka- nunlarının - iplali ile İngiltere ve Fransaya lüzumlu olan bütün harp Jevazımının Amerikadan satın alın- masına imkân verecek bir politika tatbikini istiyeceğini bildirmiştir. Senatir, böyle bir harpte Amerika yapılan karşılaşmaların teknik bir kıymeti olmadığı tabildir. Daha fazla amatörler arasında tatbik edilen bu usul, Boks federasyonunun bu spora karşı muannid bir ısrarla tatbik et- mek istediği alâkasızlık yüzünden, yavaş yavaş spor çerçevesi içinden si- linmeğe mahküm bir hale girmiştir, Amatör boksörlerimiz arasında usul ve .mizamı dairesinde bir karşılaşma yapılamazken profesyonel boksörler muhtelif vesilelerle biribirlerile kar- şılaşmak imkânını buluyorlar, Bu cümleden olarak memleketimi- zin tanınmış boksörlerinden Kiryako ile Yorgo arasında bir maç tertip edildiğini haber aldık. Bu mühim karşılaşma, 4 birinci- teşrin salı akşamı Taksim stadında yapılacak ve bu maçtan ayrı olarak muhtelif çifler arasında hususi müsa- bakalar icra edilecektir, T. S. K. İstanbul bölgesi futbol ajanlı- Evveice hakem kursuna devam ederek alınmıyanlara yeniden Prag 27 (A.A.) — İtalyan, Alman ve Amerikan sefarethancleri memur. larının zevceleri ile çocukları Pragı terketmişlerdir, fakat bu sefarelhanele- rin elçileri ile memurları yerlerinde kalmışlardır. Fransız gazeteleri hacimle- rini küçültüyorlar Paris 27 (A.A.) — Fransiz gazetele- ri vakayi dolayısile bugün azaini altışar sahife olarak çıkmağa karar vermişler- dir. Paris 27 — Paristeki sivil halkın vi- lâyetlete gitmesi için trenler fazlalaş- tıorılmış, vesait temin edilmiştir. Fransız Kabinesinin toplantısı Paris 27 (A.A.) — Kübine saatloda Elyse sarayında toplanmıştır. Celse sa- at 11,45 te nihayet bulmuştur. “Top- lantıdan sonra matbunta aşağıdaki tebliğ okunmuştur: «Başvekil Daladier, Londra görüş- meleri ve beynelmilel vaziyetin heyeti umumiyesi hakkında izahat vermiştir. Sıhhiye Nazırı Bucart, askere giden- lerin aileleri tarafından yapılan nakdi yardım taleplerinin süratle tedkiki için verdiği talimattan meclisi haberdar et- miştir, Paris 27 (A.A.) — Elyse sarayında yapılan nazırlar toplantısı, takriben fki saat sürmüştür. Toplantınm büyük bir kısmı Daladier tarafından verilen iza- hata tahsis edilmiştir. Toplantıdan sonra hükümet erkân Başvekilin takdire şayan sarahat ve katiyetle vaziyeti anlattığını beyan et- mişlerdir. Nazırlar tarafından itifak- la tasvip edilen bu izahatı müteakip kısa bir müzakere yapılmış, vaziyet ve bilhassa tahliye edilen ahaliye yapıla- cak yardım dolayısile alınan tedbirler tedkik edilmiştir. İçtimadan sonra nazırlar arâsında hiçbir veçhile parlâmentonun içtimaa davet edilmesi mevzuubahis"olmadığı temin edilmekte idi. Fransada mukaddes birlik Paris 71 — Belediye meclisi reisi bü- gün Belediye meclisindeki siyasi par- tiler mümessillerini davet ederek harp ihtimali karşısında, siyasi fırkaların 1914 senesinde olduğu gibi, Mukaddes birlik tesis etmelerini talep etmiştir. Polonya - Çekoslovakya müzakeresi Prag 27 (A.A.) — Çekoslovkaya hü- kümeti, Polonyâ - Çekoslovakya mü- nasebetlerini ıslah için dostane bir bal çaresi bulmak üzere Polonya hükü- metile temasa girmiştir. Çekoslovakya yardım bekliyor Londra 27 (A-A.) — Çekaslorakya- nın Londra sefiri Mazarik tarafından geçen pazar günü lord Halifaks'a tev- di edilmiş olan bir notada, Çeköslo- vak hükümetinin şimdiki şekillerile Hitlerin taleplerini kabul etmek im- kânını görmediği bildirilmekte ve şöy- le denilmekte idi: «Bu yeni ve gaddarane talepler kar- şısında hükümetim en büyük muka- vemeti göstermek mecburiyetinde ka- lacaktır, Biz de böyle yapacağız, AL lah bize yardım etsin.» Dâha ileride notada Çekoslovakya- nın iki büyük demokrasinin yardımını Belçikada askeri hazırlıklar ilerliyor Brüksel 27 (A A.) — Bugün öğle- yin fevkalâde toplantı yapan Belçika Kabinesi, saat 14 de dağılmışlar. Top- lantıdan sonra aşağıdaki tebliğ neş- rolunmuştur; «Hükümet, evvelce alınmış olan 2$- keri ihtiyat tedbirlerini tamamlama- ğa karar vermiştir. Ordunun takvi- yesi emrolunmuştur, Bu kararın ye- » güne salki emniyet ve sulh arzusu- dur. , Hükümet ayni zamanda vaziyetin zaruri kıldığı bir takım ekonomik meseleleri de tedkik eylemiştir. Kabine, cuma günü tekrar topla- nacaktır. Brüksel 27 (AA) — Ciheti aske- riye, Brükseldeki bütün otobüslere vazıyod etmiştir, Kopenhag 27 (A.A) — Danimarka bahriye ve sahil müdafaası etradın- dan terhisleri zamani gelenler, şim- dilik süâh altında ipka edilecekler EE, Hollanda hazırlanıyor Lâhey 27 (A.A.) — Entemasyonal vaziyet dolayısile Hollanda hükümeti hudud Kıtaatının takviyesine Karar vermiştir. Silâh sltında bulunan kıtaat, harb hali vaziyetine getirilmiştir. Sir Wilson döndü Londra 27 (A.A) — Almanyadan dönen Şir Vilson, gazetecilere beya- tında, Hitlerle çok mühim bir mülâ- kat yaptığını ve hemen bu mülâ- kat hakkında Başvekile izahat vere- ceğini tâyyareden inerken söylemiştir. Sir Vilson, saat 17 de Başvekâlete gelmiştir. Mili Müdafaa Nazırı İnskip ile Dahiliye Nazırı Samuel Hoare de orada bulunuyorlardı. B. Ruzveltin mesajının akisleri Buenos Aires 21 (A.A) — Reisi- cümhur Ortiz, Hitlere ve Benese bir mesaj göndererek Arjantinin , Roose- velt'in mesajını tasvip ettiğini bildir. miştir. Riyö dö Janeyro 27 (A.A.) — Reisi- cümhur B, Vargas, Birleşik Amerika Relsicimhuru B, Roosevelt'e bir tel graf göndererek «Sulh lehindeki he- yecanlı davetinden» dolayı kendisini tebrik etmiştir. İngiliz inin beyanati Londra 77 (A.A.) — B. Çambörleyn, dün akşam malbumta aşağıdaki be- yanatta bulunmuştur: «Hitlerin nutkun okudum. Sul- hu kurtarmak için sarfotliğim gay- retlere yaptığı telmihlerden dolayı mütehassis oldum Bu gayrellerime devam edeceğim. Çünkü harbi iste- miyen Avrupa milletlerinin üzerinde gayet geniş bir şekilde itilâf edilerek halledilen bir mesele yüzünden kanlı bir kavgaya girişmelerini hiçbir man- tık kabul etmez. 4 "Hitlerin, "yapılan 'vadin yerine ge tirileceğine inanmadığı anlaşılıyor. Halbuki bu vaid doğrudan doğruya ,Alman hükümetine değil, ayni 'za- © manda İngiliz ve Fransız hükümet- lerine de yapılmıştır. Bu validin sada- katla ve tamamile yerine getirilme- sinden kendimizi manen mesul addet- tiğimizi söyliyebilirim. Alman hükümeti, devir şartlarının kuvvetle değil, müzakere yolu ile hal- ledilmesini kabul ettiği takdirde bu vaidin makul bir şekilde mümkün olan en kisa bir zamanda yerine ge- tirilebileceğini taahhüd etmeğe hazi- rız. Alman devlet reisinin bu teklifi reddetmiyeceğini kuvvetle ümid edi- yorum. Bu teklif Almanyada kabul edildiğim zaman bâkim olan dostluk zihniyetle yapılmıştır. Eğer kabul edilirse kan dökülmesine mahal kal- madan Südet Almanlarının Alman- ya ile birleşmeleri hususunda Alman- ya tarafından izhar edilen arzu yerine getirilmiş olacaktır.» Berlin mahafilinin mütalâasi Berlin 71 (A.A) — Röyler ajansı- nın muhabiri bildiriyor: Resmi ve siyasi Alman mahdilleri bu sabah Çambörleyn tarafından ya- pılan beyanatı büyük bir teheyyüçle karşılamışlardır. Bu mahfillere göre, asıl mesele Al- manyanım muhtırada tesbit edilen haddi birkaç gün uzalmasına im- Bu akşam Nöbetçi 1 Şişli: Maçka, Taksim: İstiklâl cad- desinde Kemal Rebul, Kurtuluş cad- x Onla