27 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İngiliz Başvekilinin. B. Hitlerin nutkuna dair dün geceki beyanatı B. Çambörleyn avrupanın sulhünü kurtarmak için çalışmağa davam edeceğini söylüyor Londra 27 — İngiliz nazırları dün gece toplanarak B. Hitlerin nutkunu tedkik . etmişlerdir. B. Çambörleyn dün gece yarısından sonra B. Hitle- rin nutku hakkında şu beyanatla bulunmuştur: — Hitlerin nutkunu okudum. Sul- hu korumak için sarlettiğim gayret- ler hakkında söylediği sözleri takdir ediyorum. Bu gayretlerime devam et- mek niyetindeyim. Zira Avrupa mil- letlerinin, esaslarında itilâf hasıl ol- muş olan bir mesele için harbe atıl malarını aklım almıyor. B. Hitler, yapılan vaidlerin yerine getirileceği. ne İnanmıyor. Fakat bu vaidler, Al- manya hükümetine değil, Fransa ve İngiltereye yapılmıştır. İngiliz hükü- - Alman hükümeti bu vaidlerin, kuvvet. | meti namına beyan ve temin ederim ki bu vaidler, dürüst bir surette ve sü- ratle yerine getirilecektir. Elverir ki le değil, müzakere ile yerine getiril. mesini kabul etsin. Pragdaki sefaret memurları gidiyorlar Prag 27 — Almanya, İtalya o sefarethaneleri (memurları, Pragdan ayrılmak için hükümetlerin- den emir almışlardır. Fransada bütün grevler bitti Paris 27 — Fransa sendikaları dün gece bütün grevlerin bitmesine ka- rar vermiştir. 60,000 grevci amele bu sabah işe başlamışlardır. Amerika Cümhurreisinin sulh lehinde mesaj 130 milyon Amerikalı namına B. Hitlerle B. Benesten sulhü korumalarını rica etti Vaşington 26 — Amerika Cümhur- , reisi B. Roosevelt, B. Hitler ile Çekos- | lovakya Cümhurrelsi B. Benese beş yüz kelimelik birer telgraf çekerek sulhu bozmamlarını temenni - eyle- miştir. B. Roosevelt bu telgrafında Çac e diyor ki : «Amerika birleşik devletlerinin 130 milyon aha'isi ve bütün beşeriyet na- ma halihazırdaki meselelerin mus- lihane, adilâne bir şekilde ve yapıcı bir zihiniyetle halledilmesi için mü- zakereleri kesmemesini taleb ediyo- TUM ve müzakereler devam ettiği tak- dirde moktai nazarları telif etmek imkânı bulunacağında israr ediyo- rum, Fakat müzakerelere nihayet ve- rilirse mantık uzaklaştırılmış ve kuv- vet galebe çalmış olur. Halbüki kuv- vet insanlığın müstakbel refahı için hiç hir hayırlı netice vermez.» Roosevelt şu sözleri ilâve etmekte. Gir: «Amerika ahalisi dünyanın üstüne çökecek olan böyle bir felâketten her milletin az çok mütezarır olacağını kabul etmek mecburiyetindedir.» B, Roosevet her meselenin ne ku dar müşkil, ne kadar müstacel olur- sa olsun akıl ve mantık dairesinde âdilâne bir şekilde halledilebileceğin- den emin buldnduğunu kaydetmek- tedir. Müzakerelere devam edildiği müddetçe akıl ve mantığın ve adâlet zihniyetinin galebe çalacağı, dünya nın yeni bir harb cinnetinden kurtu- Jacağı ümid edilebilir, «Burada, dün hâkim olan kanaata göre vaziyet o derece vehamet kesbet- miştir ki Relsicümhür biran evvel sulh mesajını göndermek mecburiye- İngilterede harb hazırlığı Sahil müdafaa efradı ve ihtiyat tayyareciler silâh altına çağırıldı Londra 26 (A.A.) — Harbiye neza- reti, hava ve sahil müdafaası etrad ve subaylarını silâh altına çağıran bir | emirname neşretmiştir. Resmi mah- fillerde umumi bir seferberliğin bahis mevzuu olmadığı tesrih edilmektedir. Londra 26 (A.A.) — Hükümet, ge- rek ihtiyat tayyareciliğin müdafaa kuvvetlerini, gerek harp ihtiyat filo larmın ve Londrayı tayyare hücum- larma karşı müdafaa edecek balon barajlarının seferberliğini emretmiş. tir. İhtiyat bombardıman kuvvetleri he- nüz seferber edilmemiştir. ta. rağyşler umum ük sepmahali tedkikaş yaj Vega çeki in Müdürü ; ve, İ istanbula hareket etmiştir .|- Nafia Vekili Aydın ve Eğirdirde tedkiklerde bulundu İzmir 26 (Telefonla) — Naf'a Ve- kili B, Ali Çetinkaya refakatinde su işleri umum müdürü, şoseler reisi ve diğer zevat olduğu halde bu sabah Aydıma hareket etmiştir. B, Ali Çetinkaya Aziziye tünelinin in- şaatını, Aydın Büyük Menderes su- lama tesisatı hazırlıklarını teftiş et- miştir. Yarın (bugün) Eğridirde ted- kikatına devam edecek ve akşam İz- mire dönecektir. Ada sahillerinde bir boğulma Darüşşafaka talebesinden Feridun ile ağabeysi Ekrem; bir gezinti yap- mak üzere kendi şarpilerile dün Ada- ya gitmişler, akşam geç vakit döner- lerken birdenbire fırtına çıkmış ve şarpi devrilmiştir. Feridun yüze yüze ve müşkülâtla ada sahillerine çıkabilmiş, fakat Ek- rem boğulmuştur. Ekremin cesedi araştırılmaktadır. B. Prost Ankaradan dönüyor Ankara 26 (Telefonla) — Evvelki gün şehrimize gelen şehircilik müte- hassısi B. Prost bu akşamki ekspresle Amerika ve | | Tramvay, havagazi ve tünel şirketleri Satin alınma müzakerelerine teşrinievvel haftasında başlanacak Ankara 26 (Telefonla) -— Memle. ketin bazı mıntakalarında bir tedkik seyahatine çıkmış olan Nafia Vekili 'B. Ali Çetinkaya teşriniervelin ilk haftasında Ankaraya dönecektir. B. Ali Çetinkaya Ankaraya döner dönmez, alâkadarlar tarafından ha- zırlanmış olan İstanbul tramvay, tü- nel ve havagazı şirketlerinin hükümet tarafından satın alınması işi hakkın- daki projeyi tedkik edecek ve satın al. ma müzakerelerine zemin teşkil ede- cek esasları hazırlıyacaktır. B. Râna Tarhan Maliye Vekiline vekâlet ediyor Ankara 26 (Telefonla) — Mezunen Avrupaya giden Maliye Vekili B. Fuad AAğralıya Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Râna Tarhan vekâlet etmektedir. 'B. Râna Tarhan bügün Maliye Vekâ- letine gelerek Vekâlet işlerile meşgul olmuştur. Gümrük muameleleri ne zaman bitmiş sayılabilir? Ankara 28 (Akşam) — İcra Vekii- leri Heyetince kabu! edilen bir karar- nameye göre, muayenesi yapıldığı ve muamelesi bitirildiği halde gümrük- | lerden kaldırılmıyan eşyanın yüz kilo- sundan üç kuruş ardiye ücreti alın- mak lâzımdır. Ancak bazı gümrükle- rin, gümrük muamelesinin ne zaman bitmiş sayılacağını teyinde tereddü- de düştükleri görülmektedir. Gümrük | ye İnhisarlar Vekâletinin bu tereddü- dü önlemek maksadile hazırladığı bir yenenin yapılması ve resim ve vergile- rin tahakkuk ettirilmesi ile bitmiş sa- yılabilir. Tedkik servisi olan gümrük- Jerde, muayenenin ikmali, beyanna- menin ayrıca bu servislerce tedki- kine mütevaklılır, Ayyaş nişanlı Hem kayınbiraderinin elbi- selerini hem de nişanlısının yorganını sattı İzmirli AH adında biri İstanbulda Nedret adında bir Kızla nişanlanmış- tır. Nişan yapıldıktan sonra Nedretin kardeşi İbrahim, eniştesinin elbise- leri eski olduğunu görerek kendi el-” biselerinden bir takımını emanet ola- rak Aliye vermiş ve elbise yaptırdık- tan sonra bunları İade etmesini söy- lemiştir. Fakat içkiye fazla müptelâ olan Ali bir kaç gün giydikten sonra elbiseleri 14 liraya satmış ve rakı içe- rek bu parayı sarfetmiştir. Ali bu- nunla da iktifa etmiyerek bir gün evde nişanlısı Nedrete ald bir de yor- gan &hp çarşıda satmış ve parasini yine rakıya vermiştir. Ali dün Sultanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde sorguya çekil- miş ve hâkim huzurunda suçunu iti- raf ederek; — Bay hâkim, bana isnad olunan suçların hepsi doğrudur. İçkiye müp- telâyım. Aç durabilirim, fakat içki içmezsem duramam, Elbiseleri ve yor- ganı satıp rakı içtim, Demiştir. Hâkim, Alinin tevkifine karar vererek Tevkifhaneye gönder- miş, evrakı da aid olduğu mahkemeye verilmek üzere müddelumumiliğe iade etmiştir. NN Emniyet işleri mensupları arasında değişiklikler Ankara 26 (Telefonla) — Emniyet umum müdürlüğü, emniyet işleri men- supları arasında yeniden nakil ve ta» yinler yapmaktadır. Bu hususta ha- zırlanan kararname projesi yüksek B. Morrey İrana gitti Ankara 28 (Telefonla) — Dün sa- bahıki ekspresle şehrimize gelmiş olan Amerika Hariciye Nezareti şark işleri umum müdürü B, Morrey bu akşam- ki Toros ekspresile İrana hareket et- miştir. : | Çekler mukavemete ka- rar vermiş £ örünüyorlar Çek ajansına göre Südet müfreze- lerinin akınları devam ediyor Londra 26 — Çekoslovakyada bulu» nan ecnebi muhabirler, gazetelere ve telgraflara şiddetli bir sansür tatbik edilmekte bulunduğundan oradiın &y- rılmağa başlamışlardır. Çekoslovak- yadan Pöşteye giden Röyter muhabiri intibalarmı telgrafla (bildirmiştir. Royter«muhabirine göre Çekoslovak- yada müdafaa harbi hazırlıkları hum- malı bir şekilde devam etmekle halk seferberlik davetine tehalükle koşmak- ta ve Çekoslovaklar memieketlerini şiddetle müdafaaya karar vermiş bu- Junmaktadır. Halk Prağ sokaklarında gaz maskeleri ile dolaşmaktadır. | | | Çek ajansının bir tebliği Paris 26 — Çek devlet radyosunun tebliğine göre hudud mıntakalarında. vaziyette hiç bir tebeddül yoktur. Çek makâmatı sükün ve intizamı muhafa- za ediyorlar. Maamafih Çek ajansının iddiasına göre Almanyadan gelen Sü- det mütrezelerinin akınları devam et- mektedir. Bu müfrezeleri, silâh ve mit ralyöz ile mücehhez bulunuyorlar. Çekoslovakya reddetti Londra 26 (A.A.) — Times gazete- sinin diplomasi muharriri, Çekoslovak hükümetinin «Alman tekliflerini red- detmiş» olduğunu gece yarısından sonra öğrenmiş bulunduğunu bildir. mektedir, Almanya Çekoslovakyaya hücum ederse harb muhakak B. Hitlerin nutku Londra ve Pariste nahoş bir intiba uyandırdı İngiliz Başvekilinin mektubuna B. Hitler bugün cevap verecek Londra 28 (A.A.) — Yarı resmi bir tebliğde beyan olunduğuna göre, İn- giliz Başvekilinin bütün gayretine rağmen eğer Almanyanın Çekoslo- vakyaya karşı bir tecavüzü vaki olur- sa, bunun âni neticesi, Fransanın da Çekoslovakyanın yardımına koj- ması olacak ve İngiltere ile Svoyet Rusya hiç şüphesiz Fransanm târa- fanı iltizam edecektir. Bu beyanatta şunlar İlâve olun- maktadır; Bu büyük faciayı önlemek İçin henüz vakit gecikmemiştir. Bütün milletlerin serbes müzakere tarikiy- | le bir hal suretine varılmasında 1$- rar edilmesi için de henüz vakit var- dır. Londra ve Pariste intiba müsaid değil Londra 26 (A.A.) — Bu akşam Ha- riciye Nezareti tarafından yapılan beyanatın, Hitlerin nutku ile alâka- dar olmadığı, bunun yalnız sabahle- yin yapılan İngiliz - Fransız görüş- melerinin ve Sovyet hükümeti ile olan temasların neticesi olduğu tasrih edilmektedir. Hitlerin nutkunun hülâsasını ted- kik eden siyasi mahfillerde intiba müsbet değildir. Bunların tâhmihle- rine göre Mitler, Fransız - İngiliz tekliflerriyle kendisinin muhtırası İ arasında tesis ettiği rabitalara dair | hususi bir takım meseleler ortaya atmıştır. Paris 26 (A.A) — Hiterin nutku etrafında Fransız diplomatik maha- filinin ilk intiba şudur Kİ, Aiman döylet reisi, Godesberg tekliflerinin yegâne sureti tesviye olduğunu ve Prag bunları kabul etmediği takdir- de Almanyanın cebren kabul ettire- ceğini söylemek suretiyle yalnız Çe- koslovakya ile değil, ayni zamanda Fransa ve İngiltere ile de ihtilâfa düşmektedir. Fransa Milletler cemiyetine başvuracak Cenevre 26 (A.A.) — Milletler ce miyeti mahfillerinde, Almanyanın Çe- koslovak toprağına tecavüz etmesi takdirinde Fransiz hükümetinin Mil letler cemiyeti konseyine başvurarak âza devletlerin toprak bütünlüğünü temin eden pakt maddelerinin tatbi- kini istemek niyetinde olduğu söyle nilmektedir. Şimdiki halde Cenevrede bulunan konsey âzaları, Fransiz hükümetinin bu niyetinden yarı resmi surette ha- berdar edilmişlerdir. Vaziyete göre konseyin bu toplan- tası ya Cenevrede yahut Pariste ola» caktır. Hitler Chambörleny'e bugün cevap verecek londra 26 (A.A) Berlinden Reuter ajansına bildirildiğine göre, Vilson, Hitlerin Çambörleyne ceva- bını hamilen yarın sabah Londraya hareket edecektir. Bir tren kazası İzmirde bir amele tren altında can verdi İzmir 26 (Telefonla) — Öğle üze- ri Turan istasyonuna petrol yükle- meğe gelen katar Mersinli ile Salhane istasyonları arasında bir kaza geçir- miştir, Katar, demiryolu amelesinden üç kişinin bindikeri derezine çarpmış » ve 160 metre kadar sürüklemiştir. Ameleden ikisi atlıyarak ölümden kurtulmuşlarsa da ağır surette ya- rTalanmışlardır. Üçünçü amele Meh- med katarın altinda parçalanarak ölmüştür. Yeni defterdar işe başladı Şebrimize geldiğini yazdığımız İs- tanbul defterdarı B. Şevket Adalan dün sabah vazifesine başlamıştır. Kıy- metli bir maliyeci olan B., Şevkete muyalfakıyetier dileriz, Vel © alınacaktır, Gazi köprüsü Azapkapıda ve Unkapanında istimlâklere başlandı Gazi köprüsünün iki başını teşkil eden Azapkapı ve Unkapanı tarafın- daki binaların istimlâk müamelele- lerine başlandığını yazmıştık. Belediye, istimlâk işlerinin şekle aid safhalarının çok uzun sürdüğü- nü, bilhassa mal sahiplerinin adres- lerini bulmak için bir çok müşkülâta uğranıldığını göz önüne alarak istim- lâk edilecek binaların kıymetlerini ve mal sahiplerinin adreslerini tesbit etmek için bir memur ayırmıştır. Bu memur, tapu dairesinde ve ver- gi dairesinde meşgul olmağa başla” muştır. Bu emlâkin kıymetleri ve sa- hiplerinin adresleri anlaşıldıktan son» ra şehir meclisinden istimlâk karan