1 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

1 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

Rüzgârlı, fırtınalı havalarda kamış» Jar mütemadiyen biribirine sürünür- ler, eğiliner, gene doğrulurlar. Kamış “rüzgâr ve fırtınanın tesiri ile kırık. Paskal: «İnsan düşünen bir kamış- Bu otun suya ihtiyacı yoktur. Bazı yaprakları onun hayalına elverecek kadar suyu sünger gibi emer, saklar ve kurak günlerde yavaş yavaş bütün yapraklara yayar. Meksikanın 18 milyon nüfusu var- 'dır. Bu diyarın tarihi çok enteresan- “dır. Üç devre ayrıhr: Kırmızı derili- ler devri; İspanyollar devri; istiklâl devri. © Kırmızı deriler devrinin en eski “arkı Azteklerdir. Aztekler Meksikaya 1200 senesin- de yerleştiler. Bir buçuk asır göçebe «halinde yaşıyan bu insanlar bir buçuk asır sonra Meksiko şehrini kurdular, Aztekler artık bütün Meksikaya “hâkim olmuşlardır. MMontezuma ka. > bilesi genişleyip yayılıncıya kadar, 'Meksikaya yeni bir medeniyet getirin. “ciye kadar Azteklerin nüfuzu devam İ © SAdliyeciler kanunlar yaptı. Mühen. disler gehirler kurdu. Ziraat inkişaf etti. z © Aztekler dininde mütendâld ilâhlar MR LR, çe yük bir otomobil sergisi açıldı. Bu sergide en dikka- te değer şey, karo- serisi tekmil cam. dan yapılmiş bir otomobildir. Bu otomobilde gezen- ler geçtikleri yer- lerin manzarasını görmekte hiç zah- met çekmiyecek. lerdir. Camlarda © Süvariyi beğendiniz mi?.. Herhalde içinizde cesaret edip te aslana bine- cek yoktur değil mi?.. At cambazın- da çalışan bu kadın reklâm yapmak için caddelerde de aslana binip dola şıyor. vardı. Bu ilâhların en büyükleri on üç tane idi. Her sene bu on üç ilâhın uğ- runs büyük mabedlerde yüzlerce İn- san kurban edilirdi. 15 inci asırda Azteklerin mukadde. raltı değişti. Fernandez Kordona Yu- katan kabilelerini keşfetti; Fernan- dez Kortez, Verakrüz şehrini meyda- na getirdi. Uzun zaman kırmızı derililer İspan- yollarla mücadele etti. Nihayet şef. leri 2 nci Montezona yaralandı, düş- mana esir düştü. Kendini tedavi ettir. medi, yemek yemedi, düşman elinde öldü. O ölünce azteklerin mukayeme- ti kırıldı... Mücadele Montezumanın yeğeni Gatimozin devrinde nihayet buldu. Gatimozini de İspanyollar esir aldı. lar, uzun zaman hapsettiler, nihayet öldürdüler. İspanyollar Meksika hazinesinin Birinciteşrin Bilmecemiz İstanbulun 7 harfli bir meydanıyım 1,4'üm <boyun aksi» 5, 6'ım «arka» nın aksi» 23'üm «nolaş 7,4'üm «şe ref? 3,6'ım «ayı yuvasiz 4, 3, 2'im «yarım» dır, ... Bilmecemizi doğru halledenlerden birinciye 10, 2 nciye 5 lira üçüncüye 3 lira ayrıca 77 karilmize güzel ve muhtelif hediyeler verilecektir. | Bugünkü Meksikalıların kay Bir gün Gatimozini ile adamların. dan birini yanar odunların üstüne yatırdılar, Adam inlemeğe başlayınca tripleks olduğun- dan kırılıp içinde- kileri yaralamak tehlikesi mevcud değildir. Ancak bu cam karoserili oto- mobillerin rağbet göreceklerinde bi- raz şüphe ediyor- lar. Otomobile bi- necekler kendileri. ni camekâne otur- muş gibi teşhir et. mek isterler mi?. Son zamanlarda timsajı ve yılan derilerinden iskarpin, çanta yapılı- yor. Paris mağazalarında son günler- de müşterilere, derisinden çanta veya iskarpin yapılacak hayvanlar diridiri satılmaktadır. Gatimozin kızdı; — Ne inleyip duruyorsun dedi, ben kaba döşekte yatmıyorum yal.. sö» Bugün Meksika 28 devletten müte- şekkildir. Mesahası 1,969,153 metre murabbaıdır. Nüfusu 14,280,000 dir, Hududları volkanik dağlarla çevrelen- miştir. Bu dağların ortalarında çok mümbit yaylalar vardır. Merkezi Meksikodur. Nüfusu 906,000 dir. Sanayi ve ticaret merkezidir. Şehrin yüksek binaları, geniş mey. danları, güzel caddeleri, parkları, ti. yatroları, mektepleri vardır. Spor teşkilâtı çok esaslıdır, Meksika yeryüzünün en gürbüz atletlerine mâ- Uk olan diyardır. Ancak bugün ortadan kaybolan cedleri Aztekler gibi silâh ve ateş oyu- nundan hoşlanırlar. Silâh şakaları, silâhlı kıyamlar eksik olmaz. Meksika cumhuriyeti 1857 de ilân bolan cedleri tanda atmacalarla kuş avlanırdı. Yav. ru atmacalar avcı olarak terbiye edi- lir, koyuverilir, atmaca yakaladığı kuşları sahibine getirirdi. Bugün ise atmacalar avlanıyor, çünkü muzır birer mahlük sayılıyor» lar. Filvaki atmacaların her sene ye- dikleri küçük av kuşlarile kümes hay- yanlarının sayısı binleri geçniiktedir, Bunun için her diyarda atmacalarla mücadele başladı. sl Eskiden Almanya müstemlekelerin- den olan Kamerun iklimi itibarile olu rulur yer değildir. Kamerunda ecnebi ler en çok üç sene yaşıyabiliyorlar, Kamerunun yerli nüfusu 2 milyon- dur. Bunların ancak 2000 kişisi pene- bidir. edildi. İki sene için müntehab âzalar. dan mürekkep bir meclisi, dört sene devam eden bir âyanı vardır. Madehi- leri çok zengindir. Madenlerden son- râ Meksika kahve, inci, tütün, vanil ya, limon ihrac eder. Meksikalılar istiklâl savaşına ilk defa 1810 da, sonra 1815, daha sonra 1821 de giriştiler. İçeride ve dışarıda harp 1857 ye kadar devam elti. On- dan sonrada ta zamanımıza kadar dahili ihtilâller eksik olmadı. Meksika donanması 12 gemiden mürekkeptir. Üssübahrileri Verakrüz- dedir. Meksikalıların iki edebiyatı vardır. Biri eski dil, diğeri yeni dildir. Meksika sınırlarında kalma tarihi eserler pek Meksika körfezi 3,800 metre derin- liktedir. Sık sik kasırgalar olur, yılından tur, /