2 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Son dakika Geceki ve Bu Sabahki Efanberler Almanya ile İtalya bu ak- şamkararlarınıverecekler Çek - Macar ihtilâfını halledecek konferans bu sabah 11 de toplanıyor Içtimalar Belvedere sarayında olacak ve dört Hariciye Nazırı iştirak edecek Berlin 2 — Çek - Macar ihtilâfını | halledecek olan Almanya ve İtalya Hariciye Nazırları Viyanaya vasıl ol- muşlardır. Konferans, bu sabah saat on birde Belveder sarayının âltın salo- nunda Almanya, İtalya, Çekoslovak- ya, Macaristan Hariciye Nazırlarının İştirakile toplanacaktır. Büyük içti- ma salonunun yânındâki salon İtalyan heyeti murahhasasına tahsis edilmiş ve Romaya telefonla bağlan: mıştır. Konferans, sabahki celsesinde Ma- car ve Çekoslovak Hariciye Nazırla- rının izahatını dinliyecektir. İkinci celse, saat 16 da akdedile- vek ve buna yalnız Fon Ribbentrop ve'İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciano ile Alman ve İtalyan mütehassısları iştirak edecektir. Bu celsede Alman- ya ile Ttalyanın hakem kararı tes bit ve tanzim edilecektir. Alınan malümaita göre, konferans müzakereleri çok kısa (sürecektir. Konefrans ağlebi ihtimal sata 18 de umumi bir celse daha akdederek Mücar ve Çekoslovak Hariciye Nazır- larına nihai kararım tebliğ edecektir. Alhnan malümata göre Çek - Ma- car ibtilâfının halli için Romada tanzim edilen Alman - İtalyan plâ- 15 inci yıl Alman gazeteleri çok takdirkâr makaleler neşrediyorlar Berlin i (A.A.) — D. N. B. ajansı bildiriyor: Türkiye Cümhuriyetinin on beşinci yıldönümü -münasebetile, mütletikan Alman gazeteleri, başma- kalelerinde, yeni Türkiyenin büyük bir hızla terakkisini memnuniyetle kaydetmekte ve Atatürkün eslerjisini ve uzak görürlüğünü tebarüz ettir. mektedir. Fölkişer Beobahter ezcümle diyor ki: «Ankara, Türk devlet reisinin yapı- cı çalışmasını ve yaratıcı azmini gös- termektedir. Germanla diyor ki: «Mazi İle alâkanın kesilmesi, 'Tür- kiyenin dahili vaziyetine hâkim Ata- türkün kayıtsız ve şartsız bütün mil- letin azmine tercüman olması ile kâ- bil olmuştur. Almanya, Türkiyeyi en hararetli surette tebrik edenler ara- sındadır. Zira Hitler Almanyayı, ken- disini Ekonomi Nazırı doktor Funkun ziyareti neticesinde yeni dostluk raı- talariie bağlı hissettiği Türk vatanı- “mn yükselmesinden dolayı”Türk mil. Jetinin duyduğu iftiharı ber memle- ketten daha iyi anlıyacak vaziyettedir. Alman milleti, bu bayram günleri mü- nasebetile, Türk milletinin sevincine ve iftihar hislerine hararetli surette iştirak etmektedir. Spor işleri umumi ni kâtipliği Ankara 1 — Spor işleri umum mwi- dürlüğü umumi kâlipliğine tanınmış ve'muktedir spor idarecilerimizden B. Burhan Feleğin tayin edileceği söy- leniyor. Hatay heyeti geldi Cümhuriyet bayramı mü Anki ziyaret etmiş olan Hatay | heyeti, bu sabahki trenle İstanbula gelmiştir. Heyet, şehrimizde bir Di gün kaldıktan sonra memleketine neceklir. Se Tekirdağ KDA B. | bet'e | | itimadia beklediğini, nı, hem Çekosovakyayı, hem de Ma- caristanı tatmin edecek mahiyette. dir. Bu plân mucibince Rütenya tak- simc uğrayacaktır. Rütenyâada miis- takil bir hükümet teskili mevzuu bahis değildir. Macar Hariciye Nazırının beyanatı Budapeşte 2 — Hariciye Nazırı B. Dekanya Viyanadan hareket etmiş- tir. Mumaileyh hareketinden evvel Macaristanın Almanya ve İtalya ta- rafından verilecek Kararı sük bu kararın Çek - Macar münasebatını dostane bir safhaya sokacak mahiyette ola- cağını beyan etmiştir. Macar eski muhariplerinin bir isteği Budapeşte 1 (A.A.) — Eski muhe- ripler cemiyeti, Macaristana ilhak edi- lecek olan şehirlere Macaristan par- çalanmadan evvel bu şehirlerde bu- lunan alaylara aid bayrakların iade edilmesini istemektedir, Naib dün Buda şalosunun âvlusun- da eski muhariplerden bürekkep bir müfrezeyi kabul etmiştir. Müfreze, bu bayraklarla nâib'in önünden geç- miştir. İngilizler Yafayı işgal ettiler Filistin Arapları umumi grev ilân ettiler Yafa 1I(AA.) — Piyade, topçu ve süvari cüzütamları ciddi bir muka- vemete maruz kalmadan Yafayı ta- mamile işgal etmişlerdir. Yalnız üzerlerinde silâh bulunan altı arab tevkif edilmiştir. 600 Yahudi Filistine gidiyor! Yiyana 1 (A.A) — Reuter ajansı İ muhabirinden: Filistine gitmek tasavvurunda bu- lunan 600 Yahudi, evvelki gece bir Tuna vapufuna binmişlerdir. Filistinde umumi grev Kudüs 2 — Arabların ilân ettikle ri umumi grev, hadisesiz devam edi yor. Bütün Arab mağazaları kapa- hdır, Hiç bir Arab arabası işlememek- tedir. Hayfa - Musul petrol borula- rında çalışan 400 Arab grev halirde- dir. Şimendifer atelyeleri de kapan - mıştır. Trenler, gayri muntazam iİş- lemektedir. İngiliz Akdeniz filosu baş- kumandanı Kudüste Kudüs 2 — İngiliz Akdeniz filosu başkumandanı bugün Kudüse gelerek İngiliz fevkalâde komiserile mülâkat edecektir. Bayan Semiha bu akşam Berlin radyosunda şarkı söyliyecek İki senedenberi Berlinde İstanbul belediyesi hesabına opera sanatı tah- sil etmekte olan Şehir tiyatrosu &r- tislerinden bayan Semiha bu akşam İstanbul saati ile saat 20 de Berlin radyosunda kısa dalgalarda şarkı söyliyecektir. Dahiliye Vekâleti kalemi mahsus müdürü Dahiliye Vekâleti kalemi mahsus müdürü B. Nejad bu sabahki ekş- p Ankar li i Meclise gelen yeni lâyihalar On suçlunun ölüm cezasına çarptırılmalarına dair tez- kereler de Meclise geldi Ankâra 1 (Telefonla) — Büyük Millet Meclisine son günlerde (20) kanun lâyihası ve muhtelif meselele- re ait 16 tezkere ile-2 mazbata gönde- rilmiştir. Lâyihalar arasında Balkan devletleri ie Bulgaristan arasında Selânikte imzalanan anlaşma ile hü- kümetimiz ile Fransa cümhuriyeti arasında Ankarada imza edilen dosi- Tuk muahedesi ile müşterek beyanna- me ve optanlara müsztenit protokolun tasdikine dair lâyibalar vardır. Tier iki lâyiha da Hariciye encümenine havale edilmiştir. Yine gelen lâyihalar arasında Tür. kiye - Hollanda, Türkiye » Yugosi ya, Türkiye - Almanya ve Türkiye İsveç arasında akdolunan ticaret ve kliring anlaşmalarının tasdikine dair kanun lâyihaları vardır. Meclise gelen tezkereler arasında bazı mebusların mesuniyeti teşrii. yelerinin refine dair tezkereler ile Bandırmanın Çepni köyünden Nuw- man oğlu Kara Hasan, Bergamanın Arifiye mahallesinden Şerif oğlu AH Ürkmezin, Bodrumun, Karakaya kö- yünden Hasan karısı Fatma Satılın, Burdurun Susuz köyünden Mustafa oğlu Nuri, OÇalın Hadım köyün- den Ahmet oğlu Halil Tufan, Çinenin Kabataş köyünden Mustafa oğlu Ali Afşin, Düzcenin Hacı Süleyman kü. yünden Hasan Ali Tonya, Konyanın Hasandede Mescit (o mahallesinden Mustafa kızı Huriye ile Tefenninin Kız mahallesinden Ali ve Söğüt kö- yünden Bekir oğlu Mehmet Eminin ölüm cezasına çarptırılmaları huk- kında Başvekâlet tezkereleri de var. dır. Nakid işleri umum müdürlüğü! Ankara 1 (Telefonla) — B. Halid Nezminin Iktısat Vekâleti müsteşar- lığına tayini üzerine açılan Maliye Vekâleti nakid işleri umum müdür- lüğüne maliye tetkik heyeti azasır. dan B. Celâl Said tayin edilmiştir. B. Celâl Said değerli maliyecileri- mizdendir. Yeni vazifesinde muvaffakiyetler temenni ederiz; Hataydan Türkiyeye gele- cek eşyanın gümrük resmi indirilecek Ankara 1 (Telefon) — Suriye hiü- kümetinin Hataydan Suriyeye ğön- derilecek eşyadan yüzde yirmi nisbe» tinde gümrük resmi almağa tevessiil ettiği yazılmıştı. Öğrendiğime göre, hükümetimiz Hataydan Türkiyeye gelecek eşyanın gümrük resimlerinin en asgari hir hâdde indirilmesini düşünmektedir. Eskişehirde Marşandiz treni bir vagonu yoldan çıkardı, bu yüzden trenler dün geç geldiler Ankara ekspresi, Ankara postası ve Diyarbakır treni dün Haydarpaşaya mutad zamandan beşer saat geç gel- mişlerdir. Trenlerin gecikmesine 8€- | bep, Eskişehirde küçük bir kaza Ool- masıdır. Yapılan tahkikata göre, mar- şandiz treni Eskişehirde manevra ya- parken rayda bulunan bir vagona çarp- mış ve yoldan çıkarmıştır. İnsanca zayiat olmamıştır. Ancak yolun âçıl- ması beş saat sürmüştür. Boğaziçinde kaçak ekmekler satılıyor Çengelköyünde, Vaniköyünde bo- zuk, vezni noksan kaçak ekmekler sa tılmaktadır. Bu ekmekleri çıkaran fı- rın, yakalanmamak için ekmeklerin altına etiket koymamakladır. Bu ek- mekler, fırınlar değil, seyyar salıcıl tarafından bilhassa yalılara tevzi edil. mektedir. Sıkı bir kontrol, bu kaçak- çılığı yapanları meydana çıkaracak- tır. Usküdar kaymakamının ve beledi- ye iktisad müdürlüğünün nazarı diki itilâfı | | Tokyo 1 (A.A.) — Domel ajansı bildiriyor: Noşişimbum gazetösinin © bildirdi- » gine göre Japon hükümeti perşem- be günü bir beyanname neşrederek «yeni bir Uzak Şark. vücüde getir. mek üzere takib ettiği siyasetin esas hatlarmı çizecektir. Bu beyanname neşredilmeden evvel imparatora ar- zedilecektir. Beyanname «Uzak Şark, Uzak Şarklılarındır» prensipinden mülhem olacak ve Japonyanın Çin toprakla. rında gözü olmadığını, fakat Çang - Kay - Şek rejimini ortadan kaldırma- ğa karar verdiğini teyid edecektir. Söylendiğine göre hükümet Pekin ve Nankin hükümetlerinin ve muh- temle Kanton ve Hankeu hükümet- lerinin yardimile Çinde “yeni bir Londra 1 — Times gazetesi, Alman- yanın Bulgaristana yaptığı iktisadi teklifler hakkında bir makale neşret- miştir, Times diyor ki «Şu sirada Bulgaristana çabuk #i- r. Bu sebeple zirai mahsul muka- bilinde silâlı vermesi için Almanya | tarafından yapılan teklifi Bulgar hü- kümetinin memnuniyetle kabul et- mesini tabii görmek lâzımdır. Maama- fih Alman plânının tamamen kabul edileceğini ümid etmiyoruz. Bulgar- Almanyanın Henüz bir plân hazırlanma- dığı söyleniyor Londra 1 (A-A.) — Cenubi Afrika Müdafaa Nazırı B. Pirov buraya gel- miştir. Gazeteler bundan bahseder- ken, nazırın seyahatinin Alman müş- temleke isteğile alâkadar olduğunu söylüyorlar, Daily Telegraph and Mor- nig Post gazetesi, bu hususta bilhas- sa şöyle yazmaktadır: «Bir müddettenberi Almanyaya 6s- ki müstemlekelerinin iadesi için tan- zim edilen bir plândan bahsedilmek- tedir. Halbuki bu hususta henüz mu- fassal bir plân yapılmadığı emniyet- le söylenebilir.» Fransa Maliye Nazırı değişti Paris 2 — Maliye Nazınnın prog- ramı, kabinece kabul edilmemiştir. Bunun üzerine Maliye Nazırı Mar- şando, Adliye Nazırı Reno de nezaret değiştirmişlerdir. İstikraz tahvil ikramiyesi çekildi Ankara 1 (AA.) — 1913 dahili istikraz tahvilterile mübadele edilmek suretile ih- raç edilmiş olan yüzde 5 geliri! 1938 Ikra- miyeli tahvillerinin 1/11/9398 tarihinde Maliye Vekâleti, bankalar mümesilleri ve noter huzurunda yapılan birinci ikramiye keşidesime: 185781 numaraya 10.000 ira 188394 10.000 131807 5000 178865 5.000 2158 1.000 34062 1.000 154688 1000 1546109 1.000 194078 1000 213649 1.000 408496 1.000 isabek etmiştir. dır. Hu MaEA . “e ie ve «396 : lâh verebilecek yegâne devlet Alman- | | i Japonya yarın mühim bir beyanname neşredecek Beyannamede Ginde fakıbettiği politikanın esas hatlarını bildirecek merkezi hükümet teşkil etmeğe çâ- lşacaktır. Japohyanın harici siyaseti komü- nist aleyhdam mihverine müstenid olacaktır. Çinliler taarruza geçe- ceklermiş Çungking 1 (A.A.) — Çang - Kay- Şek, Hankcu muharebesini bütün cephelerde umumi bir Çin taarruzu takib edeceğini beyan etmiştir. Mu- maileyh, münakalâtın inkişafı için geçen sene sarfedilen gayretler 58- yesinde, uzun bir müdafaayı müm kün kılacak Mmikdarda uzun zaman. danberi harb malzemesi biriktirilmiş olduğunu ilâve etmiştir. Memleket dahilinde münakslât tamamile temin edilmiştir. Almanyanın Bulgaristana iktisadi teklifleri Times tekliflerin tamamen kabul edileceğini ümid etmiyor lar her halde daha ihtiyatlı davrana- Caklardır. Bulgaristan ecnebi dövizi mukabi- linde buğday satar, Kendisile ticari müumele yapmak inhisarımı Alman- yaya verirse bu imkânı elden kaçıra- caklır, Buna meydan vermeği tabil is- temez. Almanyanın teklifi, Bulgaris- tanın 12 sene müddetle İktisadi istik- Iâlini kaybetmesi demektir. Bulgaris- tanın bu tehlikeyi göze alacağını zan- netmiyoruz.» B. Gambörleynin Avam müstemelke isteği) kamarasında beyanatı «İngilterenin ilk hedefi silâh- ları pratik surette ortadan kaldırmaktır» Londra I — Bugün Avam kamara- sında beyanatta bulunan Bâşvekil B. Çambörleyn silâhlanma politika- sına temas ederek ezcümle demiştir ki; «Yeni bir sulh imkânı, ruhuna sadık kalmak şartile Münih dekleras- yanunda mevcuddur, Hükümetin kati kararı Münih anlaşması devletleri ara- sındaki hüsnü niyeti takviye ederek ve korku ve endişe sebeplerini örta- dan kaldırmak suretile itimadı tesis eyliyerek sulhü yeniden kurmaktır. İngilterenin ilk hedefi, anlaşma su- retile silâhları tahdid etmektir. Tek taraflı silâhsızlanma hiç kimse için kabil değildir. Hedefimiz, silâhları pratik surette ortadan kaldırmaktır.» . Ispanya harbi Franko kuvvetleri taarruza devam ediyor Barselon 1 (AA) — Saat 10da iki motörlü on Frankist tayyaresi şeh“ rin üzerine 50 kadar bomba atmışlar- sa da bunların birçoğu denize düş- müştür. Şimdiye kadar bir tek kişinin öldüğü tesbit edilmiş ise de enkaz al tında birçok kimselerin kalmış olmas sından korkulmaktadır. Ebre cophesinde Sierra de Cabals mıntakasında Frankistler dün Gande sa'dan Mora de Ebre'ye giden yol uzunluğunda taarruzlarına şiddetle devam etmişlerdir. Cümhuriyetçiler müessir. bir ge kilde kendilerini müdafaa etmekte v9 Frankistlerin her kazandıkları sart kendilerine birçok zaylata malolmak i . EY