31 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

31 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

31 Kânunuevvel 1938 “HAFTANIN VAKALARI i Avrupada şiddetli soğuk dalgası devam ediyor. Yukarnki klişe Paris şehrinin karlar altında bir kaç Amerikada çok garip bir dava görül. mekte. Üç kadın 10 yaşında bir çocuk Üzerinde analık hakkı iddin etmekte- | dir. Yukanki resim münaziünfih ço. cuğu mahkemeden çıkarken öpmeğe kalkışan iki müddei anneyi, aşağıki re- sim de hırsla mahkemeden çıkan üçüncü kadını gösteriyor. Amerika radyolarında tatlı ve yanık sesi İle büyük bir şöhret kazanan kır. wi derili bit muganniye Sabık İngiliz Hariciye Nazın B, Eden nutuklar irad etmek için geçen hafta Amerikaya gitdi, Yukarıki klişe B, Edeni mikrofon başında gösteriyor. İtalyada da Yahudiler aleyhine alınan tedbirler üzerine dükkânlar, Yahudi mağazası olmadıklarına dair tabelalar asmağa başlamışlardır. Mimi küme haricindeki bölgeler arasında futbol şampiyonluğu final-maçları cumartesi günü Ankarada yapıldı. Yukardaki klişe-şamipiyonluğu kazanan Eskişehir Demirspor takımını gösteriyor. | relik Tepeköy - Ef: | lardan ilk iki | mea Güzelyi | Micası yolu da sekiz kilometre uzunlu- Izmir mektupları İzmir turistik yollarının inşasına başlanıyor izmirde talebe sayısı hakkında bir istatistik, Tütünün borsaya alınması İzmir (Akşam) — Ankaraya git- miş olan vali B, Fazlı Güleçin, bu günlerde İstanbula geçeceği, yılbaşı ni orada geçirdikten sonra 4 veya 56 ikincikânunda İzmire geleceği haber alınmıştır. Vali B, Fazlı Güleç, Anka» rada vilâyet işleri için alâkadar mar kamlar nezdinde muhtelif teşebbüs- Jerde bulunmuştur. Bunların en mü- himmi, turistik yolların inşası için bir istikraz akdidir. Evvelce İzmir hususi idare akaratının ipotek edil- mesi mukabilinde Emlâk ve Eylam bankasından bir istikraz akdi husu- sunda teşebbüste bulunulmuştu. Yük- sek makamlar, ipotek mukabili istik- Tazi muvafık bulmamışlardır. Vali B. Fâzlı Güleç, Ankarada mali müesse- selerle temas ederek, istikraz mesele- sini kati şekilde halledecek ve vilâyet turistik yollarının inşaatı 19 şubatta müteahhide ihale olunacaktır. İnşa- ata mart veya nisan aylarında baş- lamak mümkündür, İlk yapılacak turistik yollar 11 ki- lometre uzunluğunda olan İzmir - Karşıyaka, 5 kilometre uzunluğunda olan Mersinli - Bornova, 26 kilomet- olarıdır. Bun- Ite edilecektir. Ay- i - İnciraltı - Balçova ğunda olacaktır. Bu da asfalt döşene- cektir. 1800 metre uzunluğunda Al sancak - Şehitler yolu parke döşene- cektir, Bütün bu yallar için birçok ecnebi ve yerli sermayedar grupların mümessil ve mühendisleri tedkikler yapmaktadırlar. Alsancak camisi Vakıflar idaresi tarafından İzmirin Alsancak 'kiinde on bin Ira sar- file Türk mimari tarzına uygun gü- zel bir cami inşa ettirilecektir. Yeni caminin plân ve projeleri tamamen hazırlanmıştır. Fuar işleri Belediye, ve fuar komitesi reisi Dr. 'B. Behçet Uz, şehir ve fuar İşleri için Ankarada alâkadar makamlar nez dinde muhtelif teşebüslerde bulun- muştur. Bu yil fuar sahasında büyük sergi binası inşa ettirilecektir. Her yıl hükümet tarafından fuar komitesine yapılan yüzbin liralık yardımın, sergi sarayı binasının İnşu- sına şimdiden başlanmak Üzere mali yıl başı beklenmeden şimdiden veril. mesi hususunda Belediye ve fuar ko- mitesi reisliği tarafından Ankarada alâkadar makamlardan ricada bulu. nulmuştur, Fuarın en mühim ve gü zel eserinin biran evel meydana çıka» rlmasını temin maksadile bu dilek kabul edilmiştir. Hükümet tarafın dan fuar komitesine bu paranın ya- kında, bütçenin fasılları arasında yö” pılacak bir münakale Me verileceği öğrenilmiştir. Sergi sarayı, suni gö- Tün şimal kısmında inşa edilecek ve çok muazzam bir eser olacaktır, Mektepler ve talebe sayisi İzmir kültür direktörlüğünün ha- zırladığı bir istatistiğe göre, İzmir vilâyetinde orta ve lk okul talebesi olarak 66,500 talebe vardır. Bunun 35,876 si İlkokul, diğerleri lise, orta- okul, sanat okulu, Cümbhuriyet kız enstitüsü, erkek ve kız öğretmen oku- lu talebesidir, İlkokulların yanız köy okullarındaki telebe miktarı 24459 dur, Erkek lisesinde 2,344, kız lisesin- de 1,600, Cümhuriyet kız enstitüsün- de 1,304, sanat okulunda 399, kız öğ“ retmen okulunda 790, köy öğretmen okulunda 287, tecim lisesinde 380 ta- lebe vardır. Diğerleri ortaokul talebe- sidir, Köy eğitmenlerile beraber vilâyet- teki İlkokul öğretmenlerinin sayısı 1,097, lise ve ortaokullarla diğer orta derecedeki meslek okulları öğretme! lerinin mi 341 dir. Yekün 1,430 dur, Köylerde 312, İzmir ve kâzalar merkezlerinde 71, eğitmenler idars- sinde 82 okul vardır. Lise ve ortaokul- lar mikarı da 19 dur. Yekün 484 dür, Tütünün borsaya alınmasi Ankaraya gitmiş olan Vali B. Fazli Güleç, tütün mahsulünün borsaya alınması ve borsada satılması için alâkadar makamlar nezdinde teşeb- büste bulunmuştur. Tütün müstah- gillerinin, bazı yıllar müşkül vaziyete te kaldıkları görülmektedir. Tütünü borsada satmakla bunun önüne geç- mek mümkün olacaktır, Çünkü Ame- rikan tütün kumpanyalarile ihracat yapan tütün tacirleri, mübayaat iş- lerinde bazı eksperlerden müştekidir- ler. Tütün mahsulü borsada salıl- makla bu defa da İzmirde bazı mü- terassıtlar .işe karışacaktır. Fakat üzüm ve incir işlerinde olduğu gibi, bu mütevassıtlar, şimdi köylerde ye- pılan oyunları her halde yapamıys- caklardır, Son zamanda tütün flatlerinin 15 - 30 kuruş arasında cereyan etmesi se» bebleri mühteliftir. Bunların başin- da Amerikan kumpanyalarının geçen yıldan ellerinde stok tülün bulunması geliyor, Diğer bir sebeb de geçen yık larda mübayaa ettikleri tütünleri Almanya ve diğer memleketlere ihraç eden Türk tüccarlarının, bu yl an- Jaşma yapamamalarıdır. Amerika ile olan ticaret anlaşmasının geç imza edilmiş olmasının bunda âmil olduğu ileri sürülüyor. Fakat, tütünün borss mesi için İzmirde en lo tütün alacak büyüklükte depolar inşası lâzım gelmektedir. Bunların inşası asgari hesabla yarım milyon liralık bir iştir. Fakat bir yıllık tütün rekoltesinin tüccar ve müstahsilden kilo başına birer kuruş alınması Sur€- tile bir senede temin edilecek 600,000 Hira Ne bunların inşası mümkündür. Tütünün borsaya alınmasile baz eksperlerin tütün ekmelerinin de önü ne geçilmesi istenmektedir. Kastamonu Halkevinde Gençler Mete piyesini mu- vaffakıyetle temsil ettiler piyesindeki kıyafetlerile Kastamonu (Akşam) — Bu cumâr- tesi ve pazar geceleri Halkevi temsil | kolu gençleri yeni Halkevi binâsında birinci müsamerelerini verdiler, Mü- samere salonu oldukça kalabalıktı, (METE) piyesini temsil eden gençler fevkalâde muvaffak oldular, Bilbassasğ' dekor ve kıyafetten Diyese uygul olarak hazırlanmış olması seyirciler üzerinde iyi tesir yaptı. Gönderdiğim resim (METE) sini oynuyan geri» | leri piyesteki kıyafetlerile göstermek» tedir. j