2 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Başvekil B, Gelâl Bayarın Köylü kongresi | Z delegelerine mühim bir nutku , Bizimi için esas, halkın fikirleri, Ankara 1 Telefonla) — Başvekil B. Celâl Bayar, ziraat kongresine iş- tirak etmiş olan murahhasların şe- Teline verilen o müsamere esnasında | bir nutuk irad etmiş ve ezcümle de- “miştir ki: —: Biz halktan uzak kalmanın, yal. nız zararlı olacağına kani adamla- ırix. Bizim İçin esas, halkın fikirle- halkın istekleridir. Atatürk böyle © yapardı. İnönü böyle yapmaktadır. Bütün devlet adamlarının da onlara | İmtisal edeceğinde şüphe yoktur © Bu rejimimizin kudreti, bu rejimi- üstünlüğüdür. ” Eskide devlet adamları halk konuşmazdı. Çünkü halk ile konuş- — mak, halka icabında hesap vermek | demektir. Bunların sepetlerinde bu | hesabı verecek pamuk yoktu. | tan korktukları için kaçarlardı. Biz | halkı sevdiğimiz için, halkın İçinden | olduğumuz için bilâkis halka koşu- yo Ele geçirdiğimiz her fırsat ancak bizi kuvvetlendiriyor. Şu da- > kikada, beni içinize sevkeden yenil mez kuvvetin sebebini de bunda ara- malı, bunda bulmalısınız. halkın istekleridir Kardeşlerim, 1939 yılına mühim bir milli dâva İle giriyoruz. Sizinle söz birliği, kafa birliği ettiğimiz bu dâva çok büyük- tür, Fakat bugünkü rejimin adamları, şakirdleri, Attaürk'le İnönü'nün ar- kadaşları, ve büyük Türk milleti, böy- le büyük dâvaları yenmekten zevk alır- lar. Köy ve Ziraat kalkınma dâvası, büyük milli dâvalarımızın en başmda gelir. Mümkün olduğu kadar süratle hareket edilerek, kararlarınızı yerine i getirmeğe çalışacağız. ie | Aklınızda tutacağınız şey şudur: İn» önü başımızda, Atatürkün gösterdiği üstün varlığa üstün refaha gidiyoruz, Mutlaka muvaffak olacağız. Ve mutla- ka erişeceğiz ve siz hepiniz, dünyanın en üstün, en refahlı halkı olacaksınız. Yeni yılımızı kutlarım, Hepinize sa» adetler, muvaffakıyetler dilerim. Te. miz, milletimize lâyık duygularımza teşekkür ederim, Sizin gibi, fertlere malik bir millet, elbette dünyanın en büyük milletidir.» Başvekilin nutku, cümle cümle köy- lü ve çifçilerin uzun alkışlariyle kesil di, o Suriye Meclisinde hararetli müzakereler is Suriye hükümetini iktidarı ele almağa davet etti yi “Paris 1 (A.A) — Şamdan bildirili- yor: Suriye parlâmentosunda, Fransa- uriye anlaşmasının tasdiki meselesi cereyan eden müzakereler- ten Suriyenin istiklâlinin ilân edil-| “mesini talep etmiştir. | Propaganda ofisi şefi Fahri Barudi, Buriyenin katiyen istiklâlinden vaz emiyeceğini blidirmiş ve gençliğe taben vatan müdafaasına hazır ol- yarını söylemiştir, İ Başvekil Mardam bey bir nutuk niş ve ezcümle demiştir ki: Si Suriye « Fransa muahedesinin tas- ii bahsinde Parisde yaptığım son hakkında mufassal ma- vermeyi faydalı görmüyorum, « Pariş hükümeti bu muahedeyi farzetmektedir, Fransız politika- i bu yeni vechesi çok şayanı ten- » Fransada Reisicümhur, mebu- meclisi ve hükümet, Fransızların riyeye gönderdikleri tahkikat ko- İsyonu raporu üzerinden müzakere. . ul etmemekte hemfikir bulunu- lar. Eğer Fransa sözünü tutmak (emiyorsa, Suriyeliler vatanlarının “klali için hayatlarını fedaya âme- er» . febusan meclisi, bu müzakerat ne- 4 bir takım karar suretleri ka- 1 ir Bu kadar suretlerine gö- mebusan meclisi Fransa ile “arzu etmekte, fakat aynı za- endisinin tasdik ettiği mua- ninin idamesine azimkâr bu- . Frarisiz parlâmentosu, takı reddetmekte serbes b eder. Mebusan meclisi, kı a etmediği her türlü teak, “rak şvekil “Fransa sözünü tutmak istemiyorsa, Suriyeli- istiklâl için hayatlarını fedaya âmadedirler,, dedi memleketin bazı mıntakalarında ka- rışıklıklar olduğundan dolayı mütees- sirdir, hükümeti, bu karışıklıklara bir nihayet vermeğe davet eder. Mebusan iie, nasyonalist blok reisi Klusti, hükn-| meclisi bu meselede hükümetle aynı fikirde olduğunu müşühede eyler. Filistinde vaziyet Nasırada birçok Arap tevkif edildi Kudüs 1 (A-A.) — İngiliz kıtaatının Araplara karşi olan hareketi devam ediyor. Resmi bir tebliğe göre, Nasırada ve diğer'birçok köylerde araştırmalar ya- pılmış ve geceleri sokağa çıkılması yasak edilmiştir. Araplardan birçok işçi tevkif edilmiştir. Bir kız kuyuya düşerek boğuldu Cesedi dün gece itfaiye tarafından kuyudan çıkarıldı Dün akşam saat on dokuza doğru, Şehremininde Fındıkzade mahallesin. de tramvay durağı civarında bir arsa içindeki kuyudan bir kadın sesisinin istimdadını duyanlar derhal zabıtayı haberdar etmişlerdir. Kuyu başına gelen polis memurla, rı, on beş metre derinliğinde olan ku- yuya düşen kadını kurtarmak için it- falyeye müracaat etmişlerdir. İtfaiye, motopomp ile kuyuyu bo- şaltımış ve içinden bir kızcağızı ölü ola. tar, Bu kızın hüviyeti tahkik edilmiş, Şel-Temininde Sarımusa mahallesinde oturün bayd Avsenin 17 in 17 yaşında kn serbes bulunduğunu beyan (“Adile Ne öğreni Mi ni an ne gekildö Yüşs n meçlisi aynı zamanda, sağ ke Aâraştırılmaktadır. A mel mmem — De Istanbul mu, Kerbelâ mı ? İki gündür terkos musluk- larında bir damla su yok! Bir haftadanberi fasılasız yağan | yağmurlara rağmen İstanbul Susuz- | Tuktan âdeta Kerbelâya döndü. İki gündür Trekos musluklarında bir damla su bulmak kabil değil... Bu | vaziyet karşısında her taraftan şi- kâyet sesleri yükseliyor. Terkos borularının susuz kaldığı ilk defa görülmüş bir şey değildir. Fakat her defasında «Biraz dişinizi sıkın, yakında bol suya kavuşacak- sınız. Artık susuz kalmak mevzuu bahsolmıyacaktırı denildi. Fakat bu güzel sözlere rağmen aradan seneler geçtiği halde, susuzluk devam edi- yor. Yeni vali ve belediye reisimizin İs- #anbulda halledeceği meselelerin ba- şına su İşini almasını temenni ede- riz. İstanbulun ikide birde susuz kalması hem çirkin bir şeydir, hem de şehrin sıhhati bakımından çok mahzurlüudur. Bu meseleyi kabil ol- duğu kadar süratle halletmek lâzım- dır, Gençlerbirliği, Galatasarayla 2-2 berabere kaldı Ankara 1 (Akşam) — Lig maçları- na bugün Muhafızgücü stadında de- vam edildi. Galatasarayla Gençlerbir- Jiği karşılaştılar. Talebelerin klüpler- den çıkarılması üzerine iki takımda bir kısmı futbolü terketmiş eski oyun- cularia sahaya çıktılar. Havanın $0- ğuk, sahanın çamurlu olması yüzün- den zevksiz ve hareketsiz bir oyundan sonra takımlar 2-2 berabere kaldılar. Fransız meclisinin bir kararı Paris 1 (AA.) — Mebusan Mecli- si, geçen cuma günü hükümeti şehir ve köylerin ihtiyar ameleleri için te- kaüdiye ihdas eden bir kanun lâyiha- sını tevdi etmeğe davet eden bir ka- rar suretini ittifakla ve İspanyada muharebe etmekte olduklarından do- layı eylül ayındaki kısmi seferberlik davetine icabet edememiş olan !ta- atsizlerin affına dair olan kanunu da 229 reye karşı 325 rey ile kabul etmiş- | .tir, Son dakika Balkan antantının esaslı rolü Rumen Başvekilinin nutku ve kralın cevabı i Bükreş 2 — Yılbaşı münasebetile sarayda yapılan merasimde nutuk söy. liyen Başvekil Monseniyor Miron Kris- tea, Balkan antanlının Balkan ya- rımadasında sulhü ve müsülemeti tesis | ve muhafaza hususundaki esaslı ro- lünü bilhassa tebarüz ettirmiştir, Kral Karol, verdiği cevapta, 1939 yılının bir sulh yılı olacağını umduğunu, Roman. yanın komşu memleketlerle mevcud ittifaklarını idame ve muhafaza et- mekle beraber yeni dostluklar tesisine çalışacağını söyler söylemiştir. Pr Erden Başvekili Londraya gidiyor İngiltere TE e anime akdına da çalışacak Şam 2 — Erden Başvekili Tevfik pa- şa buraya gelmiştir. Tevfik paşa, Fi- listin için Londrada toplanacak olan konferansa iştirak etmek için oraya gitmektedir. Gazetecilere yaptığı be- yanatta, Londrada iken İngiltere ile Erden arasında bir muahede akdi için müzakereye girişeceğini beyan etmiş- tir, Hore Belicha 1 Londraya döndü Londra 1 (A.A.) — Noel yortusunu Fransada geçirmiş olan İngiltere Har- biye Nazirt'B. Hore bugün buraya dön- üşür, yo ile ve bilhassa conubi Amerikaya Macaristan, Milletler Ce- miyetinden ayrılıyor mu? i Kont Csaky'nin yazdığı bir makale büyük bir alâka uyandırdı Budapeşte 1 (A.A.) — Macar rica- i ğını teyid etmekte ve Almanyanın or. ta Avrupada mümtaz bir iktisadi mevkii olması lâzım geldiğini tasdik eylemektedir. Kont, Macaristan ile Polonya ara. sındaki münasebetlerin sağlam bir temele istinat ettiğini de ap tedir, Romanya ve Çekoslovakyaya ime eden Kont Csaky şöyle demektedir: «Diğer komşu devletlerle münase. betlerimiz her şeyden evvel Macar akalliyetlerine karşı yapılan muame- lelere ve bü ekalliyetlerin mükadde- ratına bağlıdır.» Muharrir, «Roma - Berlin mihveri- © nin saflarında bulunmak Avrupanın garbinde devletlere karşı cephe almak demek olmadığının tasrih etmektedir. . Netice olarak Kon Csaky eski mu- hâriplerin yeni bir harbi kabul etmek istemiyecekleri kanaatini izhar et- miştir, Jinden Kont Csaky Pester Liyod gaze- tesinde bir makale yazarak diyor ki: «Zamanın işaretlerini artik anla. dık. Şimdi itimadı muhafaza etmek için umümi tezahürata ihtiyaç oldu. ğunu anladık. Komintem aleyhindeki paktın yüksek ehemmiyetini biliyor ve takdir ediyoruz. On seneden fazla bir zamandanberi Milletler Cemiyetinin inkıraza yüz tuttuğunu müşahede et. tik. Dünya efkârtumumiyesi birbirine muariz fikrin etrafında tebellür etme. ğe başladı.» Balâhiyettar mahfiller Kont Csa. ky'nin makalesinden Macaristanın yakında Milletler Cemiyetinden ayrı. Jacağı manasını çıkarmak lâzım ge ip gelmiyeceğini suale şayan görmek tedirler. Kont Csaky makalesine devamla memleketinin Roma - Berlin mihveri- nin siyasetine tamamile sadık kaldı- Ispanyada şiddetli muharebe devam ediyor Ispanya Başvekili radyo ile Cenubi Amerikaya hitaben bir nutuk söyledi Burgos 1 (A.A) — Öğleye kadar |, mı kontrol veyahud da demokrat Cubellede ve Balaguer mıntakasında | milletler tarafından mi idare oluna muharebe devam etmiştir. Bu hava- | cağının mevzuu bahsolunduğunu lide' milisler henüz İstihkâmlari mü. | söylemiştir. dafaa etmektedirler. Dünyayı hulâsa etmek için henüz Bafternode Frankistler — Cübelisi | yakıt vardır ve tam zamanıdır, fakat zaptetmişler ve burada mühim bİr | çok fazla geç kalmamak icab eder, malzeme deposu bulmuşlardır. Pob- | zira tehlike, cihanşümuldür. Bugün la Grandella civarında cümhuriyet- | harbler ilân edilmemekte, fesad çi cilerin müdafaası dâ akim kalmış Ve | kanimak ve nifak tohumu ekilmek- kasaba Fankistlerin eline düşmüş- | Je iktifa olunmaktadır. LE EA penisi in İspanyada evvelce askeri isyan, İspanya Başvkilinin bir arkasından da Almanya ve İtalyanın hitabesi tevessüi plânları ortaya çıkmıştır. Bu Madrid 1 (A.A) — B. Negrin, rad- | istilâ, bizim için büyük bir musibet olmuştur. Fakat musibetin en büyü- ğü bitaraf ve dost milletlerin göz olmuştur. Çektiğimiz bütün iztirablara rağ- men yalnız istiklâlimiz namına de- ğü, ayni zamanda beşeriyetin hürri- yeti ve kültür, müsamaha ve demok- rasi prensipleri namına muzaffer çi- kanaatimiz vardır. hitaben irad etmiş olduğu bir nutuk- ta halihazırda İspanyada cereyan et- mekte olan bütün muharebelerin bütün milletlerin istikbalini alâka- dar etmekte olduğunu ve memleket- lerin haşin kuvvetle mi, yoksa bey- nelmilel kanunlar #le mi idare ve düns yanın totaliter devletleri tarafından Fırtınadan dün gece bir motör parçalandı Altı tayfa kurtarıldı, gece yağan karlar Istanbulun her tarafını kapladı Dün gece şiddetli fırtına yüzünden Kireçburnu İle Tarabya arasında motörlü bir yelkenli parçalanmış ve altı kişi denize dökülmüştür. Gece saat yirmi iki sularında de- nizden bir takım insan feryadları- nın geldiğini duyan polis ve alâkadar liman memuürirı, derhal, bir tahlisiye motörü ile seslerin geldiği yere ye- tişmişler, o sırada Tarabyada bulu- nan Şirketihayriyenin 66 numaralı vapuru da aynı yere imdada koşmuş- tur. Nihayet iş anlaşılmış, Ömer kap- tan idaresindeki motörün o civarda demir atmak istediği, fakat muvaf- fak olamıyaraka karaya düştüğü, bu sırada motörün alabura olmasile için- deki tayfanın denize döküldüğü mey- dana çıkımş ve denizle pençeleşmek- te olan tayflarda Şirket vapuru ta- rafından kurtralmışlardır. Bu suretle insaner zayintsız sa- Dün gereki fırtına esnasında, Ka- vak tahlisiyesi ile Sârıyer Jândarma- sinin telefonlarile diğer hatlar ta- mamen bozulmuştur. Bozulan bu hatların bügün yapılmasına çalışıla- Dün akşamdan itibaren yağmağa başladı Dün akşamdan itibaren şehrimize ilk defa olarak kar yağmağa başla- mıştır. Daha sabahtan başlayan gid detli şimal rüzgârı ve soğukla beraber fasılasız yağan yağmur akşam Üzeri kara çevirmiştir. Dün en fazla sıcak- lık 4 derece idi. Akşam üzeri termo metre sıfırı gösteriyordu. Gece sâat 21 den sonra yağan kar- la her taraf bembeyaz olmuştu, Kar bütün gece devam etti. Dün akşam- dan itibaren şehirde tam bir kış man- zarasi hüküm sürmeğe başlamıştır. Gece saat 21 den 5 sonra gerin büyük