10 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

10 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

10 Kânunusani 1939 Tayyare kaçakçıl (Baş tarafı 1 inci sahifede) mat kaçakçılığında kullanılmış ve bu maksatla Kanadadan tayyare sipar rişine teşebbüs edilmiştir. Verilen mütemmim malümata gö- re, harb silâhı imalâtında bulunan fabrikalar her altı ayda bir kontrola tâbi bulunduklarından fabrikaları kontrola memur olan devletlerdeki salâhiyettar makamlar Türkiye hese- bina yapılan tayyare siparişlerinin fazlalığı üzerinde (durmuşlar vebu hususta Vaşington büyük elçimiz B. Münirden malümat istemişlerdir. B. Münir vaziyetten Hariciye Vekâletini Baberdar etmiştir. Bunun üzerine Hariciye Vekâleti de yapılan tayyare siparişleri hakkında Milli Müdafaa Vekâletinden izahat istemiş ve böyle büyük mikyasta sipariş olmadığı an- Taşılınca sahtekârlik meydana çıkmış ve bu işin kimler tarafmdan yapıldı- ğının tahkikine başlanmıştır, İlk tahkikatta Ekrem Köniğin bu işte medhaldar bulunduğu anlaşılmış ve yine 0 sırada Ekrem “König tara- findan iğfal edilmiş olduğu anlaşılan Hariciye Vekâleti kayıd memurların- sonradan da tevkif edilmiştir. Son günlerde Ekrem Köniğin Fran- sada bir otomobil kazası geçirdiği ve bu kaza sırasında hüviyetinin anlaşı- larak tevkif olunduğu hakkındaki haberler de bu akşama kadar teyid edilmemiştir. Bugün Ankarada kati olarak beyan edilen nokta bu işte iğfal edildiği an- Yaşılan Ruhiden başka hiç bir Türk Adının resmi tahkikat dosyasında bu- lunmağığıdır. Eski Dahiliye Vekili ve Parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya ile, eski Ha- riciye Vekili B. Rüştü Arastan ima tarikile bahseden ve bu hâdiseden ba- 21 mebusları da medhaldar gösteren Meşriyat salâhiyetli makamlarca kati Şekilde esâs5ız telâkki edilmektedir. 'Tabkikatır birinci safhasına göre vâziyet şudur: 1 — Henüz mahkemeye verilmiş hiç bir suçlu “yoktur, Yalnız. Ruhi mevkuftur. 2 — Ekrem Köniğin tevkifi hak- kında muhtelif devletler nezdinde ya- pılan teşebbüslere hiç bir cevab alın- mamıştır, 3 — Resmi tahkikat dosyasında €s- ki hiç bir Vekil ve mebusun ismi yok- tur, Vekil ve mebus ismi olmayınca da divanı Âli teşkili meyzuubahis ol- mamak lâzım gelir, 4 — Sahtekârlığın beynelmilel bir şebeke hesabma yapılıp yapı da benüz tesbit edilmiş değildir. 5 — Ekrem Küniğin tevkifi bir müd- Bat » a mnep Ankara müddeiumumiliği bu Ruhi nezaret l det uzadığı takdirde mevkuf Ruhinin muhakemesinin tefrik suretile aynca muhakemesine başlanması muhte meldir, İstanbula tayyare gelmemiş Bazı gazeteler tayyare kaçakçılığı ve sahtekârlık meselesinden bahseder- ken Ekrem Köniğin Amerikadan gü- ya hükümetimiz namına satın aldığı tayyarelerden bir kısmının yanlışlıkla İstanbul gümrüklerine geldiğini yaz- mışlardı, Dün bu hususta tahkikat yaptık ve İstanbul gümrüklerine bu tarzda tayyare gelmediğini öğrendik. Gümrük idaresinde tayyare mese- lesi üzerinde hiç bir tahkik ve ted- kik de yapılmamıştır. Kaçakçılığın Kanadadan alman tayyareleri Türki- yeye sokmadan İspanyaya satmak suretile yapıldığı anlaşılmaktadır. İfadeleri alınan üç avukat Ekrem Köniğin Pariste bulunduğu sırada İstanbul barosuna mensup ba- zi avukatlarla temas ederek meydana çıkan tayyare sahtekârlığı etrafında malümat istediği anlaşılması üzerine zevatın lüzum şahid olarak dinlenmelerine görmüş ve buraya istinabe evrakı göndermiştir. İstinabe evrakı doğru- dan doğruya birinci sorgu hâktmliği- ne gelmiştir. O zaman sorgu hâkimi olan B. Ruhi bu talimat mucibince İstanbulda üç avukatın malümatla. | rına müracaat etmiş ve evrak Anka- raya gönderilmiştir, Usulen bu gibi istinabelerde, Hfade- yi alan hâkim evrakın sadece numa- rasını kaydederek aid olduğu maka- | ma gönderdiği cihetle bundan altı ay kadar evvel Istanbul birinci sorgu hâkimliğinde ifadeleri alınan bu 20- yatın isimleri mahfuz değildir. Ekrem König kimdir? Tayyare kaçakçılığı ve sahtekârlık miünasebetile ismi geçen Ekrem Kö- nig merhum Hamdi (paşa) nın oğlu | dur. Amcası, damad Feridin nazırla- rından Süleyman Şefik (paşa) dır, Muntazarı tehsili yoktur. Ailesi kendisini tahsil için Almanyaya gön- | dermişti, Fakat burada esaslı suret- te tahsile devam etmemiş, yalnız almanca öğrenmiştir. Ekrem Künig harpten sonra tice- rete atılmıştır. Bir müddet işleri yo- unda gitmiş, fakat sonra zarar gör- düğünden ticaretten çekilmiştir. On- dan sonra bir müddet Alman Luft Hansa şirketi mümaessiliğinde bulun- muştur. Kendisinin iki karısı, iki de | Şocuğu vardı. Kanlarından biri üç dört sene evvel kazara İzol içerek ölmüştür. Diğer karısından da ayrık İ I. iŞ BANKASI m 939 K. TASARRUF iKRAMIYE PLANI 32,000 LİRA MÜKÂFAT Kuralar: 1 Şubat, 1 Mayıs, 1 Eylül, 26 Ağustos 1ikinciteşrin tarihlerinde çekilecektir İKRAMIYELER: & AKŞAM ığı ve sahtekârlık mıştır, Dolandırıcılık rivayeti Dün bir gazete Ekrem Königin bazı kimseleri dolandırdığını, bunlar ara- sında müteahhid B. Fua, Babanın da bulunduğunu yazıyordu. B. Fuat Babana müracaat ettik. Rize şu söz- leri söyledi: « — İki buçuk sene evvel Ekrem König bana müracaat ederek Şişlide bir arsası olduğunu ve bunu satmak arsanın ferağ muamelesi yapılmadı. Mesele bundan ibarettir.» Haber aldığımıza göre Ekrem Kö- nigin arsası Nişantaşında Emlâk cad- desindeğdir, Kaçakçı şebekesi Söylendiğine göre, Ekrem König merkezi Pariste bulunan beynelmilel bir silâh kaçakçılığı şebekesine da- hildi. Bir müddet evvel Parise gitmiş, muhârip devletlere muhtelif vasıta- larla silâh kaçıran şebekenin mühim elemanlarından Pol Jilon isimli bir Fransızla tanıştıktan sonra teşkilâta girmiştir. Şebeke, Ekrem Königden Amerika tayyare fabrikalarma 'Tür- kiye hesabına tayyare almak istiyen bir Türk komisyoncusu olarak tanıtıl- mak suretile istifadeyi düşünmekte idi. Nitekim Ekrem König Türkiye he- ssbına hareket eden bir komisyoncu | gibi görünerek fabrikaları aldatma- ya muvaffak olmuş, ve bu muvaffa- kıyetinden dolayı kaçakçı şebekeden bir senede 500 bin lira almıştır. Frankonun mümessili ne diyor? Dün şifahi malümat almak üzere Frankonun Türkiye mümessilliğine | giden gazetecilere şunlar söylenmiş- tir: «Geçen yaz mayıs ayi içinde Burgos hükümetinin Amerikadaki ajanları oradaki büyük tayyare fabrikaların- dan birine Türkiye namına büyük | bir sipariş verildiğini ve bazı nokta- lardan şüphelenmiş olduklarını bi)- dirmişlerdir. Bu sırada Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Aras Türkiyede olmadığı için kâtibi umumi Numan Menemenci- oğlu vaziyetle derhal alâkadar ol- muş ve Milli Müdafâa Vekâletile te- mas edildikten sonra Frankonun mümessiline Türkye hükümetinin böyle bir siparişten katiyen haberdar olmadığı bildirilmiştir. Franko hü- kümeti de tâyyarelerin Hükümetçi- lere teslimine mâni olmak üzere lâ- znıgelen tedbirleri almuştır.» “TRAMVAYLAR (Baş tarafı 8 inci sahifede) | otobüs nakletmek mümkündür. Oto- | büş mikdarı çok olursa İstediğimiz noktadan, istediğimiz zaman bir çok yolcuyu kısa bir zamanda taşıyabi- Tiriz, 'Taksim meydanında merâsim Ol- duğu zaman tramvaylar Tarlabâ- şından geçirmemize imkân yoktur. Fakat böyle günlerde otobüsleri is- tediğimiz yoldan geçirebiliriz. Otobüsün bizim memleket için şimdiki halde başlıca kusuru belki, benzinle veya mazotla işlemesidir. Havagazı ile işletme bu kusuru da ortadan kaldıracaktır. Her tarafta tramvaylar yerlerini | telsiz tramvaylara ve otobüse terk- | etmeğe başladığı bir devirde Anade- Tu yakası tramvaylarının satın alın- ma ve tevsiine akıl erdirilemez İs- tabulda son senelerde yapılan en büyük hata, belki Üsküdar tramvay- larını Evkaflan satın almak ve bu yetişmiyormuş gibi zararı telâfi et- mek kayguslle hattı Bostancıya ka- dâr uzatmak olmuştur. Selâmi çeşmeden başlıyan asfalt yolun bugünkü tramvaylı hali acıklı ve tehlikelidir. Kadıköyün, Modanın darsokakları arasında talika araba- larının arkasında emekliyen çança- yi ile halkın sükünunu bozan tram- yaylara yazıktır. Modanın tenha 0- kaklarından tramvay geçirebilmek Vücud Güzelliği İ Azade Selim Sırrı Nişantaşındaki | hususi | dairesinde aş jimnastik derslerine başlamıştır. Telefon: 41439 Mecburi terki ticaret Yeni ve modern bir kitap ve kır- tasiye evi acele satılıktır. Gazete SİM ilân servisine yazı ile müracaat. j İsa Dr. A; Kam Olür Ortaköy SiFA YURDU İstanbulun en güzel yerinde, geniş bir park içinde, konforu mükemmel bakımı iyi, kadın ve erkek her türlü hastalıklara açık hastane. Doğum ve kudın ameliyatlarile fi- tık, apandisit, basur ve diğer ameliye- Jer için çok ucuz hususi fiatler. Orta köy, tramvay yolu, Muallim Naci cad. 111 - 115, Telefon: 42271, ZAYİ hin birinei katında 29 No, lu odanın kar- İstanbulda 4 üncü Vakıf hanı- şısında ve koridor penceresi önünde için- de tapu senetleri ve vergi ve lera taviz ve makbuzları ve nüfus cüzdanları olan dosyamı unultum. Her kim bulmuşsa Ga- latada Fermenecilerde İliyadis hanında 4 No. ya getidiğinde beş lira hediye edile- cektir. Dr. FETHİ LABORATUVARI Cerrahpaşa hastanes! bakteriyaloğu Kan, idrar, balgam, mevadı gat ta tahlilleri ve (İDRAR VASITA. SİLE GEBELİĞİN İLK GÜNLERİN. DE KATİ TEŞHİSİ) yapılır. Beyoğlu * Taksime giderken Meşelik sokağı Ferah spartımanı Tel, 40534 1 Adet 2000liralık - 2.000lira BG, dpo9 yi gag — s , 500 , - 4.000 , 186 , 280 » - 4000 ; 100 , - 6000, ” ” AKŞAM MATBAASI Rotatif makinelerinde resimli ve renkli gazete ve mecmuaları, baskı ade- di yüksek risale, kitab ve her nevi matbuaları en temiz şekilde en ehven şeraitle basar. * Devamlı işler için hususi şerait tesbit edilir. Fazla tafsilât için Matbaa idaresine müracaat. Telefon: 20497 Sahife 13 için herkesi (tek istikamet) nizam larına tâbi tutmak ve neticeten nis- beten daha fen yollardan geçirmeğe mecbur etmek tramvaya verilen fu» zuli ve haksiz bir imtiyazdır. Üsküdar ve civarı arazisinin yo- kuşlu ve çok ârızalı olması; Kadıköy sokaklarının da çok dar ve gayri muntazam bulunması esasen tram- vay döşemeğe müsaid değildirler. 'Tramvaycılığın ve şehirciliğin bu en âdi esaslarından tecahül edilerek alelâcele “gelişigüzel döşenen temek siz raylar bügün hem vâgonlarnı vak- tinden evvel eskitmekte ve'bem de esasen -İyi olmıyan yölları bozmuş bulunmaktadır. Bu tramvâylar şehrin başına daf- mi bir masraf kapısı, bütçe yükü olarak Kalâcağa benzemektedirler. Şimdiki Halde yenice olan ârabalar ve raylar çok geçmeden Rumeli ya- kasındaki” srkadaşlarinın âkibetine uğrayacaklardır. Yollar gayri muntazam olduğun- dan yâylar bozulacaktır. Yaylar bo- zuldukça “ şasi, bandaj ve raylar deforme ölacâktır. Ve gitgide hepsi mütekabilen birbirini harab edecek- tir. İş bir kere bu raddeye gelirse artık messle yoktur. Masraf gittikçe artacaktır. Anadolu yakası tramvayları 866. leye gelmemeli idi. Yüksek mühendis Azmi Diler SATIŞ İLÂNI Biga İcra Memurluğundan: Türkiye İş Bankası İstanbul şubesine borçlu Biçada Alahiyeli Mehmed Rüştü veresesinin “ipotekli olup İstanbul 4. cü dJera dairesince açık arttırma suretile pa- zaya çevrilmesine karar verilen: Mizn ta- pusunun 928 T. ve 33 No. sında kayıtiş bulunan Bizanın Örtülüce köyünde Dut- luk Oba Yaylak mevkiinde şarkan Ser- vilik merarlığı, garben Karaağaç deresi, şimalen Saraycık dere ve Ali bey merası ve cenuben Karaağaç deresi ile çevrili bulunan 800 dönüm mesahada büyük bir tarla. Muhamen kıymeti; 2700 lira. Ev- safı: Dalgalı bir arazide ksmen bayır olan bu tarlanın heyeti umumiyesi İki kısma ayrıldığında cenup kısmina Kelem 306 dönüm mlikdarındaki arazi düz ve zi- raate elverişli olup kuvvei inbatiyesi 3. cü derecede ve toprağı kumsaldır. Bu ki- sında 17 ahlat, 23 dut ve 80 kadar da kara ağaç mevcuddur. Ve diğer ksmr ihtiva eden (500) dönüm arazi de dalgalı olup içinde çalılık olup halen mer'a ha- linde istifade edilmektedir. Ağacı mev- cuğ olmayıp kuvvei inbatiyesi 4, cü dere- eededir. Birinci kısmın cenup cihetinde Çiflik binaları vardır. Bu binalar birer kattan ibâret ve yekdiğerine bitişik ve yakın bir şekilde yapılmış olup son dere- ce harap bir haldedir. Kerpiçlen imal edilen ve üstü kiremit örtülü olan bu bi- nalardan 3 oda ve Üzeri saz örtülü iki hayvan damı ile diğer taştan imal edil- miş ve üzeri kısmen kiremit ve kismen de sarla örtülü bir hayvan damı mev- cuddur. Satış açık arttırma suretile ya- pılacakından ve arttırma bedeli de pe- şi” olduğundan arttırmaya iştirak ede- ceklerin. muhammen kıymetin “ç yedi buçuğu nisbetinde pey akçesi vermeleri veya milli bir bankadan teminat mektu- bu getirmeleri icap eder. Müterakim ver- giler borçluya aid olup satış bedelinden tenzil olunur. Birinci arttırma 10/2 999 tarihine rastlıyan cuma günü Biza icra dalresinde sasi 9 dan 1l e kadar icda edilecek ve birinci arttırmada muhâmmen kıymetin ©; 75 ini bulduğu (takdirde üstte bırakılacak ve aksi halde en son ci artırma: 25/2/9399 tarihine rastlıya, cumartesi günü gene Biga icra dariesin- de sant 9 dan ll e kadar icra edilecek ikinci artırma sonunda en fazla artlıra- nın Üstüme ihale edilecektir. 2004 sayıh iera ve iflâs kanununun 126 ncı madde- «ime İevfikan hakları tapu sicile sabit olmayan ipotekli alacaklılarla diğer alâ- kadaranın satışa dair olan iliraz ve id- dialarını .bu ilânm neşri tarihinden iti- baren 20 gün zarfında evrakı müsbitele- rile dairemize müracaatları aksi halde satış bedeli -paylaşmasından hariç kala» cakları ve daha fazla izahat almak isti. yenlerin dairemizin 989/27 sayılı desyâ- da mevcud vaziyet ve takdiri kıymet zabıt varakasile sair evrakı ve 5/1/9359 tarihin- den İtibaren dairede asılı bulunacak açık arttırma şârlnamesini görüp anlayacak- ları ilân olunur, d Dr. Ihsan Sami BAKTERİYOLOJİ LÂBORATUARI Umumi kan tablilâtı, Frengi mokisi nâzarından (Wasserman ve Kalın t€- amülleri) kan küreyvatı sayılması, tifo ve sıtma Bârtalıkları teşhisi, idrar, balgam cerahat, kazurat ve su e Mâ, Ultra mikroskopi, hususi eşler istihzarı, kanda üre, şeker, klorür, Kol- testerin. mikdarlarıma tayini, Divan- yolu No, 113, Tel: 3090864.