31 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

31 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

ut — Lal OLİTİKA Müşterek cephe olacak mı? f Almanyanın Orta ve Şarki Avrupadaki son hamleleri karşısında İngil- tere, alfikadar devletleri lüzumu halinde birlikte askeri kuvvetle müma- naatta bulunmak maksadile bir müşterek cephe teşkiline davet etmişti. Polonya İngilterenin askeri yardımına emin olmadığından ve Almanya ile bozuşarak bundan sonra bütün yükü kendi üzerine almak istemediğinden İl bu daveti kabulden imtina eylemişti. Bu suretle İngilterenin teşebbüsü akim kalmıştı. Fakat B. Mussolininin son hulkunda Akdeniz havzası İtalya için hayat sahası olduğunu ilân eylemesi ve Almanyanm da İtalyayı Akdenizde arazi alarak genişlemeğe iyice teşvik ve teşcide bulunması karşısında İngiltere * müşterek cephe teşkili tasavvuruna tekrar müracaat etmiştir, Avam Kamarasında bu teşebbüs hakkında malümat verilmiştir, İngil tere her şeyden evvel 336 senesinde Lokarno misakı yerine Fransa ile yek- tün dünyaya teşmil etmek istiyor, diğerine karşılıklı yardımda bulunmak için yaptığı askeri anlaşmayı bü- Yani İngiltere Fransaya yalnız Avrupadaki topraklarının müdafaa. sında değil, Şimali Afrikada ve hatta Uzak Şarktaki Hindi Çini Fransız müstemleke İmparatorluğunu müdafanda askeri yardım taahhüdü altına girmek ve Fransadan da ayni yardımlarda bulunmak taahhüdünü almak ELE haten ilân ve beyan etmiştir, İngilterenin Fransa ile mevcut cepheyi tevsi ve takviye etmeğe muvaf- *fnk olacağı şüphesizdir. Fakat diğer devletleri bu cepheye celbedeceği çok “güüphelidir. Meselâ Yunanistan bu gibi müzakerelere asla yanaşmamış ve Balkan misakı haricinde herhangi bir taahhüt altına girmiyeceğini sara- İsviçre kendi hudutlarında Almanyanın tahşidat yaptığı haberlerini kati olarak red ve tekzip ederek Almanyanın aleyhinde herhangi bir teşeb- büse iştirak etmiyeceğini bildirmiştir. Romanya, Almanya ile şümullü bir iktısadi anlaşma Yaparak açık bir hesap bırakmamıştır. Yaluz Macarista» tun selerberliğinden ve Romanya hududuna asker yığmasından memnuni- yetsizliğini devletlerin siyasetini değiştirmese gerektir. Bu fikird Amerika gazetelerinden biri anket | ; İdeni kız ve idenl erkekte aradi. | bulunmalıdır. Hanız meziyetler nedir? Gelen cevaplarda ekseriyet kaza” nan fikirler şu: İdeal kızda: Yüzde 31 buçuk temiz his, yüzde 26 şalisiyet, yüzde 12 teva» gu, yüzde 12 gösteriş, yüzde 11 zekâ, misiniz? izhar etmektedir. İngilterenin bu defaki teşebbüsü de küçük AKŞAM yüzde 4 iffet, yüzde 3 buçuk mizaş İdeal erkek: Yüzde 37 temiz his, yüzde 28 şahsiyet, yüzde 14 tevazu, yüzde 10 iffet, yüzde 5 zekâ, yüzde 2 gösteriş, yüzde 3 buçuk mizaç bu- lunmalıdır. Bilmem siz de bu fikirde misiniz? Milyonluk miras Geçenlerde Nev - Yorkta milyoner bir kadın öldü, Vasiyetnamesini aç- tılar. 36 milyonluk servetini terzisi bayan Alan Cota bırakıyordu... Bu haber herkesi şaşırttı. Araştır. malar yapıldı ve işin içyüzü anlaşıldı. Yirmi beş sene evvel milyoner ka dın terzi Cota bir elbise diktirmiş, bu elbiseyi bir erkek çok beğenmiş ve bu elbise yüzünden onunla evlenmiş... Kadına kalan servet kocasındandır, kadın da bu serveti terzisine bırak- mağı çök makul görmüş... Buz dünyası sıcaktır «Izlanda — İce'land, buz diyarb | demektir: Izlandadan bahsedildiği zaman insan gayri ihtiyari üşür, tite Ter, Ancak Izlanda harita üstünde 80- ğuktur. Izlandada birçok buz dolap- ları işlemektedir. Izlandada ancak birkaç gün buz üstünde kayılır; kış mevsimi çok kısa sürer, Yaz günleri adanın merkez, Reyk- javikin. iklimi, Milânonun. iklimini andırır, Mukaddes fare kapanları Tibetliler arasında hâlâ garib âdet- ler hüküm sürmektedir, Meselâ çocuk Tibet kabilelerinde dil çıkarmak selâm vermektir. Size su İkram eden bir Tibetli, bardağı doldurmadan önce yalar, Tibette bir kutu kibrit veya bir çakmak altın anahtarla müsavidir, bir kutu kibritle çok şey alabilirsiniz. Bir çok mabedlerde de fotogram pelikülleri, elektrik lâmbaları, valiz- ler, çantalar, fare kapanları mukad- des birer eşya gibi muhafaza edil mektedir. 25,000 çeşid... Yeryüzünde para kazanmanın 25,000 çeşk& usulü varmış. Amerika» da buna dair bir kitab neşredildi. Okuyanlara 25.000 çeşid usulle para kazanmanın yollarını gösteriyor. Bu usullerden en tuhafı «şilte çiğ- nemeks dir, Amerikada yeni doldu- rulan Şilteleri, kuştüyleri iyice yerleş- sin diye, insanlara çiğnetirlermiş, Sabahtan akşama kadar çilte çiğni- yerek yevmiyesini kazanan bir çok insanlar vardir. Yardım sevenler cemiyetinin Kongresi Bayan İnönünün himeyesindeki yardım sevenler cemiyetinin evvelki gün "Ankarada Çocuk Esirgeme Kurumu salonlarında senelik kongresini ekdetti. ğini yazmıştık, Yukardaki resim kongrede bulunanlardan bir kısmını göster- Groenland adasında petrol madenleri bulundu zNA A No, 97 oi #3 alan iddia ediliyor “ Kutup bavalisinde ve İzlandanın şimalinde Danimarka devletine aid Groenland adasi vardır. Burası buz sahralarile kaplıdır. Şimdiye kadar balina avcılarının istasyonu olmak. tan başka bir kıymet ve ehemmiyeti yoktu, Şimdi bu buzlu memleket cihan iktisadiyalı noktasından fevkalâde kıymet bulmuştur. Uzun müddet Groenlandda tabakntülarz noktasın- dan tedkikatta bulunan Danimarka» lı mutehassıs Dr. Rosenkrantz Köpen- yı heyecana düşüren malümat ver- miştir Âlim. Groenlanda dahil Nügs- suak yarımadasındaki çamurlu in- difaatta bulunan yanardağ civarın. da; dünyanın en zengin petrol men- balarını ihtiva eden şimal! Amerika müttehid hükümetlerinden Teksas taki tabil alâime tesadüf etmiş ve bundan Groenlandın da dünyanın sayılı petrol hazinelerinden biri ola- cağına hükmetmiştir. Groenland iki milyon kilometre müurabbaı bir memleket olup bunun sahibi Danimarkanın kırk beş misli büyüklüğünde demektir. Fakat aha- Usi Eskimo denilen 18,000 yerli ile birkaç yüz Danimarkalı hükümet memurundan ibarettir, Groenlanda ecnebilerin girmesi şid- detle yasaktır. Danimarkah iş adam- ları bile bu buz sahasına ayak ata bilmek için Danimarka hükümetin- den müsaade almak mecburiyetinde» dirler, Bunun için.bu geniş memleketin ticareti ve madenlerinin işletilmesi Danimarka hükümetinin inhisarı ak tında bulunuyor, Madenleri Umanak Son yağmurlar Küçük Menderes taştı, sular kurutma kanalları vasıtasile denize akıtıldı İzmir (Akşam) — Son iki gün zar- fında Ödemiş ve Bayındır havalisine yağan sürekli yağmurlardan Küçük Menderes nehri Bayındır kazası da» hilindeki yatağından taşmış, Has köy ve civarındaki geniş araziyi su» lar kaplamıştır. Bazı köylet, büyük tehlikeye maruz kalmışlardır. Küçük Menderes havzasında, yapilan kurut- ma. kanallarından, muvakkâtan, ka palı tutulan bazıları derhal açılmış, ovayı kaplıyan: sular, bu kanallar dan süratle denize dökülmüştür. Bu suretle binlerce dönüm ekilmiş arazi, zarardan kurtulmuş ve mezruat, İlâr vaların düzelmesi üzerine tabii duru- ma kavuşmuştur, İzmirde su fiati indirildi İzmir (Akşam) .— İzmir Halkapı- nar suyu tarifesi | mart 939 tarihin. den muteber olmak üzere Nafia Ve- kâletince metre kübü on kuruştan tasdik edilmiştir. Bir senedenberi ta- rife 12 kuruştu. Vekâlet, yeni tarife- yi on kuruşa indirmekle halkı hima» bü 10 kuruştan en güzel Yamanlar içme suyunu bol bol kulanırken İzmir halkının - kireç nisbeti yüzde 27 olan Halkapınar suyunu daha yüksek fi- âtle kullanması hiç şüphesiz dağru birşey değildi. Nafia Vekâletini, bu kararından dolayi takdir elmemek mümkün değildir, Bu karar, halkta şükran duyguları tevlit etmiştir. Beşiktaş Pera ile karşılaşiyor Evveloe yaptıkları bir müsabakada, Peraya mağlüb olan Beşiktaşlılar bu mağlübiyetlerini takımlarının zayıf olduğuna hamlederek Pera İle bir intikam maçı yapmak üzere teklif yapmışlardır. Bu teklif Peralılar tara» fından kabul edildiğinden her iki ta- kım bu pazar günü saat 11 de Şeref stadında karşılaşacaklardır, Bu müsabakadan evvel matbuat takımı İle Beşiktaş mütekaldleri EZİNE Mk pili Kutup havalisinde Dani- markaya ait olan Groen- land adasında yapılan tetkikler burada çok zen- gin petrol madenleri bu- lunduğunu meydana çı- körfezi civarındaki mermer ocakları ve İvigtut civarındaki Kryolith ocak- ları ve bir kaç kömür madenidir, Son zamanlarda Danimarkadaki iktisadi buhran ve bahusus zirai z00 luklar Groenland'ın açılması ve işle- tilmesi için bir hareket ve cereyan doğurmuşt. Bu münasebetle Groenland'ın ce- nubu garbisi iskân ve ziraate müsald olduğu hakkında bir çok iddialar ile- ri sürülmüştü. Bilhassa Groenland'ın madeni hazineleri tükenmez olup yak nız Danimarka için değil bütün Av- rupa için bir zengin ham madde membaı olacağı ısrar ile iddia edil miştir, Fakat Groenland'ın idaresi ile alâ» kadar memurlar ve makamlar bu id- disları kabul etmemekte ve Groen- land'ın imar ve inkişafa kabiliyeti ol- madığı kanantinde bulunmaktadır. Çünkü memleketin yedide altısı derin ve ebedi buz tabakaları ile mesturduğ, 4 Bu tabakanın kalınlığı 3000 metreyi © buluyor. Yalnız sahilleri buzdan hâl ve insan yaşamasına müsaiddir, Wa- ze kat burada dahi hayat şeraiti başka başkadır. Cenupta yaşamak müne ; kündür. Fakal şimalde geceler hafta- larca uzun olup bu havali mütemadi- yen karanlık içindedir. ği Eskimolar bile burada ancak Fok. balığı saydı sayesinde yaşıyorlar; İ Groenland'ın madeni serveti büyük olduğu ötedenberi şayidir. Fakat ma» f halli hükümet zaten kıt kanaat olan varidatını çok masraflı olan madeni tedkikler için israf etmek istememiş» tir, Hakikaten zengin madenler bü» lunsa bile bunun işletilmesi memie« © ketin iklimine göre kârlı birşey olmi- yacağını mahalli memurlar hesab et- | mişlerdir, j Bunun için Danimarka hükümeti &. kendi hesabına tedkikat yaptırmışlar.. 'Tedkikleri yapan tabakntülarz müte. hassısı Dr. Rosenkraütz çok zengin. petrol madenleri bulunduğu netice sine varmıştır. Bu yaz Danimarka hü» kümeti yeni bir fon heyeti tarafından; bu zatın tedkiklerini derinleştireceke ve genişletecektir. Groenland'ın Tek» sas gibi çok zengin bir petrolsahâr > sı olduğu tahakkuk edecek olursa, Das», nimarka hükümeti bu madenleri iş* letecektir, ŞT O zaman bütün Avrupanın iktisadi vaziyeti değişecektir. Meselâ İngilter re Britanya adalarına Musuldan ve i Meksikadan petrol getirmek mecbus riyetinden kurtulacak ve şimalde ya nı başında bulunan Groenland'dan temin edecektir, — F, # ça GÜNÜN ANSİKLOPEDİŞİ* Yıldönümünü kutladığımız şanlı bir gün : Ikinci Inönü zaferi Bugün Reislecümhürumuz İsmet | İnönü'nün Türk milletine kazandır. | dığı ikinci İnönü zaferinin yıldönü- müdür. Atatürk, İsmet İnönü'nün bu zafe- rini, meşhur büyük nutkunda şöyle anlatır: Elendiler! İtmif devletleri, heyeti murahhasamız vasıtasile yaptıkları teklifatım cevabını almağa İntizar etmeden, daha murahhas- larımız yoldayken, Yunanlılar, bütün or- dusile, bütün cephelerimize karşı taarruza Görüyorsunuz ki efendiler, Yunan (s- arruzu, konferans ve sulh hikâyesini bize bizzarure terkeltiriyor. Şimdi müsaade buyururmunız site bu taarruzu ve netice- sini arzedeyim: Yunan ordusunun Bursa ve şarkında mühim bir grupu: Uşak ve şarkında diğer bir grupu vardı. Bizim de kuvvetlerimiz Eskişehir şimali gurbisinde ve Dumlupmar şarkında olmak üzere iki grup halindeydi. Bundan başka, Yunanlıların, İzmitte fırkaları, bizim de ona mukabil Köcaeli grupu bulunuyordu. Yunanlıların Mende res boyundaki kıtaatına karşı da kıtaatı- ur iti ii GFEFEKERE Hi bil çekilirken garp cephesi kuman- isan günü cereyan eden muha- <> İ ki # Metristepe 1/4/1921 maktullerile doldurduğu muharebe meye danını sllâhlarımıza terketmiştir. Kİİ