31 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

31 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sel, ER PR İDİ PEPERE MARE R EB 50 Marp vetg pa ö çer — il 05 Türk borcu I P Türk borcu ın s#altifedeğ Sivas SE birer neticelen- "asine doğru yeni bir hat tesis ibi işler ilk hatıra gelenler st- AY andır. Beyazıddan Aksaraya gi- -akereye girişiriz. “öylece İstanbulda satın alınacak *a ecnebi şirket kalmamış oluyor. iç Malyimtların imtiyazı altın- 1 olan şirketleri satın alacağız. Bü- ün için de nisanda müzakerelere aşlıyacağız. Ankara ve Adana elektrik ve hava- xa, şirketleri de tesisatlarını bize “mak istiyorlar. Vaziyeti müzake- ye eiyerişli görürsek konuşmalara aşlıyacağız. Taydarpaşa ile Sirkeci ara- sında feribot işliyecek Haydarpaşa ile Sirkeci arasında f6- bot işletilmesi üzerinde bir kanun rojesi hazırladık; yakında Büyük (ilet Meclisine sevkedeceğiz. Tesisat “d senede tamamlanacaktır. Uzak mesafeler arasında uçabil- vek ve nakliyat için yenive daha awvetli tayyareler satın almak üze- ayiz, Bunlarla Van, İran, Iraka ka- « Ör tayyare seferleri yapılacaktır. di Ak di a doğru ilk işolarık bir yol açi- sam mutasavverdir. Ondan sonra ir program dahilinde imar işlerinin raya konmasının zaruri olduğunu «abul etmek lâzımdır, Bebek - İstinye yolu üzerinde »emmiyetle durmaktayız Biran ev- sl bu yolun açılması ve tânzimi için »dbir alınmıştır. Bir takım formali- ““* işin biraz tehrini rmucib olmuş- Galatanın ara » dahilinde tanzim mur tabakasile kapı, gayret edile- da su birikintileri günde tedkikat 'wvelce İstanbul ayar muşta, o *ev. adan En köhne k 2. due önünde bir 2 ie Vİ, ai . şehrimizde şils muvafik bulmadık. Bununis be rTaber İstanbulun tanzim ve imarı esas olduğundan Belediye ile Naha görüşleri arasında kolaylıkla bir an- Taşmaya vanlacağı şüphesizdir. Her iki tarafın da noktal nazarı bir hata- ya düşmeden modem ihtiyaca gö- Te az zamanda iyi bir tanzim ve İmar ameliyesi yapmaktır. Bunda esas her hangi bir suretle sarfedilecek parayı yerinde ve yolunda sarfetmek, israfa düşmemektir. Şimendifer hatları, sulama işleri Demiryolu Erzuruma varmak üze- redir, 939 Teşrinievvelinde Kizurum istasyonu açılacaktır. Diyarbakırdan Van istikametinde yapılmakta Demiryolu hattı inşaatına da devam edilmektedir. Sirde yakın bir nokta dan ikiye ayrılacak olan bu hattın birisi Cizre ve I-ak hududuna diğeri de Van istikametinden Irak hududu. na kadar inşa edilecektir. Senede 100 - 200 kilometre yapmak üzere Vana kadar olan inşaat 4-5 se- nede bitirilecektir, Polonya, Almanyanın tekliflerine henüz cevab vermedi (Baş tarafı 1 inci sahifede) Honyalılar, Almanya İle 934 te akde- dilen anlaşmanın muhafazasım isti- yorlar, İki tarafin da haysiyetini ko- ruyacak olan Bu itilâftır. Almanların sik sık bahsettikleri mareşal Pilsuds- Kİ, Polonyalılara başka milletin hay« siyetine riayet edilmesini, fakat ayni zamanda kendi haysiyetini de korumasını öğretmiştir. Hava müdafaa istikrazına yazılanlar Varşeva 30 (A A) — Hava müde- faası istikrezına iştirak miktarı şim- diden 30 mllvon zloty'yt geçmiştir. İs- İikraza kayıd muamelesinin resmen ancak önümüzdeki nisan ayının be Memlekette sulama işlerinin bügü- | ne kadar muameleleri tekemmül ede- rek münakasaya konulmuş olan mik. darı 23 milyon liraya varmıştır. Ya kım zamanda hazırlanmakta olan kısımlarla beraber 31 milyon liraya yakın sulama işleri yapılacaktır, Telefon işleri Şehirler arası telefon hatları Suri- ye ve dolayısile Misıra bağlanmıştır. Bu memleketler yakında bizim hatla- rımuz vasıtasile Avrupa ile muhabe reye başliyacaklardır. İzmir mıntaka- sında muhtelif istiknmetlerde vilâ- yetler ve kazalar arasında telefon hatları inşasına başlanmak üzeredir. 939 senesinde Erzurum istikametin- de de telefon hattının temdidine de- vam eğilecektir. Belki de ayni sene Erzuruma bağlanmış olacaktır. Halk tipi radyolar Halk tipi radyo makineleri hak- kındaki kanun projesi yeni Meclise verilecektir, Yeni radyolar için Ame- rikadan bir çok müracaatler olmüş- tur, Modellerle gelip pazarlığa iştirak etmek istediler. Onları bekliyoruz. Halk tipi makineler bütün memleko- tin her köşesinde radyomuzu dinle- meye fırsat verecektir, Bazı yerlerde | miş ve bunu müteak pari to; sabit ve daha ziyade seyyar tamir İ atölyeleri akimülâtör doldurma tesi- satıda bu proje ile temin edilecektir. Ankara radyosunun alafranga ve alaturka musiki ile temsil kolunu tekemmül ettimiye çalışmaktayız. Pa- razitler meselesini esasından hallet- mek için beynelmilel radyo Kongre- sine üç murahhas gönderdik Bu Königrenin müzakereleri devam et- mektedir. Paraziti esasından kaldır- mak için murahhaslarımız lâzım ge B. Fazlı Güleç İzmirden ayrılıyor İsmir (Akşam )— Bursa mebuslu- ğuna seçilen İzmir valisi, B, Fazlı Güleç, cuma günü valilik vazilesin. den ayrılarak Ankaraya gidecektir. İzmir belediye relsliği, vali B. Fazlı Güleç şerefine Kültürpar gazinosun- da bir vedâ ziyafeti vermiş, bu ziya. fette vilâyet ve belediye erkânı, İz- mirdeki mebuslar ve güzeteciler hazır bulunmuşlardır. Samimi hasbihaller yapılmış, B. Fazlı Güleçin, üç senelik valiliği devresinde İzmirde yaptığı muhtelif işleri tebarüz ettiren nutuk- lar irad edilmiştir. B. Refi Bayarın teka- v ütlük talebi Mili reasürans müdürü B. Refi Bayarın tekaüt olacağını bazı gaze teler yazmıştır. B. Refi Bayar bunun yeni bir şey olmadığını, iki seneden- beri kalb hastalığından ve fazla yor- gunluktan muztarip bulunduğunu, bir seneden fazladır reasüransı kuran İş bankasından tekaüdünü istediğini söylemiş; «Şimdi yeniden mevzuu- gırı B. Beck, dün Mil Birilk kampı reisi general Skwarezynski ile kamp erkâmharbiye reisi albay Wenda'yı kabul etmiştir. Varşova 30 (AA) — MUM birlik kamıpı parlâmente kübü dün bir he- yeli umumiye içtima yapmış ve bu- na Âyan relsi B. Miedzinski ile nazır- lardan B. Ulryen ve B. Koscikowski iştirak etmiştir. B. Miedzinski, bir hutuk söyliyerek €sps vaziyetten bahsetmiş ve uzun uzadıya allışlanımıştar. Klüb âzaları, almakta oldukları mebusluk tahsisatından 120 bin zlo- ty ile milli istikraza iştirak etmeğe karar vermişlerdir. Varşovadaki Litvanya sefiri Kaunasa gitti Varşova 30 (A.A.y — Varşovadaki Utunnya sefiri B. Sauiys, Kaunas'a vasıl olmuş ve Hariciye Nazırı B. Urb- sys tarafından kabul : Kaunas 30 (A.A) — Parlâmento saat 10,30 da toplanmıştır. Toplanti- da Başvekil general Cemius da bulun- muştur. Hariciye Nazırı B. Urbsys, Almanya - Litunuya arasındaki Me. mel anlaşması hakkında izahat ver- bu arlaşrınyı müttefiken tasvib ey- Teriiştir. , Alman sefiri Polonya Hari- ciye Nazır muavini ile görüştü Varşova 30 (A.A.) — Haricye Nazırı muavini E. Szembek, Alman sefiri Von Moltke'yi kabul etmiştir. Çektiği ıstırabların mes'ulü kendisidir Bütün ıtırapları dindirir, baş ve diş ağrılarile üşüntmekten mütevelli ağrı, sızı ve sancılara karşı bilhassa müessirdir, NEVROZİN Mideyi bozmaz, kalbi ve böbrekleri yormaz i i | 31 Mart 1939 i Fransız gazeteleri B. Daladier'nin > mutkunu müttefikan tasvib ediyorlar (Baş tarafı 1 inci sahifede) Lokal Anzelger gazetesi, «Dalaler, hayır diye cevap veriyor.». başlığı âl- tındaki makalesinde, Ffansız Büşves kilinin. İtalyaya. hiçbir fedakârlık yapmak İstemediğini ve İtalyanın ta- rihi vazifesini tanımaktan: imtina. et. tiğini, Almanyanın vaziyetini hiç an- Tamamış göründüğünü yazmaktadır. Deutsche Allgemeine Zeitung, yazi- yor; «B. Daladlier, cevap vermedi. Önsyak olmağa cesaret edemiyor.» Voelkischer Beobachter, diyor ki: «B. Daladier, eski tezleri yeniden or- taya atıyor. Fransız Başvekili mektup hakkın, zilyedliğin ve mazinin kıy. metini tekrar etmek ve buna işaret eylemekle iktifa etmiştir.» ladler'nin müzakerelerde bulunmağı | arzu etmekte olduğunu ancak bu mü. ankereleri İtalyanın tanımaktan im- tina etmiş olduğu 935 itilâfnamesine istinat ettirmek istediğini yazmakta. dir. İtalyan gazetlerinin makaleleri Roma 30 (A.A.) — Telegrafo gaze- tesi, B. Daladier'nin nutkunun bil hassa Fransız efkârıumumiyesine hi- tap etmekte olduğunu yazmaktadır. Bu gazete, bu nutkun beynelmilel sahada gerginliği izaleye medar ola» cak yeni hiçbir unsur getirmemiş ok duğunu ilâve ediyor. Tunusta 150 bin İtalyan mevcutmuş Roma 30 (A.A.) — Glornale d'İtalia gazetesi Daladier'nin dünkü nufku. nu mevzubahsederek diyor ki: Mussolininin mutkundan sonrs İn- giliz güzeteleri nikbin gözüküyorlar nin dünkü nutku bu kapıyı tamamile Yamıştar. Jaladier, Tunusta 94.000 İtaiyan olduğunu idöiş ediyar. (Halbuki, Fransiz tebaası olanlarla beraber Tu. nusta 150,000 İtalyan mevcuttur. 17 ilkkânun tarihli İtalyan notasi- nın müsbet hiçbir teklifi istihdaf et. mediği vakız doğrudur. Fakat, mü. zakere edilebilecek mevzuları ihtiva ettiği inkâr edilemez. Mezkür nota. nın ihtiva ettiği hususat şunlardır: İ İtalyan hükümeti, 7 ikincikânun 935 tarihli İlalyan-Fransiz anlaşmasının ;i artık meriyette telâkki edilemiyeceği- ni Fransız hükümetine bildirmiştir. Bu anlaşma bilhassa Afrikadaki İtal. yan - Fransız münasebetlerinin sureti tesv ine müfgallik bulunduğun. dan, mezkür anlaşmanın feshinden sonra tabiidir ki, Fransa ile İtalya arasındaki münasebat hiç bir esasa dayanamaz olmuştu. Binaenaleyh bu münasebetleri tan- zim etmek ve dâha samimi bir şekle koymak için yeniden *edkik etinek | icab ederdi. Halbuki, Fransanın cevabı menfi ol- muştur, Fransa hükümetinin ne top- Traklar, ne de haklar üzerinde münaka- şayı Kabul etmediği sarafaten anlaşılır yar. Fransa, İtalyadan ayrılmak ve nasebetlerini daha vahim bir safhaya girmiş olarak telâkki etmek ve başka mevzulara geçmek icab etmektedir, Fransız Başvekilinin bir mülâkatı Paris. 30 — Başvekil B, Daladier, dün Kabinenin toplantısından evvel Polonya sefiri B, Lukassiviez ile gö- rüşmüşlür, 938 de teati olunan notalar Paris 30 — Havas ajansı, bu gece, 1938 kühunuevvellada, İtalya Haritiye Nazırı kont Ciano' ile Fransanın Rona büyük ef- çisi B; Prançols - Ponset arasınd; teati edilen notaları neşretmiştir. Fransa Hükümeti, İtalyan hükümetin- den, bu Hükümetin 7 kânunusani 1985 ta» rihli Fransız - İtalyan anlaşmalarını bü- 14 mer'i telâkki edip etmediğini ve bu an- laşmaların İtalyan noktal nazarına göre, hâlâ Fransiz - İtalyan mümusebetlerinde esas teşkil edip: etmediğini sormuştur. Kont Ciano, 17 kânunuevvel 1938 tarihli notusında Fransa hükümetinin * sualine cevap vermekte ve Negüs'ün hareketleri neticesinde İtalyanın, Habeşistan ilo olan münâşebetlerini kati surette balletmek mecburiyetinde kaldığı zaman, Fransanın aldığı vaziyetin, İtalyanın niyetine kati- Şen muvafık bulunmadığı kaydedilmekte» dir. Bu suretle 7 kinunusani 1935 anlaş- malarının ruhumu kaybettiği beyan olun- makta ve cevap şöyle bitirilmektedir: İtalyan münasebetlerinin. iyileşmesi men- İaatine olurak, 1935 anlaşmaları bu müna- sabetlere urtık esas teşkil edemez. Eğer Fransız - İlalyan münasebetleri iyileştirile mek isteniyorsa, şuram muhakkaktır ki, iki hükümet arasında yeni müzakereler açılması ve müşterek bir anlania varı ması. suretile bu münasebetlerin aydınlan talması lâzımdır.» Fransanın cevabi Fransanm Roma büyük elçisi B. Fran- çolm - Poncst, 25 kânunuevvel 1688 tarihli cevabi notasımda ezcümle şöyle demekte dir: «Fransa Hükümeti, bu mesele etrafinda aşağıdaki müşahedelerde bulunmağı ken- disine vazife bilir: 1 — 7 künunusani 1035 anlaşmaları, 21 ve 26 mart 1935 tarihleriide Fransş pariiinentosu' tarafından 9 muhalif reye karşı ittifakla tasvib olunmuştur. Bu an» Jaşmaların musaddak suretleri, Tunuş hakkındaki hal süretinde taadikten evvel | yapılması icab eden bazı değişiklikler sebo- | bile bent edilmemiş Se, Fransa, İtalyayı bu değişiklikleri istermeğe: sevkeden şeraib- ten her halde mesul değildir. Bundan başka, 1935 anlaşmaları, Fran- sz hükümeti, Cibuti demiryolu imtiyazlı şirketinde. Fransız ma, ali 2500 hinse senedinin İtalyan grupuna devrini garam« ti ederken, fiilen tatbik mevkiine dahi girmiştir. Bundan sonra, 14 mart 1038 tarihinde, Fransız masalahatgüzarının müzakereleğ programını İtalyan hükümetine tevdi edis şinde, İtalyan Hariciye Nezareti, bazı $0- kil itiraz Kayıtlırndan başka, 7 Kânu- nusani 1935 Afrika anlaşmasının tasdik mevkiine girmesi hakkında hiçbir itiraz- da bulunmamıştır. 2 — O zamandamberi, Fransız hüküms- t, İtalyan hükümetinin izhar ettiği arm” sumu değiştirebilecek mahiyee telâkki olunabilir ber hangi siyasi bir harekelda bulunmuş değildir. Pransız hükümeti, bilâkiş, Fransız - İtal« yanı münasebetlerinin. iyileşmesi için fay- dalı olarak: teklif edilen bütün, teşebbüse leri almıştır. Cenovrode Pransur hükümeti, kendizins İtalyanm Habeşistan üzerindeki hâkimi yetini tanımak bahsinde hareket serbesti- #ini garanti edecek bir prensip hattı ha» Koketi takip eylemiştir. $ — Fransanın Habeşistan meselesi He | alâkadar bu hattı hareketinden evvelki hdiselere gelince, İtalyan hükümeti, Fransız siyasetinin, Fransanın enteradğe yonal teahhüdleri ie alâkadar umumi ve daimi şeraltini her zaman bilmiştir. Bu teahhüdler, zamanında, o vakit Frans hükümeti reisi bulunan. B. Lâval tarafın» dan İtalyan Hükümetine dalma hatırla tılmışır.» Egede çekirge mücadelesi İzmir (Akşam) — Ege mıntakasın» da çekirge mücadelesi için mühim tedbirler atınmıştır. Ziraat Vekâleti, memleketin muhtelif yerlerinde mü- cadele vasıtalarını Ege mıntakasına göndermiştir. BULMACAMIZ 10 — Haklkata muhalif - Eşkiya komitesi, Yukardan aşağı: 1 — Bal - Dersi okunan şey; 2 — Levha - Cezire 8 — Böbrek - Lâhiha. 4 — Misatirimne - İnce halat - Suni edatı, 5 — Müsahaba, 6 — Vücudân çıkan şişkinlik - Akıl er- dirme, 7 — Yakıt Alek, 8 — Pervane - Bilet satılan pencefs, 9 — Acılar. 10 — Keki bir 'Türk kavmi - Kumaş fab- rikaslie meşur bir Kamaba, Geçen bulmacamızın halli Baldan sağa: 1 — Yangın, Tut, 2 — İrae, Üzücü, 3 — Naile, At, 4 — Esmerekmek, $ — Tank, Kedi, 6 — Da, Tukay 7 — Ücretim, Re, 8 — Şair, AL, 9 — Epir, 10 — Kefaletsiz. Yukardan aşağı: 1 — Yine, Düşük, 2 — Arastanı, 3 — Nalma, Rauf, 4 — Gölenler, 5 — Bik, Xi, 6— Nü, Titre, 7 — Zakkum, İt, 8 — Tü mek, Ars, 9 — Tu, Bdari, 1 — TN