1 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

1 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

6 mart 1521 de gemici Magellan ku- zey Amerikadan dolaşıp Pasifik deni- zine çıktı, Polinezyada Marian adala- rına erişti. On gün sonra, 16 mart 1521 de Fili- pin adalarını keşfetti, Magellanin asıl adı Fernao Magal- ha: Portekizlidir. 15 zat 17 debu Şarl - Kene gitmiş, Pasifik denizinin yolunu göstermişti. Bu yol, Şarl - Kene çıkmaz bir yol göründü; ve kendine ancak 1518 de izin verdi. se Gemici 20 eylül 1519 da yola çıktı. Beş gemi, 265 gemici ile yelken açtı- lar, Arkalarında on üç tane'de Fransız vardı. Magellan, Trinitâd gemisindey- di. Filoya kumandanlık ediyordu. Teşrinievvelde Rio dö Jâneyroya var- len biri yolda battı, gün orada Magellan limanı mevcut- tur. Fakat Pasifiği çıkamadan gemiciler isyan ettiler. Magellan üç gemi ile Pa sifik denizine çıktı. 21 nisan 1521 de Portekizli kaptan elli beş kişinin başına “geçip Matam adasına çıktı ve bin beş yüz yerli ile vuruştu, Askerleri galip geldi amma, kendisi de öldü. İspanyadan hareket eden 265 kişi- den 180 kişi kalmıştı. Bunlar bir gemi- ye doldular, Avrupaya doğru yol aldı- lar. Gemiciler üç sene yolculuktan son- ra 6 eylül 1522 de İspanyaya bir tek gemi ile döndüler. Gemide 18 kişi kal- mişti. İ Muvaffakiyetin sırrı | İngilterede Roch- dales ragbi takı- mının kaptanıdır. Saint-Jean de Je- rusalem. nişanını taşıyan yegâne ka» dil Te doğduğu şehre, Rochaldea gelir, yoksul menfaatine temsiller verir 700,000 frank ha- sılatı fakirlere dağıtır. Günde okumak üzere elli eser alır, bin kadar şarkıyı gözden geçirir. Haf- tada on milyon kişi kendisinden yar- dim ister; ir İngiliz gazetesi İngilterenin üç meşhur şahsiyeti kimdir? diye bir an- ket açmıştı. Şu Kazandı: Şeks- pir, Nelson, Gracle Fields... Gracle Fields güzel değildir. Bunu endisi de bilir, söyler. Burnu çok bü- yük, alnı çok geniş, dudakları çok incedir. Vücudü biçimsizdir. Sesi a toktur, Amma öyle bir çift gözü, öyle tatlı bir bakışı vardır ki, herkesi teshir eder. Şarkı söylerken herkesi güldürür ve heyecanlandırır. sa 1913 de, e larında şarkı söyliyen bir kız gördü- ler. Hava 80) Kızın kıyafeti pej- mürdeydi, rüzgâr altında titriyordu. ken zabıta memuru geldi: — Adın ne? Kız cevap verdi: — Size ne? MEMNUN A — Sana hediye ettiğim davuldan memnun mu- suni... çök memnunum. Ne z8- man çalmağa başlasam, annem çalma- iyor. eleyim. — Öyleyse git annenin yanında ça- Çalışmadı. 1918 de bir müzik-hole gitti, şarkı söylemek istediğini söyle- di. Güldüler: ençok para kaza” “. Bu muvaffakıye- tin sırrı? Gracia Fields iyi yüreklidir, merha- metlidir, cömerttir, müsamahakârdır : Temiz bir ruhu vardır ve neşeli- dir, En büyük muvaf- fakıyeti neşesinden i racie © geliyor. Gi ka yun içinde yüzerken hizmetçisi se- Tar: «Musluğu kim açık bıraktı?» Hiç azametli değildir, alçak gönül- lüdür. Halk arasından ayrılmaz. Lon- eylek — Günaydın serçe kardeş. mü? erçe — Çok üşüdüm, çok sıkınt çektim. Size ne mutlu ki, kış gelince sıcak diyarlara gidiyorsunuz. Leylek — Kimimiz Mısıra, kimimiz Anadoluya, kimimiz de Çezayire Fasa gideriz. Ben Rabata gittim, sekiz yüs sene evvel yapılmış olan bir kuleye yuvamı kurdum. Serçe — Oradaki insanlar sizi sevi- yor mu? Leylek — Seviyorlar. Serçe — Çocuklar taşa tutmuyor mu? Leylek — Katiyen. Kadim Yı tanda Leylek öldürenin cezası idam- dı. Serçe — Keşke bizi öldürenlerin dg cezası idam olsaydı. ir ii kı söyler, yolda iskarpinlerini boyat- tığı boyacı ile k Yüzünü gözünü kırıştırarak öyle çir- Kinleştirir ki, bu çirkinliği görenler ona hayran olurlar, beğenirler. ip, bizi, letle yollarda gezer ve halkın tevec- cühünü kazanır. dilmesine Söyledi, beğendiler. Koroya angaje ettiler. bi Af. pm | av kuşu değilsiniz. Serçe — Malüm, amma bazı insan» lar dinlemiyor, bizi öldürüyor. Leylek — Ayıp ve günah, Serçe — Ne yapalım... Sizin eşiniş nerede? Leylek — Sus, acı hatu . Serçe — Affedersiniz, Leylek i nemiyecek, bunların arasında kocanı da var. Serçe — Ne oldu? Leylek — Afrikada çok çekirge var» dır, Afrika çekirgeleri Avrupa çekirge» lerinden on misli büyüktür. Serçe — Ne güzel lokma!.. ylek — Afı çekirge felâket- tir. Tarlaları harap eder. İşte insan- lar onları öldürmek için yerlere zehir saçlılar, çekirgeler bu zehirle zehirle- nip öldüler. Serçe — Sonra? Leylek — Biz ne bilelim, içimizden pe 9 Harfli bir mastarım; 9, 8, 7, im «kötün 2, 3, 6, 6, 1m «köle» 5, 4, üm «köpek» 1, 2, 4, üm «engebdir. ## Bilmecemizi doğru halledenlerden birinciye 10 lira, ikinciye 5 lira, üçüncüye 3 lira, eşi lira, ayrıca 75 kariimize de. muhtelif hediyeler verilecektir. ” ilân edeceğiz. diler ve onlar da öldü. Serçe — Görüyorsun ya, kuşların bü» lardan geliyor. Leylek — Pek değil, asıl aç gözlü Jüklerinden, uburluklarından geliyorlu Nelerden hoşlanır nelerden hoşlanmazsınız? Çocuklar, kı lanmazsınız değil mi?... Hasta değilse- niz söyleyiniz: Ev hapishane değildir deyiniz, hakkınızdır. Eğer sokaktan geldiğiniz ayaklarınızı silmezlerse, SİZe: ğı kirlettin» demeğe hakları yoktur. Misafir varl koluna gi zaman, mahcuptur» üstüne oturup kırar, veya kalemi çiğ- ner, ta teessürün kıymeti yoktur demeyi. niz. Ne biliyorsunuz? Başka şeyden bahsediniz, Eğer çocuğun dişini tedavi ettirmek veya çıkartmak lâzım gelirse: Kork- ma acımaz! Dememelidir. yalandan hoşlanmazlar ve yalanınız da derhal meydana çıkar, gibi anlatsın. Çocuğunuzun misafir kabul etmele- rine izin veriniz. Çocuk arkad evinde oynamaktan hoşlanırsa çocu- ğun misafirlerine güler yüz gösteriniz,