19 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

19 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

beyaz kitabı kabul etmiyorlar | | Yahudiler İngilterenin Filistin hakkında neşrettiği Bine 31 No, 7389 — Fiati her yerde 5 kuruş Simal memleketleri Alman Fran CUMA 19 Mayıs 1939 teklifini kabul etmediler İsveç, Norveç, Finlandiya müzakereye girişmeğe lüzum görmediler Fransa, ingiltere ile Sovyet Rusya arasında anlaşma için bir teklifte bulundu Yeni rotamız Dünyada günden güne ârtan müs- İmlekecilik iştihası ile iktisadi bo- Hltmanın kaynağını bulmak için ta- tİkte haylı uzak devirlere doğru uzan- lâzım geldiği malümdur. Yine ümdur ki bugünkü âlemin büyük Ikrasileri cihanı ekonomi bakı- dan bölüşmeye koyulup kendi yer- tuttukları zaman şimdi onlara t etmek istiyen bazi milletler üz sahnede değildi, Lâkin yıllar , Büyük fen ve sanayi ilerleme- oldu, Ve bugünün totaliter adını kuvvetleri, meşhur cihan de- Mokrasilerile atbaşı bir gitmek id- asma giriştiler. Lâkin ne hesabına? Bu sualin cevabımı hergünkü vw künt sarihatle veriyor. Fakat bir ke- de biz söyliyelim: Ne bahasına olsun! Artık hak, adalet, istik- Mİ, mülki tamamiyet filân gibi in- V asırlarca dövüşme bahasına. de ettiği ne kadar medeni mefhum Vürsa bunların hepsi hiçe sayılmak- İldır. Yeter ki bir karış toprak kaza- t n ve her hangi bir iktisadi men- tat elde edilebilsin! Bir millet askeri bakımdan zayıf Mir; nüfus itibarile cılız mı gözü- * yahut topraklarında tabiatın veya filân nimeti mi mevcuttur; Üteddüde mahal yok. Her hangi bir bahane ile üzerine çullanır, mazlum- larının kanlarını akıtarak, masumla» Biran leşlerini sererek sırtındaki tek Sürleği de almağa savaşabilirsiniz ve Dünün da adı (temdin) dir. Ne yazık ki yirminci asrın almna HU cani düşünüş kızıl bir şakavet yaf- halinde yapışmış bulunuyor. Bir âkım dünya ilderlerinin nutuklarna m; küre üzerinde dört, beş mil Mekter, başka hiç kimse yokmuş gibi Fazıl Ahmed Aykaç (Devamı 4 üncü sahifede) leri Yeni roman yarın başlıyor ÇETE Yapılarak yazılmış bir aşk ve macera romanıdır Onu okurken: HAKİKİ VAKALARA aid bütün tarihlerin, tafsllâtm ta- mamen doğru olduğunu bilmelisiniz. COĞRAFYA İZAHLARI en kıy- metli kitaplar okunarak bülâsa edilmiştir. ASKERİ BAHİSLER yine öyle, ciddi membalardan alına- râk zikrolunmuştur. “Çete)yi daha kimse okumamıştır, ) “ra hehüz bir yerde neşrolunma- Muştır. Bu nefis romanı en evvel AKŞAM karileri okuyacdaklardır. Yarından itibaren AKŞAM sütunlarında Yazan: Refik Halid | Uzun ve yerinde tedkikler i Soldan sağa doğru İsveç Hariciye Nazırı Sandler, Finlândiya Hariciye Nazırı Erkko, Norveç Hariciye Nazırı Koht Berlin 18 (A.A.) — Yarı resmi bir surette tebliğ edilmiştir: Şimal memleketlerine yapılan nde- mi tecavüz paktı teklifine Denimar. Ka böyle bir pakt için müzakereye Paris. mahafiline göre Almanya Danzige karşı harekete girişmek niyetinde değil Almanya vaziyetleri halâ kararsız olan devletlerin yardımını temine çalışıyor Paris, 18 — Siyasi mahafile göre, deveran eden rivayetlere rağmen, Al manya, Danzig'e karşı bir harekete girişmek niyetinde değildir. Alman- ya, Danzig üzerine bir kuvvet darbe- si yaptığı takdirde Fransa ile İngil- terenin Lehistana yardım edecekleri- ni ve bundan bir harb çıkacağını an- lamış görünmektedir. Aynı mahafilin beyanına göre, ya kında imzalanacak olan Alman - İtal- yan ittifakı, İtalyaya Almanyanın sis yasetine bir göz atmak hakkını vere cektir. Zira bu siyaset, İtalyayı oto- matik surette harbe sürükliyebilir. Romadan gelen raporlara göre, B. Mussolini, ortağınm tamir kabul et- mez bir hareketine mani olmak için elinden. geleni: yapıyor. Siyasi-vaziyet - hâlâ pek kararsız dır. Almanya, hattı hareketleri bâlâ kararsız olan. devletlerin yardımını temine çalışmaktan vaz geçmemiştir, (Devamı 4 üncü sahifede) girişebileceği cevabını vermiştir, Nor- B. Hitler Alman Başkumandanı General Brauchitsch ile birlikte Almanyanın garb hududunda bir istihkâmdan çıkarken aaa | EDikikmiler: amam Resmi otomobiller Büyük Millet Meclisinde bir mg- bus şöyle dedi: — Resmi olomobillere dörder bin üra tahsisat ayırmak Jazladır. Bun lara çoluk çocuk doluşup gezmeğe gidiyorlar; bu da doğru değil, Son 20- manlarda bir de hususi vagonla seya- hat modası çıktı, Dikkati celbederim, Biz de dikkati başka bir şeye celbe» deriz: Resmi otomobiller, seyrüsefer kai delerine riâyet etmiyorlar, Halbuki bu kaideler, taksilerle hususiler ma dun vaziyette kalsın diye değil, s0- kaklarda intizam olsun maksadile konulmaştur, Kimin arabası olursa olsun riayet etmediği takdirde ş0fö- rü mesul tutulmalıdır, ; İngiliz Kralının Ouebec'te karşılanmasında 35 bin çocuk bulundu Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yam işleri; 20765 — İdare: 20631 — Müdür: 20491 sa ile müzakere Times gazetesi “ Türk - Fransız anlaşma- sının ilânı yakındır ,, diyor General Veygand Türk ordu ve bahriyesi hakkında Pariste çok takdirkârane sözler söylemiştir Times gazetesinin siyasi muhabiri Fransızların Türk - İngiliz anlaşma- sının ilânından dolayi İngilizleri teb- rik ederlerken Hatayın Türkiyeye il- hakına teallük eden bazı tâli nokta. ların henüz halledilememesinden dö Jaya ayni zamanda ilânı mukarref ölan Türk - Fransız anlaşmasının gö- cikmiş olmasına teessüf ediyor ve di- yör ki: «Bununla beraber Türk - Fransız anlaşması da birkaç güne kadar ilân edilecektir. Gerek Fransızlar, gerek. 86 Türkler anlaşmanın bazar olduğu» nu, yalnız Hatay'da yaşıyan ekalliyet- lerin tâbi olacakları muamelenin tes- bitine çalışıldığını bildiriyorlar, Bun- dan başka Hatay hududunda yapıla. cak bazı küçük tadilât da heniiz bit. memiştir. Bunların hitamından sonra Türk - Fransız anlaşması da ilân edi- lecektir. Parise dönen general Weygand Türk ordusu ve bahriyesi hakkında pek tak. dirkârane sözler söylemekte ve Türk- lerin milli düyguları hakkında hay. ranlığını beyan etmektedir. Tahran- dan avdetinde Ankarada geçirdiği birkaç gün general Weygand üzerinde böyle bir intiba bırakmıştır.» İngiltere ile anlaşma da bir Amerika gazetesinin makalesi Vaşington, 18 (A.A.) — Anadolu Ajansınm hususi muhabiri bildiri- yor: Vaşington Post gazetesinde çi- kan bir makalede Türkiyenin sulh G5 LL an ie General Veygand Ankarada Başvekâlet binasından çıkarken cephesine İltihakının pek büyük olan ehemmiyetinden ve bunun Rusyanın sulh cephesine iltihakındaki teahhur mahzurunu büyük mikyasta telâfi ettiğinden ve İngiliz - Türk anlaşma- sının sulh için gayet müessir bir âmil vücüde getirdiğinden - bahsedilmek»- tedir. Dörtyoldaki alayı- mıza merasimle sancak verildi Dörtyol, 18 (A.A.) — Bugün, Dört- yoldaki alayımıza Milli Şefimiz İsmet İnönü adına Orgeneral İzzettin Ça- lışlar tarafındn merasimle sancak verilmiştir. Bu törende binlerce halk ve talebeler hazır bulunniuştur. San- çak verme merasiminden sonra ge çit resmi yapılmıştır. Bu münasebete le de gece, kasabada fener alayları ter- tip olunacak ve şenlikler yapılacak- tır, Relsicümhura ve Mareşal'e tazim telgrafları çekilmiştir. — 'Tayyare mi arıyorsun? Iskenderun sancağı Türkiye - Fransa arasında bir prensip anlaşması vukua geldiği bildiriliyor Paris 18 (A:A;) Havas ajansı, An- karadan aldığı malümela atfen bildi- riyör: İskenderun “sancağı meselesinde Fransa ile Türkiye arasında bir pren- sip anlaşması vukua gelmiştir, MEn mi — Hayır, Kuzkulesinin direğindeki bayrağı!.., — O dürbünle de gürünmez bayım, teleskop getiri...