19 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

— man eayıs 1934 e .AKŞAMDAN AKŞAMA “Gül mevsiminde tövbei mey...,, Bunca mücadeleler, münakaşalar Arasında bir de rakı düşmanlığı ve ğu çıktı, Peyami Safa içki aleyhtarı. Nurullah Ataç taraftar, Peyami (aman gene «Cümlelerimi ettis demesin; koleksiyonda Arayıp bulmalı”... Cümlenin bu yerine &elince | kalkfım; aradım, buldum.) diyor ki; — Yeni nesiller rakıyı seviyor mu, *ermiyor mu?... Ben bütün müşahe- tek kelimeye sığdırarak ce Yap vereyim: Hayır!.... İki nesil ara- #ihda kalan bizler, meselâ ben, evve- lâ büyüklerimizi taklid ettikten son- TA, şimdi küçüklerimizi takip etme- hin hidayetine ermiş bulunuyorum... kadeh bana can çekişen ihtiyar ve Meezup şarkın salyası gibi iğrenç ge r. Artık obüyüklerimin değil, küçüklerimin peşindeyim. Peyami, (lövbe etmediğini söylü- Yorsa da) hele bu sondan evvelki Sümlesile tövbe etmişten beter vazi- Yetteğir. Onu Sandıkbumunda, Ah- med Rasimvari, önünde bir kadehle Börürlerse ala aiaheye alırlar alimak İh... Vah zavallı vah... Bülbülün çek- Niği dilinin belâsıdır. Demek bu zevk- İ€h kendi kendini ebediyen mahrum ikta... Halbuki ne de zevkli içmenin Mena ulaşmıştı... Hani insan hoş ge- Sirdiği bazı eski zamanların tadımı u- Mutamaz; ben de bu arkadaşımın evin- de, Mesud Cemille ve daha bazı dest- beraber bir sazlı, sözlü âlem ge- Şirmiştim. Sohbet vecdine eriştiğimi. ” hep birlikte kani olmuştuk. Demek, kadehi çaldı yere! Nedimin bir beytini hatırladım: Gül mevsiminde töybei meyden benim gibi Zannım budur ki sen de poşlmansın &ygönül | Aksi gibi, tam da gül mevsiminde Yiz... Üstelik domates, salatalık, cacık Mevsimi... Sahilde gazinolar... Taze balıklar... Ve aylarla bu böyle süre- | “ek... Arkadan kavun çıkacak... Bundan böyle Ramazanda oruç yi- Yen kudema gibi gizlen, iç.. Meye sö- Ven edip böyle çarpılır işte!!... Nurullah Ataç ta içkinin muhasse- hatından bahsedenler başında... — Zavallı rakı!... - diyor. - Fenalık- şişire şişire sayıp döküyorlar da | iyiliklerini söylemiyor. Ocak ,Söndürürmüş! Ya kurduğu ocaklar? Evine sarhoş dönüp te karısını, ço- €uklarını döven münasebetsizin hali dehşetli kelimelerle tasvir ediliyor da €vine suratı asık döndüğü halde, iki | kadeh rakıdan sonra gülüp öynama- İN, karısına da, çocuklarına da ilti- başlıyan adamcağızın şirin hali tasvire lâyık görülmüyor. Rakı taraftarlarından Çallı da; — Milleti harap eden, rakının de- Tectsindeki değil, fiatindeki yüksek. ? - vecizesini söylemiş. * * Bütün bu orijinal mütalâaları Sıra- ıktan sonra basmakalıp bir hü- Kümle sözümü bitireceğim: | Evet, çok eskiler sofuluk yüzünden | İçmiyordu. Bizden biraz evvekiler fâzla kaçırdılar. O tefrit ve bu ifrat- tah sonra şimdi yeni nesil... Hiç mi iyor? Hayır, Peyami ile hemfikir | değilim: Yeni nesil softa tarzında hiç yor değil, Sa Böyle | içmesini bilmek bir terbiye mihekki- Ekmek fabrikası | Yeni bir komisyon ekmek işini tetkik ediyor Vali ve Belediye Reisi Dr, Lütfi Kır- dar, ekmek işini halletmek üzere ye- ni bir komisyon teşkil etmiş ve bu komisyon dünden itibaren faaliyete başlamıştır. Şimdiki halde düşünü- len şekle göre Belediye, İstanbulun muhtelif semtlerinde on beş bin ek- mek çıkaracak fabrikalar tesis ede- cektir. Bu suretle şehre ekmek da- gıtma işi de kolaylaşacaktır. Belediye, fabrika tesisinde iştirake talib olacaklar için keyfiyeti gazete- lerle ilân edecektir. Taliblerin tek- lifleri dairesinde bir şartname hazır- lanacaktır. Belediye simdilik bu iş için beş yüz bin lira tahsis etmeğe karar ver- miştir. Bu tecrübeden müsbet neti- ce alındikça yeni fabrikalar kuracak- tar. Belediyenin bu ekmek fabrikaları- nı tesis etmekle hiç bir zaman bir ekmek inhisarı tesis etmek fikrinde olmadığı temin edilmektedir. Bele- diye fabrikalarından başka diğer hu- susi sermaye sahibleri de eskisi gibi serbeslçe ekmek çıkaracaklardır. An- cak bu ekmeklerin de belediyenin ye- niden tesbit edeceği formül dahilinde ve belediyenin çıkaracağı ekmek şart- larına uygun olması lâzım gelecektir. Şişli santralı Temmuzdan itibarn. faali- Yeni Şişli santralının âletleri ya- kında yerlerine konacaktır. Bunun için İsviçreden bir teknisyen heyeti gelmiştir. - Santral temmuzda faali- yete geçecek, Beyoğlu semtinde 2000 kişi daha telefondan istifade edebilecektir. Şişli santralı ihtiyaç nisbetinde tevsi edilecek şekilde inşa olunmuş- tur. Abone adedi 20001 geçerse san- | tral derhal takviye edilecektir. Memuriyetleri lâğvedilecek Belediye memurları 939 senesi Belediye bütçesile me. muviyetleri lâğvedilecek olan memur- Jarın vaziyetlerini tesbit etmek ve yeni kadronun hazırlıklarile meşgul olmak üzere, dün Belediye Reis mua- vinerinden B. Rifat, B, Lütfi ve Mu- hasebe müdürü B, Muhtar, Memurin müdürü B, Samihten mürekkep bir konusyon, Beyazıttaki Zat işleri mü- dürlüğünde toplanmıştır miyor. Beğenilecek şey de bu itidali. dir, İ Sarhoş bir nesil istemiyoruz amma, arada sırada da bir iki kadeh fena de | gil canım... Onu da becermeli... İçki | dir... Gül mevsiminde, meze bolluğu mev- siminde, böyle fetvalar çıkarmayın Allah rizası için... Hem mademki yeni nesilde böyle bir iptilâ yok, mücade. leyi kiminle ediyoruz? — Vapurun adı (Sus) amma ben | &... İnsan tramvaylarda kendini na- Bene söyliyeceğim bay Amca... sil bir yük veya her hangi bir mahlük seviyesine inmiş görüyorsa... ŞEHİR HABERLERİ Karilerimizin mektupları Rahatsızlık veren bir ahır İstanbul belediyesince mahalle aralarındaki ahırların kaldırılma. sı hususunda verilen karar hilâf- na olarak Kasımpaşada Hacı Fer- hat mahallesinde Aşıklar cadde- sinde Ali Ocaklar sokağında on veya daha fazla beygir için yeni bir ahır yapılmış olup, hayvanlar civardaki sokaklarda başı boş ola- rak dolaşmakta ve sokak aralar: nı pislemektedirler. Aynı zaman da bu hayvanların ileride bir ta- kım kazalara sebebiyet vermek ih» limali olduğundan mezkür mahal le arasındaki ahırların. kaldırııma- sı ve dolayısile bu hale bir niha- yet verilmesi için lütfen icabının icrasına tevessül buyurulması hu susunda makamı: aidinin nazarı dikkatini celbeyleyiniz. LL... Amiral Şükrü Okan dün Vali ve Belediye Reisini ziyaret etti Amiral Şükrü Okan dün Belediyeye gelerek, Vali ve Belediye Reisi Dr. Lütfi Kırdan ziyaret etmiştir. Göç seferlerine yarın başlanıyor Münakale ve Muhabere Vekâleti Denizyolları umum müdürlüğü şehir hatları vapurları göç seferlerine ya- rından itibaren başlıyacaktır. Göç se- ferleri cumartı pazartesi ve çar- l E.H.G. şamba günleri yüzde elli tenzilâtia ya- puacaktır. Zehirli gazlardan korunma hakkında konferanslar Mekteblerde zehirli gazlardan ko- runma hakkında seri halinde konfe- ranslar verilmeğe başlanmıştır. Eco zacı kimyager ve öğretmen B. Ahmet Cevâd Akıska Beyoğlu Akşam Kız Sanat Mektebinde ilk konferansını vermiştir. İkinci konferansını önü- müzdeki salı günü verecektir. Talebeler konferansı alâka ile ta- kip etmişlerdir. Sahifeleri arasına ilâve edilen Sahifesini görmek için 23 Mayıs 1939 salı gününü bekleyiniz! dp İİ ar | İsisdğü 3 5090 güne e” Yeni piyasa Belediye hâl cıvarında dükkân- lar yaptıracak Şehircilik mütehassısı B. Prost'un nâzım plânına göre, İstanbul Ticaret odası, Sanayi birliği ve saire gibi ikti- sadi müesseseleri toplıyacak Ticaret sarayı, şimdiki sebze hali binasının arkasında açılacak büyük meydanda yapılacaktır. Bu binanın yapılması ve meydanın açılabilmesi için buradaki binaların İstimlâki lâzımgelmektedir. Bu binaların istimlâki ile buradaki dükkânların müstecirleri de binasız | kalacağından, Belediye, esnafın dük- kânsız kalmaması için, istimlâk etti- Bi sahada ve hâl binası ile Unkapanı arasında yeni dükkânlar yaptıracak ve dükkânları muhtelif iş neyilerine göre, gruplar halinde ayırarak kira- ıyacaktır, Bu suretle Unkapanı İle hâl arasında İstanbul Balıkpazarı ve | Asmaaltının modem bir nümunesi | daha teşekkül edecektir. Terkos muslukları Şişli ile Harbiye arasında sıklaştırıldı Sokakların kısa mesafeli hortum- | larla mücehhez makinelerie sulan- masını temin için Terkos muslukla- rının her 50 metrelik mesafeye geti- rilmesi kararlaşmıştı. | Şişli ile Harbiye arasındaki inşaat | bitmiştir. Şimdi Harbiye ile Karaköy | arasındaki Terkos muslukları da te- sis edilecek ve bundan sonra İstan- bul semtine başlanacaktır. m sms AKŞAM'ın Yeni müsabakası «30 arkadaş 300,000 lira kazandı!» Bay 22. Gazete çıkardı! Dikkat: Bu müsabakamıza a'tresim ve ku- ponların neşri bügün bitti oMüsabaka- mıza İştirak etmek için resimleri takip etmiş ve kuponları biriktirmiş olan kariler 30 arkadaştan hangisinin yaptığı İşi be- gendilerse yalnız o resmi, biriktirdikleri 30 kuponla beraber AKŞAM gazelesi resimli müsabaka memurluğu» adresine gündermelidirler. 30 kuponun tamam ve adreslerin okunaklı olması şarttır. Eksik bir kupon yerine beş kuruşluk pul kabul edilir. Kuponlar bugünden itibaren 31 günü akşamına kâ- ... Denizyolları vapurlarında da sk- I sini hissediyor. Meselâ şu güzel vapu- .. Bütün vapur memurları benim rTahatlığım için etrafımda fır dönü- run içinde ben kendimi maça çıkacak | yorlar, Burada yalnız minderler, kol- boksör gibi itinalı ve şımarık görüyo- rum..." tuklar kaba!... | Iktisadi mesele'er | İngiltere ile ticaretimiz Türkiye - İngiltere siyasi anlaşma- sindan sonra, iki memleket arasin. daki ekonomik münasebetlerin de inkişaf edeceğine şüphe yoktur. Bu ümidimizi teyid eden hadiselerden biri bir İngiliz ticaret heyetinin şeh- rimizde bulunmasıdır. Bu vesile ile Türkiye - İngiltere arasındaki ticari münasebetler hakkında yaptığımız tedkiki aşağıya yazıyoruz: Dış ticaret istatistiklerine göre, 935 senesinin on ayında, İngiltereye olan ihracatımız 4 milyon 196 bin liradır. Ayni müddet zarfında İngil- terenin bize olan idhalâtı ise 15 mil yon 187 bin lirayı bulmuştur. 937 sesesinin on ayında İngiltere- ye 7 milyon Uralık ihracat yapmıştık ki, 938 senesine nisbetle daha fazla idi, 939 senesindeki ihracat miktari ise 5 milyon lira kadar bir yekün tut. maktadır. Demek oluyor ki İngiltere- ye olan ihracatımızda daimi surete bir istikrarsızlık vardır. Bazı seneler ihracat azalımış, bazı senelerde bir iki milyon lira farkla artmıştır. Piyasada bazı komisyoncular o İn- giltereye daha fazla ihracat yapıla- muyacağını iddia ediyorlar, Çünkü İngiltere, ham madde İhtiyacını ken- di dominyonlarından, kolonilerinden temin etmektedir. Bu iddiayı İleriye sürenler, daha ziyade Almanya ile | iş yapmağı faydalı gören kimselerdir, Halbuki hakikat böyle değildir, İn- gilterenin Türkiyeden alacağı daha çok mal yardır. Nitekim bir İngiliz ticaret heyeti, bizden nebati yağlar almak için tedkikler yapmaktadır. İzmirin ve diğer mmatakaların kuru ve yaş meyvalarını İngiltereye daha ziyade ihraç etmek imkânları mev- cuddur. Diğer taraftan İngiliz malları, pi yasada çok rağbet bulan ve aranılan mallardır, Bu malların şöhreti yü- zünden, yabancı memleketlerin mal- larının bile, sİngliz mali» namı altun da satıldığını hepimiz biliriz. Bu iti barle İngiltereden daha ziyade idha- lit yapmak imkânları çoktur. Hasıh piyasamızın sağlam ve ucuz sanayi mamülâtına muhtaç olduğunu da ilâve ederek, her iki memleket arasın- daki ticari münasebetlerin daha xi- yoruz. Hüseyin Avni saaaamanezanmamasanenae. imesnesasasan Beylerbeyinde bir merkep kırda gezen birini ısırdı Beylerbeyinde oturan İsmail; kır. da dolaşmakta iken bir merkep ta- rafından ısırılmıştır. Polis, İsmaili tedavi altına aldırmıştır. Belediye muhasebe memur- ları için kurs Belediyede Muhasebe teşkilâtına dahil olan momurlar için bir kurs açi lacağını yazmıştık. Haziranda açıla- câk bu kursa bu sene 100 memur İşti- rak edecektir, Kurslar sabahları ola- cak ve Belediye işlerini aksatmıyacak surette tanzim edilecektir. Bütün Be lediye Muhâsebe memurları tedrici surette kursa devam edeceklerdir. Bu kurs sayesinde memurlar, mey. cud kanun ve nizamnsmeler etrafın- da tenevvür edecekler ve bu suretle memurlarla mükellefler arasında ek- kanunun anlama tarzından çi- ti | O B.A — Bu rahatlık bizim için gene azl... Senelerce koyunlarla yanyana yapılan yolculukların acısı kolay geç: , miyori...