21 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

21 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

ER Pera, Yugoslav Yedinstvo takımını 2- 0 yendi Dünkü Yugoslav « Pera maçında Culafinin bir hücumunu Yugoslav kalecisi kurtarıyor alâkadar olmağa başladı, Eskiden verdierdedir. Galatasaray uzun zaman- Dün Yugoslav Yedinsivo takımı Pera ile Taksim stadında karşılaştı. Epey zamandanberi bir ecnebi takı- mının şehrimize gelmemiş olmasi Taksim stadında üç binden fazla 80- yirci toplanmasına sebeb olmuştu. (Hasılat sekiz yüz lira). Tam zama- nında takımlar sahaya çıktılar, Yedinstwo takımı: Novak - Popoviç, Wüçkoviç - Miyoviç, Luçareviç, Petro- viç - Mastelo, Aranjeloviç,. Sekuliç, Payeviç, Pasavski, Çafatino « Civelek, İlk dakikalarda Yugoslavların ağır bastıkları görülüyordu. . İri cüvudlu ve futbolü anlamış bir oyuncu olan sanlrhafları hücum hattını güzel paslarla besliyordu. Bu aralik soliçin, çektiği bir frikiki direk kurtardı. Da- kikalar ilerledikçe atletik o vücudlu misafirlerin ağır ve fazla paslı bir Oyun tarzı takib ettikleri ve kale ön- lerinde topu fazla çiğnedikleri görül meğe başladı. Devrenin ortalarına doğru seri ve alılgan Pera takımı misafirlerin oyu- nunu bozmağa muvaffak oluyor. Bil hassa gayet seri oynıyan hücum hattı Yugoslav takımının kalesini tehdid ediyordu. Üstüste inen Pera hücum-- larından birinde Etyen ve Bambino arasında gidip gelen top bir ara pasile Culafinin ayağını buldu, Direğe çar- pan yavaş bir plâse şüt Peralılanı (1-0) galip vaziyete çıkardı. Yugoslavların oyunu devre sonlarına doğru büsbütün ağırlaştı, Bilhassa hücum hattın üç ortası oyunla çok iyi bir beynelmilel oyuncu olam Sekuliç topu mütemadiyen eziyor ve neticede kaptırıyordu. Pera takım nın enerjik oyunu sayesinde ikinci golü de gecikmedi, Todorinin bir şü tüne Culafi ile Yugoslav kalecisi ayni zamanda yetiştiler. Culafi golü at- mağa muvaffak oldu. (2-0) vaziyet Yugoslavları büsbütün kırdı, Devre bu netice ile bitti. İkinci devrenin başında Yugoslav» lar daha ağır bir oyun tara tutturdu lar. Pera takımı oyunculari ayni enerjik, civa gibi oyun tarzlarına de vam ediyorlar. Bir aralık Yugoslar- lar Pera kalesini çenber içine aldılar, Uzun süren bu hâkimiyet esnasında bir tek şüt dahi atamadılar. Pera oyunun sonlarında tazyikten kurtul” du. Forverdlerin müteaddid şütlerini ve eşapelerini Yugoslav kalecisi kur- * tarıyor. Sayıların artmasına mâni oluy , Neticede oyun (2-0) Pera nın galibiyeti ile bitti, NASIL OYNADILAR? Yugoslav takımı kaleye muvazi paslı demode bir oyun tart tatbik ediyor. Förverdler kale içine kadar paslaşıyorlar. Kaleci iyi, bekler zarar- sız, santrhaf takımın en İyi oyuncu» su. Sağhaf ise mütemadiyen huysuz- Tuk ediyordu. Hücum hattında (1936) da şehrimize Yugoslav milli takımı ile gelen Sekuliç tamamile ihtiyarla- muş bir halde... Diğer forverdler de ağır ve beceriksiz oynuyorlar, Pera takımının bütün oyuncuları bilhassa, Etyen, Bambino ve Culafi mükemmel bir maç çıkardılar. Hakem Şazi Tezcan maçı güzel idare etti. vu.Y. İ Istanbul - Edirne - İstanbul bisikletyarışınihayetlendi Eskişehirli Osman bu mühim yarışı en kısa zamanda bitirerek birinci oldu İstanbul - Edirne - İstanbul bisiklet yarışının ikinci ve sonuncu merhalesi dün Edirne »- İstanbul yolu üzerinde yapıldı. İstanbul . Edirne gidişine iş- tirak eden 37 bisikletçiden arıza ve sair sebebler dolayısile 10 kişi yarışın Saat 6,30 da Edirnede, Atatürk anıdında toplanan bisikletçilerin ken- dilerini 28 inci kilometreye kadar ta- kib ve uğurlayan Trakya umumi müfettişi general Kâzım Dirikle bir- Ukte fotoğrafları çekildi ve sinema alındıktan sonra hareket edildi. Yolların ilk kısmı hep birlikte ka- tedildi. Babaeskideki büyük tamirat dolayısile Lüleburgaza kadar olan bozuk kısımda yalnız iki kişi müsaba- kayı bıraktı. Diğerleri hep birlikte yollarına devam ettiler, Lüleburgaza kadar olan kısmı zorlukla geçen genç- ler 106 ncı kilometrede tek bir grup haline geldiler ve Çorluya kadar böy- dece yarışa devam edildi. Arada tertip edilen 2 kilometelik iki sürat (vites), İ müsabakasının birini İzmirden İbra- him, ikincisini de Ankaradan Orhan kazandı, Havanın sıcaklığından ve bisikletçile- rin Edirnede bir gün kalmadan ikin- ci merhaleye girmiş olmalarından dolayı dönüşün rekor vaziyetini düşü- receği daha bidayette anlaşılmıştı. Maamafih müsabakanın 12 kişi ara- sında ve daimi bir mücadele ile geç- mesi ve finala hep birden gelmeleri bu seneki yarışın kıymet mahiyetini artırmış bulunur, Gidişte olduğu gibi avdettede Trakya ve İstanbul hududları içeri- sindeki kaza ve köyler halkının yolla- ra çıkarak gençlerimizin şerbet, su ve ayran ihtiyaçlarını temin etmeleri ve kendilerine candan tezahür yapma» ları bu uzun yolun meşakkatini unut- turmuştur. Silivriden geçen gençleri- mize hortumla su atılmış ve gençler adetâ serin bir düş yaparak bir platon halinde yarışa devam etmişlerdir. Milli kümenin mühim müsabakası Fenerbahçe - Galatasaray bugün karşılaşıyor Bugün iki ezeli rakib, Galatasaray- la Fenerbahçe milli kümedeki ilk maç- larını oynuyorlar. Bu iki takımın me çı spor âlemimizi harekete getiren en mühim hadiselerden biridir. Milli kümeye fena başlıyan Galata- saray, kaybettiği puanları telâfi et- mek için âzami gayretini sarfetmekte- dir. Buna mukabil Fenerbahçenin de vaziyetinin bozulmaması için son ener- ya ortaya koyacağına şüphe yok. ye maçın neticesi hakkında tahmin yapmak güç olmakla beraber, iki takımın kuvvetlerini ve saha avan- tajını nazarı itibara alacak olursak Sarıkırmızılıları daha şanslı gördüğü- müzü söylemek mecburiyetindeyiz. Bu neticeye varabilmek için yürüt- tüğümüz mütalâa şudur: Saha ve seyirci avantajı: Saha ve seyirci avantajı Sanlâci. danberi çimen sahada maç yapmamış-" tır. Her ne kadar bu sahada Galata- saraylılar dalma müsaid netice almiş- Jarsa da saha âvantajının Fenerbahçe- İlerde olduğunu itiraf etmek lâzım- dır, Takımların kuvveti; Fenerbahçe takımının kalecisi bek» lerinden biri iyidir. Haf hatları, sanir- haf müstesna, takımın en iyi taraf» dır, Hücumda sol taraf yani Rebii - Fikret hattı mükemmel. Diğerleri va» sattır. Galatasaray akımında kaleci vasat, bekler çok iyi, haf hatlı, gene santrhaf müstesna, iyidir. Hücumda Boduri ve Salâhaddin gibi iki kıymetli, Sarafim gibi bir de fırsatçı oyuncu vardır. Takımların ferden mukayesesini ya pacak olursak Galafasaray takımını hissedilir derecede faik görürüz, Moral ve enerji bakımından Sarı» kırmızılılar, Fenerbahçeye karşı dal. ma üstün bir vaziyette sahaya çıkar» lar. Son maçları nazarı itibara alırsak Fenerbahçe İzmirde ademi muvaffa. kiyete uğramış, buna mukabil Gala- tasaray üstüste bir kaç maç kazanmış- tar. Bugünkü maçla, netice üzerine müessir olacak Faruk, Musa ve Salâ- haddin cenahının Rebii ve Pikreti iş. letmemesine, bunun haricinde de Ga. latasaray hücüm hattının muvaffak. yeti bir oyun çıkarmasına bağlıdır. Fikret - Rebti cenahının marke edil. mesi Galatasaraylıların başlıca hede- fi olmalıdır. Aksi halde bütün hisse dilir faikiyete rağmen Galatasarayın kazanması şüpheye düşer ve netice aksi olabilir. Bu iki eski klübümüzden, nümunel imtisal olacak, temiz bir oyun çıkar- malarını beklediğimizi ilâve etmek va- zifemizdir. Bilhassa her iki takım oyuncuları hakem Tarığa tam bir itimad göster. meli ve onun işini kolaylaştırmalıdır- lar. İyi ve temiz oymıyan takımın maçı kazanmasını temenni ederiz. Ulvi YENAL mesasassssesasananmansnı sas asasama sans reesrsnn Devebağırlan yokuşuna farmanır- ken grup üçe ayrılmıştı, Başta Orhan, Lambo, Osman ve Bayram, ikincide iki Eskişehirli, bir İstanbul, bir İzmir ve bir de Kocaeli, üçüncü platonda da üç Eskişehirli az bir mesafe İle geli- yorlardı. Nihayet her iki grup ta baş- takilerine yetişli ve yokuştan sonra ayni tempo ile yollarına devam etti- ler. İstanbula yaklaştıkça yollarda kalabalık ziyadeleşiyor ve birçok me- Taklılar final yerine toplanmış bulu- nuyordu. N Nihayet 9 saat 2 dakikada Ankara- dan Orhan birinci, birer tekerlek far- kı İle İzmitten İbrahim ikinci, Eski- şehirden Osman üçüncü, İstanbuldan Mihal dördüncü, Lambo beşinci, Es- kişehirden Faik altıncı, İzmirden Bayram yedinci ve Eskişehirden Fa- ruk sekizinci olarak yarışı bitirdiler. Gidiş ve gelişin puan tasnifinde Es- kişehirli Osman yarışın birincisi ve Orhan da ikincisi oldu. Takım itibarile de Eskişehir ekipi birinci oldu, Rusya, mütekabil yardım taahhüdünde (Baş tarafı 1 inci sahifede) Ayni mahdfiller, şarki Avrupada harp vukuunda İngiltere ile mütte- fiklerinin hareket serbestilikterine halel gelmeden Sovyetlerle umumi bir anlaşma yapılacağı kanaatini izhar eylemektedir. İngiltere vaziyeti itilâfa varmak emelile tedkik ediyor Londra 20 (A.A.) — Dün Maiski'nin Hariciye Nezaretine yaptığı ziyaretten sonra Kabinenin hariciye komitesi $op» lanmıştır. Bu toplantıdan sonra, İn- giliz - Sovyet müzakerelerinin şimdiki vaziyeti selâhiyettar mahfillerde şu suretle tarif ve tespit olunmaktadır: Sovyetler Birliğinin teklifleri hiç şüphesiz İngiliz hükümetinin naza- rında olduğu gibi diğer bazı hükümet. lerce de zorluklar arzetmektedir. Fa- kat bu vaziyet zorlukların yenilemi- yeceği demek değildir, Londra mese- leyi &zami hüsnüniyetle ve kabul edi. lebilir bir tarza varmak arzusile ted- kik eylemektedir. Bununir beraber alâ- kadar hükümetlerle istişare için za- mana ihtiyaç vardır ve yeni bir mer- hale daha katı için bir kaç gün geci- kecekir, Halifax Cenevre seyahati esnasında Fransız nazırlarile ve Cenevrede Mais. ki ile temas edecektir. B. Chamberlainin beyanati Londra 20 (A A.) — Chamberlain, Avam kamarasında beyanatta bulu- narak demiştir ki; «Biz İngiltere ile diğer devletler ara- sında bir ittifak vücude getirmeğe uğ- rTaşmıyoruz. Sadece muhtemel bir taar. Tuza karşı mukavemet etmek çareleri- ni araştırıyoruz. Bir milletin teşriki mesaisini temin ederken diğer bir mil leti dilgir ederek onun bizmle beraber çalışmasına mâni olacak olursak, ta- kip ettiğimiz siyasette muvaffak olâ- mayız. Bunun içindir ki, ehemmiyeti büyük olan bu teşebbüsümüzde olduk- ça ihtiyatlı davranmak lâzımdır. Sİ- yasetimizin gayesi bir «Sulh cephesi» kurmaktır. Acil davranarak şimdiye kadar yapılanları yıkmaktan ise bu cephenin teşekkülünü birkaç gün da- ha tehir etmek evlâdır. Sovyetler Birliğinin itfAfa iştirak edebileceğini zannediyoruz. Müşkilâta tesadüf ettiğimiz noktaları lüzumsuz bir istical göstermeden müzakere et. mekliğimize müsaade edin. Bize ka- lırsa, en makul çârei hal budur.» Chamberlain, bundan sonra Potem- kinin Cenevreye gelmemesinin teessü- fe şayan olduğunu söylemiş, çünkü bu gaybubetin lord Halifax ile Potemkinin şahsen fikirlerini teati etmek imkânım dan mahrum bırakmış olduğunu ilâ- ve etmiştir. Lord Halifax Pariste Londra 20 (A.A) — Lord Halifax, refakatinde Hariciye Nezareti hukuk işleri müdürü Malkin, orta Avrupa işleri dairesi şefi Strang ve mAtbuat dairesi şefi Peake olduğu halde Pari. se hareket etmiştir. Nazır, bugün öğ- leden sonra Pariste Daladier ve Bon- net ile görüşecektir. Konuşmalar 45 dakika sürdü Paris 20 (A.A.) — Fransız - İngiliz konuşmaları saat 19,50 de bitmiştir. İngiliz Hariciye Nazırı lord Halifax ile arkadaşları, Fransız Başvekili Da- ladier, Hariciye Nazırı Bonnet ve ar. kadaşlarile 45 dakika müzakerelerde bulunmuşlardır. Saat 20 de Harbiye Nezaretinde İn. giliz diplomatları şerefine sekiz kişi- lik hususi bir ziyafet verilmiştir. Müzakereler neticesinde hiç bir teb- liğ neşredilmemiştir. Lord Halifax Cenevreye gitti Konuşmalar 45 dakika sürdü Paris 21 (A.A.) — İngiliz Hariciye Nazırı lord Halifax bu akşam saat 21,30 da Cenevreye hareket etmiş ve istasyonda Bonnet tarafından selâm- lanmıştır. Aynı trenle Sovyetler Birliğinin Lon» dra büyük elçisi Maiski de Cenevre ye hareket etmiştir. B. Maiski'nin Paristeki temaslari Paris 20 (A A.) — Bu sabah Pari. se gelmiş olan Sovyetler Birliğinin Londra sefiri Maiski, derhal dün Bon net tarafından kabul edilmiş olan Sov, yetlerin Paris sefiri Suriç ile görüş- müştür, , ısrar ediyor Moskova müzakereleri hakkındaki Fransız ve İngiliz noktai nazarlarş hakkında malümattar olan iki Sovyeli diplomatı Moskova ile telefonla ko nuşmuşlardır. N İngiliz gazetelerinin mütalâaları Londra 20 (A.A.) — Gazeteler, Sow yetler Birliği ile pratik bir iş birliği. nin İngiliz hattı hareketindeki isti. hale ile tahakkuk edeceği intibamı elde etmektedirler. Avam kamarasın. daki tefsirler de bu istihaleyi tasvir eden myhafazakâr parti hizbinin ef- kârı umumiyede gittikçe artan bir? otoriteye mazhar olduğunu göster. mektedir. Paris ve Cenevre görüşmeleri ve İns gilterenin teahhüde giriştiği memle- ket merkezlerinden alınacak malü- mat, İngiliz hükümetine yeni bir an- laşma formülü tesis imkânını vere. cektir. Bundan başka gazetelere Varşova- dan verilen malümata göre, Polonya hükümetinin hareket haltındada mahsüs bir istihale mevcuttur ve Varşova şimdi Sovyet zihniyetine yak. laşmaktadır. Fransız gazetelerinin mütalâaları Paris 20 (A.A.) — İngiliz - Sovyet görüşleri hakkında tefsiratta bulunan Durmesson, Figako gazetesinde yâzk yor: Chamberlain esuitefehhüm» keli- mesini kullandı. Londra ile Moskova arasında hakikaten suitefehhüm mü mevcut, yoksa başka bir şey mi vardır? Meselenin ruhu buradadır. Hakika- ten suilefehhümden başka birşey mevzuubahis değilse, müzakere 70r- Tukları, ne kadar çetin olursa olsun, yenilmesi icab eder. Her iki tarafta iyi niyet ve inan mevcut olunca, bir tarzı halle varmamak imkânı yok- tur. Petit Parislen gazetesinde Bourgues, bugün öğleden sonra Cenevrede ya- pılacak olan Bonnet - Halifax - Maisld ve daha evvel Pariste yapılacak olan Maiski - Suriç mülâkatlarırdan bah- sederek diyor ki: £*Belki Kremlin, o zamana Fransa ve İngiltere ile k inin Sovyetler Birliği için inkâr kâs bul etmez faydaları olabileceğini, mah dud ve fakat vazih formüllerin umu- miyet itibarile çok geniş olmakla be- raber hakikaten mutad olarak vadet- tiği kadar tatbik sahası bulunmuyan teahhüdlerden daha iyi temas etmek te olduğunu takdir edecektir.» Epogues gazetesinde de şöyle ya- zılıyor: «Moskova ile yaklaşmaya verilecek şeklin ehemmiyeti yoktur. Lâzım olan şey, Sovyetler Birliğinin muhtemel yardımından mahrum kalmamaktır. Daladire ve Bonnet'nin mesud bir kotipromi formülü bulmasını dileyo- TUZ» B. Maiski Cenevreye gitti Londra 20 (A.A) — Sovyet büyük elçisi Maiski dün akşam Cenevreys hareket etmiştir. İlk silantik. ğe seferi New-York 20 (A.A) — İlk munta- zam atlantik aşırı sefer, bugün yapı lacaktır. «Yankee Clippers» tayyyesi bu sabah Port-Washington'dan Horto. ya hareket edecektir, Tayyare 100,000 mektubu hamlidir. Horta'dan Lizbon, Marsilya ve Southampton'a gidecek. tir. Garbi Silezyada yaşıyan iler Varşova 20 (A.A.) — Buraya ge len telgraflarda (bildirildiğine göre garbi Silezyanın ve şarki Prusyanın birçok yerlerinde Alman tahriri nü- fusu komiserleri, milliyetlerini fişlere kaydeden Polonyalılara fişleri inde ederek bu kayıdları düzeltmelerini Is-