13 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İr | w 5 Tİ Lord Halife Halifax'ın nutku Cebre müracaat, kuvvetle mukabele görecek Danzig meselesinin cebren halle kalkışmak harbi mucib olacak İngiliz Başvekili beynelmilel bir konferansın a neticeleneciğine kanidir ndira 12 — Bugün Lordiar Ka- Nazırı Lord Halifax de- i m nutuk muh | telif tefsirlere Fakat şunu haydedeyim ki hakikat dalma hakikati: ve hakikati söylemek te pek nadir olürak İngilte sikerse yolu temenni eder, meseleyi Polonyanın istiklâlini tehdid ede- «ek surette cebren halletmez teşebbüsü saruri olarak bir harbi intaç edecektir ki İngiltere de bu parbe karışacaktır. bir maksad takip eyle- sulhü bozmak isteyen zorbe- hiç birinin set müzakereleri e»- | Bilhassa iki noktayı kaydetmek isterim: 1 — Cebre müracaat edecek olanlar, kur- vetir mukabele gör ir. 2 1 cebir ve kuvvete mürmc İngiltere, bütün nüfumunu - lecek bir şey değildir » ku ullanaca Fakat bütün müzakerecilerin ayr retle konuşması lâzımdır. Londra 12 — Başvekil bugün Avam Kamarasında sorulan susllere ceva ben demiştir ki: Beynelmilel ihtilâflı meselelerin bir konferans akdi ile halli kabildir. Böyle bir konferansın muvaffakıyetle neticeleneceğine kanlim, Yalnız kon- | feransa emniyetle ve samimi! surette anlaşma arzusu ve verilecek kararla- rın harfiyen tatbiki azmile iştirak etmelidir. Hükümet böyle bir emniye- tin husulünü temin için elinden ge- len gayreti sarfedecektir. zi Strang tayyare ile Moskovaya gitti B. Chamberlain, İngiliz - Sovyet ! Sovyet müzakeresi hakkında dün beyanatta bulundu Londra 12 Sovyet hükümetile erelerde Moskova sefiri B 'e yardım edecek olan hariciye nezareti müdürlerinden B. Strang bugün öğleden sonra Varşova yolile Moskovaya hareket etmiştir. Hareke- tinden evvel Başvekâlet dairesinde hariciye nezaretinde birçok gö- rüşmelerde bulunmuştur. o İngiltere- nin Paris sefiri Londraya gelerek Fransanın düşüncelerini bildirmiştir. ve Londra 12 (A.A.) — Öğleden son- za Avam kamarasında suallere cevab veren Chamberlain demiştir ki: vyet müzakereleri hak- anda söylediklerime ilâ- «İngiliz kında 7 bazir Baltık devletleri- nin bitaraflığı iklâllerine karşı tecavüzü silahla tardedecekler Kaunas 12 (A.A.) — İtalya Bâşve- kilinin mümessili B. Bizauskas, Bik- tık devletleri kongresinde bu devlet- lerin hârp vukuu halinde tam bir bi- taraflık muhafaza etmek arzusunda oldukla istiklâllerine karşı yâ- j üsün silâh kuv- ini beyan etmiş» ve pıla vere t veti ile tarded tir. Kongre, Baltık devletlerini tehlike halinde istiklâllerini müdafaa için bir blok vücüde getirmek üzere ha- zirliklarda bulunmağa davet eden bir karar sureti kabul etmiştir. Bulgar Kralı Londraya gidecek Londra 12 (AA kralının, her sene i olarak Lon- İngiltere kralı B. Roosevelti Londraya davet etti Paris 12 (A.A) Ce Soir gazete sinin, New - York mu inden: müz teeyyüd etmemiş olan haber- lere göre İngiltere Kral ve Kraliçesi, B. Roosevelti Lndrâyı ziyarete davet etmişlerdir. ! ve edecek hiç bir şey yoktur. Yalnız Strangın bugün Moskovaya hareket ettiğini söyliyebilirim.» İşçi mebus Dalton, Sovyetlerle pak yapılmasındaki teahhurun memleket. te huzursuzluk uyandırdığını ve hü- kümeti acaba hakikaten söylediği gi- bi hareket etmek mi yoksa Münih siyasetine ' dönmek üzere vakit mi kazanmak istediği sualinin varid ol- duğunu söylemesi üzerine Chamber. Main demiştir ki: — Daltonun telmihleri hareketi tazammun eder. Mevzuubahiş teah- huru Büyük Britanya hükümetine atfetmek için ortada hiç bir sebeb göremiyorum.» Uzak şarkta İngiliz - Fransız teşriki mesaisi Hong Kong şehrinde bir konferans akdedilecek Londra 13 — Uzak Şarkta İngiliz - Fransız teşriki mesaisi için 15 günden- beri Singapurda müzakereler cereyan etmektedir Bu teşriki mesainin esas- larını tesbit için Hong.Kong'da bir İn- giliz - Fransız konferansı toplanacak tır. Bu konferansta Fransayı Uzak Şark Fransız filosu kumandam ile Hindiçini valisi temsil edeceklerdir. İspanya, İtalya ile askeri ittifak yapacak Londra 12 (A.A) — Hendaye'dan Timeş gazelesine bildirildiğine gi İspanyol gazetelerinin kullanmakta oldukları lisa- aran, İspanya, İtalya ile askeri | bir ittifak aktedecektir, Bu yaz Bulgar kra- Daliy Telegraph ile diğer gazeteler de ayni tahminde bulunmaktadırlar Roma 13 — Kont Ciano'nun hazi- ran bitmezden evvle İspanya Dahili- ye Nazırının siyaretini iade etmek için Burgosa gideceği teyid edilmek» tedir. Bir boyahane amelesi yandı Kasımpaşada Değirmen sokağında Knap boyahanesinde dün elbise te mizlenirken benzin parlamış, âmele- den İbrahim muhtelif yerlerinden yanmıştır, iğ iü m ella | | | imtihan talimatnamesi | Abdülhamid veresesi açtıkları dava Filistindeki emlâke alt olan bir davada verile aleyhinde Londrada meelisihassa baş vurd Orta okul, lise ve öğretmen okulları imtihan talimatna- melerinde deği Ankara 12 (A.A) — Ortaokul sınav talimatnamesinin 12 inci, lise sınav ta» Mmatnamesinin 21 inci ve öğretmen okulları sınav talimatnamesinin 20 in- ci maddelerinin birinci fi aşağıdaki şekilde değiştirildiği rif Vekiliğinden tebliğ olunmuştur: Bir ders yılı içinde talebenin de- vamsızlığı, devam müddetinin üçte birinden fazla olursa o talebe sınıfta bırakılır. Ancak yatakta tedavisi ve- ya ameliyatı icabettirmiş bulunan bir hastalıktan dolayı devam müddetini doldurmıyan talebe: A — Hal ve hareket notu kırılma- mış olmak B — Ders yılı içinde aldığı notlar kati olarak sınıf geçebileceği kanaa- tini vermiş bulu C — Hastalığı tasdikli doktor ra- poru ile tevsik edilmiş ol ığına ve bir yukarı si- i takib edebileceğine okul direk- üğünce kanaat ge niş bulun. mak şartile okul direktörlüğünün teklifi üzerine Maarif Vekilliğinin müsaadesile devam müddetini doldu- ran talebe gibi muamele görür. Bütün mesleki tahsil müessesele- rinde de bu karar hükümlerine göre hareket olunur. Vergiler Maliye Vekâleti vergilerin tarh ve cibayeti hakkında muhtelif kanun projeleri hazırladı Ankara 12 (Telefonla) — Maliye Büyük Parti k Itayında muhtelif meseleler hakkında serde- dilen temennileri nazarı dikkate ala» rak vergilerin tarh ve cibayeti husu- sunda kolaylıkları ihtiva eden muh- telif kanun projeleri hazırlamış ve bunlardan bir kısmını bugün Büyük Millet Meclisine vermiştir. Bunlar arasında 40 beygir kuvve. tine kadar olan motörlü değirmen. lerin muamele vergisinden muafiyet- leri, 10 beygire kadar olan elekli de. ğirmenlerden alınmakta olan buğ- day koruma vergisinin maktuiyete bağlanmasına dair olan lâyihalar da vardır. Adliye Müsteşarlığı Adliye Vekâleti müsteşarlığına Tem- yiz azasından B. Selim Nafiz Akyollu tayin edilmiştir. Fuad paşa arsası Ankara, 12 (Akşam) — Kadıköyün- de Fener caddesinde Fuat paşa arsası namile maruf arazinin ifrazı hakkın- da İstanbul vilâyeti umumi meclisin. ce verilen karar yüksek tisdike Ikti- ran etmiştir. Egemenlik ve Savaş ticaret vapurlarımız Almanyada Krup tezgâhlarında ya- pılıp denize indirilen iki vapurumuz- dan birine «Egemenlik» ikincisine «Sa- vaş» adı verilmiştir. İngiltere tezgâhlarında yaptırılacak yeni ticaret vapurlarımız on bir tar dir. Bunların inşasını münakasaya koymak için hazırlıklar yapılmakta. dır. Ziraat Vekâleti müsteşari vazifeye başladı Ankara 12 (Akşam) — Ziraat Ve kâleti müsteşarlığına tayin edilen Vekâlet başmüşaviri B. Aziz Meker yeni vazifesine başlamıştır. İstatistik umum müdürlüğü Ankara, 12 (Akşam) — Ziraat Ve- kâleti Mü Celâl Aybarın istatis- tik umum müdürlüğüne tayini yük- sek tasdike İktiran etmiştir. İngiltere ve İngilizler Aristokrat ve ik yapıldı | Anglo - Indien Yasan: HALİDE EDİB Yarınki küshamızda Londra 12 — Abdülhamid veresesi- nin davası elyevm meclisihassın ad- liye komitesinde tedkik ediliyor. Bu mesele, Abdülhamidin 1937 senesinde oğlu Mehmed Selimin varisleri “tarafından meclisihassın aö- liye okmitesine ettirilmiştir. yhine dava açmışlardır. Abdül- hamid genç Türkler tarafından 1914 le tahtından indirtidiği Y 300 milyon sterlin tahmin edilen emlâk i vardı. Bu & riben üçte biri Osmanlı hü- kümetine, sonra da Lozan muahedesi mucibince Filistin hükümetine kal etmişti. Abdülhamidin varisleri, sihastan Gazze civarında kâin küçük bir arazi parçasının iadesini istiyorlar, Fa. davayı kazandıkla- rı tâktirde iddialarını genişletmek niyetinde bulunuyorlar, Dava, bundan sekiz yıl evvel Ab- inti. zaman | dülhamidin böyük oğlu Mef | Jim tarafından ikame edilmij med Selim, arazinin Osmani metine intikali, keyfi bir hs) duğunu iddin etmiştir. Mehi İm, bir çok safhalar geçirei va, elenmezden evvel * ilk ikam sleri kismen Dâ fakat delâili sübutiye ii hükümetine sid olduğ! vermişti. Müteakiben istif kemesi, buna muhalif bir kafi rek Filistin hükümetinin bü Üzerinde hakkım teyid etmii istinaf mahkemesinin üç â# teşkil edilen mahkeme de bU tasdik etmiştir İşte Abdülhamidin varisi minyonlar ve müstemlekeler nunun maddeli mahsusasınf âen bu ar aleyhine meçif baş vurmuşlardır. da sorayım: Meseâ topu ati ahkemesi mus, listir rar Çekyada tazyik Çekoslovakyanın Paris sefiri vadi yetin çok fena olduğunu söylüyi Halkın elinde ne varsa alınıyor, Çekle milli hislerine dokunuluyor Paris, 12 — İntransigeant gazetesi Almanyanın Çekeslorakyadaki tax yikleri hakkında Paris Çekoslovak sefiri B. Osuskynin mühim beyanatı- nı neşrediyor. B. Osusky, B. Hitlerin 16 martta Çekoslovak milletinin istiklâline ri- âyet edileceği hakkındaki beyanatını hatırlattıktan sonra hadisatın bida- yette münasib bir surette cereyan et- miş olduğunu, memurların yerlerin- de bırakıldıklarını, Çeklere fena mu- amele yapılmadığını, fakat sonra işin değiştiğini söylemiş ve demiştir ki: «Alman hükümet adamları, tedri- ci bir surette başka metodlar tatbik etmişlerdir. Çek memur ve müstah- demleri yerine Alman memur ve müstahdemler ikâme ediliyor. Son altı hafta zarfında mühim vazıyed- ler yapılmıştır. Demir parmaklıklar, madenler, yiyecekler, hayvanlar, g6 ker, keresteler alınarak Almanyay& nakledilmiştir, Sade, fakat geniş bir şekilde yaşa- mağa alışmış olan halk günden güne muayyen bir miktara tabi tutulmuş- tur. Çamaşır tedarik etmek müşkül- leşmiştir. Bulunsa bile, işgalden €v- velkine nisbetle iki üç misli bir fiat- le satın almak mecburiyetinde Kalı- niyor.' Et fiatı yükselmektedir. Şe ker yoktur. Köylüler, hayvanlarım kesmeğe ve stok yapmak için buz do- labları içinde saklamağa mecbur oluyorlar, Fakat en vahimi halkın milli his- Abdi iifettah ah Yahya paşa Mısir Hariciye Nazırı mem- leketimizde üç gün kalacak Ankara 12 (Telefonla) Misir Hariciye Naziri Abdülfettah Yahya Paşanın bu ayın 17 sinde İstanbula geleceğini ve ertesi günü Ankaraya hareket edeceğini bildirmiştim. Memleketimizi resmen ziyaret et- mekte olan dost ve kardeş memleket Hariciye Nazırına bu seyahatlerinde kraliyet umum müsteşarı Abdülha- mid Bedevi Paşa ile Hariciye Nezareti umumi kâtibi B. Hasnune ve nazırın hususi kalem müdürü refakat ede- ceklerdir. Abdülfettah Yahya paşa şehrimizde üç gün kalacaktır, İ | lerine dokunulmasıdır, Mel Alman kitapları verilmiştir. taplar, tarihi hakikate uyguf'l dir. Bu kitaplarda Çek mille! millet olmadığı, Almanyanın sahası olduğu yazılıdır. “Vatan edebiyatı kaldırılmıştır. Çek * aldatılmış olduğunu anlamış liyetinin nezedilmesini, kültü kunulmasını istemiyor.» Fransız gazetelerini” makaleleri Paris 12 (A.A.) — Epogue # sinde Kerillis yazıyor: Bohe? gelen h yan ettiriyor. Bu betbaht mill! leri kararan O kasaplarının önünde bulunuyor. Gestapo Alman memurlarının silâhisf den alınmış olan kurbanları0$ B aberler bütün vicdani) yaptıkları sulistimalleri, adal&f leri ve zalimane tedbirleri 409) için sahifeler kâfi gelmez. A İ altüst eden yeni bir- müthiş bize muzaffer bir AlmanyaniX| yapabileceğini göstermektedir. Ocuvre gazetesinde Guerin ? «Hayati adı verilen sahalar f€” mesi ve haritalar üzerinde çizilmesi güzel bir şey, Fakat © ettiğinden çok zayıf düşüren vardır. Ne Çeklerden Alman, Habeşlerden İtalyan ima) edi Hattâ bu Çeklerle Habeşlerin P halinde müstevliler için baz lara da mal olacağı tahmin Bir. Habeşistanf 4 İtalyan zabitini esir ' bir çeteye karşı har€ yapıldı Roma 12 (A.A.) — Öğren” göre 28 mayısta Habeşistandf jam mıntakasında bir çeteyö askeri bir hareket icra edilmif” Bu çete, dört İtalyan zabiti” etmişti. Bir müfreze, çetenin sün etmiş oli Birçok tayyareler, müfrezedö” hareket etmişler ve Habeşi! ralyöz ateşi açmışlardır. İtalyanlar, 4 esiri kurta, vaffak olmuşlardır. uğu Belesa'ya git”