14 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

14 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Dün, | Rumen gazetecileri şerefine bir ziyafet verildi Rumen matbuat umum müdürü, Türk milletinin enerjisi karşısında hayran kaldıklarını anlattı Rumen gazeteciler Ankarada Türk gazeteciler arasında Ankara lâ — Rumen Hariciye Na- mrı B. Gafenconun refakatinde şeh- timize gelen ve başlarında Rumen Matbuat umumi müdürü B. Drago ile Rumen ajansı umum müdürü B. So- lakolunun bulunduğu Rumen güze- tecileri şerefine bugün Ankarapalas- ta Anadolu ajansı tarafından bir öğ- le ziyafeti verilmiştir. Ziyaletin sonlarına doğru, Rumen Matbuat umum müdürü bir nutuk irad ederek, iki devlet arasındaki #ıkı dostluğu tebarüz ettirmiş ve her sahadaki terakkiyatımızı kaydederek Türk milletinin enerjisi karşısında hayran kaldığını söylemiştir. B. Drago'yu takiben söz alan genç meslektaş, Curentul muharriri Romu- us, Türk meslektaşlarile veda etmek üzere bulunduğu dakikalarda duydu- ğu teessürü ifade etmiştir. Rumen matbuat mümessillerinin bu samimi dostluk ifadeleri ayni suret- lo karşılandı ve bu güzel hava içinde ziyafet bitti. Yurd havasında (Baş tarafı 1 inci sahifede) yük kollar altı, Yalnız Milletler ara- 8 toplantılarda bu mevzua dair söy- lenen ve yazılan sözleri şöyle bir göz- den geçirmek arzu edilse insanın önüne yığınlar teşkil edecek eser toplanır. Evet, biliyoruz. Bugün Türk gençii- Binin zekâsına, enrerjisine ve azimle sebalına kollarını açmıyan hiç bir ir- fan ve terakki mevzuu kalmadı. Tar. lalarımız kadar lâboratuarlarımız vo fabrikalarımız da, köyler kadar kasa- balarımız ve büyük şehirlerimiy Ge yarınki nesli vazife başına çağırmak- tadır. Üniversiteler, kütüphaneler, mesai evleri, mektep, konferans vesa- ire kürsüleri onu beklemektedir, Yol lar, şimendiferler, köprüler, limanlar ve bütün deniz münakeleleri onun yarınki başarılarına bakmaktadır. Gayet tabii değil 'mi? Ancak şu noktaya da ayrıca dikkat edelim; bügün Türk gençlerinden is- tenilen ve beklenilen meziyetler yal- Diz fikri, ahlâki veya cismani olmak- 1 kalmax. İcab eder ki yarının hayak mücadelesinde milletimizin şeref bay- rağını dimdik tutacak nesil, hem bö deninde, hem kafasında, hem de bü- tün seciyesile vicdanında gürbüz, zengin ve cömerd olsun. Dünün kavgalarına girmek ve Zâ- ferle çıkmak için zaruri techizat ya- rın için kâfi değildir. Şu sebeble bu- ti gençten hem kuvvetli sıhhat, verimli irfanla başarıcı irade 1s- temekte haklıyız. İşte Türkkuşu da her türlü hayat kaynağı olan ogür pınara uzanıyor. Pek isabetli bir ha- reketlel Ancak şimdi, yarının gençii- ğinden pek çok şey istiyen bugüne düşen vazifeyi unutmamalı: Geleceği iyi hazırlamak. Maamafih bir dakika bile prensipi üzerinde tereddüde ma- hal olmıyan bu dava, şimdi mevzuü- muzun dışındadır. Şu sebeble yine ha- vacılığa dönüyoruz. Yurdun sema- sında genç tayyareclerimizi gezdir. mek. Memleketin her köşesine hava faaliyetimizin daima ilerlemekte okdu- ğunu göstermek pek yerinde bir hare- kettir. Bunu yalnız kaydetmekle kalk mıyarak müteşebbislerine teşekkür de etmeliyiz. Gazetelerde isimlerini görerek ge yaben sevdiğimiz tayyarecilerimiz bil! sinler ki, gönüllerimiz ve hürmetleri- miz de onların vardıkları tabakalara doğru yükselerek kendilerini muhab- betle teşyi ediyor ve edecektir. Sözlerimize nihayet vermeden ©v- vel kalbi bir medeniyet ibadetini ta- mamlıyalım: Her defa havacılık sözü olunca bu uğurda şimdiye kadar canlarını feda» dan çekinmemiş fedakârlarımızı mut- laka anmalıyız ve hatıraları önünde iğilmeliyiz. Zira idealine varmak için büyük tehlikelere atılarak nihayet kara toprağa düşenlerin sayısı az de- ğildir. Lâkin işte acıklı, fakat, asla değişmez hakikat: Bir yeni hızım beşeriyette tohumu- nu ekip sulamak için hiç birşey şu iki unsur kadar mühim olamaz. 1 — Kahraman ruhu, 2 — İdealist kanı, Fazıl Ahmed Aykaç Türkiye ile Fransa ara- sında anlaşma oldu (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bundan sonra rüznameye dahil | takrirlerden Satie binasına nit olan | suale Münakalât ve Muhaberat Ve | kilimiz B. Ali Çetinkaya, kürsüye ge | lerek cevap verdi. Yeni teşkil edilmiş olan bu Vekâ- lete evvelki Vekâletten müdevver Satie işine ait dosyanın tedkikatı ik. mal olunmuş ve bu meselede suçları İ görülenler hakkında icab eden adli takibatın icrası için tahkikat evrakı nın Adliye Vekâletine tevdi edilmiş bulunduğunu bildirdi. Ruznamede bundan başka müza- kere edilecek bir mevzu kalmadığın- dan, gelecek hafta içtima edilmek üzere celseye nihayet verildi. Vazifeye davet: İstanbul Vakıflar başmüdürlüğünden:; Yıllardanberi tevliyet vazifesini alâka göstermeyen ve adresleri idaremizce mâlüm olmeyan İstanbulda Müstedam Çavuş vakfının müteveilileri Hamdi ve Ahmedin ilân tarihinden itibaren 15 gün zarfında idaremiz mülhak Vakıf. lar şefliğine müracaatla vakfına aif muameleyi takip ve hayır şartlarını ifa et- mesi aksi takdirde hakkında kanun! muamele yapılacağı ilân olunur, (9; AKŞAM “ Romanya Hariciye Nazı bugün şehrimize geliyo (Baş tarafı 1 inci sahifede) yonda Hariciye Vekâleti umumi kö tbi Numan Menemencioğlu ile An- co, başta mızıka olduğu halde bir ki- ta asker tarafından selâmlanmış ve mizika Rumen ve Türk milli marşla- rını çalmıştır. B. Gefenco, ihtiram kı- tasını teftiş ettikten sonra askerlere «Merhaba asker» diye selâmlamış ve askerler kendisine «Sağ ols mukabe- Jesinde bulunmuşlardır. Gafenco, Mevki kumandanı general Kemal Gökçeye teşekkür ettikten sonra kendisini uğurlamağa gelmiş bulunan zevat ile ayrı ayrı vedalaşmıştır. Bu esnada bayan Gafencoya mütcaddid buket- ler verilmiştir. Trenin hareketi esna- sında, gelişlerinde oldığı gibi, peron- da toplanmış olan kalabalık bir halk kütlesi misafirlerimize içten gelen dostluk tezahüratında bulunmuşlar- dır. Rumen Hariciye Nazıri ile birlik- te gelmiş bulunan Romanyalı mes- lektaşlarımız da ayni trende İstan- bula hareket eylemişler ve şebrimiz- de bulunmakta olan yerli ve ecnebi mafbuat mümessilleri tarafından uğurlanmışlardır. Müzakerelerin hulâsası uaAnkara 13 (A.A.) — Ankara radyo- sunda Türk milletine yaptığı hitabe- den sonra matbuat mümessillerini kabul eden Rumen Hariciye Nazırı B. Gafenco demiştir ki: «Gazeteci meslektaşlarımla temas etmeden Ankaradan ayrılmak istemi- yorum. Müttefik Romanyaya, gazete- ci meslektaşlara ve nihayet müteva- zı şahsıma karşı gösterilen fevkalâde samimi kabulden dolayı çok müte- hassisim Geçen günkü ziyalette teati olu- nan çok vazıh nutuklardan sonra söylenecek pek az bir şey kalmışlar. Ancak, Türk devlet adamlarile der- hal tahakkuk eden anlaşmayı teyid eylemek isterim. Yarın Yalovada Re- isicümhur İsmet İnönü tarafından kabul edilmek şerefine nail olacağım. Resmi tebliğ ondan sonra neşredile- cektir, Matbuata müzakerelerimizi hülâsa edeceğim. Bu müzakereler birçok nok- talara teallük etmiştir. 1 — Türk - Rumen münasebatı: Bu baptaki konuşmalarımız iki mem- Ieket arasındaki müşterek duygula- ve menfaatlerin müşahedesine imkân yermiş ve Türkiye ile Roman- yanın biribirlerine güvenebilecekleri- ni isbat eylemiştir. Z — Daimi konseyin şimdiki reisi bulunduğum Balkan antantı; Şunu beyan edeyim ki, hepimiz Balkan an- tantının sulhü istihdaf eden siyaseti. nin birlik ve istikliline itina göster- mek azmindeyiz ve Balkan antantı- nın bütün mümessillerinin daimi kaygusu budur. Türkiye Hariciye Ve- kili ile tam bir mutabakat halinde bulunduğumu gördüm. 3 — Balkan antantı bütün Balkan devletlerini ihtiva etmiyor. Fakat an- tantımız hiç kimseyi hariç tutmuyor ve hiç kimse aleyhine müteveccih de- siyasetini takip ediyoruz. Bu siyasete tevfikan her girmek istiyeni kabul et- meğe âmadeyiz. Bu siyaseti tereddüd- süz ve fakat zaaf göstermeksizin ta- kip ediyoruz. Çünkü müttehid dört milletin teşkil ettiği kütleyi kuvvet lendirmek emelindeyiz. 4 — Balkan antantının birlik dâ- vasına hâdim olmak üzere merkezi İstanbulda bulunacak bir araştırma ve tedkik enstitüsü tesisini derpiş ey- ledik. Bu fikri Yunan hükümetine ar- zedeceğim. Meskür enstitü, Balkan memleketlerinin devamlı münasebet leri hususunda iktisadi, harsi, coğra- fi ve siyasi menfaatleri tedkik eyliye- cektir. Tamamile mutabıkız ve Balkanlı- farın emniyet ve istiklâline müteallik bütün meseleleri enternasyonal siya. Bet çerçevesi içinde tedkik eyledik.» Rumen Hariciye Nazırı, yarn Tür- kiye Reisicümhuru İsmet İnönü tara fından kabul edileceğinden dolayı duyduğu sevinci kâydedörek sözleri- ni bitirmiştir. Romanya Hariciye Nazırının Türk milletine hitabesi Ankara 18 (A.A) — Dost ve müt- tefik Romanya Hariciye Nazırı ekse- lâns B. Gafenco, bugün Ankara rad- yosunda Türk milletine aşağıdaki hi- tebede bulunmuştur: «Türk dinleyicilerime Rumen mli- letinin samimi selâmlarını bildirmek- le bahtiyarım. Beni dinliyen herkese de, Ankaradaki ikametimi ne derece sevdiğimi söylemek isterim. Ben şim- diye kadar yalnız, bütün komşu mli- letlerin sıkı bir surette merbut bu- Tanduğu muhteşem bir mazinin par- lak hatıralarını taşıyan Boğaziçinin İncisi İstanbulu tanıyordum. Şimdi Anadolu yaylasının vakur dekoru içinde, cüretkâr bir gayretin, âteşli bir azmin, yeniden doğmuş bü- yük bir kuvvetin yaşıyan sembolü olan yeni hükümet merkezini keşfet tim. Sizlere, Kemal Atatürk gibi bü- yük bir inkılâpçının hatırasına karşı duyduğunuz teabbüdkâr hürmeti ne kadar iyi anladığımı ve bu hürmete ne derece iştirak eylediğimi söylemek isterim. Türkün milli kurtuluşu, mo- dern tarihin en ziyade ders ve ibret lere şuurlu bir yatanperverliğin ve mil şeref asil hissinin kuvvetini gös- terecektir. Aranızda gördüğüm kardeşçe hüs- nü kabulden dolayı sizlere derin su- rette medyunu şükranım. Bu hüsnü kabulü, siyasi yaklaşma eserimizi üzerine iptina ettirdiğimiz temellerin ne derece sağlam olduğunu bana is- bat etmiştir. Devletlerimizi biribirine | bağlıyan rabıtalar, ancak, milletleri İ mizi biribirine bağlıyan bu derece canlı dostluğu temhir eylemektedir. | Beş asırdan fazla bir zaman bizi | biribirimize yaklaştırmış olan mazi- mizden, cesaretimize karşı hürmet | ahlâkımızın dürüstlüğü bahsinde | karşılıklı bir itimad ve ayni şeref ve | fhamus telâkkisi almış ve muhafaza etmiş bulunuyoruz. Bu hisler, uzlaşma zihniyetile doha, | fakat her türlü zaaftan daâri bir tarzda, sulh siyasetimizi müşterek su- rette idame bahsinde bize yardım et | mektedir, Milletler arasında bir itti- had ve iş birliği âleti olan Balkan an- tantı eserine ve ayni zamanda hüsnü | niyet sahibi bütün milletler arasında | | yaklaşma büyük eserine, yani umumi | sulh eserine hikmet ve cesaretle çalı- | şacağız. Yarın Yalovadaki O ikametgâhla- rında Reisicümhur İsmet İnönü tara- fından kabul edilmek yüksek şerefi- ne nail olacağım. Bu kabulün büyük | kıymetini tamamile takdir ediyorum. Kendilerinin nezdinde, bu derece oto- rite ile devam etmekte oldukları ese. rin büyüklüğü karşısında bütün Ru. | men milletinin hürmet ve hayranlık hislerine tercüman olacağım. Rumen milletinin sadık dostu Türk milletinin şan, şeref ve refahı için en hararetli temetinilerimi bildiririm.» B. Gafenco şerefine hususi konser Ankara 13 — B. Gafenco, radyo merkezine Münakalât Nazırı B. Ali Çetinkaya ile gelmiş ve radyoda | şerefine 16,30 da başlıyan hu- susi bir konser emisyonu yapılmış ve emisyonda Enesku mükâfatını ka- zanmış olan Rumen bestekârlarından Sabin Drgey'nin bazı eserleri ve klâsik | Türk şarkılarından bazı bestelerle | Tuna musikisi edebiyatından seçilmiş parçalar çalınmıştır. Radyo İstasynundan © ayrılışları esnasında Bay ve Bayan Gafenco cad-| dede toplanmış bulunan kesif bir halk İ kâleten Başvekil B. Armand tarafından samimi tezahüratla alkış- Hariciye Vekilimizin beyanati Bükreş 13 (A.A.) — Türkiye Hari tiye Vekili B, Şükrü Saraçoğlu, Rador ajansının Ankaraya gö muhabirine aşağıdaki P lunmuştur: «Cümhuriyet hi milletinin, dost ve mi yanın muhterem Hari rafından yapıla derin memnuniyetini ne iblâğ için Rador 2; diği bu fırsattan dolay! ticelerle velüd olacağına yorum, Numan Menem nun ziyaf€ Ankara 13 (AA) — kâleti umumi kâtibi mencioğlu bugün saat 1: mara köşkünde muht miz Romanya Hariciye İenco, Bayan Gafenco öğle yemeği vermiştir. Bükreş maha memnuni Ankara 13 (A.A) — Bö Türkiye orta elçiliği bü) çıkarılmış ve orta elçimiz © Suphi Tanrıöver büyük ei Bükreşte ipka edilmiştir. Bükreş 13 (A.A) — R bildiriyor: Türkiye orta elçiliğinin çiliğe çıkarılması ve bi dullah Suphi Tanröverin olarak Bükreşte dost v€ Türkiyeyi temsilde devami beri Bükreş mahafilinde memnuniyetle arşılanmıştı” Bükreşe tayin edildiğinö Tek resmi mahafilde, gerek tiği bütün,muhitlerde büyü lar tesis etmiş ve büyük uyandırmış olan Hamdu 'Tanrıöverin büyük elçi oli reşte ibkasını Rümen mat” tefikan ve hararetle selâ Romanya Hariciye vekâleti Bükreş 13 (A.A) — Rağif bildiriyor: Hariciye Nazıri ko'nun yabancı memleketiğ yahati müddetince, Hariciy& “l i öl tarafından an görülecektir. Galatasarayın izi en Kafile bekl 2 beyanatta bulunö İzmire milli küme maçlar! giden Galatasaray sporcula” file reisi ve klübün kâtibi © gazetecilere şu beyanatta bö | tur: X — Cumartesi ve pazar gü” EN tığımız iki maçı çıka! J oyun neticesinde muvaffak” Al tirdik. Bu muvaffakıyeti; Amillerinden biri de İzmir b maç yaptığımız iki klübün © hareketleridir. İzmir gibi yurdun en mü muhitinde 34 senelik temiz ömrüne malik olan klübüm tarzını bizler gibi alkışlıyan V men hareketleri bütün Gel? hları çok memnun ve müte' rakmıştar, İki maçımızı idare eden b Hasan ve bay Mustafaya W p borç biliriz. İzmirdeki ikP“4İ İ müddetince çok yakın WE bir alâka gösteren kıymetli “dl Etem Aykut ve Emniyet sobe lhattin, muavini İsmali H3* bütün İzmir halkına şükrs” arzını vazife telâkki ederim. Çekoslovak banka” altınları Bale 13 (A.A) — Beyne yat bankası Çekoslovak ba altınları meselesi hakkında öö karar ittihaz etmemiştir,