20 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

20 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

B. Chamberlain bugün Avam kamarasında bir Garp cephesinde iki Alman taarruzu püskürtüldü Sene 22 — No, 7513 — Flati her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA 20 Eyldi 1930 AKŞAM Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20785 — İdare: 20681 — Müdür: 20497: nutuk söyliyecek Hitler İngiltere ve Fransa ile harp etmek istemed Fakat Polonya vaziyetinin kabul edilmesini istiyor Alman gayelerinin zannedildiği gibi hudutsuz olmadığını da ilâve « etti Hitler nutkunda diyor ki: Alman milletinin tek arzusu harbin lüzumsuzluğunun anlaşılmasıdır Son hadiseler ve Türkiye - Rusya dostluğu (Başmuharririmizden) Ankara 18 — Umulmadık hâdise. lerle dölu öyle karışık bir devirde |, muhtaçtır, yaşıyoruz ki en beyhude, ayni 24- manda en zararli hareket, bugün olan şeylere bakarak yarın olacak şeyler: hakkında acele ahkâm çikar- mağa çalışmaktır. Verilmiş kararla- rın zaman zaman tatbikat sahasına geçen kısmı, şimdiden sonraki icra- at hakkında hüküm vermek için eli- mizde kâfi malümlar değildir. Yarın ne olacağını tahmin etmek şöyle dur- sun, bugün şahidi olduğumuz vuku- atın yarın ne gibi kâargaşalıklar ya- ratacağını kestirmek de imkânsızdır. | Avrupanın sahne olduğu elemli hâ- diselerin inkişaf tarzı şimdiye kadar akıl ve mantığı haksız çıkarmış ol. makla beraber yirte en doğru hare- ket hissiyata kapılmayan muhake- me şeklini tercih etmek, uzak istik- bal için bin bir faraziyeye girişmek- ten içtinap etmektir. Sovyet Rusyanın, bütün Avrupa devletleri için yeni bir sürpriz. teşkil eden son hareketini bu yoldan tet- kik etmelidir, Sovyet hükümeti, Almanya ile im- zaladığı ademi tecavüz misakının gizli anlaşması olarak Polonyayı taksime mi girişmiştir, bu paylaşnıa- nın daha başka sahaları var nudır, rivayet edildiği gibi Baltık devletleri ortadan kaldırılacak mıdır? Ve niha- yet, Sovyetlerin Polonyaya karşı son askeri hareketleri, Almanya ile csas- lı ve devamlı bir politika anlaşması. nin neticesi midir?... Bunları bilme- ge imkân yoktur, Şimdiki halde, hâdiselerin objek- tif manzarası, Moskovadan gelen resmi beyanata ve devletlere verilen etnine bakılırsa, Sovyet udutlarına yaklaşan «teh- önünü almak ve ırktasları- ki topraklarını işgale lüzum - görmüş. Komünizm nazariyesile ırk felsefesi- nin nasıl telif edildiğini anlamak güç u kadar, Sovyetlerin «tehlike den bozgun Polonya kı- yoksa Sovyet hud Pu Alman ördi kasdettiklerini tayin etmek de - bugün) kü politika üslübuna nazaran - hay yili müşküldür, Her ne olursa olsun, Sov- yet ordularının acele be, Alman Necmeddin Sadak İ bu günlerde yapacağı Moskava ziya- İ pılmaması karar vo Danzig 19 — Hitler bugün fevka- lâde olarak donatılan Pazar meyda- nında heyecanlı bir nutuk söylemiş. tir. Danzigin Alman olduğunu ve AL man olarak kalacağı sözlerile nut kuna bâşlayan B, Hitler Versay mua- hedesinin aleyhinde bulunmuş ve zorla kabul ettirilen bu sulhun hiç bir meseleyi halletmedgini, bilâkis | birçok yeni meseleler yarattığını tebarüz ettirdikten sonra: — 82 milyon Alman hayat sahası. Bu 82 milyon Alman | Hitler bundan sonra Polonyanın €ski Avusturya gibi birçok milletler. den mürekkep bir memleket olduğu- nu ve burada Almanların 20 sene. denberi fena muameleye maruz kal. dıklarını söylemişti B, Hitler mtücakiben, -Çorçilin, Edenin ve Duffeooperin isimlerini zikrederek İngiliz devlet adamlarına hücum etmiş ve bunları Polonyâyı | harbe teşvik etmekle itham etmiştir, İngi garantisi ve harp tahrikçi- lerinin kin mücadelesi olmasaydı ağustosun son günlerinde samimi (Devamı 5 inci sahifede) yaşamak istiyor ve yaşayaacktır. Diye bağırmıştır. B. Saracoğlu, Moskovaya yapacağı seyahat hakkında malümat verdi “İngiltere ve Fransa ile müzakere edilmekte olan nihai muahedenin görüşmeleri şayanı memnuniyet bir tarzde ilerlemiştir,, Ankara 19 (A.A.) — C. HM. Partisi | kili Faik Öztrak tarafından cevap Meclis grüpu bügün -19/9/1939- öğ- | verilmiş ve bu cevap grup umumi leden sonra saat 15 de reis vekili Sey- | heyetince tasvip olunmuştur. han mebusu Hilmi Uran'ın riyase- Rüznamede müzakere (edilecek | tinde toplandı. başka madde olmadığından riyaset- | İlk defa söz alan Hariciye Vekili | çe celseye nihayet verilmiştir. Şükrü Saraçoğlu, son haftanm siya. -Akşam si vaziyetini bildirmiş, bu meyanda İngiltere ve Fransa ile müzakere edil- Yirmi iki yaşında Akşam, bugün yirmi bir yaşını biti- mekte olan nihai muahedenin görüş- meleri şayanı memnuniyet bir tarz- j da ilerlemiş olduğunu anlatmış, rip yirmi ikisine basmıştır. Gazetemiz bu müddet zarında dai- ma vatan va millet hadimi olmak için çalıştı. Milli mücadelede, inkılâp davalarında ve bütün müşkül günlerde en doğru olduğu hâdiselerin -inkişati- le bilâhare tahakkuk eden yolları tut- tuk. Haber vermek hususunda da he- yecan uyandırmağı değil, hakikati ten- vir etmeği hedef bildik. Dünyanın uğradığı bu badirede, Ak- şam, Türk milletinin menafline en uy- gun ananevi yolurlu takipten ayrılmı- yacaktır, Karilerimizin şimdiye gösterdikleri rağbete reti hakkında da malümat vermiş ve Vekilin beyanatı grupun umumi tas. vibine iktiran etmiştir. Bundan sonra bütçe encümeni reisi İsparta mebusu Mükerrem Ünsal söz #larak dünkü Meclis ruznamesine da- hil iken encümen namına kendi yap- tığı teklif ile gelecek celseye tehir edilmiş olan ve Büyük Millet Meclisi binasında bir sığınak inşası için baş- ka bir tahsisattan münakale icrasma dair bulunan maddenin- daha evel Partide müzakere edilmesi maksadile tehiri istenilmiş olduğunu anlatmış kadar bize teşekkür eder; İ ve bu bapla cereyan eden müzakere çin bir kısım Polonya | sonunda şimdilik Meclis binasında sığınak yapılması için münâkale ya- ırılmıştır. inde dahil MDülklkmtle; — İ Halledilemiyen ihtilâf | İ | Grup ruznamı iki takrirden Mar İncenin bugünün idarede bazı tedbi: kındaki şümullü vel grup idare heyetince teşkil e: cek bir komisyonda müzakeresi tas- vip olunmuş ve Konya mebusu Dr. | Osman Şevki Uludağ'ın hava tehli- kelerine karşı halkın korunması tar- zına müteallik alınacak tedbirler mebusu Refik icaplarına 4 alınmas yni sahifesinde ül etmek üzere | diğer | | | | ! üç ayrı tabir; 1 — Arstulusal, 2 — Beynelmilel, 3 — Enternasyonal, Galiba bütün beynelmilel | ihtilâf- lar Moliere; fakat bizim «Bey. | yeka EE iğini söyledi Son dakika Amerikanın harbe girmesi uzak değil Bugün Beyaz sarayda B. Rooseveltin riyasetinde mühim bir konferans aktedilecek Tokyo 20 — Amerikadaki Jupon sefareti müsteşarı B, Yashumn buraya gelmiştir. B, Yasyuma, Yakohama limanına çıktığı zaman Avrupa harbinde Amerikanın vaziyeti ne olacağını soran gazetecilere demiştir ki: «— Amerika, garp demokrasilerine yardım edecektir, Amerikanın harbe iştiraki uzak değildir.» Vaşington 20 — Bugün Beyaz sarayda, B. Rooseveltin riyasetinde mühim bir konferans uktedilerek Avrupanın vaziyeti ve bu vaziyete karşı Amerikanm takip edeceği hattı hareket tedkik ve müzakere edilecektir. Bu konfransa, geçen intihapta, B. Koosevelte karşı cümhürreisliği için namzedliklerini vas zetmiş olan iki zatla Amerikadaki siyasi partilerin mümessilleri iştirak ede- ceklerdir. Amerika gözeleleri, bu konferansa çok büyük bir ehemmiyet vermekte ve Japonya ile Sovyet Rusyanın totaliter devletlerle garp demokrasilerine kar şı hasmane bir vazivet aldıkları tahakkuk ettiği takdirde Amerikanın verece- ği kararların ve alacağı tedbirlerin silâh ambargosunun kaldırılmasından da. ha mühim ve daha şümullü olacağını tebarüz ettirmektedirler. Vaşington 20 — Reisicümhur B, Rooseveltin kâtibi B, Earle perşembe gü- nü, kongre meclisiniri açılışi esnasında B. Rooseveltin mühim bir nutuk irad edeceğini beyan etmiştir. Varşova dayanıyor Varşova şehrini müdafaa kumandanlığının tebliğidir: inde düşmanın şark mıntakasında, yaptığı hücumlar, kendisine pek irilerek püskürtülmüştür, np munl ında düşmanın akınlarını büyük zayiat verdirerek tar- mıntakasında, yaptığımız şiddetli bir hücum neticesinde mühim ilerileme- ler kaydettik Varşova 25 — V tedir. Avrupanın en düşmanın bombardım takip edin cema: muldanmamışsır mamile harap tonun bahçesine gömü! Yarşova 20 18/19 eylül a Göşman tarafından geceli gündüzlü bombardıman edilmelk- 1 Kiliselerinden biri Sen Jan Katedralı, içinde âyin yapılırken ma hedef olmuştur. Kilisenin damı tutuşmuş, sütunlar, Ayini çökmeğe başlamış. papas âyinin sonuna kadar yerinden kı- ki eski kral sarayı ile, Diyet meclisinin içtima salonu tâ- ral şatosunun müdürü, bir gülle isabeti ile ölmüş ve şa- tür, ———— ımıneeoöbhbhbhpimmnnnrnlke M5 Son dakikada gelen diğer haberler 2ci sahifemizdedir a Medeniyet — > diyen şairin ruh nü sen misin? Akif Barat kalmış canavari» verm e