24 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

gemileri tarafından zaptedilmiştir. Paris 23 (A.A) — İstihbarat umum komiseri radyo ile bugün neşrettiği bir tebliğde Almanyanın bugün as kerlik, iktisad ve propaganda saha Jarında açtığı üç harbi idare edenle- rin Hitlere ne gibi deliller gösterebi- Çek ve Slovak safhaları gibi yeni bir milletin, Polonyanın esaretile nihayet bulmaktadır. Yalnız şu farkla ki Al manyanin karşısında şimdi yalnız ta hakkümü altına aldığı bir millet de. ğil harbe devam eden bir memleket vardır ve bu memlekete de Almanya w istediği gibi kumanda edememekte- dir, İstihbarat Nazır GirandouX kendi- sini general Brauchitseh'in yerine ko- yarak şöyle bir muhakeme yürüt- mektedir: «Polonyada elde edilen muzafferi- yet Almanyaya hemen hepsi müsa- deme kıtalarına mensup olmak üzere 150,000 ölü ve yaralıya, düşürülen veya tabrip edilen 400 - 600 tayyare- ye, maktul düşen 600-700 pilota malok muştur. Almanya bundan maada birçok malzeme kaybetmiştir. Hasara uğrıyan malzemenin tamiri bir kaç ay sürecektir. En fenası Polonya 7a- Bir Alman tahtelbahiri bir Fenladiya vapurunu batırdı * Berhgen 23 (A.A.) — Berhgen ci- yarında, sahilden 10 mil kadar açık- ta bir vapur torpillenmiş ve iki daki- » ka içinde batmıştır. Bir çok Norveç vapuru hemen hâdise mahalline koş- muştur. Torpillenen vâpur Fenlandi- yanın 3800 tonluk Ragnar vapurudur. Bu vapur bir Alman denizaltısı ta- rafından yakalanmış ve mürettebata sandallarla denize inmesi emrolun- duktar sonra dinamitle atılmıştır. Bütün tayfa sahile çıkabilmiştir. leceklerini tahlil ederek şöyle de- mektedir: | «Harbin ilk safhası Avusturya, Son dakika Almanyada iaşe güçlüğü artıyor Verilen haftalık erzak miktarı yeniden azaltıldı Paris 24 — Almanyada iaşe müşkülâtı artıyor. Bugünden itibaren yeni Mişe kartları tevzi edilmektedir. Halka gördüğü işe ve sıhhi vaziyetine göre erzak verilecektir. Haftalık tayin şudur: 2,400 gram ekmek, 590 gram et, 120 gram Margarin, 65 gram domuz yağı, 62 gram peynir, 100 gram mârmejât, 250 gram şeker. Palates; meyva, balık satışı serbestir. Ancak bunları bulmak kabil değildir. Norveçin tamamiyet ve bitaraflığı Paris 24 — İngilterenin Norveç sefiri, Norveç > Hariciye Nazırını ziyaret ederek, Almanya riayet ettiği müddet İngilterenin de Norveçin bitaraflığına ve tamamiyetine riayet edeceğini bildirmiştir. Alman kuvvetleri heniz garbe nakledilmedi Bern 23 — Neue Zürcher Zeilung'un yazdığına göre Almanlar şarktan garbe henüz mühim kuvvetler nakletmemişlerdir. Almanlar her ihtimale karşı Vistülün sol sahilinde mühim kuvvetler bulundurmak istiyorlar, Hitlere gönderilen kahveler zaptedildi Londra 23 — Adönden Hitlere gönderilmekte olan 20 çuval kahve İngiliz Profesör Freud Londrada öldü Londra 24 — Avusturyalı meşhur âlim Freud 83 yaşında olduğu halide Londrada ölmüştür. Freud Musevi idi ve Avusturyanın Almanya tarafmdan ilhakından sonra Londraya giderek orada yerleşmişti. Almanyanın Leh harbin. den ne kadar zararı oldu? Fransız İstihbarat Nazırı: “ Almanyanın bugünkü şefleri karanlık bir harpten başka bir şeyden bahsedemezler ,, diyor ferinin Fransada seferberlik ilânına mani olamamesıdır, Bu şernit altın- da Alman milletine harp olmıyacağı hakkında teminat vermek imkânı kalmamıştır. Napolyon devrindenbe- ri ilk defa olarak harp, Almanyanın kapılarına. dayanmıştır.» İ sahada da Almanya bak- rütülen muhakeme bu mem- leketin aleyhindedir: «Baltik hariç olmak üzere Alman- yanın denizle irtibatı kesilmiştir. Ti- caret filosu âtıl bir vaziyettedir. İh- tiyat altınların miktarı sıfıra yaklaş- maktadır. Maden zenginliklerine ge- lince,. Polonyanın işgali Sar üzerin- deki Fransız tehdidini telâfi etme- mektedir. Göbels de artık Hitleri tes- kin edecek deliller bulmaktan âciz kalacak ve şöyle diyecektir; — Münihe kadar totaliter rejimin davasını şiddetle, fakat mantıkla yü- rütünüz. O zaman bizde yalnız bir şef değil, bir gaye de vardı. Bir sene- denberi bizzat siz Hitler, bütün pren- siplerinizi feda ettiniz» Giraudoux netice olarak şöyle de- mektedir: «1914 de Kâyzer millete taze ve neşeli bir harbden bahsediyordu. Al manyanın yeni şefleri şimdi eski ve ışıksız bir hârbden başka bir şeyden bahsedemezler.» Romanya Kabinesi Paris 23 — Bükveşten bildirildiği. ne göre, siyasi mahafilde yeni Kabi- ne muvakkat addedilmektedir. Cali- neskunun cenaze merasiminden son. ra yeni bir Kabine teşkil edilmesi muhtemeldir, Avukat namzedlerinin imtihanı Ankara 23 (Telefonla) Yeni avukatlık kanununun neşrinden son- ra stajını bitirmiş olan avukat nam- zedlerinin imtihanları 26 ve 28 birin- citeşrinde yapılacaktır, i 20 milyon lira Milli müdafa için yeni tahsisat verildi Ankara 28 — Mili Müdafaa ibti- yaçlarına sarfedilmek üzere 58,917,000 ra tahsisata ilâveten 20 milyon Vi- ralık fevkalâde tahsisat verilmesi Meclis rTuznamesine alınmıştır. Bu tahsisat fevkalâde menbalardan te. min edilecektir. Müthiş bir kaza Bir otomobil tramvay hattı- nı temizliyen bir işçiyi çiğnedi, işçi öldü Tramvay amelesinden Recep, bu gece sabaha karşı saat dörtte, tramvay hattını temizlemekte iken bütün süratile ilerle- mekte olan $0i ikrünün idaresindeki otomobilin | sa e uğramış, Recebi on beş metre kadar sür Ölümüne sebep olmluşlur. PUM8, & kalamıştır. Feci kaya hakkında zabıta vw adliye Jâzımgelen tahkikatı yapmaktadır. Izmirde döviz kaçakçılığı Bir komisyoncu ve diğer suçlular hakkında takibata İzmir 23 (Telefonla) —İzmirde mühim bir döviz kaçakçılığı racyda- na çıkarılmıştır. Bu şebekenin şimdi- ye kadar diş memleketlere yarım mil- yon Türk lirası kıymetinde döviz ka- çırdığı - anlaşılmıştır. e Kaçakçılıkla alâakası bulunan bir-komisyoncu ile diğer suçlular hakkında Okanuni takibat yapılmaktadır. Suçlular Türk tebaasındandır. Ayni zamanda ver- gi kaçakçılığı yaptıkları hakkında da ihbarda o bulunulduğundan her iki noktadan haklarında ehemmiyetle takibata devam ediliyor. Milli piyango müdürlüğü Ankara 23 (Telefonla) — Hava ku. rTumMU piyangosu müdür muavini B. Halid Ortaç yeni teşkil edilen milli piyango müdürlüğüne vekâleten ta- yin edilmiştir. Hatayda mebus intihabı Ankara 23 (Telefonla) — Hatay vilâyetinde intihabı mebusân teftiş heyetleri çalışmalarını bitirdiler ve hazirlanan İntihap defterleri asıkıya çıkarıldı. Amerikan filosu Yakında Lizbon limanını ziyaret edecek Vaşington 23 (A.A.) Harbiye ne- zareti takriben 60 milyon dolarlık avcı, talim, keşif ve bombardıman tayyaresi sipariş'etmiştir. Lizbon 23 (A.A.) — Atlantik deni- zinde bulunan Amerikan dorlanmas sından müfrez bir filo amiral Cour- tuay'ın kumandasında yakında Liz- bon'a hareket edecektir. Filoda bilhassa Trenton ve Bagder gemileri bulunmaktadır. Amerikan harp gemileri Lizbon limanında bir kaç gün kalacaklardır. Bu müddet zarfında Amerikan donanmasının birkaç çüzütamı gemilere iltihak ede- cektir. - Macaristan Sovyetlerle mü- nasebet tesis etti Budapeşte 23 (A.A.) — Resmen bil- dirildiğine göre, Macaristan ile Soy- yetler Birliği arasında geçen harpten- beri kesik olan siyasi münasebetler tekrar tesis olunmuştur. Macarislanın Varşova elçiliği müs- teşarı Krıstaff'nın Moskova orta elçi- liğine tayinine Sovyetler Birliği mu- vafakat cevabı vermiştir. Çin ile Japon arasında sulh Tokio 23 (A.A) — (Stafani): İki gün süren müzakerelerden sonra, ye- ni bir merkezi Çin hükümeti kurul. ması ve Japonya ile sulh akdedilmesi hususunda Kumintang merkezi kon- trol komitesi reisi Uang - Çing » Vey ile Pekin hükümeti İcra heyeti reisi Vangkumin arasında tam bir anlaş ma has! olmuştur. Polonyanın taksimi Sovyet - Alman hudud itilâfı Moskovada sevinçle karşılandı Sovyet kıtaatı hiç muharebesiz olarak Polonyanın yarısından fazlasını aldı Daily Express'in yazdığına göre Alman asker- leri arasında komünist propagandası başlamış Paris 23 (A.A.) — Havas: Üç hai- ta süren bir muharebeden sonra, Sov- yet kıtaatı hiç muharcbesiz olarak Polonyanın yarısından fazlasını ka- zanmiış ölüyor. Almanya, merkezi ve şerki Avru pada İngiltere ve Fransa kendisini serbes bırakmadıkları için harbe baş- lamıştır. Şimdi kendi elile şarki Av rupayı tâ Ballıktan Romanya ve Slo- vakya hududlarına kadar Rusyaya teslim eylemektedir. Hitler tamamile Sovyetlere güvene- Tek hareket etmişe benziyor. Fakat, Stalinin belki de beklenilmedik daha başka plânları vardır. Almanlar hayrette Bere 23 (A.A.) — Polanyanın Rus- ya lehine olarak taksimi geniş Alman tabakalarını hayrette bırakmıştır, Basler Naclırichten gazetesinin Ber- İlinden öğrendiğine göre, selâhiyettar Alman mahafili Rusya ile yapılan an- laşmayı siyasi ve askeri icabatı ileri sürerek muhik göstermeye çalışmak- tadır, Moskovada sevinç Paris 23 (AA) — Sovyetler Birliğine aslan payı veren hüdud hattı hakkında" ki Alman - Sovyet itilâfının imzalandığı- na dair dün akşam neşredilen (tebliğ, Moskovada büyük bir sevinçle karşılan- muştır. Sovyetler Birliğinin vaziyeti gerçe kuv- vetli idi, fakat müzakerelerin böyle İev- kalâde bir netice vereceği ümid edilme- mekte idi. Bovyetler Birliğinin şarki Prusya, Maca- ristan ve Slovakya ile hemhudud olduğu ve Almanyanın Romanyadan uzakta kaldığı hatırlatılmaktadır. Bu vaziyete nazaran Sovyetler Birliği Balkanlara hâkimdir. Almanyanın Karadenize doğru genişle- me tehdidi kati olarak uzaklaştırılmıştır. Bundan başka, Sovyetler Birliğinin şini- di orta Avrupada kuvvetli bir vaziyeti var- dır. Almanya garbe doğru atılmıştır. B. Hitler Sovyetlere niçin uysal davrandı Paris 23 — Polonyanın Almanya Amerika Hariciye Nazırı ile Sovyetler arasında taksimi bak- kında tefsiratta bulunan bu sabahki gazeteler Rusyanın hemen hemen bir tek kurşun mühim bir pay almasına hayret cdi. yorlar. Gazeteler, Hitlerin bu kadar uysal olmasını balı devletleri tarafından yapılan ablukanın tevit etliği ker- kuya atfetmektedirler. Gazetelere na- zaran bu korku Führeri Danzig, Ko- ridor, Poznenya ve Silezya üzerindeki emellerinden vazgeçmektense, Sov- yetleri Avrupanın göbeğine kadar sokmağa sevkeylemiştir. Sovyet - Macar hududunda hadiseler Budapeşte 23 (A.A.) — Sovyet kı talarının kısmı küllisi henüz Ruton- ya hududuna gelmemiş ise de Sov. yet ileri kıtalarile Macar kuvvetleri arasında temas başlamıştır. Bu arw- da bazı hadiselerin cereyan “ettiği söylenmektedir. Budapeşte 23 (A.A.) — Macarista nın Korosneza karakolundan 10 kilo- metre mesafede bulunan Woronienka- ya Sovyet kıtaatının dün akşam gel- miş olduğu teeyyüd etmektedir. Alman askerleri arasında , — Haber alındığına göre Almanyanın sağcı mahafili, Hitlerle Sovyetler arasmdaki teşriki mesai nba mk bir şekil almağa başlaması üzerine Al- manyanın müstakbel siyaseti hakkında mütesayid bir endişe göstermektedir. «Daily Express» Kopenhagdan bu sabah aldığı şu telgrafı neşrediyor: İşgal Olunan Polonya mintakalarımda Sovyetler tarafından yapılmakta olan ko münlat daha Al man askerleri arasında kendimi hisset*ir- meğe başlamıştır. Her şeyden evvel Rusya e Almanya arasında müşterek bir hudud olmasını istemeyen mutedil Nazi rülesası, Sovyet. manevrasını akim bıraklırmak için elinden geleni yapmasını von Ribbentröp- dan rica etmişlerdir. B. Cordell Hull'un nutku Italyan gazeteleri bitaraflık kanununun B. Rooseveltin arzusuna göre tadil edileceği fikrinde Vaşington 23 (A.A.) — Panâmeri- kan günü mühasebetile bir nutuk söyliyen Cordell Hull, Amerikan mil- letleri arasında cari olan adalet ve iyi komşuluk prensiplerinin idamesi Tüzumunda ısrar ederek tesisi Amerika cümhuriyetinin daima esaslı hedef- lerinden birini teşkil etmiş olan dün- ya nizamının temini için müştereken verilen karara işaret etmiştir. Hatip demiştir ki: «Memleketlerimizden her biri bu- gün dünyada milletlerin birbirine bağlı olmaları Hüzumunuü idrâk etmiş- lerdir. Bu Asırda sulh ve istikrar birbirinden ayrılamaz. Dünyanın bir kısmında vukua gelecek olan bir fe- Jâket kürremizin her tarafında âkis- ler birakır. Bir kâç senedenberi bey- nelmilel normal münasebetlerde bir intizamsızlık göze çarpmaktadır. Bey- nelmilel ahlâk prensiplerinin bozul- ması dünyanın bir çok kısımlarında maddi terakkiye mâni olmuş ve bizi korku içinde bırakmıştır. Üç haftadanberi Avrupa'da cere yan eden feci hadiseler, daha şimdi. den milletlerin hayatı üzerinde tesir. ler bırakmıştır. Memleketlerimizin, harbin alevleri modern medeniyetin esaslarını tahrip ettiği nisbette ma- nen ve maddeten fakirleşeceğini bili- yoruz.» Vaşington 23 (A.A.) — Âyan mec- Visini teşkil eden 96 âzanın bitaraflık kanunu hakkındaki mütalâaları söyle tesbit edilmiştir: 35 aza ambargonun kaldırılmasına muarız ve 46 si Ise Roosevelti tulmak- tadır. Diğer on beşi Roosevelte mü- Sait olmakla beraber henüz kati bir vaziyet almamıştır. Roosevelt tarafdarlarının sonunda muvaffak olacaklarına itimadiarı var- dir. Ancak bir buçuk ay şiddetli bir mücadele yapılmasını bekliyorlar. Vaşington 23 (A.A.) — Beyaz sa raydan bildirildiğine göre Roosevelt, Los Angeles'de bir nutuk söyliyecek olan Adliye Nazirı Murphy'ye vaziye- tin fevkalâdeliği dolayısile Vaşingtan- dan ayrılmamasını tavsiye etmiştir. Berlinde vukubulan iki infilâk tafsilâtı Amsterdam 23 (A.A.) — Bir Hok landa gazetesinin bildirdiğine göre Berlinde hava nezaretinde yapılan bir sulkasd neticesinde 30 kişi tev- kif edilmiştir. Aynı zamanda biri polis merkez bürosunda diğeri gaz- hanede olmak üzere iki inflâk vuku bulmuştur. Bu suikasdlerin Otto Strasser taraftarlarının eseri olduğu zannedilmektedir. atmadan bu kadar |