24 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

24 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

i | İ A nk Sarp cephesinde “Almanların birkaç teşebbüsü tardedildi Hart ormanı Fransız toplarının ateş sağnağı altında bulunuyor Bord köyü ile civarındaki mühim tepeler Fransızların eline geçti. İngiliz hava karargâhı Fransaya nakledildi Paris 23 (A.A) — 23 eylül sabah | tebliği: Sarre'nin şarkında Fransızla» rın zaptetmiş olduğu mevzilere karşı dün akşam üzerine doğru, düşmanın yaptığı bir kaç teşebbüs tardedilmiş- tir. Geceleyin cephede ve bilhassa Sarre ile Zweibrucken'in cenubu gar- bisindeki mıntaka arasında ve Lâ Lan- ter üzerinde büyük bir topçu faaliyeti olmuştur, Paris 23 (A.A.) — 23 eylül akşam tebliği: Temas halinde bulunan unsurlarla topçunun mevzii faaliyetleri olmuştur. Paris 23 (A.A.) — Fransız cephe» sinde Alman kitaatı dün akşam baş- Jadıkları faaliyete bugün de dövam etmiştir. Siegfried hattı müdafileri- nin faaliyeti dün akşam ve gece bir çok keşif kolları hareketlerile tüfek ve mitralyöz ateşlerile tezahür etmiş- tir. Fransız İleri kolları buna muka- bele etmişlerdir. Cephenin heyeti umumiyesinde kayde değer bir değişiklik olmamıştır. | Esasen Alman faaliyeti bugün dün- kü kadar olmamış ve ileri Fransız kollarını heyecanda bırakmak, zemi- | ni denemek ve Fransız kıtaâtının mü- kabelesini davet ederek malümat ek de eylemek hedeflerini takib eylemiş- | tir. Paris 23 (A.A.) — Fransız cephe- sinde bir hafta devâm eden sükünet- ten sonra dün öğleden sonra ve gece- leyin Almân kıtaatının artan bir faa- liyeti kaydolunmuştur. Bütün cephede ve bilhassa vasati Sarre mecrasile Rhin arasında imti- dad eden mıntakada oldukça kuvvetli Alman keşif kollarının mevzii küçük hareketleri, Fransız mevzilerine karşı şimdiye kadar olduğundan daha şid- detli bir topçu ateşi ve hattâ Lablies mıntakasındaki küçük ormana karşı müteveccih küçük bir taarruz vuku bulmuştur. Almanlar, Fransiz topçu ve otoma- tik silâhlarının ateşlerile oldukları verlere çivilenmişlerdir. İngiliz hava kuvvetleri karargâhı Londra 23 (A.A.) — İstihbarat ne- zareti, İngiltere hava kuvvetleri kâ- rargâhının Fransaya nakledilmiş ol duğunu bildirmektedir, Efradın maneviyatı mükemmeldir. Londra 23 — Bâle şehrinde şiddetli top sesleri işitilmektedir. Öğrenildiği- De göre Maginot hattındaki ağır Fran- siz topları, Hart ormanını durmadan dövmektedi Almanlar, bu ormanı, muazzam bir mayn tarlasına çevii mişlerdir. Bu ormanda birçok tuzak» lar ve telörgü şebekeleri mevcuddur, Fransız gülleleri, ormana bir sağa- nak gibi yağmakta, ve ormanın altını üstüne getirmektedir. Lüksemburg hududu civarında, Ftan- $iz askerleri, Bord namındaki Alman köyünü ve bunun civarındaki sırtları işgal etmişlerdir. Bu sırtların büyük bir askeri ehemmiyeti vardır. Alman tebliği Berlin 23 (A.A.) — Ordu Başkuman- danlığının tebliği: Garb cephesinde bir çok noktalarda hafif topçu faaliyeti olmuştur. Sarrebrück civarında bir Fransiz tayyaresi dafi topların ateşile yere in. meğe mecbür edilmiş ve mürettebatı esir alınmıştır. Bir hava muharebesinde bir Alman tayyaresi düşmüştür. ” Bir İngiliz vapuru batırıldı Bergen 23 (A.A.) — Bir Alman tah- telbahiri Akenside isminde bir İngiliz vapurunu torpilliyerek © batırmıştır. Vapurun mürettebatı Bergen'e gelmiş- tir, Mürettebat tahtelbahirin evvelâ vapura ihtarda bulunduğunu ve için- dekilerin sandalları denize indirmele- rih& müsaade ettiğini fakat elbiselerin vesair eşyanın götürülmesine mâni olduğunu beyan etmiştir. Akenside, 10 dakikada batmıştır. . Londra 23 (A.A) — Bir Alman denizaltısı tarafından Almanyanın'da iştirak ettiği Londra protokolu hilâ- fında batırılan İngiliz Royali Spectere gemisinin subay ve efradını canlı ola- rak bulmak ümidleri tamamile zail olmuştur. Londra 23 (A.A.) — Bahriye ne zaretinin bir tebliği İngiliz Kit- tixwake devriye gemisinin Manş - de- nizinde 20 eylülde bir torpille çarptı- ğını, mürettebatından beşinin kay- bolduğunu ve diğer ikisinin de yara- Jandığını bildirmektedir. Gemi tamir edilmek üzere limana dönmüştür, Acıklı bir ölüm İş Bankasının hukuk müşaviri! B. Fethi Başaran öldü Bankamız hukuk müşavirliği ser- visi şefi kıymetli arkadaşımız avukat Fethi Tahsin Başaran vefat etmiştir. Cenazesi pazartesi günü saat 11 de Kadıköyünde Bahariye caddesindeki 92 numaralı ikametgâhından kaldırı- larak Osman ağa camisinde namazı kılındıktan sonda Karacaahmeddeki aile makberesine defnedilecektir. Türkiye İş Bankası A. Ş. bu elim ziyadan mütevellit | teessürlere işti. rak eder, kendisini &öyenlerin cenaze merâsiminde hezir bulunmalarını rica eder; TÜRKİYE İŞ BANKASI A, Ş. İstanbul Şübesi Mülga Harbiye Nezareti Sıhhiye müfettişi albay merhum Hasan Tah- sin'in oğlu bahriye kaymakamlığın- dan müteakid Bahaeddin Suher'in damadı İktisad Vekâleli İş dairesi reis | muavini Kemal ve İş Bankası müra kiplerinden Sadullahın kayınbiraderi ve mütekalt emniyet den Sadullah Yeğin ve Anadolu Sigorta (o Şirketi ikinci oOmüdürü Kemal Suher'in eniştesi Türkiye İş Bankası A. Ş. İstanbul şubesi hukuk müşavirlik servis şefi ve Beden Ter- biyesi umum müdürlüğü İstanbul bölgesi asbaşkanı avukat Fethi Tah- sin Başaran vefat etmiştir. Cenazesi yarınki pazartesi günü saat 1l de Kadıköyünde Bahariye caddesindeki 92 numaralı ikametgâ- hından kaldırılarak Osman ağa ca- misinde namazı kılındıktan sonra Ka- racaahmeddeki aile (omakberesine defnedilecektir. BP ASRK“O-T-E ESİNE DE aşi A. B. €. ve Paris radyosunda GAR FEET TMİDA' a Mutlaka gidip dinleyiniz. Bugün SAKAR FLORENCE RICE ve ROBERT O YOUNG DENİZ ZABİT NAMZETLERİ Fransızca sözlü filminde YA sinemasında PETER OLORRE Mr. MOTTO KATİLLER KLÜBÜNDE Fransizca sözlü filminde Bugün saat 11 ve İ de tenzilâtı matineler âmirlerin- | “Almanlar Varşova taarruzunu durdurdular Böyle bir taarruzun Amerika parlâmentosunda yapacağı | aksülâmellerden korkuyorlar Beriln (A.A.) — Ordu buşkuman. danlığının tebliği: Lwow kalesi, çekilmeğe başlamış, olan Alman kıtaalına teslim olmuştur. Müstahkem mevkiin şehrin şarkında bulunan Sovyet kılaatına devri mua- melesine tevessül olilmiştir. 21 eylülde Bzura şehri civarında yapılan temizlikte korridordaki Po- Jonya kuvvetleri kumandanı general Bortnovski bitün erkânıharbiyesile esir edilmiştir, Şiddetli mukavemet eden düşman ile çetin muharebelerden sonra Alman kıtaatı dün Varşova ile Modlin arasın- da Vistülün cenubunu takib eden yo- Ju geçmeğe ve bu süretle bu iki mev kii biri birinden tecride muvaffak ol muştur. Bu münesebetle binlerce esir alınmıştır. Berlin 23 (A.A.) DN.B. — Hitlerin umumi karargâhından bildiriyor: Genera! Von Pritseh, dün Varşova önündeki muharebelerde ölmüştür. Hitler, generale milli cenaze merasimi yapılmasını emretmiştir. Varşova 23 (A.A.) — Miralay Li- pinski, Varşova radyosunda beyanatta bulunarak Zamosk - Rawaruska mın- takasnda mukavemetin devam etti- ğini bildirmiştir. Buradaki kıtalar ge neral Biernakinin kumandası altın- da bulunmaktadır. Lipinski, beyane- tına nihayet verirken Alman radyo Jarı neşriyatı, musiki ve Polonya aley- hinde haberlerle bozmuşlardır. Alman radyoları bütün Polonyanın Alman- ların elinde olduğunu iddia etmekte- dirler, Londra 23 (A.A) — «News Chro- nicle. gazetesine Kopenhagdan ge Jen bir habere göre, Varşovanın bu sabah obüslerle tahribi hakkında Al mavlar tarafından yapılmış olan th- | did, bunun tatbikinin toplanmış olan | bileceği . aksülamel günlük yerine getirilmiy: Yine aynı müli nizaltı harbi tavsamış ve Almanyada © kadar medhi yapılan 3000 bombar- dıman tayyaresi havalanmamıştır. Amerikanın bir karar vermesine intizaren, Almanyanın Japonya, Rus- ya ve İtalyayı ihtiva eden bir ittifak vücude getirmeğe çalışması muhte meldir. Bern 23 (A.A) — Polonya sefareti. nin bildirdiğine göre Alman ordusu gazlı bombalar, kiniyevi maddeler ih-| tiva eden bombalar ve daha bazi harp malzemesi bekledi için Varşova'ya hücum etmediği Cernautiden emin bir menbadan öğrenilmiştir. Almanların Varşova'ya taarruz edecekleri iki gün evvel bildiriimiştir. Alman matbuu bu bombaların kullanılmasını mühik göstermek maksadila Polonyalıların gaz kullandıklarına dair haberler işaa etmektedir Ln Haye (AA) Varşovada otu- ran bir Hollandalının memleketine gönderdiği malümata göre, Alman | askeri makamları Varşova taarruzunu tacilde tereddüt ve sivil ahalinin ayrı İ ayrı her evde müdafaada ısrar — ede- rek Almanların ağır zaylata uğrama- larından korkmaktadırlar. MES'UT BİR EVLENME Umumi murakabe heyeti reisi Ca- vit Ekin'in kardeşi Muaddil ile genç hukukçularımızdan Kemal Türkoğ- lunun nikâhları 23/9/939 cumartesi günü aile dostlarının huzurlariyle Bey- oğlu evlenme memurluğunda icra ve tes'it olunmuştur, TİYATROLAR ——— RAŞİD KİZA - ERTUĞRUL SADİ TEK — Bu gece — Büyükdere Aile tiyatrosunda —SAÇLARINDAN UTAN— ... EGE TİYATROSU — Nuri gençdur ve ar- kadaşları - Gündüz - Üsküdar İnşirah bah- gesinde - İDAM MAHKUMU - Gece Yeni şehir - YIKILAN YUVA - BUGÜN iPEK K Sinemasında Dikili z İ gelmiştir. Bu (Baştarafı 1 inci sahijede) Enkazı kaldırmakta olan 200 asker ve 50 natia amelesi bugün de 39 cesed çı- karmışlardır. Tamamen harap olan çarşı kısmında henüz araştırma yü pılamamıştır, Sıra buraya gelince, dük- kân, depo, mağaza ve kahvelerde ya- tıp kalkan çırak, bekçi vesair müs- tahdemlere ald bir çok cesed çıkarı» lacağı anlaşılıyor. Bir binanın enkazı altında bulun- duğu söylenen beş kişilik aileye aid cesedler araştırmalara râğmen he nüz çıkarılamamıştır. Enkaz yığınla- rını kaldırma işi yavaş yürümektedir. Şimdiye kadar Dikilide birinci gün 44, Ikinci gün 39 ki ceman 83, Kaba- kum köyünde 13, Bademli köyünde 3, Bergama- merkezinde 3, Bergamanın Ovacık köyünde 3, Kazıkbağları kö- yünde 2, Deliklitaş köyünde 2 olmak 111 cesed bulunmuştur. İzmir memleket hastanesine getiri- Jen ağır yaralılardan ölen 2 kişi ile ölü sayısı 113 e balığ olmuşlur. Kabakum ve Çaltan köyleri Dikili kadar hasar görmüştür. Bu köy. lerde sağlam bir tek bina kalmamış- tır. Mevsim münasebetile halkın ço- gu bağlarında bulunduğundan bu Köylerde insanca zayiat Dikiliye nis- betle az olmuştur. Zelzeleden kaybolanların miktarı 28 dir. Bunların da öldükleri ve he- nüz enkaz altından çıkanlamadığı anlasılmaktadır ki bunlarla ölü sayı- sı 141 i buluyor demektir. Dikilide zelzele vukubulduğu gece sahil otelinde, Istanbuldan gelmiş bir saatçı da varmış. Buna aid cesed he- nüz bulunamamıştır. Zelzele devam ediyor Dikilide zelzele fazılalarla deram ediyor. Bugün saat 430 da iki defa, 730 da bir defa olmak üzere İzmirde 3 defa zelzele oldu. Berguma ve Dikilide 130, 240, 440, 730 da dört zelzele kaydedilmiştir. Kemalpaşa kazasında saat 4,27 de, Kara- burun Kazasında da 7.20 de zelzele vuku bulmuştur. Hasar yoktur. Dikili elvarında Şomer köyünde ölenlerin mikdarı belli değildir. Bu köy de zelzelkden tamamile yok tir. Deliklitaş köyünde de hasar fuzlacadır. m köyü de harap İ olan köyler arasındadır. Dikili merkezindeki çeşmeler de tamami» ie harab olmuş ve bunların bir kısmı suları kesilmi, arasındaki ar fışkırmaktadır. Kalealtı mevkiinde çök 79- niş bir yarık açılm Burada yeraitin- dan gürültüler duyulmaktadır. Yardım 15.500 lirayı buldu Felâketzedelere muhtelif yardımlar devam ediyor. Bergamaden olduğu gibi İzmirden de bir çok gıda madde- i gönderilmiş ve tevzi olunmuştur. 39 çadır gön- 5 b Verem mü Dahili; i hakkında eh emmiyetle alâkadar olmaktadır, İki günde kaâl- kın yaptığı teberrü yekünu 7000 kü. sur ikselmiştir. İzmir mek- tepleri muallimlerile talebeleri te- bevrile iştirak etmişlerdir. İzmir polisleri Dikilide ölen ve ora- da defnedilen komiser Avni Subaşının Ailesine yardıma hazırlanmışlardır. | Komiser Avninin cenazesi İzmire nâk- | ledilecekti, bundan sarfınazar edil miştir. Parti genel sekreterliği Dikili felâ- ketzedelerine 500, Kızılay umumi merkezi 3000, Cümhuriyet Merkez bankası umumi merkezi 4000, banka- ruh İzmir şubesi 1000 Nra teberrii et- mişlerdir ki yardım 20,000 liraya baliğ olmuştur. elzelesi kurbanları İzmir Parti başkanlığı İzmir hak kına bir beyanname neşrederek İz- mirlileri felâketzedelere yardıma da» vet etmiştir. Dikili postanesi çadırda işe başladı Dikilide telgraf ve telefon telleri ta. mir edilmiş, memurlar bir çâdırda çalışmağa başlamışlardır. Bergamada hasarat Bergamadan gelen haberlere göre, yeni hapishane ve müddelumumilik binasını duvurları çatlamıştır. Birçok evlerin bara» ları uçmuş, duvarlar yıkılmıştır. İzmirde bir otel ve bir kundura mağazasının duyar» lan yikilmıştır, Yaralılar Baff yaralılar Dikilide çadırlarda tedavi edilmektedir. İzmir, Bergama ve Bahik»sir hastaneleritde ağır yaralılar vardır. Mep» #inin yekünu- 148 dir. Bunlardan 79 u Di- kilidezi hatı! yaralılardır. Dikili hükümet tabibi Süreyya Kurtaran, ziraat memutu Muammer ve İnhisarlar müfettişi hafif yaralıdırlar. Dikili tapu memuru Niyazi Özten, Komalpaşalı Abdür- Tahim, Halil Açar, Üsküplü Ayetullah öğ Abdürrahim Yanardağ, Antalyalı Mehöned oğlu Muzaffer Altay ve Zehrap kızı Ayçe bugün ağır yaralı olarak İzmir Memlekeğ hastanesine getirildiler. Ölenlerden hüviyetleri tesbit edilenler Dikilide höviyetleri tesbit edilebilen ölü ler şunlardır Ali kızı Perhunde. Büseyin oğlü İzeet, oğlu dört yaşında Nuri, Necib oğla İzzet, oğlu Şaban, kızı Zübeyde, damadı Yusuf, DikiM meclisi umumi “âzası B. Necatinin kızı Münteha ve Pevziye, oğlu Sümer v9 Müntehanın dokuz aylık çocuğu Zühtü, kayınbiraderi Riza, bakkal Kemal, refikse ve Ik! yaşındaki oğlu, kahveci Al! Kema! altı aylık çocuğu ve zevcesi, polis komiseri Avni Subaşı, gümrük muhafaza başçavışu Ahmed, ahçı Talib ve Talihin amcası oğlu Ali, kabveci Pahri, Ayvalıklı Deveci Müus- tafa oğlu Abdürrahman, Sakitzade Hüss- yinin annesi Ayşe, Reşadiyeli Abidin, oğlu Receb, Hâşim Yalayan refikası Havva, Ds Tikliteaş köy mekteb! öğretmeni Ali R Hidayet oğlu Fethi, Bergamadan Rahman oğlu Mehmed, acması Mustafa ve annesi Lutfiye, Ahmed oğlu Mehmed Ali, Çağin- yan karısı Hatice, oğulları Ahmed ve Ali, Ahmed oğlu İbrahim, karısı Muhsine, oğlu Hüseyin, kızı Gülsüm, taponcu Hüsey karsı Alime, oğlu Necdet, kızı Nazire ve İbrahim oğlu Hüsnü. Dikilinin Deliklitaş köyü muallimi An Rıza ve Dikilinin bir köy muallimi de öle ler arasın Dikili Memleket sinde bulunan ağır yaralılardan Yug ya göçmenlerinden Mülâyim oğlu 25 da Nazif bu gece hastanede ölmüştü; Gene ağır yaralılardan Serezli Demir Xi- zi 18 yaşında Ayşe kamyonla Dikiliden İz- Jeket hastanesine getirilirken yol- ve hastaneye cesedi getirilmiştir. mir de Memleket hastanesindeki ağır yaralılar arasındadır. Kızımın ölümün- den haberdar olmadığından: — Kızım nasıl, iyi mi? Onu bir kere iyi olup da görsem, Anmesini-zelzelede kayb ıt- #im.. demektedir. Hüviyetleri tesbit olunan eesedler der- hal defnedilmektedir. 300 çadır daha gönderildi Ankara 23 (Telefonla) Kizilay umumi merkezi Dikl)i felüketzedeleri için bugün Dikiliye 300 çadır gönder- miştir. İzmir 23 (Telefonla) — Dikili ve civarında zelzeleden açıkta kalanla- rın yekünü. 4,000 olarak tahmin edi- liyor. Çadırların ihtiyacı karşılıya- mıyacağından endişe ediliye Kandilii rasadhanesi iki zelzele kaydetti İstanbul 23 (A.A.) — Kandili ra- sadhanesinden: Bugün saat 7 yi 35 dakika 5 saniye geçe hafif bir zelzele kaydedilmiştir. Bundan beşka 4 ü 26 dakika geçe bir zelzele daha kaydedilmişse de bu çok hafifdir. Her ikisinin de merkez üstünün rasadhaneden 308 kilometre uzakta olduğu tahmin edilmiştir. Bugün ASRİ sinemasında GABY MORLAY ve JEAN GABIN Tarafından oynanmış en güzel filimleri ISTIRABLI GÜNLER ve Barbara Stanuvyk - Preston Forster tarafından iSTiKLAL Güzel macera romanı bugün saat Aşk -Heyecan- Arkadaşlık- Fedakârlık Görülmemiş derecede heyecanlı meraklı mevzu anatlı insanlar Bugün saat 11 ve 1 de tenrilâtli malineler SAVAŞI 11 ve 1 de tenzilâth matineler Tamamen renkli Fransızca sözlü