25 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

.Kfer yakında garp “cephesine gidecek Polonyanın hududu hakkında Ruslarla Almanlar henüz anlaşamamışlar Yendra 25 (A.A.) — Berlinden verilen bir habere göre Hitler yakında garp #ephesine gidecektir. Almanya ile Sovyetler birliği arasındaki hudud hattının “Kati şeklini aldığına dair verilen haberler emin bir membadan tekzip edilmek- “İedir. Bu haberlere göre hudud hattı hakkında müzakerelerde bulunmak üze- çi ye bir Alman askeri heyeti geçende Moskovaya gilmiştir. Bu heyetin Alman- yaya avdet elmek üzere bulunduğu söylenmiş ise de heyetin bir müddet daha © Moskovada kalacağı sonradan öğrenilmiştir. Ayni membadan bildirildiğine göre © Berlin Kabinesinin devlet nazırlarından Frank Alman işgali altında bulunan ile uzun müddet görüştü 25 — Sovyet Rusyanın Londra büyük elçisi Maiski dün İngiliz Hariciye wı Lord WMalifaksı ziyaret ederek uzun bir mülâkatta bulunmuştur. Sovyet ri, Almanya ile Sovyet Rusya arasındaki anlaşmanın ilânmdanberi ilk de- devletlerin vapurlarını batırıyorlar “o Ole 25 — Bir Alman tahtelbahiri, kâğıd hamuru yüklü bir Norveç vapu- * © ranu batırmıştır. Kâğıd hamuru harp kaçağı olmadığı halde vapurun batını. ması heyecan uyandırmıştır. “Stekhelm 25 — Alman tahtelbahirlerinin son günlerde iki Finlândiya va- gık Bn batırması yalnız Finlândiyada değil İsveçte de heyecan uyandırmıştır. hususta Finlândiya ile müzakereler vapılıyor. “General Sikorski Bükreşte Mükreş 25 — Polonyanın eski başvekili general Sikorski buraya gelmiştir. iki güne kadar Pnzise gidecektir. 2— “ Adim arşovada ol isabet eden yerler Varşova 25 (A.A) — Dünkü bombardıman esnasında Ronremt kilisesine 2 ran sieekte Gari ege Kinienler ölmüş ve nn . Diğer bir bombardıman esnasında Ujadon hastanesinin iki dai- iş ve bü binalarda bulunan kadınlar, çocuklar ve yaralı askerle- ii büyük bir kısmı ölmüştür. Hastaneye kızılhaç işareti konmuştu. > Almanyada havagazı vesika ile verilecek © ÜN 25 (A.A) — Alman ev kadınlarına bundan sonra havagazı vesika e » Tevziat ihtiyaçlara göre temin edilecek veya kaldırılacaktır. indistan ruhsatnamesiz ihracata izin vermiyecek Si& fr ne yap tarafların Almanya ile ticareti hakkında 1 için Jâzam gelen min edilmiştir. Ea İstihbarat Nezaretinin bir tebliği Le dahi Kızıl / Simla 24 (A. A.) — Başlıca gıda | bilaraf memleketler ka- | eline geçmesine mani icin hükümet, yakında Bri- ii 1 ekli mielindeki memleketlere ih- ar ı lacaklır. Beher cak eşyaya mahsus ruhsat- “iü işe alt garı ini tesis edecektir. — Ekkiltme 3 Böwerildiğine göre ruhsatna- alız fa, ceviz yağı ve alelumum bütün yağ- lar mukayyeddir. İngiliz İstihbarat Nezareti- nin bir tebliği Londra 24 (A. A.) — Istihbarat ne- zaretinin kaydettiğine göre bitaraf. lar Almanya ile ticaret yapmak hak- kına tamamen sahiptirler. Fakat İn- stan eki ai mer, 8 memleketleri | gillere hükümeti de beynelmilel kâ- — Bu işe süre de dahli oldu- | munlar mucibince kaçak olduğunu ün Asya memle. | ilân ettiği eşyayı, bu eşya bitaraf kolaylıkla ve. | memleket arazisinden geçse bile ka- bul bul Sİ iin sratı ora ir , a lerini memleketler için verilecek m bunları ihracat ruhsatnamelerinde mal ll tam normal zamanda bu mem- bulundusketdere ihrac olunan mal miktarını bil olduğu takdirde zaptetmek hakkı- na maliktir, İngiltere bu hususda daha fszla İ- leri gitmemektedir. Almanya ile bi- taraf memleketler arasındaki iktisa- di münasebetleri tanaim iddiasında 2, iEirüş etmemesine dikkat edilecek. | olmadığı gibi, bitaratların da ticari 5 aşer nil hürriyetlerini tahdid davasında de- ; müdürü Ruhsatname sistemine müteallık «normal ihracat miklarının kon- iye ağ “den listede, ham veya > mamuk, deriler, İli “ekme de manAi ine ya- gildir. Bununla beraber, bitarat mem- leketler müşküllere maruz kaldıkları takdirde İngiltere hükümeti onların Mmtiyaçlarını teveccühle nazan dik- kale almağa daima hazırdır, Bandırma - İzmir hattında bir kaza Ekspres toprağa oprağa saplandı nüfusça zayiat yok İzmir 24 (Telefonla) — Bu akşam Bandırmadan gelen ekspres Karşı- yakada Çiznik köyü civarında yeni tamir edilen demiryolundan geçer- ken toprağa saplanmış, tren bu yür- den İzmire iki saat teehhürle gelmiş- tir. Nüfusça zarar yoktur. General Vehib anavatana dönüyor Ankara 24 (Telefonla) — Eski ordu kumandanlarından genersi Ve- hib gözlerinden malül olduğunu ileri sürerek anavatana kabulünü hükü- metten yien etmiş, generalin bu isteği kabul edilmiştir. General Vehib umumi harpten son- ra kendiliğinden memlekeli terket- miş, bu müddet zarfında bir çok ma- ceralâra atılmıştı. Dahiliye, Nafia ve Sıhhiye Vekilleri Ankaraya gittiler Bir kaç gündenberi şehrimizde bu- unan Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak, Nafin Vekili general Ali Fuad Cebesoy ile Sıhhiye Vekili B. Hulüsi Alataş dün geceki ekspresle Ankaraya avdet etmişlerdir. Ankarada şiddetli fırtına Ankara 24 (Telefonla) — Bügün saat 17 de şehrimizde yağmurla ka- nşık şiddetli bir fırtına kopmuştur. Fırtınanın şiddetinden bazı ağaçlar ve bir kaç evin damı uçmuştur. Göbbels'in beyanatı Alman zımamdarlarının ec- nebi bankalarda paraları olduğu iddiasını reddediyor mas .—.mzr a Terry ue; gün bir kere daha yabancı gazetecile- ri nezdine çağırarak beyanatta bulun- muştur. Dr. Göbbels, Almanyanın Belçika, Hollanda ve Lüksemburg bitaraflık- larına tam suretle riayet edeceği a2- mini bir kere daha tekrar eylemiştir. Nazır, bilâhare, mareşal Göringin, Dr. Hess'in, Streleher'in, von Ribben- trop'un ve bizzat kendisinin her ihti- male karşı yabancı bankalara büyük mikdarda paralar yatırmış oldukları hakkında İngiliz radyoları tarafından verilen haberlerin şiddetle aleyhinde bulunmuştur. Calinescunun cenaze merasimi Dün binlerce halk cenazeyi takib etti Bükreş 24 (A-A.) — Calinesecu'nun cenazesi bu sabah Kral Karol ile ve- Bahd, Kralın müşavirleri, hükümet ve kördiplomatik âzası, sivil ve as- keri erkân ve Calinescu'nun Gilesi hazır olduğu halde milli merasimle kaldırılmıştır. Dini merasimden Sonra patrik ve Başvekil, ve âyan reisleri ölünün ha- tırasını tebeil ve gördüğü işleri sena eden birer nutuk söylemişler ve mü- İeakiben cenaze alayı şimal garına doğru “ilerlemiştir. Cenazeyi güzer- gâhta yığılan kesif halk kütlesi selâm- lamiış ve bu esnada askeri müfrezeler ihtiram merasimi yaparken cenaze alayı üzerinden tayyareler uçmuştur. Ersal Karol müteveffa Başvekil Ca- Minescu'ya Romanyarnın en büyük nişanı olan birinci Karol Kordon nişanının vefatlan sonra verilen rüt- besini tevcih etmiştir. Meksika sularında bir tahtelbahir Meksiko 24 (A.A) — Vera - Erzu- dan bildiriliyor: Arturo vapuru Puntadelgato açık- larında hangi memlekete mensup ol- duğu bilinmemiş bir denizaltı gemisi görmüştür, Alvaradö ve Coatzcoales limanları- hada ayni mahiyetle haberler gel mistir, Harbı nasıl kazanmalı Sunday Times muharririnin makalesi İngiliz muharriri çabuk zafer fikrini bırakarak müsaid zamanı beklemeği tavsiye ediyor Londra 24 (AA) Serutator, Sunday Times gazetesinde: «Muhare- beyi nasl kazanmalı?» başlığı altın- daki yazdığı başmakalede, Fransa ve İngiltere için garp cephesinde alelâ- cele her türlü taarruzdan tevakki Yüzumunu izah etmekte, bununla be. raber pasif bir müdafanya çekilme Jeri lâzımgeldiğini kaydetmektedir. Muharrir, Almanya'nın müdafaada kalarak ve İngilizlerle Fransızları hü- cuma zorlyarak muharebeyi bitir. mek arzusunda olduğunu yazdıktan sonra şunları söylüyor: «Seri bir zafer ümidi, müttefiklerin se- zusuna muvafık olmakla beraber, ağlebi ihtimal bu, takip edilecek hattı hareketin «n tehlikelisi olacaktır. Müdafanda Majino hattı, geçen cihan harbinde İngilizlerle Fransızların tuttukları her hangi bir hat- tan çok daha elverişlidir. Diğer taraftan 1914 - 1918 senelerindeki sıkıntılar, müttt- fiklerin mevsimsiz olarak hücuma geş- mek istemelerinden doğmuştur. Bu itibar- la pahalıya mal olan cephe hücumlarıma girişmek hususundaki arzulara kapılma malıdır. Zafer, ayni zamanda denizlere mutlak sürette hâkimiyet esası üzerinde müesses- tir. Denizleri Alman denizaltı gemilerin- den temizliyecek olan İngiliz donanmasına tamamile itimad edilebilir. Fakat bu de- nizaltı gemilerinin sayısı, eski cihan har- bindeki sayıdan fazladır. O vakitler Al- manlar tarafından işlenmiş olan en büyük hatalardan biri, Amerika hükümetinin €ephe müdafaasına sebebiyet verdikten #onra sefere çıkardıkları denizaltı gemile- rinin adedini azaltmış olmalarıdır.» Muharrir, yenmek için düşmana mühim zâyiat verdirmekten ziyade onu zaferi kazanamıyacağına inan dırmak hususundaki prensip üzerin. de ısrar etmektedir. Scrutator, bun- dan sonra diyor ki: «Almanlar, büyük bir muharebeyi kazanamyıacaklarına yüzde 580 inan- mışlardır. Uzun zaman muharebeye devam edersek, bu suretle zaferin ya- rısını kazanmış olacağız. İşte mütte- fiklerimizin tabiyesi bu olmalıdır. Bu tabiye geçen muharebede Foch'ün tabiyesinden ziyade mareşal Peten'in tabiyesi idi. Mareşal Peten, bu suretle askerlerinin, hayatını ww hafazaya itina ettiğinden dolayı kıy- metinden hiç bir şey kaybetmemiştir. Hiç şüphesiz ki bu tabiye, düşman zayıf noktalarım keşletmek hüusu- sunda takip edilecek en iyi hattı ha- rekettir. Fransızlar bugüne kadar as- gar! zayiat ile takdire değer kazavç- Jar elde etmişler ve muharebeyi Al mah toprağına nakletmişlerdir.» Serutator, bundan sonra Çekoslo- vakya'dan gelen son haberleri mevzuu bahsederek diyor ki: «Çeklerin bugüne kadar hissetmekte «l- dukları memnuniyetsimliğin bir isyana münkalip olmasına hayret etmemelidir. Fakat bu isyan hareketi, Almanya'da ?e- zahür edecek manevi bir bozgunluk devri- ne tesadüf etmiş bulunsaydı, daha ada mvuaflakiyet temin etmesi muhtemeldi. Almanya'da Nazi şeflerinin dalma -n dişe ettikleri isyan hareketleridir. Alman ordusu ber hangi bir muvaffakiyetsisliğe uğramadıkça tahakkuk etmiyecektir. Fa- kat hezimetler başladığı zamun - nitekim Almanya kismi bir hezimete uğramıştır. - Alman milletinin de itimadı sarsılacaktır » Almanyanın müşkül vaziyeti Abluka yüzünden ticareti yüzde 50 eksildi Paris 24 (A.A) — Baliby, Eeho de Paris gazetesinde Almanya'ya tatbik edilen ab- luka ve neticeleri hakkında yazdığı ma- kalede diyor ki: sAlmanya'nm Bâluk saha müstesna olmak üzere diğer bülün münakale yolları kesilmiştir. Ticaret Filosu hareketsiz kal- mış, ihramatı yüzde 50 eksilmiştir. Maden istihsalâtı itibarile bugün Almanya'nın elinde kalacak olan Polonya arazisindeki Istihsalât hali hazırda Wransız toplarının ateşi altımda bulunan Sanre havzası, is- tihsalâtının yarısına tekabül edemez. Bu- Tadaki başbez sanayi merkezleri Franma ve İngiliz tayyarelerinin tehdidi altında bu- Junmaktadır. Halbuki 1914 senesinde hir kaç haftalık muharebeden sunra Pransa'- nm bilhassa demir, çelik, kömür, yün, pamuk ve şeker istihsalâtı gayet ağır dir darbeye uğramıştı. Bugün bu istibsalât, hiçbir suretle münkati değildir. Bu ru retle aradaki fark, müşshade edilmek. | tedir» İspanyada tam bitaraflık Madrid 24 (AA) Yarı resmi «İnfirmâ- İ tlonese gazetesi, «Bitaraflârın vazifesi» | başlığı altında neşrettiği bir makalede di- yor kiz «İspanyanın vaziişsi, hiçbir fark gözet- meden, yaraları sarmaktır. İşte bu tarzda çizilen battı hareketi takibendir ki, İspan»- yol hükümeti, Cezair ve Filistin'deki Al man menfaatlerinin ve Slovakyada da Pransız menfaatlerinin bimayesini deruh- te Se imi Bu karar, İspanyanın başka- larına yardım azminin her zamankinden daha ziyade olduğunu göstermektedir. Yardım bahsinde, İspanya, hiçbir fark gö- zetmemektedir. Finlandiyada e endişe Stokholm 24 (A-A.) — İki Finlan- diya vapurunun Skajarak boğazında bir Alman denizaltı gemisi tarafın dan batırılması yalnız Finlandiyada değil, bütün şimal memleketlerinde derin endişeler hasıl etmiştir. Svenska Dageblat gazetesinin de yazdığı gibi, torpillenen bu ilk bitaraf vapurlar hiç bir kaçak eşyayı hamil değildi. Sovyet Rusya, Bulgaristanın mahsulünün büyük kısmını satın alacak Londra 24 — Solya Ile Moskova ara- anda hava seferleri yapılacaktır. Sovyet Rusya, Bulgaristanın mahsu- lünün kısmı âzammı alacaktır. Bu münasebetle bir caret anlaşması imza edilecektir. Şimdiye kadar bu mahsul Almanyaya satılırken ihra cat durmuştu. Amerikada bitarafiık kanunu değisiyor Almanların buna mani olmak i için bir teşebbüsü Vaşington 24 (A.A) — Âyandan Pittman, pazartesi günü âyan encü- menine vereceği bitarafık kanımu Jâyihası hakkında dün âyan meclisi. nin 14 demokrat azasile müzakerede bulunmuştur. Kanun projesinde «i- Jâhlara konulan ambargonun lâğve- dildiği kaydolunacaktır. Bir manevra Yaşington 24 (AA) — Resmi mahfeller, ambargonun muhafazası. nı talep için âyan azasına gönderi- Jen telgrafların fazlalığını Alman se- faretinin bir manevrası olarak telâk- ki etmektedirler, Amerika bükümeti, bitaraflık ka- nununun tadili aleyhinde propagan- da yapmaları için Berlin ve Moskova nm Amerikadaki memurlarına gön derdikleri birçok mektupları ele ge- çirmiştir. Amerikan âyan azasına gelen yev- mi mektup adedi, iki günde 40 bin- den 150 bine çıkmıştır, Dört renk elbise Paris 24 — Hollanda yolile gelen haber- lere göre Berlinde mağazaların o önünde sira bekliyen kadınları askerler otomobil lerle alarak kişlalara gölürüyorlar ve: «Mademki orada beklemeğe vaktiniz var, burada patates ayıklayın, diyerek pala- tes ayıklamağa mecbur tutuyorlar, Almanyada kadın elbiseleri sadeleştiri- mektedir. Erkek elbiseleri dört renk ola- cak ve yüzde 60 kırpıntıdan, yüzde berk nebati maddeden yapılacaktır. Mevrayı Erdün emirinin bir nutku Paris 24 — Maverayı Erdün emiri Abdullah dün bir nutuk söylemiş ves «Mutaarrıza karşı mücüdelede mihle- tim demokrasilerin yanındadır. De mokrat müttefiklerimize sonuna kü» dar yardım edeceğiz.» dedikten son- ra demokrat milletlerin muvaffakıye- ti için dua etmiştir. Balkan olimpiyadlarına iştirak ediyoruz Ankara 24 (AA) — Haber alındı ğına göre, Türkiyenin Atinada yap» lacak olan Balkan olimpiyadlarına iştiraki hükümetçe muvafık görük müştür,