30 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Birgi Sene 22 — No. 7523 — Flati her yerde 5 kuruş nahiyesinde seylâptan evler yıkıldı beş kişi boğuldu AKŞAM İ CUMARTESİ 30 Eylül 1939 Molotofun Teşriniev- vel ayı içinde Berline gideceği bildiriliyor Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı İşleri: 20765 — idare: 20681 — Müdür: 20497 Inciltere ile Fransa harbedevam edecekler Almanyanın yapacağı sulh teklifini Londra ile Paris kabul etmiyecek B. Chamberlain, pazartesi günü Avam Kamarasında beyanatta bulunacak Almanya, silâhları bırakmağa ve Polonyanın fethine mukabil mühim tavizat vermeğe hazırmış Moskova anlaşmaları (Başmuharririmizden) Ankara 40 — Moskova anlaşması ük anda beklenilmiyen yeni bir hâ- dise gibi görü! Fakat dikkatle Üzerinde duru a bu sürpriz mahi- yetini derhal kaybediyor. Moskovada Almanya ile Sovyetler arasında imzalanan yeni anlaşma iki türlüdür. Biri Polonya harbini tasfi- ye eden diğeri sulh çarelerini arayan müphem bir be Şânhamedir. Bu suretle Sovyet Rus- Almanya, Polonyanın taksimi e eren ilk elbirliği safha- sını kapa; ne kondukları mirası muh »ek için ikinci bir sulh 8 açmak ve bu safha- a t eder görün- ya Hariciye araflığına ak üzere So mını İstemek taksimi için imzala. dikkate değer nokta- etmiş ol- lehine bir leri, bu hudu. da Sovyetlerin ve Almanyanın Polonya rındaki idare tarzını tesbit elmekte serbes bulunmalarıdır.. Bu sürelle, Almanya ile Sovyet Rusya hududu birleşmiş oluyor, ve ilk gün- ler güya Müstakil küçük bir Polon. ya devleti kurulacağı hakkında Or- taya çıkan şayiaların asılsiz olduğu anlaşılıyor. Diğer taraftan, hem Sov- yetlerin, hem Almanyanın Polonya- nin bu şekilde taksimine başka (bir az daha geri dun şark tari bin sonunda Polonyanin mukaddera- tı yeniden konuşulurken Sovyet Rus- yanın da işe karişacağını gösteriyor ki, bu da müstakbel sulhu müşkülâ- ta sokacak yeni bir âmildir, Fakat henüz o günlere gelmediğimiz için bu müstakbel ve muhtemel müşkü- lât üzerinde zihin yatmak hem abes; hem gülünç olur. Şimdiki tertiplere nazaran Polonya devleti tarihe karış- muş addölünüyor. Moskovada neşrolunan müşterek sulh beyârnamesine gelince; bu, dâ- ha ziyade tetkike şay . Bu vesi. kayi dikkatle okumak lâzımdır. Ya- zılışında, politika üslübunun bütün inceliklerine yer verilmiştir. Baş ta. rafında, “Kuvvetle -dayanan si yasi mezhebin, kısa fakat çok bariz bir methiyesi göze çarpıyor: Sulha engel olan Polonya idi, madem ki Polonya Necmeddin Sadak gpwram 8 inei çeke Moskova 29 — Alman Hariciye Na- zırı von Ribbentrop bu sabah saat onda İtalyanın Moskova büyük elçi- si“B. Rossoyu kabul etmiş, saat 12,40 da tayyare ile Berline hareket eyle- miştir. Moskova 20 — Alman Hariciye Nazırı Fon Ribbentrop - Möğkovadan ayrılmadan evvel gazetecilere beya- 11,20 de düdükler tehlike işaretini vermişlerdir. Bu hal, saat 11,50 ye kadar devam etmiştir. Düşman tay- yarelerinden hiçbiri payitâhta yak. laşamamiş ve Paris halkı hiçbir top sesi işitmemiştir. Fransız tebliği Paris 29 (A.A) — 29 eylül sabah tarihli Fransız tebliği: Gece, umu. miyetle sakin geçmiştir. Cephe hat- tında ve ezcümle Sarrebrück'ün gar- Ne temas. katalarımız Say Son günlerde mühim müzakerelere sahne olan Moskovada Kremlin binası i natta bulunarak neşredilen Alman - . Garp cephesinde ; topçu faaliyeti 'Dün Pariste tehlike işaretiverildi fakat tayyareler şehre yaklaşamadılar iİngiliz tayyareleri Helgoland yakınlarında Alman deniz kuvvetlerine taarruz ettiler © Paris 29 (A.A) — Bu sabah saat | Rüs anlaşması esaslarından bahset | miş ve sözlerini şöyle bitirmiştir: | İki devlet sulhün tekrar teessü- sünü ve İngiltere ile Fransanın Ak manyaya karşı katiyen mânasiz ve heticesiz hârpten vazgeçmelerini arzu etmektedir. (Devamı 8 inci sahifede) Paris 20 (AA) — 20.9 akşam teb- liği: Sarr'm doğusundaki bölgede ez- cümle Deux - Ponts La Pirmasensin ecnubunda düşman topçusu faaliyet göstermiştir. Her iki taraftan keşif ve rasat tay- yarelerinin faâliyeti kaydedilmiştir. Fransizların ileri hateketi Paris 29 — Fransiz müfrezeleri garp cephesinde ileri hareketine de- vam ediyor, Fransızlar son günlerde Sar nehrinin $0l sahiline geçmişler. dir. İmrsap hudu d Son dakika Sovyet - Alman itilâfına dair Reuter'in tebliği Tebliğden ingiltere ile Fransanın harbe devam edecekleri anlaşılıyor Londra 30 — Retter ajansının diplomatik muharriri yazıyor: Rus - Al man anlaşması hakkında resmi aksülâmeller henüz malüm olmamakla bera- ber, iyi malümatlı İngiliz mahatili şu noktaları tebarüz ettiriyorlar: 1 — B. Chamberlain, son nutkunda, Sovyet Rusyanın vaziyeti her ne olur- sa olsun İngiltere ile Fransanın harp gayelerini tahakkuk ettirinceye kadar harbe devam edeceklerini beyan ve ilân etmişti. 2 — Sovyet Rusya ile Almanya, hali harbe bir nihayet vermek için dost devletlerle teşriki mesaide bulunacaklarını beyan ettikleri halde, Polonya mese lesinin hallinde, başka devletlerin karışmasını kabul etmiyeceklerini beyan ediyorlar. ni 3 — Rus - Alman deklârasyonunda hali harbin devamı takdirinde, Alman- ya ile Rusyanın icap eden tedbirleri almak için aralarında müşaverede bulu- nacaklarını beyan ettiklerine göre Almanyanın Sovyetlerin askeri bir yardımı. nı tmin için yeni tavizler vereceği anlaşılıyor. 4 — Almanya ile Sovyet Kusyanın bitaraf devletleri sulh teşebbüslerine iş- tirak ettirebilecekleri çok şüpbelidir. Zira böyle bir teşebbüse. iştirak etmek Pe- lonyanın taksimini tanımak münasmi tazammun edeceklir. İngiltere hükü- meti, Sovyet - Alman anlaşmasını öğrenir öğrenmez alınacak vaziyeti tesbit için derhal Fransa hükümeti ile müşavereye başlamışlardır. Paris 30 — Fransız Başvekili B. Daladier, Başkumandan general Gamelin, Hariciye müsteşarı B. Champetier, Coulendre, Leger ile birlikte, Sovyet-Alman anlaşması hakkında müzakerede bulunmuştur. Salâhiyettar Paris mahafili, Fransanın İngiltere ile beraber Hitlerizmi yıkmaktan ibaret olan harp gayele- rini tahakkuk etlirinceye kadar harbe devam etmek azminde bulunduğunu tebarüz ettiriyorlar, Almanyanın sulh teşebbüsü ve Roosevelt Vaşington 30 — B. Roosevelt, Almanya ile Sovyet Rusyanın içlimaa dave edecekleri bir sulh konferansına Amerikanın iştirak. edip etmiyeceğini soran En şu c Rusyanın Amerikanın dostane tavassutuna baş vür- maları pek az mut htemeldir, / BE Son dakikada gelen diğer haberler 2ci sahifemizdedir.