3 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Mısır Meclisi toplandı Bütün partiler hükümetin siya- . . . - setini tasvib ettiler Paris 3 — Kahireden bildirildiğine göre Mısır parlâmentosu dün toplan- mıştır. Başvekil Mahir paşa söylediği nutukta: «Takip ettiğimiz politika taar- ruz değil, müdafaa politikasıdır. Hükümet taahhüdlerini tamamen yerine gö- tirecektir, Bunun için tam bir birlik istiyoruz.» demiştir, Vefdciler de dahil oldu- gu halde bütün partiler hükümete müzaheret vadetmişler ve hükümetin mem- leketin menfaatini hararetle müdafaa etmesini istemişlerdir. Balkanların tamamiyeti Bükreş ve Belgradda neşredilen beyannamelere göre Romanya ve Yugoslavya icabında harbe hazır bulunuyorlar Bükreş 2 — Yeni Rumen Kabinesi bir beyanname neşretmişitir. Bunda Ro- manyanın bitaraflık politikasına devam etmek ve sulh içinde çalışmak istedi- ği, fakat mülki tamamiyeti ihlâl edilmek İstenirse harbe de hazır bulunduğu, bu sebeple silâh altına alınan askerlerin terhis edilmiyecekleri bildirilmektedir. Londra 2 — Belgraddan bildirildiğine göre bugün neşredilen bir beyanna- mede Yugoslavya hükümeti, bitaraflığım ve Balkanların tamamiyetini müda- faaya azmetmiş olduğunu teyid etmektedir. Nazi Partisinde tasfiye GeneralFriç ölmemiş, öldürülmüş Faris 3 — Berlinden gelen haberlere göre Nazi partisinde bir tasfiye yapı- lacaktır. Sovyetlerle iş birliği yapılmasını istemiyen reislerden 60 kişi partiden çıkarılacaktır. Nevyork 2 — Buraya gelen haberlere göre Alman ordusunun eski başku- mandanı general Friç Nazi memurları tarafından öldürülmüştür. Generalin tefer sıfatile harp ederken Varşova önünde maktul düştüğü söylenmişti. Bu- nun doğru olmadığı #nlaşılmıştır. Diğer bir takım Alman abileri de idam edilmiştir. Bunlar da general Friç gibi bugün takip edilen siyasetten memnun bulunmuyorlardı. Hillere karşı bir sulkasd hazırladıkları da söyleniyor. Papa sulh teşebbüsüne iştirak etmiyecek Poma 3 — Almanya tarafından yapılmak istenilen sulh teşebbüsüne papa iştirak etmiyecektir. Papa, Polonyayı orladan kaldıran vir sut “teşebbüsünü katiyen tasvip etmiyor. Almanyanın Amerikaya ihtarı Amerika vapurları kafilelere girerse batırılacak Londra 3 — Almanya, kafile halinde harekçt eden gemilere Amerika va- purları iltihak ederse bu vapurların da batırılacağını Amerikaya bildirmiştir. Bu haber, bitaraflık kanununun tadili görüşüldüğü sırada, Amerikada çok fena tesir yapmıştır, Almanya, Amerika vapurlarının İngiliz ve Fransız suların- da seyrüsefer etmemelerini de istiyor. Sovyetler hududa yeni kuvvetler gönderiyorlar Moskova 3 (A.A) — Havas: Sovytler birliğinin şark hududuna yeni kıla- larla mühim miktarda harp maizemesi gönderilmektedir. Cumartesi günü Moskovada gazolin yüklü 210 kamyon görülmüştür. Kam- yonlar pazar günü Moskovadan garp istikametinde hareket etmişlerdir. Asker ve harp malzemesi yüklü daha bazı kamyonlar da görülmüştür. Amerika, Polonya hükümetini tanımakta devam ediyor Vaşington 3 (A.A.) — Bay Hull, Amerika hükümetinin Polonya hüküme- firin mevcudiyetini tanımakta devam etmekte olduğunu beyan etmiştir. ——— m Amerikaya işliyen İtalyan vapurları Roma 3 — Amerikaya işleyen Reks ve Konte di Savoya transatlantiktlerinin #eferlerini tatil edecekleri haberleri tekzip edilmiştir. Bülücistan membaları İngilterenin emrine âmade Londra 3 — Bülücistan emiri bir telgraf çekerek bütün sembalarını İngil- terenin istifadesine #made tuttuğunu bildirmiştir. İsveç tahtelbahirlere karşı tedbir alıyor Stokholm 3 — Alman tahtelbahirlerinin İsveç kara sularındaki taarruzla. rı münasebetile İsveç hükümeti vapurlarınin kafile sistemile hareket etmesi- ne ve müdafaa tedbirleri gsimmasına karar vermiştir. Bitaraflar, Almanyanın abluka hakkındaki teklifini kabul etmiyorlar Lendra 3 — Deyli Ekspres gazetesinin aldığı haberlere göte Hitler bitarat devletlere müracaatla İngiltereye karşı abluka yapılması hakkında fikirlerini sormuştur. Hollanda ve Belçika şimdiden böyle bir harekete iştirak etmiyecsk- Terini bildirmişlerdir. Varşova müdafileri terhis edilmiyorlar Londra 3 — Varşova müdafileri, verilen karar bilâfına olarak terhis edil- #memişler, bir tahaşşüd karargâhına gönderilmişlerdir. Bunların Almanyaya #evkedilerek orada çalıştırılmaları muhtemeldir, Mecliste Bazı lâyihalar dün ve kabul edildi Ankara ) — Büyük Millet Meclisi bugün B. Şemsddin Günaitay'ın başkanlığında toplanmıştır. Celsenin açılmasını müteakib Trabzon mebusluğuna Intihab edilen B. Şerif İlde- min İntihab mazbatası tasvib edilmiş w mumatleyh and içmiştir. Urfa mebusu Ali Saib Ursavaş'ın vefat et- tiğini bildiren Başvekilei terkeresinin okunmasından sonra iki dakika ayakta sü- küt edilmek suretile müteveffanın hatıca- 4 taziz edilmiş ve ruznameye geçilmiştir. Divanı muhasebatca üç aylık raporlar Üzerinde ittihaz edilmekte olan kararların meriyet ve şumülünün tayini hakkımı Sırrı Day (Trabzon) tarafından verilmiş olan takrire ald teşkilâtı esasiye encüme- ninin mazbatası üzerindeki müzakere *$- hasında söz alan B. Refik İnce (Manisa). bundan dört beş sene önce Mecliste aynı mevra üzerinde urun müzakereler geçmiş olduğunu hatırlatmış ve: «Bugün yeniden temas edilen bu mevzuun yine bir defa maliye encümeni tarafından tetkik edil mesi muvafık olur mütalâasındayım.. de. miş ve bir de takrir vermiştir. Mazbata maliye encimenine tevdi edilmiştir. Meclis bunu müfeakib, arazi vergisi ka nununun Ikinci maddesine bir fıkra üâve- sine, yalnız bir yıl işin hariçten getirilecek anasonların gümrük resminden tenziline, wasbut vakıflara ald ukarların tamir ve ihyaları, tavizen alınan 150 bin Jiranin ödenmesine aid kanun lâythalarının ikin- ci müzakerelerini yaparak kabul etmiştir. Meclis yine bugünkü toplantısmda imi tehassız tabibler, Kimyagerler vesair sıh- hiye memurlarının vesika, rulsatname ve şahadetnameler harçlarına sid kanunun da birinei müzakeresini yapmış ve gelecek pazartesi günü toplanmak üzere içtimaa nihayet vermiştir. Almanyaya atılan beyannameler Hitler, İngiliz tayyarelerinin uçuşuna meydan verilmeme- sini istiyor Londra 2 (A.A) — Dalliy Express gazetesinin Kopenhag muhabirinin emin bir menbadan öğrendiğin gö- re, İngiliz İayyareleri tarafından atı- Jan propaganda kâğıdlarının halkın maneviyatı üzetinde pek fena tesir bırakması dolâyısile Hitler, bu tayya- relerin Almanya üzerinde uçmaları. na mâni olmak için münkün olan her türlü tedbirleri almasını mareşal Göringden istemiştir. Bu münasebetle Göringin düşman tayyârelerinin Alman arazisi üzerin. den uçmağı muvaffak olamadıklarını iddia ettiği hatırlatılmaktadır. Milletler Cemiyeti Assambleden harp zamanın- daki faaliyet hakkında karar alınacak Cenevre 2 (A.A) — Anadolu ajanann hususi muhabiri bildiriyor: Milletler Cemiyeti umumi kâtiblği harb dolayısle eylül ayında inikad edemiyen cemiyet asamblezini önümüzdeki ökinci- teşri İçinde davet elmek Lasavvurun- dadır. Bunun için âza hükümetler nezdinde teşebbüsata bulunmuştur. Pek kısa olacağı bildirilen bu toplantıda 24. miyetin 1040 yılı bütçesi ve cemiyetin harb zamanındaki faaliyetine aid program ted- kik edilecektir. Geçen eylüldeki umumi içtimada cemiyet misakınm bazı mühim maddeleri üzerinde yapılan tadilât esasen cemiyetin müstakbel faaliyetini çizmiş 'se de, cemiyet umumi kâlibliğinin bu karar- lardan başka bir de harb zamanındaki faa» Myeti hakkında assambleden karar almak istediği anlaşılmaktadır. Ingiliz ordusu Daha 250 bin kişi silâh altına çağırılıyor Londra 2 (A.A.) — Kral, bir beyan- name neşrederek 1 ilkteşrinde İngil- terede bulunan ve yaşları 20 ile 22 arasında olanların askere alınabile- ceklerini bildirmiştir. Bu beyanname mucibince askere alınacakların 250.009 kişi olduğu tah- min edilmektedir. Bunlar, sonteşrin. den evvel silâh altına alınmıyacak. larsa da derhal kaydedileceklerdir. Geçen haziranda 240009 kişi kay. dedilmiştir. Bunların 1990004 silâh altına alınmıştır. Diğerleri sonteşrin- on evvel devet öğüleceklerdir. Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler B, Ghurchillin son nutku her tarafta büyük akisler yaptı Ingiliz Bahriye Nazırı diyor ki: «Sovyet Rusyanin milli menfaatleri Fransız ve İngiliz menfaatleri ile birdir. İngiltere, Fransa ve Rusyadan hiç biri Balkanların Nazi çizmeleri atında çiğnenmesine müsaade edemezler» Londra, 2 — İngiliz Bahriye Na- zırı B. Churchill dün akşam radyoda söylediği nutukta bir aylık harp vukuatını gözden geçirmiş ve demiş- tir ki: — «Polonya, kendisini 150 sene esaret altında bulundurmuş olan İki büyük devlet tarafından yeniden is- tilâya uğramıştır. Fakat bunlar, Leh milletinin azmini yenmeğe muvaffak olamatmışlardır. Vi kahra- man müdafaası etti ki, Polon- ya yıkılmaz ve deniz dibinden yükse- len dalga altında kalan bir kaya par- çası gibi tekrar meydana çıkacaktır. İkinci mühim vaka, Rusyanın kud- Tet ve kuvvetini isbat ve teyid şekli- dir. Kızılordunun bugünkü mevzile- rinde Polonyanın düşmanı değil, fa- kat dostu sıfatile bulunduğunu ümid edebiliriz, Sovyet orduları, nazi tehdidine katşı Rusyanın emniyeti için icap eden bugünkü hudut hattında bulu- nuyorlar. Nazi Almanyanın taarruza cesaret edemiyeceği bir şark cephesi kurulmuştur. Rusyanın milli men- faatleri, Fransız ve İngiliz menfaat- leri ile birdir. Filhakika, nazi Almanyanın Bal kan devletlerini istilâ etmesi veyahut cenubu şarki Avrupadaki her hangi bir Slav milletini boyunduruğu altı- na alınması, Rusyanın menfaatine uygun değildir. İngiltere, Fransa ve Rusyadan hiç biri, Romanyanın, Bul- garistanm ve bilhassa Türkiyenin nazi çizmeleri altında çiğnenmesine müsaade edemezler. Bu müphemiyet ve kararsızlık sis- leri arasında İngiltere, Fransa ve Rusyanın nağileri* harp alevlerini Balkanlara ve Türkiyeye sirayet et- tirmekten menetmekte menfaatleri- nin müşterek olduğunu görüyoruz. İlk harp ayının diğer mühim bir vakası da Hitlere şarktan ve cenubu şarkiden uzak durması ihtar edilme- | sidir.» B. Churehili, Alman tahtelbahir- lerine karşı açılan harbin, şimdiye kadar verdiği parlak neticeleri teba- rüz ettirdikten ve zaferin demokrasi devletlerine mevcut olduğunu kaydet- tikten sonra nutkuna devamla miştir ki; «Zaferin ne zaman elde edileceği tarihi Hitler ile arkadaşlarının bet- baht ve muti Alman milletinin mu- kadderatını ellerinde ne zamana ka- dar tutacaklarına bağlıdır, Harbin ne zaman başlayacağını tayin etmek Hitlerin elinde idi. Fakat ne zaman biteceğini tesbit etmek elinde değil- dir. İngiltere ile Fransa, milletleri Alman tecavüzünden kurtarmaktan ibaret olan gayelerini söylemişlerdir. Madem ki harbe başladık, sonuna kadar harbe devam edeceğiz, Biz me- deniyelin ve hürriyetin müdafi ol- duğumuza kanliz» İngiliz gazeteleri nutku tasvip ediyor Londra 2 — Bülün İngiliz gazete- leri, B. Churchillin dün akşam söyle- diği nutku hararetle tasvip eylemek. tedir, Gazeteler B. Hitlerin yapacağı sulh laarruzundan bahsederek bü- yük Britanyanın Hitlerişmin imha- sma kadar harbe devam edeceğini ve bu maksadla bütün İmparatorluğun kuvvetlerini toplayacağını ilâve eyle- mektedir. Daily Express gazetesi diyor ki: Churchill, Hitlerin sulh propagan- dasına evvelden cevap vermiştir. O. nun sesi, bütün İngilterenin sesidir, topal bir sulh olamaz.» Diğer Ingiliz gazeteleri de B. Chur- chillin nutkundan bahsederken, aynl lisanı kullanıyorlar, Alman sulh pro- pagandasının akamete mahküm ol- duğunu, İngilterenin sonuna kadar harp edeceğini kaydediyorlar. Amerikalılar nutku iyi karşıladılar Vaşington 2? — Bütün Amerikan gazeteleri, B. Curchillin nutkunu pek müsait bir suretle karşılanıakia- dır. Nevyork Taymis gazetesi diyor ki: Churehillin bu nutku, bi” kolorduya muadilğir.» İngiliz Kralı Churchilli kabul etti londra 2 (AA) — Kral, Bahriye Nazırı Winston Churchilli kabul etmiştir de- Almanyada iaşe sıkıntısı gösterenlere yemek veriliyor Brüksel 2 (A.A.) — Almanyada iaşe hakkındaki yeni hükümler bu gün meriyete girmektedir. Lokanta. larda yemek yalniz kart gösterenlere verilecektir, Listeler yeni tahdidata tabi tutulacaktır. Küçük memleket haberleri # Kaş ? — Kazamızın Kalkan nahiys- sinde Mustafa Kocakaya natnında hayırse- | ver bir zat tarafından 15090 lira ri inşa ettirilen ilkokul buzün merasimle açıl- maştar. # Sivas 2 — Alçılığı teşvik maksadile tertib edilen at sergisi merasimle açıldı ve kazanan 39 hayvan sahibine 1500 lira Ikra- miye veriidi A Diyarbakır ? — Bugün Haikerinde polis kursu açıldı. # Çanakkale ? — Bugün tedrisata baş- layan Ukakullardan 1509 talebe mualiimle- rile birlikte Atatürk anıtına giderek çelenk- ler koydular. # Ankara 2 — Çocuk Esirgeme kurumu 1 eylülden 39 eylüle kadar 824 çocuğu mun- yene ve tedavi etmiştir. 29 çocuğa 141 Hira 79 kuruş nakdi yardımda bulunulmuş sı çocuğu mekteb kitapları verilmiş, meme daki çocuklar için 485 kilo süt dağıtılmış» “Daş 2 — Aş Dalia #recii Kİsü Ed, ge merker panayırı bugün açılnış- yy Trabzon 2 — Fadik satiş kooperatifi mal almağa başladığından (ındık piyasası hararetlenmiştir. | Belçikada ihtikârla mücadele Lokantalarda bile Y yalnız kart Herkese ticaret etmek hakkı verilmiyor Brüksel 2 (A.A) — İktısad Neza- retinin yarın Nazırlar meclisinin tas- vibine üç yeni kararnameyi arzede- ceği bildirilmektedir. Bu kararname- ter; 1 Hükümet memurlarına tüc- carların kullandıkları fiatleri her an kontrol etmek hakkı verilmesine, 2 — Herkese ticatet etmek hakkı- nın verilmemesine, 3 — Ecnebilerin iktisadi faaliyet- lerinin tahdit edilmesine dairdir. Hükümetin ticari münasebetleri arttırmak gayesile İspanyaya iktısa. di bir heyet göndereceği teeyyüd et” mektedir. İmkân görüldüğü takdirde abluka dolayısile ihraç edilemiyen Alman endüstri islihsalâtı yerine Belçika endüstrisi ikame edilecektir. B. Moscicki Romanyadan a e haberi doğru deği Bükreş 2 (A A.) — Rador ajansı bildiriyor: B. Moscicki'nin Romanya- dan hareket eltiği hakkında bazı ya- bancı radyoların verdiği haberler, tamamile yalandır. Moscicki, halen Bicazda bulunmaktadır. ün