4 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AY AE A EŞ ŞA, Geceki ve Bu Son dakika Alman tayyareleri üç defa İngiliz filosuna hücum ettiler Alman tayyarelerinin bu hücumları semeresiz kaldı, attıkları bombalar boşa gitti Paris 4 — Alman hava kuvvetlerinin İngiliz - ingiliz - Fransız harp gemilerine Marşı yaptıkları hücumlar âkim kalmıştır. Meselâ İngiliz filosuna şimal de- izinde yapılan hücum, arka arkaya üç dalga halinde yapılmıştır. Evvel emir- de Alman avcı tayyareleri istikşaf için, arkalarından da bombardıman tayya- releri hücum için gelmişlerdir. Alman bombardıman tayyareleri 2000 metre- den pike bir uçuşla saldırmışlar ve objektiflerine yaklaşınca mitralyözler gümbürdemeğe başlamışlardır. Üçüncü bir Alman tayyare grupu, 4,000 metre yükseklikten bu hücumu tekrarlamış, fakat bombalarını isabet ettirememek- tedir. Dünyanın en büyük harp gemisi olanı 42.000 tonluk Hood dritnotunu ba- m mermi parçaları sıyırmışlar. Sovyetlerin Baltık memlektleri ile aktedeceği paktlar Lituanya Hariciye Nazırı dün Moskovaya vardı, Letonya ile müzakere devam ediyor Paris 4 — Moskovadı dün akşam Moskovaya var Munster dün akşam gelen haberlere güre Lituanya Hariciye Nazırı 15. merasimle karşılanmıştır. Letonya Hariciye B. Malotofla yeni bir mülâkat yapmıştır. Bu mülâkatta B. Stalin B. Urbeky Namrı B. ve B. Potemkin hazır bulumuyurlar Sovyetler ile Letonya arasında bir pakt aktedilmek üzeredir. Bu sabahki Pravda gazetesi Sovyet Rusy: ni teyid ediyor. Ecnebi siy: lan, bazı üssülharekeler ve bir tecavüze uğradığı 8 topraklarından mürur hakkı istiyecekiir, Sovyetlerin Li- aret müabedesi Almanyanın şiddetle muhtaç olduğu Litnanya © kimirol hakkını verecektir. mi tecavüz paktları akdetmek iste, dildiğine göre Sovyet Rusya Leta: taktirde Letonya ve Li tuanya ile aktedecekl sirasi piyasasına Sov mm Letonya ve Lituanya ile karşılıklı ade i mahafilinde zan. İngiliz vapurunu batıran Amiral Şer namındaki cep krüvazörü imiş Roma 4 — Nevyorktan gelen haberlere göre cenubi atlantikte Klemen na- mındaki İngiliz vapurunu batıran korsan gemisi, Almanların amiral Şer na- mandaki 10,000 tonluk Cep kruvazörü imiş. Hitler perşembe günü Varşovaya gidecek Berlin 4 — Alman askeri kıtaatı, perşembe günü sabahı resmen Varşova şehrine gireceklerdir. Elvevm Varşova, Alman motörlü ve istihkâm kuvvetleri min işgali altında bulunuyor. Şehirde asayiş, Alman sahra polisi tarafından te- min edilmektedir. B, Hiler perşembe günü öğleden sonra Varşovaya girecek vo Alman kıtaalımıı yapacağı büyük geçid resminde hâzır bulunacaktır, Naziler, Almanlar ingiltere nazilerle diğer Al- manlar arasında fark Londra 3 (A.A.) — Avam kamara- sında B. Locker Lamps, B. Chamber- Jain'dan düşmanlardan resmen bah- #ederken nazilerle İngilizlere taraf- tar olan Almanlar arasinda bir fark gözetmek için bu düşmanları Mazi diye yadedip etmiyeceğini sormuş- tur. Chamberlain, şu cevabı vermiş- tir: — Hayır. Mümaileyh, bu suretle İngiltere hükümetinin nazilerle Almanlar ara- smdea hiçbir fark gözetmemekte ol- duğunu göstermiştir. B. Molotof Bulgar albayı ile konuştu Moskova 3 (A A.) — (D.N.B): 'B. Molotof bu akşam Bulgar albayı 'Bojdefi kabul etmiştir. Yakında Mos. kova ile Sofya arasında doğru hava postalarının ihdası için bir mukave- lenin akdi beklenmektedir. Londrada 8000 Alman ka- dını işsiz kaldı Londra 3 (A.A.) — İngiliz aileleri- nin Londrayı tahliye etmeleri üzeri- ne, evvelce nazi itisafından kaçarak İngilterede hizmetçi olarak çalısan sekiz bin kadar Alman kadını işsiz kalmıştır, Japonya antikomintern pak- tın tatbikinden vazgeçti Tokyo 3 (A.A) — Alman ajansı bildiriyor: Hariciye Nazırı Nomura, Japon hükümetinin anükomintern paklınım tatbikinden Oovazgeçtiğini bildirmiştir. | ler bankası Sovyet - Alman hududu Almanyanın bazı tavizatı üzerine Sovyetler hududu geri çektiler Milân 3 (A.A.) — Hadiselerin in- kişafımı tedkik eden Popolo d'İtalia gazetesinin Berlin hususi muhabiri evvelce Vistül uzunluğunca tesbit edilmiş olan Polonyadaki Alman - Sovyet hudud hattının yeni itilâf mu- cibince Bug'a kadar geri alındığını kaydetmekte ve bunun büyük bir ehemmiyeti haiz olduğunu, çünkü bu sayede Almanyanın Polonyalılarla meskün hömen bütün topraklarda teşkilât yapılacağını ilâve eylemek- tedir. Söylendiğine göre Sovyetler Birliği Estonyada sevkülceyş bakımından elde ettiği bazı tavizat mukabilinde bu fedakârlığa razı olmuştur. Polonya devletinin ihyası mesele- sine gelince, Hitler, bu husustaki ka- rarlarını Relichtag'da söyliyeceği nu- tukta bildirecektir. Leh ordusu mümkün olduğu kadar süratle teşkil edilecek Pariş 3 (A.A.) — Polonya Cümhur- reisi B; Raczklewicz bugün Polonya büyük elçiliğinde Leh merkez komi- | tesinin bir heyetini kabul etmiştir. Heyet müteakiben Başvekil B. Sikors tarafından kabul edilmiştir. Delegeler, Fransadaki Leh mülte. ellerinin Polonyanın bürriyeti için mücadeleye hazır olduklarını teyid eylemiş ve Fransada müteaddit Leh ordusunun mümkün olduğu kadar süratle teşkilini istemişlerdir. B. Hasan Fehmi Ankara 3 (Telefonla) — Belediye- idare meclisi azasından 'B. Hasan Fehmi, Toprak mahsulleri ofisi idare meclisi azalığına tayin edil. miştir, 4 Teşrinievvel 1939 Sabahkı Efaberler Hariciye Vekilimiz. İngiliz ordusu ilkbaharda B. Saracoğlu dün M Moskovada | gezintiler ya yaptı Moskova SAA iy — bildiriyor: Türkiye Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu, refakatinde 'Türki- yenin Moskova büyük elçisi Ali Hay- dar Aktay ve protokol şefi muavini Pontikov olduğu halde, dün Mosko- va metrosunun «Naiakovski; ve «Di- namo stadı» istasyonlarını gezmiştir. Bundan sonra Hariciye Vekili, re- fakatinde Ali Haydar Aktay, Cevad Açıkalın, Feridun Cemal Erkin, Zeki Polar, Sovyetlerin Ankara büyük el- çisi Terentief ve protokol şefi mua- vini olduğu halde, Kimki nehir lima- nını gezmiş ve Volga - Moskova ka- nalı üzerinde bir tenezzühte bulun- muştur, Metroyu ve kanalı büyük bir alâka ile tetkik eden Türkiye Harleiye Ve- kili, bu muazzam ve mükemmel eser- ler karşısında hayranlığını izhar €f- miştir. Türkiye Hariciye Vekili, akşam bü- yük tiyatroda «Karmen: operasının temsilinde hazır bulunmuştur, Vilâyet idare heyeti azaları arasında tayinler Ankara 3 (Telefonla) — İzmir vi- Jâyet idare heyeti azasından B. Me- sudun İstanbul vilâyet idare heyeti azalığına ve İstabuldan B. Enverin de İzmir vilâyet idare heyeti azalığı- pa tayinleri Yüksek tasdike iktiran etmiştir. Yüksek sıhhat şürası azalığı Ankara 3 (Telefonla) İzmir Memleket hastanesi oemrâzı nisaiye ve vilâdiye mütehassısı doktor B. Hasan Yusuf Başkam Yüksek Sıhhat şürası azalığına tayin olunmuştur. Sarhoşların otomobil gezintisi Otomobil ağaca çarparak parçalandı, şoförün sağ kolu kırıldı Sultanahmedde oturan Kema! ve Ahmed adlarında iki kişi dün gece diğer bir ar kadaşlarile beraber Beyoğlunda umumi ev- lerden birinden Prrihan, Cemile ve Hacer adlarında üç tane de kadın alarak rakı içip sarhoş olduktan sonra şoför Seferin ol0- mobilile gece vakti Sarıyere gitmişlerdir. Sabaha karşı dönerlerken Bahçeköy yo- Yandan geçtikleri «rada sarhoş kadınlar» dan Perihan şoförün yerine otomobili ken- disi kullarmak istemiş, şoför mani olmuş. bu sirada birbirlerile itişirlerken otomobil bir ağaca çarparak parçalanmıştır. Şofö- rün sağ kolu kırılmış ve muhteli! yerlerin- den yaralanmıştır. Perihan da yaralıdır Diğerlerine birşey olmamıştır. Yaralılar hastaneye kaldırılarak tahkikata başlan- maştar. 571 numaralı bir hususi otomobil de Mas- Jak yolunda bir ağaca çarparak hasara uğ ramıştır. 2 İzmirde zelzele İzmir 3 (A.A) — Dün şetirimizde bir zelzele olmuştur, Zayiat yoktur. Dikilide de iki zelzele olmuş ve eski- den yıkılmak üzere kalan dört duvar daha çökmü: Romanya hükümetinin beyannamesi Aşağı bir mevkie getirilme- sine razı olmiyacak Bükreş 3 (A.A) — Yeni hükümetin bu- gün bütün Romanyalılara hitab eden bir beyanname neşrederek şimdiki geynelmilel ihtlAfta tam bir bitaraflık muhafaza et- mek niyetinde olduğur'u ilân ve beynelmi- el vaziyetin tevlid etmiş olduğu müşterek tehlike karşısında tek bir hüzme halinde bulunmak üzere eski ideolojilerini ve siyasi ihtiraslarını unutmalarını bütün Rumen vatandaşlarına tavsiye edecektir, Bu beyanname, Romanyanın barbeuyane hiçbir niyeti olmadığını, şiddetle sulhü ar- zu etmekte bulunduğunu, ascak diğer ınii- etlere nazaran dün bir mevkie getirilme- gine riza göstermiyeceğini bildirecektir. Binnetiee vatanın kendilerine mezuniyet verilmelerine imkân mutasavver olmıyan ve halen silâh altında bulunan bütün va- tandaşlara iht'yacı vardır. Eski Polonya Reisicümhuru İsviçrede oturacak Bern 3 (A.A.) — İsviçre hükümeti eski Polonya Cümhurreisi Moscleki ile zevcesinin İsviçrede ikametine müsaade eylemiştir. © 32 fırkayı bulacak 'Tass ajansı | Fransaya şimdiden çok mühim malzeme ve mühimmat gönderildi Londra 3 (A.A.) — İngiltere hü- kümetinin ilkbaharda ihtiyat ordusu mevcudunu iki misline çıkararak ni- zami ordu ile beraber 32 fırkahk bir muvazzaf ordu vücuda gelirmeğe ka- rar verdiği hatırlatılmaktadır. Selâhiyettar bir menbadan bildiril diğine göre şimdiki ahval ve şerait dahilinde Harbiye Nezaretinin dünkü beyannşme ile davet edilmiş olan yaş- ları 20 ile 22 arasındaki gençlerden başka yeni sınıflar silâh altına ça- ğırmaması Okuvvelle muhtemeldir. Hükümet, dün davet edilenleri müte- akıp diğer gruplarla tedricen silâh al- tına alacaktır. 22 ve 23 yaşındaki gençler, senebaşında (askere alına- caklardır. Talim müddeti 4 ay ve bazı ahvalde daha uzun sürecektir, Her grup, takriben 388.000 kişiden mürekkep olacaktır, Fakat bunların arasından askerliğe elverişli olmıyan- larla vazifeleri başından âyrılmama- ları icab edenleri de çıkarmak lâzım gelmektedir. 20 yaşında olan gençleri hükümet derhâl askere alacaktır. Nevyork 3 — Amerika -Âyan Mec- Jisinde bitaraflık kanununun tadili mü- züâkeresi münasebetile muhaliflerin reisi Borah bir nutuk söylemiştir. Borah nutkunda demokrasilere karşı dostluk hislerinden bahsederek dö- miştir Ki: «— Amerika harbin haricinde ka- lacak mı? Bunu Allah bilir. Harp bir iki sene sürerse me olacağını kimse AÂyandaki müzakerenin sonunda bitarafık kanununun tadili temayü- Jü artmıştır. İş federasyonu da yaptı- ğı bir toplantıda tadil lehinde bir karâr vermiş ve Alman mallarına , Hitlere suikast yapılmak istenmiş Bu sebeble muhafız kıtasi tamamen değiştirilmiş Londra 3 (AA) — Dally Expres. sin Kopenhag muhabiri, itimada şa- yan bir menbadan aldığı bir habere atfen B. Himmlerin Hitlere karşı ter- tp edilmiş bir komple meydana Çi- karmış olduğunu bildirmektedir. Sulkasd, geçen hafta Hitlerin Po- | lonya cephesini teftişi esnasında ya- pılacaktı. Hitlerin şahsi muhafızla- rından birçok siyah gömlekli itham edilmektedir. Bu da Hitler için yeni bir muhafız heyetinin âcilen teşkil edilmiş olması sebebini izaha yara- maktadır, Bu yeni heyet, Dietriehin kumandası altıma konmuştur. Dietrichin ismi 934 haziranmda tasfiye günlerinin tarihine karışmış. tır. Amerika bitaraflık kanunu- nun müzakeresine bugün devam edecek Vaşington 3 (A.A) — Demokrat Senatör Loganın ölümü üzerine se- nato bugünkü celsesi açılır açılmaz talik etmiştir. Bitaraflık hakkındaki müzakerelere yarım devam edilecek- tir, Togan, Roosevelt idaresinin sadık bir dostu ve ambargonun kaldırılma- sına taraftar idi, “Amerika harpten hariç kalabilecek mi? Âyanda muhaliflerin reisi: “Harp bir iki sene sürerse ne olacağını kimse tayin edemez, , diyor ! losu başkumandanı ablukayı Fransaya gönderilen malzeme Londra 3 — Fransaya dağlar teşkil eden malzeme gönderilmiştir. Bunlar sayısız kamyonlarIa derhal lâzım ge- len yerlere nakledilmiştir, Ünifarmo- darı üzerinde madeni plâkalar bulu- nan İngiliz askerleri İngiltereden gön- derilmiş mühimmat yarında nöbet ! beklemektedir. Askeri binaların dahil | ve haricinde bütün fransızca yazılara © ingilizce ilâve ediliyor. Uzak Şarktaki İngiliz gambotları Londra 3 (A.A.) — Amirallık dai. resi Yang - Tse nehrinde karakolluk vazifesini gören ganbotları oradan alarak başka yerlerde kullanmağa;* karar vermiştir, Bu ganbotların Çin- deki ifa etmekte oldukları hizme, faydalı ise de emsal mahiyette değil dir. Amirallık dairesi, ganbotları ve. bunların tecrübe görmüş olan mü- rettebatını harpte daha esaslı bir va- zile ifasında kullanmağa tercih et mektedir, ğ ğ boykotaj yapılmasını kararlaştırmışıu | tır, ğ Cenubi Amerika hükümetleri) hlarını artıracaklar o | Nevyork 3 — Amerika, Cenuti Amerika hükümetlerine silâhlarını arttırmalarını tavsiye etmiştir. Bu hususta lâzım gelen yardımda bulu» nacaktır. Amerika Avrupa sularına yeni gemiler gönderdi Londra 3 — Amerika hükümeti Lizbona yeniden iki torpito mubfibi göndermiştir. Bu suretle Lizbonda harp gemisinden mürekkep bir filo toplanmıştır. Çin ordusu taarruza geçti i Japonların ağır zayiat ver- | dikleri bildiriliyor | Çunking 3 (A.A.) — Çin ajansının bir tebliğine göre, Hunan'ın şimal cep- hesinde ve Kanton - Hankov demiryo- Tanun şarkında Kiangsi yakınlarma * kadar Çin ordusu Japonlara karşı ta- arruza geçmiştir. Kuvvetli düşman kolları birçok nok“ talarda geri atılmış ve Çin kıtaatı şi- * male ve şarka doğru erazi kazanmış” tır. Çin ordusu Japonlara ağır zayiat © verdirmiştir. Japon ablukası Şanghay 3 (A.A.) — Alman ajansı bildiriyor: Çin sularındaki Japon fi- Çinin cenup sahilindeki Kugateu llmanna da teşmil eylemiştir. Bu kara bugün Şanghaydaki yabancı mümessillere tebliğ edilmiştir. Abluka 6 teşriniev- velde başlayacaktır. Japonlar yaban» cı gemilere bu tarihe kadar limanı terketmelerini bildirmişlerdir. Fransız kabinesi bugün toplanıyor Paris 3 (A.A.) — Fransiz Kabine si, Reisicümhurun riyaseti altında ya” rın sabah toplanacaktır. Paris 3 (A.A.) — B. Daladier öğle den sonra Teslihât Nazırı B. DanuirY ile görüşmüş ve akşam üzeri Türkiye büyük elçisini kabul etmiştir,