7 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

7 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

i Söz sene topa kaldı Umumi kanaat şu merkezde: Hitlerin dünkü nutku vaziyette hiç bir değişiklik yapmamıştır (Baştarafı 1 inci sahifede) vermek ve mükün olduğu takdirde istikbale göz atmak istiyorum. Alman milleti nev'i arasında em- salsiz bir zaferi tesid etmektedir, Düş- man tard ve imha edildi. Polonyalı- lar Varşova ve Modlin'de tutunmuş- Hafsa, bunu kudret ve kabiliyetlerine değil, lüzumundan fazla adam feda edilmemesi için emir almış olan ordu- muza medyundur. Varşova kuman- danı nezdinde delice bir mukaveme- tin faydasızlığı hakkında yaptığımız teşehlsis akim kaldı. On beş gün sonra Polonya ordusunun en büyük kısmı tahrib edilmişti. 1 Teşrinievvele ka- odar tutunan diğer kısmı, bu tutun- masını âlicenaplığımıza medyundur, isteseydik, Varşova mukayemetini iki üç günde kırabilirdik. B. Hitler, kadınlara ve çocuklara acıyarak sivil halkın tahliyesini teklif ettiğini, fakat Polonya kumandanının buna cevap vermeğe tenezzül etmedi- gini söylemiş ve demiştir ki: «0 zaman yalnız askeri hedeflerin Praga banliyösünün harekâttan tec- ridini teklif ettim. Bunu da redetti- ,Jer.n Şansöliye bundan sonra, Varşova- nin teslimi hakkında tafsilât vermiş ve birbirini takib eden üç teklifin ce- vapsız kaldığını bildirmiştir. B. Hitler, Varşovanın 48 saatte tes- lim olduğunu söyledikten sonra, Leh askerlerinin şecaatini teslim ve zırhlı teşkküllerle hava ordusunu medhet- miştir. Hitler; «Ordumuzun kuvveti saye- sinde kendimizi tamamen emniyette hissediyoruz.» demiştir. Alman zayiatı Şansöliye, Alman zayiatının bek- lendiğinden az olduğunu iddia etmiş ve demiştir ki: «Gerçi bazı Alman fırkaları faik kuvvetler önünde ağır zâyiat vermiş- lerdir, fakat bu hal Alman kıtaatının yalnız taarruz değil, müdafaaya da mecbur kalmalarından ileri gelmiş- tir» Führer bir çok Alman fırkalarının bilhassa Vistül üzerinde Reichenau'n ve Blacowiz'in kumandası altında yapmağa mecbur kaldığı süngü mu- harebelerini tavsif eylemiş ve burada Leh merkez ordusunun cansiparâne bir şekilde muharebe ettiğini söyle miştir. Hitler, mebuslardan Alman zayia- tını ayakta dinlemelerini istemiştir: 10.000 ölü, 30.000 yaralı ve 3.090 ka- yıp. Muharebenin neticesi Polonya or- dusunun tamamen ortadan kalkması ve 600.000 esirdir. Leh hükümetini tenkid Führör müteakiben eski Versailles muahedesinden doğan devletin yıkıl- masından behsetmiş, Polonyayı «*gü- ya devlet» sıfatile tavsif ve Leh hükü- metinin ekalliyetler hakkındaki usul lerini tenkid ederek demiştir ki; Bu rejim hiçbir zaman arkasında bütün halkın yüzde on beşinden faz- lasını bulamamıştır.» «Polonyadaki Alman ekalliyetleri- ne karşı yapılan zulüm ve itisaflar- dans bahseden B. Hitler, bu ekalliyet- lerin vaziyetini ıslah için 1934 den. beri yapılan gayretleri kaydeyledik- ten sonra, Leh hükümetini harbcü ol- mak ve hattâ doğu Prusyasınin ilha- kını istemekle itham eylemiştir. Polonyalılar Danzig meselesini hak letmek istememiş, anti - nazi müca- delelerde bulunmuşlardır. Alman or. sunun kuvveti istihfaf edilmişti. Alman - Rus münasebetleri Mütenkiben Alman - Rus münase- betlerine temas eden B. Hitler, iki rejimin karşılıklı olarak birbirine hürmet ettiklerini ve iki memleketin barış yolunda birlikte yürüyerek her birinin kendi haleflerinin refahma hizmet ettiklerini söylemiş, prensipi- ne riayet, edilmesi icab eden milliyet- ler meselesinin hallinden sonra iki memleket arasında bütün ihtilaf bildirmiştir. Hitler, Versailles muahedesiyle ve Milletler Cemiyeti ile istihza etmiş ve İngiltereden müstemleke istemenin haklı oduğunu bildirmiştir. Şimal devletlerile münasebet Führer müteakiben Almanyanın şimal devletleri, Danimarka, Hollan- da, Belçika ve İsviçre ile olan iyi mü- nasebetlerini kaydeylemiş, sözünü tut- madığı hakkında ithamları, reddede- Tek Versailles müuahedesinin tadilini vâdeylemiş ve bu sözünü de Alman milletine tebii ve hayati hakkını ver- mek suretiyle tutmuş olduğunu bil- dirmiştir. Şansöliye, Macaristan ve Yugoslav. ya ile olan münasebetleri . kaydeyle- miş, İtalya ile yeni bir dostluk tem- hir edildiğini söylemiş ve Fransadan bahsederek (Omünasebetleri tavzihe çalıştığını ve Sar meselesinin dürüst bir surette hallindenberi iki meleket arasında hiç bir toprak mütalebesi mevcut olmadığını bildirmiştir. Hitlerin İngiltere ve Fransa ile olan münasebetleri hakkındaki fikri Hitler, İngiltere İle yaklaşmak için yaptığı gayretlerin de ötekilerden az olmadığını söyledikten sonra enizam- dan nefret eden ve nizamsızlığı arzu eden» İngiliz devlet adanilarını ten- kid etmiş ve sözlerinin nasl tefsir edileceği endişesini hissetmeksizin İn- giltere ve Fransa ile olan münase- betler hakkındaki fikrini bildirmiştir. Yahudilere hücum Şansöliye bundan sonra Yahudilere, «bu eski harb zenginlerines hücum etmiştir. B. Hitler'in kanaatince, halle muh- laç kalan meseleler için boş yere mil. yonlarca insan fedasına mahal yok- tur, zira ne Versailles dirilecektir, ne de Almanya ölecektir. Hitlerin teklifleri Hitler, sözlerine şu suretle devam et- miştir: Alanyanın Şarktaki hedeflerini ve Polonya meselelerini, müteakiben mil letlerin hayatını iğlâk eden şu diğer meseleleri halleylemek lâzımdır: AL manyarın Şarktaki hududlarının tes- biti, devlet ve milliyetler meselesi, Ya- hüdi meselesi, ekonomi meselesi, bu toprakların emniyetinin garanti edil mesi ve Rus - Alman münasebetlerini bozmuyacak esaslara dayanan bir Po- lonya devletinin tekrar tesisi, Avrupa, Rusya ve Almanya gibi iki büyük devletin bütün bu şeyleri halle muvafakat etmesinden dolayı mem- nun olmalıdır. Almanya vaziyeti aydınlatmağa ve silâhsızlanmağa tevessül etmeğe âma- dedir, Barışın esaslarını kurmak için bir konferans lâzımdır. Fakat top ses- leri arasında değil ve milyonlarca insan hayatı feda edilmeden ve şehir- ler harab olmadan önce, Daima bir Fransız - Alman hududu mevcuddur ve bu beyanat, mündereca- tını anlamazlarsa, sonuncu beyanat olacaktır. Dövüşeceğiz ve 1918 bir da- ha tekerrür etmiyecektir, Mitler sözlerini bitirirken Alman zaferinden şüphe etmediğini söylemiş ve harpten galib çıkanların da mağ- lüp lar kadar ezileceğine inanan mil letlerin ve onların şereflerinin, ken- disi tarafından uzatılan eli kabul et- tiklerini bildirmiş, «diğerleri isterler- se bu eli reddedebilirler» demiştir. Hitler, nutkunu saat 13,25 de bitir- miştir. Müteakiben Göring söz salmış ve: «Führer, seni takib edeceğiz» demiştir. ,Bundan sonra celse tatil edilmiştir. Nutuk hakkında Londrada bir deklârasyon neşredildi Londra 6 — Hitlerin nutku hakkında bu- gün bir deklârasyon neşredilmiştir. Nut- kun metni ancak öğleden sonra malüm ol- duğundan bunun hakkında ancak iptidai bir tedkik yapılabilmiştir. Nutuk iki kıs- ma ayrılmaktadır. Birinei kisimda bilhassa geçmiş hadiseler anlatılmaktadır. > kısmında, Hitlerin diğer bazı sulh teklifleri ön deri ia noktalar vardır. ulduğu şekillerinde, bu teklif. tır, Şurası de Almanya tarafından diğer milletlere ya- pılan haksızlıkların tamiri için hiç bir tel- mih mevcud değildir. Bununla beraber, Ingiltere Başveklli ve İngiliz Hariciye Nazırının da söyledikleri gibi, bu teklifler, dominyonlar hükümetleri ve Fransız hükümeti ile istişare halinde, inesden inceye tedkik olunacaktır. Fakat şu İki noktanın halırlanması Jâ- zımdir: 1 — Pek mühtemel olarak, Avrupayı te- caviz tehdidinden kurtarmıyacak olan her hangi bir teklif kabul olunur diye telâkki edilmiyecektir. ? — Alman hükümetinin mazide verdiği teminat 9 kadar çok vesilede kıymetsiz ola- rak kendisini göstermiştir ki sulhün esas temelini teşkil etmesi icab eden itimadı tesiş için kelimelerden daha başka bir şey lâzım gelecektir. Nutuk vaziyette hiç bir deği- şiklik yapmadı Londra 6 — Hitlerin nutku hak- kında muhtelif memleketlerden ge- len Haberlere göre umumi kanaat şudur: Nutuk vaziyette bir değişik- lik yapmamıştır. Roma mahafili nu- tuk münasebetile; «Faydasız bir sulh teklifi... Hitler müsbet bir teklifte bulunmadığından bunun bir netice vermesi muhtemel değildir. Şimdi söz diplomatların değil askerlerin- dir.» diyor. Amerika mahafili de notkun bir netice vermiyeceği okanaatindedir. Amerika hiçbir tavassutta bulun- mak niyetinde değildir. Esasen Po. lonyanın taksimini kabul etmedeğin- den böyle bir tavassulta bulunamaz. İngiliz gazeteleri nutuk için: «Bey- hude ve manasız!» diyorlar. Sulh teklifleri çok müphem Londra 6 — Bura mahafiline gö- re Hitlerin nutkundaki sulh teklifle- ri çok müphemdir, Polonyaya yapılan zararların tatmin edileceğinden hiç bahis yoktur. Maamafih İngiltere, Dominyonlarla ve Fransa hükümeti ile birlikte nutku tetkik edecek fa- kat herhalde Avrupayı Alman tehdi- dinden kurtarmayan bir sulh kabul edilmiyecektir. Bir hile Londra 6 (A.A.) — Daily Express gazetesi yazıyor: Naziler, parlâmento ve hükümet azasına muhtelif yer. lerden gönderiliyormuş gibi birçok mektuplar göndererek Führerin ba- rış tekliflerinin nazarı itibare alın. masını istemişlerdir. Bu hile çabuk anlaşılmıştır. Zira mektubu yazanlar muhtelif mektupların meallerini dahi değiştirmemişlerdir, Roma, nutuk müzakere ihti- mallerini tamamile yıkmıştır diyor Roma 6 (A.A.) — (Reuter): Gayri resmi müşahitlerin mütalâasına göre, Hitlerin nutku, müzakere ihtimalle- rini tamamile yıkmıştır. Almanya ile Rusya ekalliyetler haritasını çizerken diğer devletlere Avrupanın şarkına karışmamaları hakkında yapılan ih- tar İtalyada beklenilmemiştir. İtalya sulhü bütün samlmiyetile sevmektedir. Fakat Hitlerin yaptığı pek müphem sulh tekliflerinin İlalya tarafından müttefiklere tevdiine ih- timal yoktur. Alman gazetelerine göre Berlin 6 (AA) —D.N.B. ajansı bildiriyor: Führerin bugünkü nut- kunun Alman mahfillerinde bıraktığı intiba, B. Hitlerin sulh müzakereleri kapısını ardına kadar açtığıdır. Umu- miyetle tebarüz ettirildiğine göre, bu sulhu ve bütün milletlere daha mesut bir istikbali realize etmek için yol, makul düşünenler ve hüsnüniyet sa- hibi olan he herkese açıktır. Küçük Memleket haberleri İzmir 6 — 9 uncu enternasyonal İzmir fuarını gezmek için hariçten İzmire gelen- lerin adedi 134,824 kişi olarak tesbit edil- miştir. Bunlar arasında bulunan ecnebile- rin sayısı 1099 dur. Fuara iştirak edenle- rin fuar diplomaları tevzi edilmiştir. X Afyon 8 — Belediye elektrik santralını takviye için yeni bir motör daha almıştır. # $. Karahisar 6 — Son iki sene için- de hükümet bahçesinde belediye hesabına yetiştirilen 18 Din ceviz fidanı, ilkbaharda meçcanen köylüye dağıtılmak fizere kaza- mız Halkerine teberrü cdilmiştir. # Bodrum & (A.A.) — Bu sene Bodrumda on beş bin kilo sünger istihsal edümiştir. Süngerler çok iyldir. Piyasa yakında açıla- caktır, Fia'ların 11-12 ra arasında olacağı tahmin ediliyor. 1048 m. 152Kc/5.120Kw. Türkiye Radyosu TAG. 1914m. 15196 7e./8. 20. Ankara Radyosu T.A.P.3170m. M6 Ke/. 0EG CUMARTESİ 7/10/9389 TÜRKİYE SAATİLE 13,30 Program ve memleket saat ayarı, 1335 Ajans ve meleoroloji haberleri, 13,59 Türk müziği Çalanlar: Vecihe, Ruşen Kam, Cevdet Kozan, Okuyan: 1 — Muzaffer İl- kar, a- Peşrev, b- Kaplansade Ali Riza - Şarkı: Leyle olur ki büyn içinde, - Şarkı: Bir vefasız yâre düştüm, d- Nikogos - Mu- hayyer şarkı: Var mı hacet, e- Selim III - Muhayyer sünbüle şarkı: Ey gonçel nazik tenin, f- Muhayyer sünbüle saz semaisi, 2- Semahat Özdenses, a- Lemi - Hicazkâr şar- kı: Son aşkımı canlandıran, b- Arif bey - Buzlnük şarkı: Çekme elemi, c- Sadettin Kaynak - Hüzzam türkü; Yıkar yüçelerden d- Ralf bey - Karcığar şarkı: Gülüver sor- diğim, 1430 Müzik; (Riyaseticümhur ban- dosu) Şef: İhsan Künçer, 1- V. Turine: Marş, 2- Oscar Strauss: Walzer Walzertraud, 3- Ossar Fetras: Operetten rerü (Potpuri), 4- F. Leroux: Pour baryton (Fantazi), 5- M. Moszkowski: Marş, 1515-1530 Müzik (Dans müziği - PL). 18 Program, 18,05 Memleket saat ayarı, âjans ve meteoroloji habereiri, 18,25: Mü- zik (Radyo cazi), 19 Türk müziği: (Geçld konseri), 12 okuyucu sıra ile: Çalanlar: Ve- cihe, Fahire Fersan, Cerdel Çağla, Reşad Erer, Ruşen Kam, Cevdet Kozan, Refik Fersan, 20: Konuşma, 20,15 Türk müziği: Halk türküleri, Mahmud Karındaş, Sadi Yaver Ataman, 2i Müzik (Küçük orkesi- ra), Şef Necib Aşkın, 1- Jose Padouk: Ma- car melodisi, 2- J. Sirauss: Artist hayatı (Vals), 3- Hans Mainzer: Serenad, 4- 'Tse- hâlkowsky: Vals No. 5. 5- Hanna Löhr: “Tempo - Tempo (Galop), 6- Misheli; İkin- ci küçük sült, 7- Drigo: Esmeralda balet sülli, No. İ 22 Ajans ve zirnat haberleri, 22,15 Konuşma: (Ecnebi dillerde), 22,45 Mü- zik (Cazhand PI.) 2325-2030 Yarınki prog- ram ve kapanış BULMACAMIZ Ss Soldan sağa: 1 — Bir siyasi parti. 2 — Veren - Yemek. 3 — Tersi kurmaktan emirdir - Tersi ha- nedeki demketir. 4 — Bir cins peynir - Şikâr. 5 — Mallar - Tersi beyazdır. ö — Bacak - Bir musiki tabiri. 7 — Avuç içi - Küçük yassı halka, 8 — Münadi - Herrber. 9 — Pasıla - Bir çift. 10 — Büyük ânne - Gramerde bir nevi terkip. Yukarıdan aşağı; 1 — Sirkeci. 2 — ikamet mahalli — Malül olan. 4 — Yemekten emir - Vidatın başı, 5 — Bayağı varak. 6 — Kir - Aktörün vazifesi 7 — Nazil olurken - Ayak nişanı, 8 — Sadık arkadaşlar, 9 — Mutfak levarımından - Eser yazma, 10 — Bir otomobil markası Geçen bulmacamızın halli Soldan sağa: 1 — Kiraz, Salı, 2 — Azalan, Pul, 43 — Kalörifer tesisatınızda oâzami emniyet; metanet; iktisad ve randıman görmek istiyorsanız, dalma BUDERUS markalı kazan ve Radyatörleri 7 Teşrinlevvel 1039 ahenktar yeni PUDRA Renkleri ropları, yeni yüz ve ten renklerile imticaçı icab edeceğihissini uyandır- maktadır. Şimdi, meşhur bir güzellik mütehassısı tarafından icad edilen en son moda renkler, cazip Tokalon pudrası serisine dahildir. Ve her yer- den tedarik edebilirsiniz. NATÜRELLE, — Gayet beyaz cilt- ler için saf ve şeffaf bir güzellik temin eder. #PECHE» — Açık tenli sarışın ve esmerlerin ekserisine gayet uygun bir güzellik temin eder. «BRUN SÖLEİL» — Esmerler için cazip bir seyimlilik temin eder... Ve şimdiye kadar gördüklerinizden daha parlak, daha canlı ve dâha cazip di- ğer bir çok renkler Tokalon pudrası havalandırılmış » ki bu sayede on defa daha ince kılar - olduğundan tabii görünür. Onda taze çiçeklerin kokusunu hisse. dersiniz. Bu Pudra, «Krema köpüğü» imtiyazlı usuliyle karıştırılmış oldu- gundan iki misli fazla sabit durur. Tokalon Pudrasının yeni ve cazip renklerini görünüz. Apartıman sahipleri Boş dairelerinize hemen iyi kiracı bulmak için «Akşam» ın KÜÇÜK İLÂNLARI'ndan isti- fade ediniz. —.mmin Çikolatalı, 4 — Ane, İçilen, 5 —'Tama,8 — Çester. Aba, 7 — Isa, Emek, 8 — Lapacı, Aş, — İntan, Kim. 10 — Kİ, İmam, Ka. Yukardan aşağı: 1 — Kaçakçılık, 2 — İzin, Esasi, 3 — Ra- katsapı, 4 — Alo, At, Ati. 5 — Zalime, Cam, 6 — Naçar, ina, 7 — Ti, 8 — Afallamak, p — Lale, Beşik, 10 — Iunmak, Ma. arama Türkiye için umumi mümessili; KRAFT ve OSTRWSKY Sahibi: Fred. W. Kraft İstanbul — Galata, Tel; 40323, Telgraf; Kraft Üniversite Tıp Fakültesi Dekanlığından: Aşağıda adları yacılı klinik ve Diş tababeti okulunda açık asistanlık olduğundan talip olanların dekanlığa müracaat etmeleri ilân olunur. Çocuk hastalıkları ve bukımı kliniği asistanlığı Diş tababeti okulu protez aslıtarılığı Yüksek Mühendis Mektebi Müdürli «8033, üğünden: Avrupadan dönerek mektebimizo devam etmek isteyen talebelerin en geç 20/10/09 cuma günü akşamma kadar müracaatları lüzumu Hân olunur. (8046)