7 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

7 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Teşrinievvel 1939 —AKŞAMDAN AKŞAMA Makine aşkı Diyerler kiş © -— Polonyalılar tek Alman askeri görmeden ezildiler. Hep makine ile laç Tanklar, tayyareler... Elinde makineye birdenbire kızıyor. tük zi kılıç, vücudu yarı çıp- aş RE hayalimizin anane- da Da merd görünüyor. Kabil olsa müm, sia Calut gibi iki tarafın birer messili ortaya çıksa; aralarında » kim kimi yenerse o taraf me sa, Versay munhedesi mi ie ık, Polonyanın hududları şöy- VEYA böyle mi tanınacak; bu teke aya neticesinde belli olsa... En uye Kün harp yerine bu usul - ya- rağmen cengâverin çıplak olmasına Yav daha medeni görünüyor; g YUZ Sultan Selim Mısırı fethet Ol d ei tanın Kölemen şefleri Pu zaferiniz bahadırlıkla alika- dar değildir. Bizi siz yenmediniz; üze- toplarınız galebe çaldı. O harp Uf ep len Cenevizliler Mısıra tek- be de cengâverliğin şerefini ” “AĞI İçin istememiştik. mz Şİ Sözler akla gelince, insan Je Ps kızmanın oabesliğini anlı- ür mâdem ki top icad edilmişti; ir Um kullanacaktı! Ve ma- ii bu devirde harp olmaktadı Balı ? tayyarelisi olacak; zaruri! Nİ eğe makinelerine düş- hile ik en münferid müneyverler, mülytü, üyük fikir cereyanları görül- alir Makineleri kırmak istiyen çi in lere rastlanmıştır. Şu veya daki imha edilsin diyenler olmuş- mumiyetle düşünülür ki: diz Rüstai hayat Âdem evlâdını kişi a ediyordu. Bu kadar ma- ma, © ne lüzum var? Beşeriyet kendi amlâtınn esiri oluyor. Bunlardan Yakamızı sıyıralımt» Son harp başlamadan birkaç hafta Evvel, İngiliz Düniversitelerinin tale- p "nden bir grup makine medeniyeti "*yhine bir nümayiş yapmış; otoma se demirlerin cemiyetten manevi ha gren Sanati söküp attığını İleri may Makinelerin esaretinden “ EA kurtarmak lâzım geldiği- din etmişlerdi. KE talebesi delikanlılar; Mısırlı Bine şeki makine kıran on seki- yola VE sosyalistleri; «Yirmi günlük kalay T günde trenle gidersem geri diye non dokuz gün ne yaparım?» buta piki Çinliler; kalemlerini ta- teste le matbaacılık aleyhine pro- tatta, EMayişi yapan İstanbul hat Yağdıra, Ve tanka, tayyareye küfürler İ Muyazal; Sulhperverler; hep ayni «Ol- a iğ, duaya âmin!» diyen felsefe- osun. a planıdır. Velev ki tahrib âleti İn, mir hangi bir âlete kızmama- makiney insan dehâsınm icadı bütün | ağlar “ve alâka ve takdirle, aşkla | yiz ör milletimi: alıştırmalı- hakkı, erde terki teslihat yapmak çiz mahfuz kalmak şartile!) | üneyş, inevverlerimiz. biribirlerine Şu sus” Ali sorariar. İ >— Pilânca (Filâneg filimi Böyle bir suai kitabı okudun mu? | gördün mü?) | vasını bi İe maruz kalınca muh, | Belir, RR yüz kızartıcı gibi Mm ki ceket pantalon, fötr İmız ez emi ve 1939 da yaşadı. ün de, Diesel motörünün terti- Tin PE sistemini, otomobi- Evimiz iratörünü bilmemek, hattâ iz eki zil ve elektrik tesisatını “demiyecek - kadar maddi me- | Bu seneki tarife geçen sene- ŞEHİR HABERLERİ Bahçelerde yapılacak siperler Genişliği 1 metre, derinliği 1,80 olacak tahrip bombalarından müteessir olmıyacak Hava hücumuna karşı korunma tedbirleri arasında mahalle araların- da sığınak siperleri kazılacağını ve hükümetin kazdıracağı sığınak siper- leri nümunelerine göre herkes bah- çesinde bu sığınakları yapabileceğini yazmıştık. Sığınaklar 1,80 metre derinliğinde | e ye Boğaziçinin imar plânı B. Prost yakında bununla | meşgul olacak İ İmar müdürlüğü Boğazın Rumeli ve | Anadolu. kısımlarına aid avan projeyi ha- | B. Prost, Üsküdar ve Kadıkö- * yünün sazım plânından sonra Boğasiçi- n İmar plânile meşgul olacaktır. Evvelce Bebek arsındaki sahil yolunun ütehassız tarafından hazırlanmış hazırlanacaktı olu cihetindeki piinlar da hazırla- nacakt, Bu arada Çubukluda Bel intikal eden eski Hidiy köşkünün ne tie istimal edileceği de mütehassıs tara- İmdan tesbit edilecektir. e Aksarayda bir havagazı bo- rusu patladı 3 evin camları kırıldı Aksurayda havagazı borusu tamir edi Ürken her nasılsa büyük bir boru patla- 8 bu infilikin tarakasile, civardaki in çamları kırılmıştır. İnsanca zayat | olmamıştır, Tramvay tarifesi lerden farklı olacak Tramvay idaresi kış mevsiminin yaklaş- ması münasebetile ihtiyaçlam uygun bir tarife hazırlamağa karar vermiştir. Bu se- neki tarife geçen senelerden farklı olacak- | tır. Bunun için şimdiden tedkikata başlan- muştar. Bu sene mekteplerin sabah ve akşam deri saatleri de geçen seneden farklı ol- duğundan tramvay idaresi mekteplerin | vaziyetlerini de nazarı dikkate alacaktır. Kırkçeşme sularının tama- mile kesilmesi için salâhiyet istenecek Sular idaresi, hamamlara metre mikâbı 15 kuruştan terkos suyu verdiği halde bir çok hamamların civarlarındaki o Kırkçeş- me sularının künklerini kırarak hamam- larına gizli su aldıklarını tesbil, etmiştir. Kırkçeşme suları eşhasın elinde bulundu- gu için sular idaresi bu suyu menbadan kesememektedir. Bu vaziyet karşısında Belediye Dahiliye Vekâletine müracaat ederek Kırkçeşme sularırın tamamile ke- #ilmesi için kanuni salâhiyet verilmesini ... .. deniyete uzak olmak bizi mahcup etmiyor. o Bu malümatsızlığımızla, sanki yirminci asırdan hariçte yaşı- yor gibiyiz. Makine bilgisile, makine aşkile ço- cuklarımızı teçhiz etmeği harpte ve sulhte her hayat tezahürü bize ihtar ediyor. Öyle bir nesile muhtacız ki, için den edebiyat (spor ve sinema) heves- lileri tarzında teknik amatörleri fış- kırsın. (Vâ-Nü) ve İ metre genişliğinde olacaktır. Sığınaklar birer, ikişer ve altışar kişi- lik olacaktır. Sığınakların medhâlleri olacak ve bunlar tahrib bombaların- dan müteessir olmıyacak bir halde bulunacaktır, İlkmektep başmuallimleri dün ma- arif müdürü B, Tevfik'in reisliği al Halkın dilekleri Lâlelide toprak tesviyesi yapılmamış sokaklar var e Belediyemizin ve şahsen Valimizin İstanbulu temizlemek ve süslemek mak- sadile büyük caddeleri tanzim ettik- lerini ve giçeklendirdiklerini mem- nunlyatle görüyoruz. Muhterem Vali- mizden benim de masrafsız ve beş on amele başarılacak bir ricam var: nbul tarafının mamür yeri olan Lâlelide bir iki ana ceddeder başka diğer sokaklar hep topraktır. Kışın çamur, yazın Lozdan geçilmez. Burada toprak seviyesi asl zeminden yüksek olduğundan Yağın yağmur- lar evlerin yemin rna R Çenç Türk, Yeşiltulumba, Defteremini, Masihpaşı sokakları bu vaziyettedir. Beyazıd, Aksaray, Yenikapı ve Fa- tihin en kesi ları olan bu sokaklara ari #elmek kabil değilse hiç o rak tesviyesi yapmak kabil değil mi? Bu suretle sel baskınından o kurtula- cağız. Nasarı dikkati celbetmi Gu ederim. -. Lâleli, Defter Kağında askeri mütekald- lerinden ismali Altay Belediye zabıtası Yiyecek satan dükkânlar sık sık kontrol edilecek Umumi meclisin teşrinisani toplantısında tekrar müzakere edilecek olan Belediye zabıtası talimathamesindeki hükümlerin bilhassa hıfnasıhha kanununun sarahatle- rine uygun olmasına dikkat edilecektir. Yi- yecek, içecek satan dükkün ve mağazaların kontrolü için de yeni bazı hükümler konu- lacaktır. Bu hükümlere göre bu kabil yer- ler, gayri muayyen zamanlarda olmakla beraber bir ay içinde en az bir defa behe- mahal Belediye hekimleri ve Belediye zabıtası memurları tarafından Kontrol edi- lecektir. Bu suretle kontrol edilen dükkân- larda hıfzıssıhha ve Belediye kanunlarının aradığı şartlara riayet edilip edilmediği tesbit edilecektir. en 4 Tophanede on beş yaşlarında bayan Pembe, caddede koşmakta iken Mehmei isminde biri, çelme takmış, kız yere yuvar- lanmış ve elindeki büyük bir şişe gözüne isabet ederek ehemmiyetli surette yaralan- mıştır, Polis, Mehmed kında kanuni takibat yapmaktadır. 4 Beşiklajta Ortabahçede kasaplık eden Fahri, dün bi ik Elindeki bıçağını kazaen düşürerek ayağından ehemmiyetli surette yaralanmış, p9li5 tarafından has- taneye kaldırılmıştır. Belediyece tesbit edilen yeni ekmek nümunesi fırıncılar OEsmiyetine bildiri. miştir. Yeni nümuneye göre yapılacak ekmeğin çıkarılacağı tarih yakında tesbit edilecekti | tında toplanmışlar, ilkmekteplerde pasif koruma bakımından âlınacak tedbirler etrafında bazı kararlar ver- mişlerdir. İlkmekteplerde de ortamek: teplerde olduğu gibi pasif korumaya sid gruplar teşkil edilecek, talebe ve müallimler birer maske tedarik ede- | eeklerdir. Taksim kışlası Belediyeye geçti Ferağ muamelesi dün tapuda yapıldı Taksim kışlası ye Vekületinden rağ muamelesi di terdarlık ve Beleğiye mümessileri ara- sında yapılmıştır. Belediye ferağ muamele- sinin intacı ve tapu senedlerinin Belediye namına çıkarılması için hazineye elli bin lira vermiştir. Ancak kışlanın tramvay nin Üzerinde bulunan dülekânlarının yeri Milli emlâk idaresinde kalacaktır. | Dil iskelesinde bir tren kazası ile vukua gelmiştir. Kas İ oldu, bir vagon parçalandı Adapazarı - İstanbul seferini yapan tren ki gün, Dil ista; irden gelen bir & »diz trenine çarp- aki inin verilen işareti yanlış anlaması yü- inden, marşandizin yoluna girmiş olması de marşandizin arka va- $. bu vağonda n, Mehmed isminde üç kişi ya- ralanmıştır. Arıların hücumu Oda oda saman yakılarak arılar kaçırıldılar Dün Üsküdarda garip bir hâdise olmuş- tur: İhsaniye mahallesinde oturan adliye kâtiplerinden B. Cemil, erin, evvelce? kul- lanılmıyan bir kapısını açmak Üzere dün bir aralık bu kapı e meşgul olmuştur. Kapının üst tarafında büyük bir kovuk, ari- lar tarafından yuva ittihaz edilmiş oldu- gundan yüz kadar arı birdenbire evla içine hücum etmişlerdir. Bu hal karşısında ev halki telâşa düş- müş, feryad ve fiyana başlamışlar. nihayet iş zabıtaya aksetmiştir. Oda oda saman 1 Supu idaresinde def- | »nu civarında, Bski- | yakılarak arılar kaşırlmağa uğraşılmış, di- | Ber taraftan da filit sıkılmıştır. Nihayet bir müddet sonra arılar tamamen tardedilmiş ev halkı tekrar yerlerine dönmüşlerdir. Bir kamyon devrildi, 3 kişi yaralandı Silâhdarağıda Bülbülderesinde Çelikbaş Mehmed İzsetlin tuğla harmanına aid ş0- för Hayreddinin idaresindeki kamyon tuğ- Ja yapmak Osmaniy Isiz mevkün- | den toprak getirmeğe giderken kamyon yolda devrilmiş, içerisinde bulunan altında kalarak tehlikeli surette yaralan- mışlardır. Şoför Hayreddin de müteaddid yerlerinden ağır surette yaralarımıtır. Her üçü Beyoğlu hastanesine yatırılmış, hadi seye Jandarma elkoymuştur. Gedikpaşada yapılacak binalar Gedikpaşanın tarihi kıymetini ve ehem- miyetini nazarı dikkate ai tehassıs? İstanbulun taf larken bu civarın tanzimine hususi ehemmiyet verecektir. Esasen Sullanahmed- de İshakpaşa yangın yeri arkeolojik bir sa- | ha olarak ayrılmıştı. ikpaşanın bu sa- haya yakınlığı dolayısile burada yapılacak klars | | Sahife 3 SOHBET Not defterinden ı VUZUH. — Yazı yazan İnsanlara, tâ mektep sıralarından itibaren, va- zih olmaları tavsiye edilir ve bunun yolları öğretilir. Mademki kendi ke dimize konuşmayıp başkalarına hitap ediyoruz, sözlerimizin aydınlık ol- ması, kolayca anlaşılması lâzımdır. Bu zarureti inkâra imkân yoktur. Ahmed Haşim gibi şiirde vuzuhun hasmi olduklarını söyliyenler bile vuzuha taraftardır.. Zaten onların şiirde o aradıkları © vuzuhsuzluk, tam bir karanlık değildir; ancak ku- ru aklın İstediği vuzuhtan kaçarlar ve hissin, sezginin vuzuhuna ermek isterler, Bazı edebi cereyanların men- suplarının eserlerinde görülen vuzuh- suzluk, karanlık ise edebiyatın hu- dudlarını genişletmek, yeni İfade im- kânları fethetmek için girişilmiş bir ihtilâl hareketinin akisletidir. Her muharrir, her sanatkâr, (kendisi aksini de iddia etse, muhakkak vuzu- ha meyleder: Fakat unutmamalı ki vuzuh, ancak olgun, yaşlı sanatkârlarda gerçekten bir meziyettir; çünkü ancak onlar vuzuhlarını, bin müşkülât ile, ken- dileri hazırlamışlardır. İki türlü vuzuh vardır: Biri, bük tün istediklerini, bütün düşündükle- rini söyleyip anlatabilen sanatkârın vuruhu; öteki ancak anlatahilecek- lerini söyliyen ölekileri susan adamın vuzuhu. “İkincisini bir meziyet say- mak kabil değildir; bilâkis bir zaaf eseridir. Acizden ve aczi kabul et- mekten gelir. Bunu bir korkaklık, ak çaklık saymak daha doğrudur. Mek- tepierde öğretilen, hayatta ekseriya tavsiye edilen vuzuh da bu cinsten- dir: Sanatkâr yeni şeyler söylemek- ten, kendi içini dinlemekten vaz ge çip herkesin zaten bildiği ve bunun için kolayca ifade edilebilecek mev- zulara davet etmekten başka bir şey eğildir. Bunun içindir ki genç bir muhar- ririn eserini pek aydınlık görünce ondan şüphe ederim. Çabuk, kolay- lıkla vuzuha ermesi ancak bir takım hakikatlerini feda etmesi, etrafa bo- yun eğmesi sayesinde olmuştur. Belki de söyliyemiyeceği şeyleri gerçekten duymamıştır, hiç bir fedakârlığa meo bur olmamıştır; yani öğrendiklerini tekrarla iktifa eden bir adamdır. Ona niçin alâka göstereyim? Bunlar, böy- le daha ilk adımda vuzuha eren in- sanlar, sanatin miras yedileridir; ben sanatte servetlerini ancak kendi gayretleri İle kurmuş kimseleri seve- rim. n «NE ÇIKAR?». — Bütün düşün- düklerini söylemeğe cesaret edemiyen adamlar yanında bir de bütün dü- şündüklerini söylemeğe lüzum gör miyenler var, Yalanı andıran hare- ketlerden kaçınmıyorlar. Meslâ Paul Valöry'nin Cetulle Mendös komitesi- ne İştirak etmesi, (Misalimi daha ya- kından da alabilirdim ama şimdilik istemiyorum.) Paul Valöry'nin Men- dös'i sevmediği, osevemiyeceği, onun eserini en bayağı edebiyat saydığı muhakkaktır. Andrö Gide, Jourmal'- inde anlatıyor: «Paul Valery, Catulle Mendös komitesine iştirak etmesine âdetâ kızdığımı görünce gülerek: «Hanımların hiç bir arzusu reddedile- Nurullah ATAÇ (Devamı 4 — Herkesi, | tim im düst geçinmek istedi- &il *Ç alıp vermek âdetim de- Y Ame ... Fakat çok yalvarıp yakardı.., ... Dayanamadım, verdim... B. A. — Garson!... Baya bir bar. dak soğuk su getiri...