12 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e | Son dakika Finlandiya şehirlerinin tahliyesi devam ediyor Sovyetler Finlandiya hududunda 600 bin asker tahşid ettiler Stokholm 12 — Hi wkiden gelen haberlere göre Finlândiyada vaziyet geyel ciddi olmakta devam ediyor. Sovyet Rusya Finlândiya hududu civarın» da 600 bin asker tahşid etmiştir. Başlıca şehirlerin tahliyesine devam edil mektedir. Dün 400 Finlândiyalı muhaciri hamil İlk vapur Stokholm limanına gelmiştir. Sovyet Rusya Beysari, Vesari, Tinsari adaları üzerinde metalip dermeyan etmektedir. Sovyet Rusyanın Aland adaları ile kutup denizinde bazı talebler derme- yan edeseği tahmin edilmektedir. Vaşington 12 — Hihlândiyanın vaziyeti, Amerika siyasi mahafilinin alâ- kasını ecibediyor. Bilaralık kanunu müzakerelerinin tacili bekleniyor. Ame- riya siyasi mahafilinde herp borçlarını muntazaman ve tamamen tediye eden yegâne memleket Finlândiya olduğu tebarüz. ettirilmektedir. Amerikanın Finlandiya işine müdahele etmesi muhtemel Sovyet Rusyadan mutedil hare- ket etmesini istiyeceği bildiriliyor Londra 12 — Finlandiyada hasıl olan vaziyet Amerikada büyük alâka ve bir Örrece heyecan uyandırmıştır. Finlediyanın oVaşington sefiri dün Amerika hükümeti erkânlle temas etmiştir. Vaşingtondan gelen haberlere göre Ame- rika bü işe müdühale ederek Sovyet Rusyadan mutedil hareket etmesini isti- yecektir. Almanların Polonya harbinde zayıatı Londra 12 — Furis Arbayter Caytung gazetesinin istihbaratına göre Al- manlar Polonya harbinde ölüler hâriç olmak üzere 63,000 ağır, 80,000 hafif yaralı zaylat vermişlerdir. 190 Alman tangı tahrip edilmiş 369 tank hasara uğramış, 421 Almân tayyaresi de ya düşürülmüş ve yahud hasara upamıştır. Almanyada betbinlik belirmeğe başladı Amsterdam 12 — Almanyada Hollanda muhabirlerinin işaratma göre B. Hitlerin kış yardımı hallasının başlaması münasebetile Spor sarayında süy- ediği nutuk, yiyecek hususunda yeni takyidler sezen efkârı umumiye tava- fından iyi karşılanmamıslır. Alman resmi mahafilinde bile, ilk defa bedhin- Mik eserleri görülmektedir. Pe ve : Rumen efradına 20 günlük mezuniyet Relgrad 12 — Bükreşlen bildirildiğine göre Rumen hükümeti, ekim işleri e meşgul olmak için silâh alında bulunan çifçi efraddan bir kısmına 20 gün- lük bir mezuniyet vrmeği kararlaştırılmıştır. Iruguois Nevyork limanında © Zendra 17 — Almanlar tarafından bir sukasda uğrıyacağı haber veri- Jen Amerikanın İruguoiş vapuru dün Nevyork limanına vasıl olmuştur. Fransa kati zafere kadar harbe devam edecek Paris 12 — Dün Kabine toplanmış ve vaziyeti tedkik etmiştir. . Kabine kali zafere kadar harbe devem edilmesine karar vermiştir. Daladier'nin mulku | Fransada komünist Alman gazeteleri müzakere MBbUSlar mahküm oldular kapılarının kapanma. söylüyorlar Berlin 11 (AA Hamburger Frem- ( © denhiat gazetesinin Berlin muhabiri, B. tu etrafında şu mütalâa- N ler, Führerin tekliflerine sarih ve kati cevap vermemiştir. Fakat hiç ol- “marsa, beyanatı İleride müzakereler yapıl- © ması ihtimalini selbetmiyor: Berliner Lokal Anzelger gazetesi, Alman «Fransız siyaseti, içine daldığı doktrin” Jerden çıkabilecek bie yol bulamıyor gibi görünmektedir. Bğer Daladier müsellâh bir © Oemmiyet Için garantiler istiyorsa Alman İç- © #ihadları buna mani değildir. Yunanistan 938 sınıfını silâh altına çağırdı Atina 11 (A.A) — Harbiye Nezare- Ee ti 938 smıfına mensup efradı 18 teş. » rinlevvelde silâh altına davet etmiş- tir. Zelzele ve seylâptan zarar görenlere yardım Ankara 11 (Telefonla) — Kızılay merke gi, xeizele ve srylâptan #arar görenlere 300 © bön liralık yardımda bulunmağa karar ver- miştir. Bu husustaki kanun lâyihası bu- gün Meclise verildi, Antakya li (A.A) — Dikili felâketzede “ Jerine yardım için toplanan para miktari âki bin Jirayı bulmuştur. Bu miktarm das Hapis cezasından başka 5 sene Paristen uzak yaşayacaklar Paris 11 — Amele ve köylü partisi namı altında komünist partisini'gay- rimeşru bir şekilde diriltmek isteyen 52 komünist mebus muhakeme edil. miş ve hapis cezalarile beş sene Pa- risten ve Fransanın diğer büyük $€- hirlerinden uzak yaşamağa mahküm edilmiştir. Aranan 7 komünist mebus heniz bulunamamıştır! x Himmler Milânoda (o * Roma 11 (AA) — Almanların Gastapo şefi Himmler Milânoya gel- miştir, Orada İtalyan polis şeflerile görüşecek ve İtalyada iki gün kala- caktır, Bir Fransız ta tayyaresi İtalya- da yere indi Roma 11 (A.A) —D.N., B. ajansı- na nâzaren, “Tunüstan gelen ve Korsikaya gitmekte olan, çift motörlü bir Fransız askeri tayyaresi motöründe Yukua gelen bir arza yüzünden inmeğe mecbur olmuştur. Yedi ibaret olan mürettebatı hapis edilmiştir. Londrada bir itilâf imz edildi Londra 12 — Res Resmen tebliğ edil- diğine göre Londrada bulunan Sov. yet ticaret heyeti ile İngiliz Jağe ne- zareli arasında Rus kerestesinin kau- çuk ve kalayia mübadelesi için bir itlâfname aktedilmiştir. AAnlaşme, Sovyet heyeli reisi B. Pine ile İngiliz İaşe Nazırı B, Lesley tarafından im- zalanmıştır. Lonâra 11 (A.A.) — Avam kama- rasında, Ellismith, Başvekil Cham- berlain'a ağustos 938 den ilkteşrin 939 a kadar devam eden İngiliz. Sovyet münasebetleri hakkında vesi- kaları ihtiva eden bir Beyaz kitap neşretmenin faydalı olup olmayaca- ğını sormuştur. Chamberlain namına bu suale ce- vap veren Hariciye müsteşarı Butler Lord Halifaxın bu işle uğraştığını, * fakat şimdiki halde bu vesikaların intişarına müsaade etmediğini söyle miştir. Pilhakika o zaman İngiltere ile Sovyetler Birliği arasında yapılan noktai nazar teatisi esnasında bir çok hükümetlerin vaziyetini nazarı itibare almak mecburiyeti” 'hasıl-ol- muştur. İngiltere ile ticari müzakerelere de- vani etmek için Sovyetler tarafından yapılan teklifler hakkında Butler, bu ticari münasebetlerin harbin do- ğurduğu ahval İle telifine çalışıldığı- nı söylemiştir. İlk olarak tesadüf edi- Jen bazı müşkülât, Sovyet hükümeti ile birlikte tetkik edilmektedeir. Ayvalıkta dolu Zeytin mıntakasında büyük tahribat yaptı Ayvalık 11 (AA) la gelen müthiş bir dol den Hacı Osman köyüne kadar uzanan ge- niş zeytin mıntakasında büjük tahribat yapmıştır, Çok bereketli ve güzci olan mah- #ul ve bu dolu neticesi vaktinden evvel ağaç- tan düşmüş ve harsp olmuştur. Birçok yer- lerde zayiat yüzde eliyi bulmaktadır. Şarki Karahisarda fırtına Şarki Karahisar 11 (AA) — Dün saat yirmi ikide başlıyan yağmürla karışık rüz- girı müteakip bugün saat sekizde şiddetli bir fırtına olmuş ve bu yüzden kasaba için- deki telefon telleri bozulmuş, bazı ağaçlar devrilmiştir. Kasabanın şarki cenubisindeki Anna küyü &ırtlarına ve o İstikametteki Suşehrinin Kızıl dağına da kar düşmüş- tür, Giresunda fırtınanın zararları Giresun 11 -— Pazartesi akşamı çıkan fır. tanada caniist kırılmış, ağaçlar devrilmiş, birçok binaların kirem'dleri uçmuştur, May» nalarda bulunan fındıklardan 800 çuvalı lanmış, 25 çuynl denize dökülmüştür. İkt mavna parçalanmıştır. İki motör baştan, kara etiniştir. İçinde dokuz Kisi bühman bir balıkçı gemisi parçalanmış, içindekilere den sekizi kurtanıyış, birisi boğulmuştur. Fransanın cevabı (Baştarafı 1 inci sahifede) mümkündür: İsyan halindeki viç- danları teskin etmek, kuvvet sulisti- mallerini tamir etmek... Daladler- nin ileri sürdüğü esash sulh şartı, bir kelime ile şudur: Yapılmış olan haksızlıkları düzeltmek, Fransa Baş- vekili, bununla, Almanyanın meşru haklarını da inkâr etmiyor. Çünkü <bütün milletlerin hak ve menfaatle- rinin namuskârane telifi> lüzumun- dan da bahsediyor. Hitlerin barış teklifini reddeden bu güzel hitabeden, Avrupayı sâade- te kavuşturacak müsbet neticeler bekleğemez. Esasen, fransız milleti. nin maneviyatını hedef tutan bu söz- lerin ne ruhunda, ne şeklinde, dışar. dar akisler bekliyen bir tarz yoktur. Ne de olsa, bu hitabenin gene âlem- şümul bir mezyleti vardır: Bütün mazlum milletlerin vicdanını Kana. tan acılara bir teselli ve ümid kayna- ğı olmak, hak ve adalet prensipleri. ni kaba kuvvetten üstün tutan bir medeniyet âleminin hâlâ varlığına inandırmak... Necmeddin Sadak Dün Geceki ve Bu Sahahki XKHakerler Ingiliz - Sovyet i ticaret KAMA k ingiltere, ? uvvetlerini arttırıyor tayyare “Denizlerde nasıl nazi vapuru kalmamışsa bir gün gelecek havada da nazi tayyaresi kalmı kalmıyacak,, dı diyorlar Londra 11 —- Gazeteler, Kanada- da vesair dominyonlarda hava kuv- vetini artırmak için yapılan bazır- Jiklardan bahsederek: «Zaman ve ves sait bizden İarafadir. Bir gün gele- cek, denizlerden nazi vapurları nasıl kalkmış ise havalardan da nazi tay- yareleri kalkacaktır.» diyorlar, Londra 11 -- Daily Telegraph ga- götesinin hava işleri muhavriri diyer ki: İngüterede tâyyare İmali çök artmıştır. Harpten. evvel ayda 1000 tayyare Yapılıyordu. Bu miktar, Al manlarınkiğe müsavi idi, Şimdi 2000 tayyare yapmaktadır. Buna Pransızlarınkini de ilâve etmek -lâ- zımdır. Ottava 11 (A.A.)) —. Kanada bun- dan böyle bütün büyük Britanya im- paratorluğunun o tayyarecilerine ta- lim ve terbiye merkezi olacak ve ye- niden kurulan birçok mekteplerde muhtelif deminyonlardan gelecek tülebeler kabul olunacaktır. Fransaya gönderilen İngiliz “kuvvetleri İngiliz Harbiye Nazırının beyanatı Londra 11 — İngiliz Harbiye Na- zırı bugün Avam kamarasında Deya- na'ta bulunarak demiştir ki: «Sim- diye kadar Fransaya 158 bin asker, 25 bin top, mitralyöz ve tank gönde- rilmiştir, Bunların içinde 15 tonik ağır tanklar da vardır. Sevkiyat za- yiatsız olmuştur. 914 harbile mukayese edilirse bü gün askerin yüzde yirmisi piyade, di- geri molürizedir. Biz yalnız Fransaya değil, Orta Şarka da asker ve leva- gm gönderdik. Harbiye Nazırı İngiliz kuvvetleri» nin general Gamelinin. kumandası altında bulunduğunu ve kumanda birliği ihdas edildiğini söylediği za- man şiddetle alkışlanmış, İngilterede bir milyon asker silâh altında bulun duğu ve daha birçok sınıfların diş davet edildiğini ve edileceğini ilâve etmiştir. -B. Roosevelt tavassutta bulunmiyacağını bildirdi Berlinden verilen bunun aksi haberler tekzip ediliyor Vaşington 11 (A.A) — Roosevelt, Avrupa harbi hakkında hiçbir sulh teklifi ve teşebbüs yapılmadığını matbuata beyan etmiş ve kendisinin tavassutta bulunacağına dair Ber- inden verilen haberi ciddi telâkki etmediğini ilâve eylemiştir. Nevyork 11 (A.A.) — Hariciye Na- arı Hull, bir nutuk söyliyerek Ame- rika hükümetinin, memleketin bita- raflığını muhafaza etmek, ticaret jtilâfları akdi siyasetine devam et- mek, bu husustaki müzakereleri. ge- nişletmek için hiçbir fırsatı kaçırma- mak, gerek Avrupanın bitaral devlet- ! leri, gerekse cenubi Amerika cüm- huriyetleri ile iktısadi münasebetleri mir ve ıslâh etmek, medeniyet me- şalesini söndürmemek gayesile ayni prensiplere istinaden Avrupa ve A- merika memleketlerile teşriki mesai- de buulnmak, nihayet harp bittiği zaman beynelmilel sağlam bir iktısa- di nizam tesisine yardım etmek hu- susundaki kati azmini teyid eylemiş- tir. Bir Alman gazetesinin mütalâası Berlin 11 (AA) — <Diplomatich Korrespondenz», Polonyanm ihyast için Fransa ve İngiltere tarafından yapılacak teşebbüslerin bu memle: ketlere yalnız Almanya ile deği, Sovyetler Birliğini de harbe sevkede- ğini iddin etmektedir. Süveyş ki kanalı ! Polonyada yahudi Beynelmilel vaziyet dola- yısile nakliyat azaldı | Roma li (44) — Tevere gazetesi | beynelmilel vaziyet doleyisile son Za- | manlarda Süveyş kanalı tarikile ya- | pılan nakliyatın birdenbire âzaldığı- ni kaydeylemektedir. Süveyş kanalı kumpanyası 1 ikinci kânundan 30 eylül 939 a kadar 6 mil- yon 426,600 İngiliz Urası tahsil ede- | bilmiştir. Halbuki 938 senesinin ayni | ayları zarfında bu miktar 7 milyon | 235,000 İngiliz lirasına baliğ olmak- | ta idi, Antakyada belediye âzası se Antakya 11 (A.A) — Hatayda Belediye Azalarının seçimi ayın 14 önde yapılacaktır. Çıkacak öza adedi nüfusa göre tesbit edil. miştir, Buna göre Antakyadan 21, İsken. derundan 18, Süveydiyeden 19, Harbiyeden, 13, Ordudan 13, Kırıkhandan 12 âza seçi- lecektir. Ea İki cerh ! Galatada bir sütcünün yanında çar Yışan Kâzım meçbul biri tarafından bıçakla ağır sürette yaralanmıştır. Yaralı Beyoğlu hastanesine kaldırı mıştır, Carih aranıyor. Galatada oturan Kehribar ismin- de bir kadın evinde pencere önünde ptururken Hasan isminde biri tara. fından atılan taşla ağır surette ya- ralanmıştır. Hasan yakalanmıştır. Bi i 2 5 hükümeti ? Almanya Yahndileri de buraya gönderilecekmiş Sofya 11 — Burada çıkan dünkü tarihli Zora gazelesine telefonla Ber- İinden bildirildiğine göre, Hitler, Po- lonyada yahudilerin mebzul olarak bulunduğu yerlerde bir yahudi dev- Jeti meydana getirmek niyetindedir. . İ Kurulacak bu yeni merkezi yahudi memleketine, Polonya oyahudilerin- den başka Almanyanın diğer mınta- kalarında yaşayan yahudiler yerleş- tirileceklerdir. Romanya, Yugoslavya ve Macaristandaki Almanlar Nevyork 11 — Romanya, Yuges- Javya, ve Macaristandaki iki milyon Almanın Almanyaya nakli için mi Zakerler cereyan ettiği söyleniyordu. Bu memleketlerde bu kabil müzâke- reletden malümat yoktur, Çıkan ha- berler buralardaki Almanları endişe. ye düşürmüştür. Bir İsveç vaj vapuru uru batırıldı Stokholm 11 (A-A.) - «Vislula» ismindeki İsveç vapuru, şimal deni- sinde batırılmıştır. Mürettebatından 9 kişi bir vapur tarafından kurtarıla- rak İskoçyada Karaya çıkarmıştır. Diğer bir vapur, batan vapurun diğer mürettebatını aramaktadır,