13 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sovyetlerle Polonyalılar arasında çarpışmalar olduğu bildiriliyor KŞAM Bu sene Londrada meçhul asker âbidesinde merasim yapılmıyacak m h aa 2— No. 7536 — Fiati her MİR, 5 kuruş — “Tan nn ir erp eğe, 1939 Kİİ elde Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20785 — İdare: 20681 — Müdür: 20499. Şimdiki Alman hükümetinin söz ve teminatına inanılmıyor B. Chamberlain Almanyaya | iki şık ileri sürüyor: Almanya, ya taahhüdlerini tutmak niyetini fiili garantilerle isbat eder, yahud da biz sonuna kadar gitmek hususundaki vazifemizde sebat ederiz İngiliz Başvekili diyor ki: “Almanyanın Bolşevik rejimine karşı yaptığı devamlı hücumlardan sonra Sovyetlerle bir pakt da ihmal edemiyeceğimiz bir hâdisedir,, imzalamış olması Londra 12 (A.A) — Chamberlain bütün dünyanın sabırsızlıkla bekle diği nutkunu bugün Avam Kamara- &ında söylemiştir. Chamberli de «Geçen İh n “leri sürüleci in te olduğunu kaydeylemiş ve böyle bir şey olursa bunlann ıdan dominyon ve Fran- ie istişare ederek tet- ylemediğimiz lâzım geldiğini Söylemiştim O yündenberi Alman Başvekili nutkunu Rusyanın Besarabya meselesile meşgul olacağına dair 2 Moskova 12 (A.A.) — (Havas); leri hallettikten son: alâmetler beliri Filhakika, Ukraynay: ı beşinci yıldönümü münasebet Besarabya mesel bağlı muhtar Moldavya | İ — Şimdi İngitere hükümetinin vaziyetini izâh edeyim. Ancak, bunu yapmadan evyel, mezkür nufkun tedkikinden çıkan netice- 4 atfetmek isterim, esasını söyledi ve bahsettiğim istişareler de ya- meselenin | unda, İngilte- re hükümeti Polonya hakkında, Almarı hi kümetile muhaberelerde bulunmuştu. Va- ziyet tehlikeli idi. Pakat muslihane bir bal tarzının ede edilmesinin mümkün olaca- gını ve eğer Alman hikümeti İsterse. Dan- sigdeki dostları üzerinde müessir olarak gerginliği izale edebileceğini ve fırtınayı teskin edecek ve müzakerelere yol esaslı şartları kurabileceğini. zannediyor- duk. lâmetler belirmiş Rusyanın, Finlândiya İle olan mesele- e meşgul olacağını gösteren bazi cümhuriyetlerinin on ler yazdıkları yazılarda öon 2zâ- manlarda kurtarılan ırk kardeşlerini hatırlatmakta ve Dnieper nehrinin Rusya tarafındaki o Moldavyalıların iyi vaziyeti ile bu nehrin öte tarafın- dakilerin yani Besarabyadakilerin acı ve- ıztıraplarını mukayese etmektedir Sovyet - Finlândiya müzakeresi banladı Sovyet Rusyanın 1914 hududlarını meşru olarak istiyeceği bildiriliyor Amerikanın bir kararı Londra 12 — e haberlere göre, Sovyetlerle Finlân- diyallar arasındaki görüşmelere sa- at 17 de Kremlinde başlanmıştır. Rusya namına müzakereye B. Stalin ve Molotof iştirak etmiştir. Finlândi- ya delegasyonu, Finlândiyanın tok- hölm sefiri B. Passikivi ile Moskova- daki Finlândiya ataşemiliteri Paâsinen ve Finjândiya Harici RR ndan B, Nykopp'dan da hiçbir şey tebliğ edilmemiştir. Rusya 1914 hududlarını istiyecekmiş Helsinki 12 (A.A) — Selerberlik ve büyük şehirlerin tahliyesi bütün Finlândivada devam etmektedir. mama Moskovadar gelen Haber alındığına göre Alman hü- kümeti, Berlindeki Finlândiya ciçisi- ne verdiği bir notada Sovyel Rusya- nın 914 hudutlarını meşru olarak istiyebileceğini bildirmiştir. Binaenaleyh gazeteler | manyanın mühtemel yardımında değil, Skandinavya memleketlerinin müzaheretinden ve Amerikanın sem. | patisinden balıseylemektedir. Roma 12 — İtalya mahafili Sov. yet - Finlândiya münasebetlerinin aldığı şekli ehemmiyetle - takip edi. yor. Bir harp başlarsa bunun tah- min edilemiyecek neticeler vereceği beyan edilmektedir. Stokholmden alınan haberlere göre, Sovyet hükümeti Finlândiya- dan şu taleplerde bulunmuştur: (Devami 6 imei sahifede) acak | artık AL uhabere sıra- nya meselssi uya Ne İngiltere | kişaf ettirmek tere hükü- , mezktir ör. yaya olan taah isi zaruri olarak ifax ya sevkedecektir ve Hitlerden Polonya ile doğrudan doğruya müzakerelere ae ni rica citik, Böyle k (Devamı 4 üncü sahifede) Amerikaya külçe bakır gönderiyoruz | Hopa limanından Cümhuri- yet vapuruna 480 ton mal yüklendi. Hopa 12 (A.A.) — Dün limanımız. dan hareket eden Cümhuriyet vapu- runa Amerikaya gönderlimek üzere Kuvarshan bakır madeninin, üç ay- lık istihsalâtı olan 480 ton külçe ba- kır yüklenmiştir. Kuvarshan madeninin muntazam fanliyeti ve Murgul madeninin de in- Şasna başlanmış Olması keyfiyeti muhitimizde büyük iktisadi. varlık yarattığına şüphe yoktur. Mıntaka- mızda yeni iki mühim bakır cevheri daha keşfedildiğine göre, Çoruh mın- takası bakırlı halini almıştır, Dikkatle; ee Hamle rem na iye Tramvaylarda talebe hevenkleri Nakil vasilalafının ön curcuüali zamanı mekteplerin paydos saatleridir. Mektebin. den sokağa fırlayan talebe kalabalığı tram- yayların dişi ve iç basamaklarına öyle bir asılıyor ve surkıyorlar ki, eksorya karşıla san tramvaylar durup iki araba arasında pestili çıkmak üzere olan talebe hevenkie- rini kış kış kışalıyorlar. Bu sebeplen, civa- rinda mektep bulunan tramvay yolları her an feci bir kazaya müsald bir manzara gös teriyor. Muhakkak faciaları beklemeden buna bir çare bulmak lâzımdır. 17 parçadan mürekkep düşman filosu karşısında Hamidiye Yazan: REFİK HALİD Bugün beşinci sahilemizde | tık sulh ümidleri Ke Sovyet Rusya ile İngiltere Son dakika Hitler, Chamberlainin dünkü nutkunu red mahiyetinde telâkki etti Berlinde harbe devam için icab eden tedbirler ve Rendeki büyük şehirlerin tahliyesi kararlaştırıldı Londra 13 — Stokh, olm ve Kopenhagtan gelen haberlere göre B. Hitler ar- kadaşlarile beraber, toplanarak B. Chamberlainin nutkunu uzun uzadıya ted- kik etmişler, ve bu nutkun Alman sulh tekliflerinin kati ve açık bir surette reddi mahiyetinde bulunduğu neticesine varmışlar, harbe devam için alm- ması lâzımgelen tedbirler etrafında müzakerelerde bulunmuşlar ve Ren hav- zasındaki büyük şehirlerin tabliyesine karar vermişlerdir. Bu haber, başka bir membadan teyid edilmemiştir. Berlin 13 — Alman gazeteleri, dünkü nutuk münasebetile B. Chamberlainş şiddetli hücumlarda bulunmakta, B. Chamberlainin Almanyayı parçalamak istediğini ve harbi en iyi hal çaresi olarak telâkki ettiğini iddia etmekledir. -(Chamberlain yarın akşam - radyoda nutuk söyliyecek Yondra 13 — İngiliz Başvekili B, Chamberlain, yarın akşam radyoda İngi- İ liz milletine bir hitabe irad edecektir. B, Chamberlain, İngilterenin kati ve filt garantiler elde edinceye kadar harbe devam hâkkındaki kararını ve son vezi- yetini bildirecektir. Vaşington 13 kasılanmıştır. Bu nü müşlür, Budapeşte 13 — B. Chamberlainin nutku burada sürpriz uyandırmamıştır, Zira İngilterenin, Alman £ulh tekliflerini reddetmesi bekleniyordu. Sofya 13 — Chamberlainin nutku burada inkisar uyandırmıştır. Zira ar. mamıştır. B. Chamberlainin nutku Amerikada pek müsaid surette k, Hitlerin sulh manevrasını tamamile suya düşür- yeni itilâflar yağ ali ak Yeni itilâflar, iki memleket arasındaki iktisadi münasebetleri artıracak Belgrad 13 — Moskovadan gelen haberlere göre İngiltere ile Sovyet Rus- ya arasında evvelki gün Londrada imzalanan ticaret itilâfı, siparişatı ve mü- bayaalı arttıracak, Sovyet limanlarile seyrüseferleri temin edecek yeni anlaş- müların akdi taki; Sovyet Rusya, Rus körestelerini almak için şimal Rus limanlarına gidecek rına buz kıran vapurlarile yol açmağı vadetmiştir, olan İngiliz vapurl, DE Son dakikada gelen diğer haberler 2ci sahifemizdedir — Londrada, Pariste tramvayları, otobüsleri kadınlar idare ediyorlar. — Bana ne, hayat sigortaları düşünsün!..