16 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Teşrinievvel 1939 Dün Geceki ve Bu Sahahki Haherler Son dakika İtalyanın vaziyetinde hiçbir tebeddül yoktur Roma hükümeti, Tuna havzasında bir sulh bloku teşkiline uğraşıyor Roma 16 — Salâhiyettar siyasi mahaflide, İtalyanın vaziyeti, resmen nu- hasamatın başlangıcında tayin edilmiş olan şeklini muhafaza ediyor, yani müteyakkız bir intizardır. Fekat birçok kimseler vardır ki, harp uzarsa ve ih- tilâtlar doğurursa İtalyanın bunun dışında kalamıyâcağı zannındadırlar. İtak yanın siyasi faaliyeti, şimdi Tuna havzasında ve Balkanlarda tekâsüf etmekte- dir. Yugoslavyanın tavassutile, Macaristan ile Romanya arasında bir anlaşma aktedilmiştir. İtalya, buna müzaheret etmiştir. Balkanlarda yegâne nazik nok- tayı Bulgarların Dobruca üzerindeki müddeiyatları yüzünden Bulgar « Rumen münasebatı teşkil ediyor. Şimdi İtalya, gözlerini Sofyaya tevcih etmiştir. İtal- ya, Tuna devletleri arasında bir sulh bloku teşkiline çalışıyor. Paris 16 — Româdar bilditildiğine göre İtalya, sulh için biç bir teşebbüs- te bulunmıyacaktır. Zira İtalya siyasi mahafili, böyle bir teşebbüsün netice veremiyeceğine kanidir. General Blomberg tevkif edildi Londra 16 — Buraya gelen haberlere göre Almanyanın Polonyaya tasr- Yuzu arifesi olan 21 ağustosta, B. Hitlerin emrile general Blomberg, iki gene- Tal ve iki ölbay Bavyerada bir kalede hapsedilmişlerdir. Bu tevkiflerin, devle- tin emniyeti ve B. Hitlere karşı yaptıkları tenkidler ile alâkadar olduğu beyan edilmektedir. Bu yüksek rütbeli zabitlere, hükümlerinde aldandıklarını anla- mak için Hitlerin emrile kendilerine askeri ve siyasi gündelik raporları veril mektedir. Blomberg ile arkadaşlarının hapsedildikleri kale, 1928 senesinde B. Hitlerin hapsedilip orada iken Mein Kapf namındaki eserini yazmış olduğu hapishanedir. Finlândiya murahhası yarın Moskovaya avdet ediyor Paris 16 — Finlândiya hükümet mahafilinde muhafaza edilen büyük ketumiyete vağmen hükümetine izahat vermek için Helsinskiye dönmüş olan Finlândiya wurahhası B. Paasikiwinin salı günü Moskovaya döneceği öğrenil- miştir. Bu haber, Sovyet - Finlândiya müzakerelerinin İyi bir neticeye varacağı hakkındaki nikbinliği teyid ediyor. Skandinavya devlet şeflerinin Stokholmda aktedecekleri konferansta bizzat Finlândiya cümhurreisi hazır bulunacaktır. Uzak Şarkta Sovyet Rusya faal siyase- tinden vaz geçmiyor Paris 15 (A.A.) — Siyasi mahafilde Sovyet Rusyanın Uzak Şarkteki faal siyasetinden aslâ vazgeçmemiş olduğu beyan edilmektedir. Sovyet Rusyanın Japonya ile çarça- bük bir mütareke akdetmiş olmasına ehemmiyetle işaret olunmaktadır. Pu sürat, Tokyo ile Moskova arasında bil- bâssa balıkçılık meselesi hakkında ya- pilan müzakerelerin betaeti ile bir te- sad teşkil etmiştir. Almanya, mütare- kenin kendi siyasetinin bir muvaffa- kiyeti olduğunu iddia etmiştir. Fakat hakikatte garp devletleri ile görüşmek hususunda serbes olan Sovyet Rusya bundan böyle de Uzak Şark meseleleri ile iştigal etmek hususunda serbes bu- Yunuyordu. Alman endüstrisi 4-8 ay sonra iptidai maddesiz kalacak Nevyork 15 (A.A) — Bir Alman ekonomisti «Demir çağı» adındaki endüstriyel mecmuada bir makale neşretmiştir. Bunda, bugünkü Alman endüstriyel sisteminin hububat, pa- muk, bakır, petrol, demir gibi iptidai maddeler fıkdanından dolayı 4 - 8 ay &ohrs yıkılacağını tahmin etmekte- dir. Almanyadaki amele yorgun düş- müştür. Hemen bütün endüstrilerde adam başına elde edilen istihsal mik- tarı eksilmiştir. Yüz elliliklerden eski Dahiliye Nazırı öldü “Avrupadan yeni gelen ve Kontinan- #al otelinde misafireten oturan yüz iliklerden eski Dahiliye Nazım B. ehmed Ali, ötedenberi muztarip bu- induğu kalb hastalığınm tesirile ucün sabaha Karşı kalb sektesinden Bitaraflık kanunu Bir hatip değiştirilmesi zaruri olduğunu söyledi Vaşinglen 15 (A.A) — Bitaraflık kanu- nu hakkındaki müzakerelere dün de ds- Connaly tecerrüt taraf- reddederek lerini şiddetle demiştir ki: «Evvelâ şimdiki bitaraflık kanunu bar“ be hamrlanmamış olan devletleri cezalandır- makta ve mütearrızları kurtanlarınm mü- dafazlarına muktazi teslihatı tedarik ede- miyeceklerini temin etmek suretile teşvik ve teşri eylemektedir. Ambargo Hitlerle Staline yardım etmektedir. Zira Rusya ve İtalya Amerikadan silâh tedarik ederek Almanyaya satabilirler. Ambargo Fransa ve İngiliereyi tecziye etmekle beraber bu memleketlerin deniz hâkimiyetlerinden mütevellit avantajlarım da iptal eylemek» tedir. Ambargo bu süretle Amerikayı bitaraf olmıyan bir vaziyete koymaktadır. Ame- rikayı umumi harbe sokan şey Yransaya ve İngiltereye silâh satılması değil Ame- rika vapurlarının Almanlar tarafından torpillenmesi olmuştur. Burünkü harpte bitaraflık kanununu tadil etmek tamamen ek tamamen meşru ve kununidir, Ingiliz ve Fransız hava kuvvetleri Fransada ve İngilterede inşaat son derece hizlandı Paris 15 (AA) — İstihbarat Nezarsti yarı resmi bir tebliğinde şöyle demektedir; Nikbinlikte ifrata varmadan denilebilir ki, sanayi sahasındaki seferberliğimiz ikmel edilir edilmez, sulh zamanındaki mikdarın beş misli fazla tayyare İnşa edeceğiz ve Pransa ile İngiltere, Almanyanın yapacağı tayyarelerin üç mislini yapacaklardın Hattâ Almanya, fabrikalarını âzami ren« dıman vermeğe icbar etse dahi, TYransaz tayyare sanayii, yakinda 300,000den fazla amele istihdam edecektir. Harp cephesindeki faaliyetten yarı resmi tebliğ, şöyle demektedir: Ne Fransız, ne de Alman tayyareleri tarafıne dan cephe üzerine hiçbir bomba almış değildir. Gk Dört Fransız gemisi batırıldı Paris 15 (A.A.) — L'İntransigeant gazetesi Fransız bandıralı Nuguet, Breann, Eretagne ve Lulslana vapur- arının son günler sarfında batımııdı. #mı ve tavfalarının kurtarıldığını ha. | Milli Şef İnönü Dün Ankaradaki at koşularini takib ettiler Ankara 15 (Telefonla) — Reisi- cümhur İnönü bugün, Hipodromda yapılan sonbahar at koşularının üçüncüsünü de şereflendirmişlerdir. Koşuları sonuna kadar takib eden Milli Şef, buradan tezahürat içinde ayrılmış ve Anadolu klübüne gelerek bir müddet istirahat ettikten sonra o eri avdet etmişlerdir. Ankarada gönüllü hemşire kursu Bayan Massigli ve Bayan Nermin Okyar kursa kaydedildiler Ankara 15 (Teleftonia) — Kızılay tarafından İstanbuldan sonra burada açılması kararlaştırılan gönüllü has- İabakıcı hemşire kurslarına hemşire kayıd muamelesine başlanmıştır. Kursa ilk olarak kaydedilenler Pransiz büyük elçisinin refikası Ba- yan Massigli ve Adliye Vekili B. Fethi Okyarın kızı Bayan Nermin Okyar- dır. İl ça İzmir, Foça ve Dikili havali- sinde yeniden zelzeleler oldu İzmir 15 (Akşam) — Bugün İz- mir, Foça ve Dikili havalisinde tek- rar zelzeleler olmuştur. Dikilide saat 4,45 ve 6,45 de başlıyan İki zelzele beşer saniye sürmüş, İzmir ve Foçada 6,45 de şimalden cenuba doğru şid- detlice ve üç saniye devam eden bir zelzele kaydedilmiştir. Ankaradaki serbes güreşler ve lig maçları Ankara 15 (Telefonla) — Bugün yapılan serbes güreşlerde Moliş Mehmed Bulgar Dimitri Pançefin, Kara AV Habeş pehlivanı Kasım, Tekirdağlı Hüseyin de Alman güreş- çisi Viliy Marnn'ın sırtını 8 dakikada yere getirdi. Lig maçlarında Mubafizgücü Güneş takımını 6-2, Harbiye Kırıkkaleyi 3-1 mağlüp etti. Semplon ekspresi Avrupa semplon ekspresi bu sabah yediyi yirmi beş geçe gelmesi lâzım- ken öğleden sonra saat on dört buçu- ğa doğru gelebilecektir. Ekspresin be teshhuru bazı hududlarda fazla alı- konulmasından ileri gelmektedir. . Berlinde atılan toplar Almanlar Berlin üzerinde uçan bir Alman tayyaresini düşürdüler Londra 15 — Berline tayyare taar- Yuzu hakkında şu malümat veriliyor; Dün akşam saat yirmi birde Berlinde tehlike işareti verilmeden birdenbire tayyare müdafaa topları faaliyete geç- miş, projektörler havayı araştırmağa başlamıştır. Berlin radyosu gpikeri, teknik bir sebepten dolayı neşriyatın tatil edileceğini söyliyerek neşriyatı durdurmuştur, Top âteşi bit saate ya- kın sörmüştür. Saat yirmi üçte yeniden toplar atıl- mağa başlanmış, bu da yarım saat ka- dar sürmüştür, Alman Propaganda Nezareti bir tecrübe yapıldığını bildir. miştir, Fakat bu sabahki gazeteler, hüviyeti anlaşılamıyan bir tayyarenin çok yüksekten uçtuğunu, yalnız mo. . tör sesi işitildiğini yazmışlardır. İngiliz tayyareleri Berlin üzerine gitmemişlerdir, Fransız tayyarelerinin gittiğine dair de haber gelmediğinden Almanların telişe kapıldıkları tah- min ediliyor. Berlin 15 (A.A) — Yolunu kaybe. den bir Alman tayyaresi, cumartesi günü Berlin barajı arazisi üzerinden uçmuştur. Hava çok bulutlu olduğun- dan tayyare İyice teşhis edilememiş» tir. Hava dafi topçusu ateş açmış ve tayyareyi düşürmüştür. Tayyareci varaşülle atlamağa muvaflâk olmüs M aginot hattında müthiş | a vesaiti toplandı Bu hattı ziyaret eden bir İngiliz mu- habiri çok iyi intibalarla döndü Zondra 15 — Sindey Times gaze- | gelmesi bekleniyor. tesinin bir muhartiri Maginot hat- tın: ziyaret etmiştir. Muhabir diyor ki: 4Hattı çok mükemmel buldum. Almanlar buraya taarruz ederlerse akla gelmiyecek derecede büyük za- yiata uğrıyacaklardır, Burada müt- hiş tahrip vesalti toplanmıştır. Bu vesait, bir düğmeye basmakla hare kete getirilebilir, İngiliz askeri Ma- ginot hattının bir kısmında yerleş- miştir: Asker kısmen ilk hatta, kıs- men daha geridedir. İngiliz tankları ağır ve hafif topları, tayyare dafi ve tank topları da hazır bulunuyor. Bu“ rada binlerce İngiliz topu vardır. Bir kısım toplar da yoldadır. İngilizlerin sağ cenahını İskoçyalı kıtant teşkil ediyor.» İngiliz hava kuvvetleri Zondra 15 — Revter ajansının Fraüsada, İngiliz hava kuvvetleri nez- ” dindeki hususi muhabiri bildiriyor: Bu günlerde Fransaya yeniden İngi- Wiz tayyarecilerinin ve tayyarelerinin ! Fransadaki Mm- giliz tayyarecileri gelecek arkadasla- rını neşe ile bekliyorlar, Pransadaki İngiliz tayyarelerinin miktarı gün geçtikçe artmaktadır. İngiliz tayyarecileri Fransız tayya- rTecilerile mükemmel surette anlaş- makta ve birlikte hareketler yapmak- tadırlar. Cephede fevkalâde işler yapılmak- tadır. Şimdi cephede bir takım mu- &zzam tuzaklar kurulmuştur. Bir tay- yare bu tuzağa inecek veyahud bir kamyon, bir tank bu tuzağa düşecek olursa işi bitmiş demektir, Ne kadar çabalarsa çabalasın bir daha yer yü- züne çıkmasına ihtimal yoktur. Fevkalâde başka bir şey daha var: Bu da İngilizlerin malik oldukları makine alâtlarıdır. Bu makineler ge çen harpte dövüşmüş olan askerleri hayrette bırakuücak bir süratle siper- ler kazmaktadır.Halbuki bu askerler siperlerini kazma ve kürekle vöcude getirmişlerdi. z Royal Oaktan kurtulan- ların yekünu 414 oldu B. Chamberlain ve Churchil çarşamba günü beyanatta bulunacaklar Lendra 15 (A.A) — 'Torplllenen «Royal Oak» zırhlısmda 800 subay ve bahriye ne- feri ölmüştür. Kurtarılanların İsmini #hti- va eden ve bugün neşredilen sekizinci Jis- tede 18'isim vardır. Bu suretle kurtulanla- kin yekünu 414 e baliğ olmaktadır. Resmi makamat, İngüterenin, harpte ma» ruz kaldığı bu ikinc! ehemmiyetli bahri zi- yan hangi şerait altında vukua geldiğine dair şimdiye kadar hiç bir tavzihte bulun- mâmişlardır. Londra 15 (A A.) — Renter ajansının par- İâmento muhabiri, B. Chamberisin ve B. Churcihil'in çarşamba günü, beynelmilel vasiyet ve Royal Oak zırhlısının ziyaı hak- kında sira İle beyanatta bulunacaklarını bildirmektedir, Arc Royal batmadı Londra 15 (A.A.) — Bu akşam, ami- ralık, Alman iddialarına rağmen, Arc Royal tayyare nakliye gemisinin ne batmış, ne de hasara uğramış olmadığını tekrar beyan etmektedir. Vapur kafilelerini himaye Londra 15 (A.A.) — İstihbarat Ne- zareti, gelen ve giden vapur kafilele- rin sahilden yüzlerce mil mesafeye ikadar tayyareler tarafından himaye edilmekte olduğunu bildirmektedir. Geçen haftalar zarfında yalnız fırtı- kasırga ve rüyet imkânsızlığı is- tiksaf tayyarelerinin himaye servisi- Di kısa bir inkitan uğratmıştır. Günlerce devam eden şiddetli yağ- murlâr esnasında himaye (servisini yapmağa memur tayyareler, basan deniz üzerinde pek alçaktan uçmağa mecbur olmuşlar ve herhangi bir tahtelbahirin priskop'unu gördükleri noklada Obambâlarım Atmışlardır. Bombaların atılması âyni zamanda harp gemileri için bir işaret teşkili edi- yordu. Antil denizinde tahtelbahirler Nevyork 15 (A.A.) — Alman tah- telbâhirlerinin Antil denizindeki faâ- liyetlerinden bahseden New - York "Times, diyor ki: «Meksika limanında bulunan Al- man gemilerinin Alman tahtelbahir- lerine malzeme vermekte olduklarına dâir otada bir şayia deveramn etmiş olduğundan Meksika hükümeti, Co- Jombus adındaki Alman transatlan- tiği ile diğer Alman gemilerini ve Al man dostu olan bitaraf gimileri sin bir tarassuta tâbi tutmaktadır. “Baltık memleketlerin- den çekilen Almanlar Sovyet gazeteleri bu meselede Rusyanın alâkası olmadığını yazıyorlar Moskova 15 (A.A) — 'Tass ajansı bidi- riyor: Almanya ile Litvanya, Letonya ve Estonya arasında Almanların tahliyesi hakkında cereyan etmiş olan müzakereler hakkındaki Berlin haberlerini ve Deutsche diplomatiseh Politlseh o Korrespondanz'in bu husustaki makalesini neşreden Bovyet gazeteleri, bu tedbirin Almanya tarafından shiren işgal edilen toprakların iskânına ve Almanyanın Avrupada hegemonya tesis ey« lemek arzusunda olmadığını isbata matut bulunduğu hakkındaki delilleri tebarüz et- tirerek bunu Sovyetler Birliğile Baltık mem» İeketleri arasındaki son karşılıklı yardım anlaşmalarile alâkadar göstermek istiyen abütcı ajans ve matbuat neşriyatinı kati b yalanlamaktadırlar, Riga 15 (AA) — Letonya Almanlarını nakleden «Charhoem. isimli ilk Aksan vapuru, dün akşam hareket etmiştir, Ge- mide 900 kişilik bir kafile bulunmasına rağ“ rien, Almanyaya giden ekserisi ağır hasta ölmak Üzere 498 kişiden ibarettir Daha başka gitmek istiyenler olmuşsa da, bunla kirında yapılacak resmi muameleler bu duğundan, Letonyadan larına müsaade ayrılmalı; emiştir. Hazin #nhneler Meskeora 15 (A.A) — Tass ajansı bildiri- yor: B. Kristoffu'nun başkanlığındaki Ma- car elçilik heyeti 13 teşrinlevvelde buraya muvasalat etmiş ve Kristoffu istasyonda hariciye protokol şefi tarafından selâmlan- miştir. Yugoslavyadaki Almanlar Belgrad 15 — Almanya tarafından Yugoslavya tebaası olan Almanların Almanyaya hareket etmeğe davet edil dikleri tahakkuk ediyor. Bunların miktarı 500 bindir, Ekserisi büyük era xi ve emlâk sahibidir. Londra 15 — Muhtelif memleket- lerdeki Alman ekalliyetlerin Alman» yaya davetlinin bir manevra olduğu söyleniyor. Bundan maksad döviz te- darikidir. Davet edilenlerin emlâk ve orazisi Alman konsoloshaneleri İara- fından satılacak, elde edilecek döviz Alman hükümetine verilecektir. Hü- kümet bunlara döviz değil, para vere-