16 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

16 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sovyet filosu Tallin açıklarında demir attı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Talepler ültimatom mahiye- tinde değildir Helsinski 15 (A.A) — Sovyetlerin İleri sürdükleri taleplerin katiyen biz ültimatom (mahiyetinde olmadığı söyleniyor. B. Paasoviki'nin bir kaş gün sonra Moskovaya döneceği ve yeni müzakerelerin bir itilâfa mün- cer olacağı Ümid edilmektedir. Gazeteler, Finlândiyanm memleke- tin şeref ve tamamiyetini ihlâl edecek her türlü şartı reddetmeğe karar ver- | miş olduğunu tebarüz ettirmektedir- ler. Finlândiya halkının üçte birinin Umumi seferberliğinin iecrasndaki sfrat, ecnebi memleketlerde hayret uyandırmıştır. Finlandiya heyetinin Moskovadan hareketi Londra 15 — Moskovadaki Finlân- diya heyeti reisi B. Passikivi dün Eremlinde B. Stalin ve Molotof ile görüşmüştür, B, Passikiyi saat 22.30 da tekrar Kremline gelmiş, B. Molotofla yanım saat kadar görüşmüştür. Bun- dan sonra saat 12,30 da, yanında he- yet âzasından Onen, Nykop ve Kos. kinnen bulunduğu halde istasyona git- miş, Helsinkiye hareket etmiştir. Ge- lecek hafta tekrar Moskovaya döne- cektir. Finlândiya hükümetinin Moskova- daki murahhaslarına yeni talimat gönderdiği Helsinkiden bildirildiği bir srada murahhasların Moskovadan ay- rılmaları dikkate şayân görülmekte- dir. Finlandiya mahafili ümidli Stokholm 15 (A.A.) — Sovyet - Pin- Yândiya müzakerelerinin bir hafta ve hattâ daha ziyade devam edeceği tah- min olunmaktadır. Sovyetlerin teklit- Jeri üzerine Finlândiyanın telâşa düş- Almanya sulh taarruzuna devam etmek niyetinde cak seyahatin bâis olacağı taahhürle- (Baş tarafı 1 inci sahifede) Polonya, Çekoslovakya için garanti vermelidir. Bu garanli Oolmadıkça sulha imkân yoktur. İngiliz gazeteleri ne diyor? Londra 15 — İngiliz gazeteleri Al manyanın sulh taarruzu ve verilen ce- vaplar ile meşgul olmakta devam edi- yorlar, Garvin, Opserver gazetesinde yazdığı makalede diyor ki: «Chamberiain ve Daladier'nin beya- natları her hangi bir sulh teklifini reddetmek demek değildir. Sulh tekli- #inin reddi için ortada bir teklif olmasi Yâzımdır. Halbuki böyle bir teklif yok- tur, Hier tahakkukunu istediği şey- leri ortaya atmıştır. Bunlara ciddi nâ- garile bakılamaz. İngiltere ve Fransa barbi lamamen güze almışlardır. Bir Amerikan gazetesinin mütalâası Nevyork 15 — Nevyork Herald Tri- bün diyor ki: «Hitler yeni bir Münih istiyor. Bu işe Amerikayı vasıta etme- ği düşünüyor. Buna imkân yoktur.» İtalyanın vaziyeti Londra 15 (A.A.) — İtalya sefiri Bastianini buraya gelmi! İtalyan sefarethanesine gitmiştir. İtalyan sefiri, şimendiferle yapıla- İzmirde pasif korunma tecrübeleri İzmir (Akşam) — 16 birinciteşrin pazartesi günü İzmir şebrile Karşı- yaka ve Bornova nahiyelerinde pasif korunma tecrübeleri (yapılacaktır. Tecrübeler için mühim hazırlıklar yapılmıştır, Vilâyetçe halka bir be- yanname neşredilerek pasif korunma On herkesin vazifesi hakkında tali. mat verilmiştir. Yozgatta maden aranıyor 5 arama tej- imiz dahilin- maden aramak Üzere bir heyet gelmiş, 'ougat ve kazalarında tedkikalına başla- Başta. Bazı madenlerin mevcud bulunduğu ka- maatine yanlmıştır. Madenin nevi ve mik- Odan hentir tesbit edilememiştir. memesi netice hakkında timid vermek- tedir, İsveç toplantısı Londra 15 — İsveç kralının daveti Üzerine İsveç, Norveç, Danimarka kral larile Finlândiya Cümhurreisinin çar- şamba günü Stokholmde yapacakları toplantı her tarafta ehemmiyetle kar- şılanmıştır. Bu toplantıda Finlândiya- nın vaziyeti ve dört devleti alâkadar eden meselelerin görüşüleceği tahmin ediliyor, Paris 15 (A, A.) — Bu sabahki Pa- TİS gazeteleri Stokholm kongresinden | bahsederken, bitarafların sulh lehin- de teşebbüste bulunmaları hakkın. daki Alman manevrasının akim kal dığını ve bunun Almanyayı endişeye düşürdüğünü keydetmektedirler. Stokheolmde ecnebiler kontrole tâbi Stokholm 15 (A.A — Ecnebilerin kon- trolü mesele: den daha ciddi bir je- kil almıştır. Söâhiyetlar makamast. yaban - cıların garlara, fabrikalara ve limanlara girmelerine ve fotoğraf makinesi kullan- malarına mini olmak selâhiyetini haizdir. Yenebiler, bali nakil vastalarına, ancak mahdud mikdarda olmak üzere Kabul edi İeeeklerdir. İkamet bezkereleri bazi mahaj- lere hasredilecektir. Bütün gözler İsveçte Beme 15 (AA) — Rusya - Finlândiya müzakerelerinin Aaland adalarını ne dere ceye kadar siâzader ettiğini, Pinlândiyada hiç kimsenin bilmediğini Basler Nachrieb- ten gazetesi yazmaktadır. Finlândiyaklar. adaları paylaşmamak ieminatından ileri geçmek istemiyorlar Müdafaa hazırlıkları faaliyetle deram etmekle beraber, harbi bertaraf etmek Ümidi kuvvetlenmektedir. Bütün gözler İsveçe dönmüştür. Ve Hel sinki'de çıkan sosyal demekraf organı za sele, İsveç « Finlândiya askeri Mtifakının gelmiştir. ve doğruca | zamanı geldiğin! yazmaktadır. Aaland ada- | larının müştereken tahkimi projesinde Şi- mal devletlerinin eniniyeti ve bitaraflığı takviye edilmesi tasavvur olunmaktadır. Bu cümleden olmak üzere, Gotoborre'dan Bale'deki National Zeitung gazetesine ye- len bir ielgrafa göre, İsveç Harbiye Nazirı- nın söylediği nutuk ta, dikkate enlip İu- lunmaktadır. Nazır, «Düşüncelerimiz, Fin- İndiyaya müteveccihtir, onun endişeleri bizim endişelerimizdir> demiştir. re mani olmak için Hariciye Nazırı lord Halifax tarafından kendi emrine verilmiş olan otomobil ile Londraya Londra 15 — Diplomasi mahafir, İtal yanın yeni sefiri B. Batianininin Lon- draya muvasalalının İngiliz - İtalyan münasebetlerinde yeni bir devre aç- makta olduğu mütalâasındadır. İtalya, sulh için yeni bir teşebbüste bulunacağını geçenlerde tekzib etmiş- W. Bu sebeple sefirin Lendraya sulh teklifini hâmil olarak gelmediği açık- ça söylenmektedir. İtalya sefirinin, ilk olarak, İngiliz Başvekilinin son nutkunun medlulü hakkında izahat almak istiyeceği tahmin ediliyor. Se- fire, Başvekilin nutkundan daha kati ve daha vazih malümat verileceği şüp- hesiz görülmektedir. Mussolini İtalyan topçuluğu- nun inkişafile meşgul oluyor Bema 15 (A.A) — Stefani ajansı, B, Mug- #olininin harbiye müsteşarı genera Parla- no ile, topçu dairesi genel direktörü zene- İ ral Bane'yi ve Saracino'yu 'kabnl ettiğini, İtalyan topçuluğunun inkişafına müteallik meseleler üzerinde kendilerile görüşerek be en müstacellerinin halini tedir Paris radyosunun musiki heyetleri Harp dolâyısile Fransa hükümeti Paris radyosunun musiki ve müganni heyetle- rini Bordenur ve Rennes şehirlerine gön- dermiştir. Oralardan nüklen neşriyat Ya- pılmaktadır. Paristen yalnız havadis veri- liyor. Giden heyetler 600 kişiden mürak- keptir. Başlarında meşhur orkesira şef leri İnghelbert ve Bigot bulunmaktadır. Bunlar hususi bir irenle hareket etmiş. lerdir. Büyük orkestra 80, senfonik orkes kişiden omürekkeptir. Öğle konse verecek orkestra 50, koro heyeti 40 k | terekküp ediyor. Karamürsel ai Karamürsel (Akşam) — Karamürsel pos- ta ve telgrafhanesinde işlerin çokluğu yü- zünden yedek memurlar gönderilmiştir. Bu suretle işleri daha çabuk görmek kabil olacaktır, İ seksen milyonluk aç kitle, AKŞAM İlk bilânço (Baş tarafı 1 inci sahifede) ti, Almanyanın, çaresiz kalarak yap- tığı bu işlerden İtalyanın asia hoş- nud olmadığını tahmin etmek güç değildir. Harbin ilk safhası işte böyle siya #i açıklar gösteren bir bilânço ile ka- pandı. Şimdi harbe devam etmek sarureti var, Garp cephesinde henüz askeri hareketler başlamış değüdir. Fran- sız, ingiliz erkânıharbiyeleri, tam ve kati zaferi elde etmek için İstedikle- ri şekilde hâzırlanmakta, işlerine geldiği zaman esaslı taarruza geç- mekte serbesttirler. Beklemek onla- rın lehinedir. Ya Almanya? Daha harbe girmeden çok evvel binbir mahrumiyet içinde bulunan bu yorucu bir harpten sonra, abloka altında aylarca, yıllarca bekliyemez. Bekler. se hezimet kendiliğinden gelir. Bu- Bun içindir ki son günlerde her ta- raftan gelen haberler, Almânyann taarruza hazırlandığını bildiriyor. Almanyanın, kış bastırmadan bir | neticeye varmak istemesi akla yakın bir tahmindir. Fakat, Fransaya niş ölçüde ani taarruzda bulunmas zaferden yüzde yüz emin olmak icap eder, Aksi takdirde böyle bir hareket intihara bedeldir Bundan dolayıdır ki son ümidi kesilmedikçe, Alman- yanm, garp cephesinde böyle büyük ve kati bir harekete girişmiyeceğine, daha önce başka siyasi manevralara teşebbüs edeceğine inanmak doğru olur. Necmeddin Sadak Almanyada 2s askerlik 18 yaşını geçmiş herkes talim görecek Berlin 15 (A.A.) — Nazır Hess, bü- | tün kumandanlıklar nezdinde 18 ya- | gri geçmiş olup askeri talim görme- | miş olan vatandaşların talim görme- lerine ait bir tedbir ittihaz etmiştir. Yalnız fırkada ve teşkilâtlarında da- imf hizmel gören ve yahut silâh fab- rikalarında çalışan vatandaşlar istis- na edilmiştir. Ayni zamanda memleket için hâya- ti bir menfaat arzeden çifliklerde ça- ışan ve yahut tayyarelere karşı mü- dafan işlerinde istihdam olunan genç- | ler de müstesna tutulmuştur. | Alman İktisad Nazırı: «İpti- dai madde bulacağız» diyor Berlin 15 (AA) — Mili İktisad Nazırı Dr, Funk, Almanyanm İngüiz ablokasının kendini mahrum etmekte olduğu İptidal maddeleri diğer yollar- dan tedarik edebileceğini beyan et miştir. Nazır bu sözleri Viyana fua- rında söylemiş ve şunları İlâve etmiş- tir: «Alman ticareti, venubu şarkiye doğru istikamet almıştır ve bu hal, mühim bir hâdisedir. Almanyanın cenubu şarki ile yapmakta olduğu ti- caret ile alâkadar bütün meseleler ile | iştigal edecek hususi bir büro ihdas oluncaktır.» Varşovada tifü tifüs ve kolera başladı Amsterdam 15 (AA) — Polonya hükü- yeti nezdindeki ecnebi devletler elçileri. Alman hükümetinden. işlerini tasfiye et- mek Üzere üç gün için Varşövaya gitmek müsaadesi dar. Telegraf gazetesinin Berlin muhabiri tarafından bu hususla verilen bir habere yöre, diplomatlar vagon restoranda ye- mek yemeği ve Varşovanın suyu şüpheli olduğu için, trenin verdiğinden gayri sw içmemeği seahhüt mecburiyetinde kalmış- lardır. Bombardıman, su yollarım tahrip m şehrin şuyu cesetlerden kirlen- miştir, 'Tfüs ve kolera, şimdiden kurban- lar vermiş bulunmaktadır. Libyaya 20 bin kişi gönderiliyor Nema 15 (AA: Tibyaya yeniden 20 bin kişi gönelerilecektir. Bunlar, 1.600 den fazin mile teşkil etmeki mm Askere davet Beşiktaş askerlik şubesinderi: Her hangi bir sebeple şimdiye kadar askere sevk edilmemiş ve asker v 384 dahil doğu günü sevklerine len günde şube m gelmiyenler hakki kümlerinin tatbik edileceği ve bunlardan bedel vermek istiyenlerin 24/ 1. Teş/S39 gü- nü akşamına kadar bedellerini vermeleri ve bu güntrn sunra bedel kabul edilmiyeceği Mn olunur, e Garp cephesinde keşif (Baş tarafı 1 inel sahifede) Almanlar büyük kuvvetler topladılar Londra 15 — Reuter ajansının muhabiri bildiriyor: Almanlar garp cephesinde büyük kuvvetler | topla- mışlardır. Bu sebeple yakında mü. him hareketler bekleniyor. Bu hare- ketler ne zaman ve nerede başlaya- caktır? Bu suallere cevap vermek kabil değildir. Herhalde şu muhak- kaktır ki Almanlar, bir muvaffakiyet elde ettikleri takdirde hemen sevk etmek üzere motörlü kuvvetler top- Jamışlardır. İyi bir menbadan şu haberleri al- dım: Almanlar Polonyada harp eden en az 20 fırka askeri garp cephesine getirmişlerdir. Yüzde yüz nazi genç- lerinden mürekkep Almanların faal ordusu garp cephesindedir. Bu ordu, birinci sm bir ordudur. Fakat 914 | deki Alman ordusunda görülmemiş bir takım noksanlar bu orduda var- dır. Tecrübeli zabitler azdır. Halbuki İngiliz ve Fransızlar bu bakımdan eskisinden daha zengindirler. Paris 15 — Garp cephesinde cuma günü tufanı andıran şiddetli yağ- muriar yağmıştır, Bu yüzden o gün ve akşamı bütün hareket durmuştur. Cumartesi günü topçu faaliyeti ile geçmiş, bugün yeniden keşif kolları müsademesi başlamıştır. Bir Belçika gazetesinin Berlinden aldığı haber Brüksel 15 (A, A.) — Belgigue Lib- re gazefesinin Berlin muhabiri yazı. yor: «Almanya 13 teşrinievvel cuma gü- nünden beri bilflil harp halindedir. Alman ordusunun Maginot hattına karşı taarruza geçmek için emir ala- cağı zannedilmemekle beraber ablo- kanın tesiri o derece hissedilmektedir ki Almanya kısa bir zaman zarfında tanrruza geçmeğe mecbur kalacaktır. arın İngiltere üzerine ve İngi- ine karşı bombardıman fi loları göndermeleri muhtemeldir.» Muhabir, önümüzdeki hava taarru- zunda ortaya çıkacağı bildirilen «€s- rarengiz bomba: lardan tekrar bah- i setmektedir. Fransız generallerinin beyanatları Paris 15 (A.A) — «Le Temps» gazetesi” nin husüsi muhabiri, düşmanla temas ha- Yinde bulunan ordu kumandanları general- | lerin, harb muhabirlerine vaki olan beya- natinı nakletmektedir. Generaller, Fransız | seferberliğinin intizamını hatırlattıktan ve kıtalar tarafından, nisbeten cüz'i zayiat bahasına kazanılan mevzilerin mükemmel- Miğini belirttikten sonra demişlerdir ki: «1914 harbile bunun arasında ne kadar fark var. Harb malzemesi olarak hemen | hiç bir gey sarfetiniyoruz. Tahkimatımız © kadar sağlam surette yapılmıştır ii düş- manin, Bize sadece taarruz etmesi için yi- Bınlarin efrad ve malzeme sarfetmesi |â- zımdır. Biri Maginot hatlından nasıl tar- İ BEĞENDİĞİ). kolları harbi yine sıklaştı dedebilir? Zartanımızdaki bazı taarruz har roketleri, iztihar demektir. Söyleyin, tek- rar edin ki, zamanı geçtikçe, vesattimiz in- kişat etmektedir. Geçen her haftada İrgilie ordüsunun talim ve terbiyesi artmakta, toplar ve avci tayyareleri yapılmaktadır. Bu müddet zarfında, mensbiini yeniletebii- mek için bizimkilerle müsavi vesaite maji olmiyan Almanya terazide Işyal etiği ke- fenin yükseldiğini görmektedir. Bu harb, sabır, yani maneviyat harbidir. Şimdilik biz imhal ediyoruz. Halk da, askerler de an- lamalıdır ki her geçen gün bizim lehimize seçmektedir.» Alman ordusu için köpek toplanıyor Amsterdam 15 (A. A) — Alman ordusu kumanda heyetinin i ilâ 6 | yaşında ve boyu 70 santimetre ola- rak buldek köpeklerini toplamakta olduğu rivayet edilmektedir. Bu kö- pekler, irtibat ajanı, muhafız ve sah ra sıhhiye servisi hamelları olarak istihdam edileceklerdir. Köpekler 8 hafta talim görecekler- dir. Bütün vatandaşlar 14 teşrinlev- | vel ile 28 teşrinievvel arasında bu ne- vİ köpekleri muayeneye sevketmek mecburiyetindedir'er. Hollanda üzerinde 3 Alman tayyaresi Amsterdam 15 (A.A.) İngiliz sa- hillerinde bir istikşaf uçuşundan dön- meleri muhtemel üç Alman tayyaresi, Hollanda arazisi üzerinde görülmüş lerdir. Hollanda tayyareleri tarafın dan takib eğilen bu tayyareler, Şimal denizine açılmışlardır. Ecnebi we » — . Posta ittihadına dahli) olmıyan ecnebi memleketler: Beneliği 3600, altı aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek lâzımdır. Ramazan 3 — Hızır 144 1240 630 21,04 Va 434 6101200 1504 1728 1859 ŞEHİR TİYATROSU İstiklâl Caddesi Kemedi kısmında Gece mat 2030 da Iki kere iki HÂLK OPERETİ - Bu akşam saat $da - (ZIR DELİLER). Yakında: (KADINLARIN Yazan: Mahmud Yesari, BÜYÜK VALSİ KİM HATIRLAMAZ? 1867 — 190p — 1939 Aşk - Musiki - Heyecan ve ilâhi güzellikler filmi Baş Rollerde: Musiki: YVONNE RINTBMOS - PİERRE FRESMAY OSKAR STRAUSS Çarsamba akşamı: MELEK Sinemasının Büyük Vals zaferini gölgede kırakacaklır. İÇKİSİZ SAZ BORSA EIRAATHANESİNDE Ramazan mümasebetile ber akşam! Tanınmış sanatkirlardan müteşekkil mükemmel SAZ HEYETİ zengin programlarına devam etmektedir. Kıraathanemiz nesih ailelerin salonudur. Telefon: Dahiliye Vekâletinden Konya şehrinin halihazır haritalarının yeniden alımı İşi pahalı anrf usulile ekili meye çıkarılmıştır. Yapılacak işin mahiyeti Konya şehrinin 1620 bektar vüsatindeki meskün ve gayri meskün sahasının haliha- takeomet- releyen ve 800 hektar tutan arazinin uma günü saat 15 de Ko apılacaktır nden iştirâk vesiki Mukavele ve şartnameler Konya belediyesinden ve Anharadı İsteklilerin teküf mektuplarını tayin edilen günde kadar Konya belediye sejsliğine vermeleri ve yahut posla ile gönderildiğinde belediyeler imar heyeti Ten ş larına koymalar lâzımdır. B. İ. Hey'etinden params almabili mat Mr bu saatte belediyeye vasi olmuş bulunmasa Mizmrdir. belediye dairesinde teşekküi e İştirik etmek İsteyenlerin maları ve bunu teklif mektap- Bis #OĞİAN İM