24 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Teşriniciyel 1939 sama ——a) Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Hitler, İngiltere ve Fransayı ezdikten sonra Sovyetlere taarruz edecekmiş Sovyetler hududdaki kuvvetlerini takviye ediyor, Almanlar, Sovyet işgali altındaki yerlerde propaganda yapıyorlarmış Son dakika İtalyanın iştirakile bir Balkan konferansı projesi Fransa, İtalyan ticaretine hususi kolaylıklar gösterecek Amsterdam 24 — İtalyanın Balkan ittihadına dahil devletlerle Bulgaris- tan, ve Macaristanın da iştirakile bir konferans akdini düşündüğü söyleniyor. Konferans Balkanlarda ve orta Avrupada sulhü kuvvetlendirmek meselesini görüşecektir. Konferans için Türkiye ile İtalya arasındaki güçlüklerin izalesi Jâzımdır. Tondra 24 — Fransa, İlalyan ticaretine hususi kolaylıklar göstermeğe ka- rar vermiştir. Bu münasebetle bütün takyidat kaldırılmıştır. Sovyetler -Finlândiya Dün akşam başlıyan müzakerenin çabuk neticelenmesi ümid ediliyor Paris 24 — Moskovadan gelen haberlere göre Finlândiyanın delegesi B. Paassikivi dün akşam saat 18 de Kremline giderek Sovyet ricaMle görüşmüştür. Böylendiğine göre Sovyet Rusya Aland adalarının işgalini istemiyor, yalnız bun- Jarın tahkim edilmemesini taleb ediyor. Sovyet Rusya, Finlândiya ile ittifak da istemiyor, yalnız Finlândiyanın Sovyet Rusya aleyhine bir ittifaka girmemesini taleb ediyor. Pinlândiya arazisinden talebde bulunmamakta, yalnız iki küçük adanın işgalini talep etmektedir. Müzakere ümid verici şekilde başlamıştır. Çabuk bir anlaşma olmasi ümid ediliyor. Bulgar kabinesini gene Köseivanof teşkil etti Dört Nazır değişerek erek eski kabine tekrar iş başına geldi Sofya 24 — Yem Bulgar kabinesini teşkile tekrar eski Başvekil Köseivanof yaemur edilmiştir. B. Köseivanof kabinesini teşkil etmiş ve listesini krala arzey- Jemiştir. Kabinede eski nazırlar ibka edilmiş, yalnız 4 nezarette değişiklik ol- muştur. Kabine şu suretle teşekkül etmiştir: Başvekil ve Hariciye Köseivanof, Da- hiliye general Nedief, Maliye Borjilof, Harbiye general Daskalof, Maarif Finef, Şimendiferler Gaborski, Ziraat Adriyanof, Ticaret Zogrof, Adliye Mikanof, Ma- arif Vasilyef. 'Kabineye giren yeni 4 nazır Adliye, Nafıa, Ticaret ve Şimendiferler nazır- Jandır. Meclis ayın yirmi sekizinde kral Borisin nutku ile açılacaktır. Sovyet Rusya Almanyadan iptidai madde celbinde güçlüğe tesadüf ediyor Berlin 24 — Nasyonal Zaytung yazdığı bir makalede Sovyet Rusyadan ip- t madde csibi im larını tedkik ederek bu husustaki güçlükten bahsedi- yor ve diyor ki; «Sovyet Rusyanın şimendiferleri ekseriyetle tek hatlıdır, nakliyat güçtür. Bundan başka vagon buhranı vardır. Almanyada da bu buhran mevcuttur. Esasen Alman vagonları, Sovyet hatlarına uymaz. Malümdur ki, Sovyet Rus- yada şimendifer hatları daha geniştir.» İki Alman tahtelbahiri batırıldı Londra 24 — İngiliz gemileri dün iki Alman tahtelbahirine hücum et. mişlerdir. Bunların batirıldığı anlaşılmaktadır. Almanlar 16 tayyare kaybettiler Paris 24 — Alman tayyarelerinin İngiltereye yaptıkları akınlar dolayısile geçen hafta İçinde Almanlar 16 büyük tayyare kaybetmişlerdir. Romanya petrolleri Amsterdam 24 — Mareşal Göringin gazetesi olan nasyonal Zaytung yazdı- İn bir makalede diyor ki: «Romanyada petrol kumpanyaları, harbin iptidasın- danberi yeniden sandaj yapmıyorlar. Bu istihsalâtın mühim surette azalma- #na sebep olmuş, fiatler de yüzde 25 artmıştır. Rumen kumpanyalarının İleri sürdükleri sebeplere rağmen faaliyetin durmasının siyasi mahiyeti olduğu an- daşılmaktadır.» Diğer taraftari Almanyada benzin ve petrolun azaldığı bunun için Alman- yanın çok miktarda benzin sarfına lüzum gösteren hücumdan çekindiği söyle- Diyor. Ingiltere ve Fransa ile Yugoslavya arasında ticari müzakereler oluyor Paris 24 — Fransa ile Yugoslavya arasında ticari müzakereler başlamıştır, İngiltere de yakında müzakereye girişecektir. Meksikada bir tren kazası Meksiko 24 — Verakruz civarında bir tren kazasi olmuştur. 40 ölü, birçok yara. hı vardı” 2 Bir #sveç vapuru daha batırıldı Stokholm 24 —i,Albanya adındaki İsveç vapuru bir Alman tahtalbahiri tâ- rafından betirilmıştır - 2 kişi ölmüştür. Lituanya «ordusu bu akşam Vilnoya girecek Kaunas 34 — Lif yemini a ye een ice e Dış ticaret takas muameleleri Yeni iki talimatname daha hazirlandi Ankara 23 (Telefonla) — Dış ticaret ta- Xas muamelelerinin tarzim ve kontrolü hakkındak! 1/8099 numaralı kararsamenin tatbik suretini göstermek üzere muhtelif tarihlerde çıkarılan talimatnamelere zeyil olarak yeni iki talimatnâme hazırlanmış» far. Bugünden itibaren meriyete konulan bu tallmatnamelerle adı geçen kararnsıme- nin 1,2,3 ve 4 üncü maddelerine şu fikra- Jar eklenmektedir. 1 — İthalitçı veya ihracatçı talebname- sinde, mukabil #hracatçı veya Khalâtçının takas Limited sirketi tarafından bildirile- ceğini beyan ve ettirebileceği | gibi bunları bildirmiş elin bile Merkez bankasına veya takas heyetlerine müracaatla muka- bil ihracatçı veya ithalâtçının takas Limi- tet şirketi tarafından tedilen bildirileceği- ni de beyan edebilir. , İthalâtçı veya ihracatçının bu şekildeki beyanı gayrikabili rücudür. ? — İthalâtçı veya ihracatçıların. yani takus Limited şirketine bırakılmış olan ve- ya birbirinden ayrı ; olarak tesi edilmiş bulunan Whalât ve ihracat talebnameleri- nin taafiyelerini kolaylaştırmak üzere ta- kas Limited şirketinin talebine istinaden birbirlerile karşılaştırılması caizdir. Bu şekilde mezcedilecek beyannamelerde Bidayeten ithalâtçı tarafından gösterilen ihraç maddesi ve ihracatçı tarafından gös- terilen ithal maddesi nazarı itibara alın. maz. pi Milli Şefin, Nafia Vekilinm telgrafına cevabı Ankara 23 — Sivas - Erurum hattının işletmeye açilması münase- betile Nafia Vekili general Ali Fuad Cebesoy tarafından çekilen telgrafa, Relsicümhur İsmet İhönü şu cevabı vermişlerdir: ALİ FUAD CEBESOY NAFİA VEKİLİ C — Erzurum istasyonunun açıl- masını yüksek şahsınızda cümhuri- yet hükümetine tebrik ederken bu muazzam eserin tahâkkukunda baş- hca şerefi kazanmış olan büyük Türk milletine şükrarımızt İfade etmekle bahtiyarım, Vatandağlarımın &lice- nap muhabbet tezahüratına minnet. tarım, Vekâletiniz'esnasında vatanm çök değerli umran eserleri idrak ede- ceğine samimi kanaatim vardır. İsmet İnönü Mecliste dünkü müzakereler Ankara 23 (Telefonla) — Büyük Millet Meelisi burün B. Şemseddin Günaltay'ın başkanlığında yaptığı toplantıda Millet Meeiizinin 1939 yılı temmuz - ağustos ay- ları hesabı hakkındaki maybataya ottıla peyda eylemiş, Ankara şehri imar müdür- lüğü, hava yolları devlet işletme İdaresi, hudud ve sahiller sıhhat umum müdürlüğü e tahlisiye umum müdürlüğünün 1935 yı- hı hesabi katilerine aid mazbataları da ka- Dieelis gelecek toplantısını 1 rşamba günü yapacaklar. Gübelsin Churchill aleyhindeki nutku Berne 23 (A.A) — (Havas): Dün Alman radyosunda Göbels hatta bir nazi şefi için bile mutad olmayan şiddetli bir tsanla İngiliz Bahriye Nazırı Churchille hücum etmiştir. Göbels, bir Amerikalının şehadeline istinaden Athenia vapurunun bir Alman denizaltısı tarafından batınl- madığını isbata çalışmaktadır, En ziyade hayret edilecek cihet, katiyen müsbet delillere malik olduğunu id- dia eden Alman Nazırı muarızına küfürler savurmaktadır. Londra 23 Londra gazeteleri, Göbbels'in hokkabaz kutusundan çi kan şeylan çekici olduğu ve dünya sahnesinde oynanan faciâda komiklik rolünü yaptığı mütalâasındadır. Newyork 23 (A.A) — Doktor Gö- bels tarafından Churchille aleyhinde söylenen sözleri Amerikan eikârı- umumiyesi istihza ile karşılamakta- dır, Nevyork Herald gazetesi diyor ki: «Göbels'in dünyaya hitaben bir nutuk irad edeceği hakkındaki ha- berden fevkalâde bir hâdise karşı. sında kalacağımızı anlamıştık. Fa. kal bizzat Göbels'in bu kadar gülünç bir iddiada bulunacağı kimsenin ak- ına gelmemişti. Bir otomobil kazası İzmir 23 (Telefonla) — Kozak na- hiyesinden Bergamaya gelen 28 nu- maralı otomobil İncetikler köyü ci varında devrilmiş, içinde bulunan $0- för Mehmed, orman muhafaza me murlarından Hasan ve Hami ağır su- rTette yaralanmışlardır. O Li Londra 23 (A.A) — «Nevs Chronic- len gazetesinin Budapeşte muhabirinin bildirdiğine göre Polonyadan Roman- yaya geçen mülteciler Sovyet kıtaları ile Alman kıtaları arasındaki münase- betlerin gergin olduğunu söylemekte- dirler, İtimada şayan bir zatın söylediğine göre hudud hattındaki kuvvetleri tak- yiye etmek üzere garbe doğru yüzler- ce Bovyet tankı gitmektedir. Diğer cihetten Sovyetlerin işgali a)- #ında bulunan mıntakalarda Alman- Jar geniş mikyasta propaganda yap- Mmaktadırlar; Dağıtılan risalelerde ge İecek ilkbaharda Hitlerin İngütereyi ve Fransayı ezdikten sonra Sovyetlere. "tamrruz ederek müstakil bir Ukrayna vücude getireceği kaydedilmektedir. Aynı muhabirin bildirdiğine göre dürt bin kadar arkadaşı ile birlikte $i- per kazmak üzere Rbin havalisine sev- kedilirken firar etmeğe muvaffak olan bir Polonya zabiti esirlere günde bir dilimden fazla ekmek verilmediğini beyan etmiştir. İçilecek su nehirlerden getirilmektedir. Diğer bazı mülteciler Almanlar tarafından Polonyada Yün hudilere karşı alınan tedbirlerin ev- velee Almanyada alman tedbirlerden daha şiddetli olduğunu söylemektedir». , ler, 21 Alman tayyareci idam edilmiş Londra 23 — Havas ajansı bildiri. yor: News Chronicle gazetesinin Bu- “dapeşte muhabirine nazaran, Almah orduları arasında gittikçe artan' bir gerginlik vardır. Londra 23 — Sunday Pihorlal diyor Kİ: «Hür Almanyes adını taşi- yan radyo, hiçbir taraftan teyid edil miyen bir baber veriyor. Bu habere göre, Alman hava kuvvetlerine men- sup 21 subay, biri Magdeburgda, öte. ki Kaiserslautern'de çıkan iki isyan neticesinde idam edilmişlerdir. Garp cephesinde harp harekâtı tamamen durdü Yalnız pek hafif topçu ateşi ve keşif kolları faaliyeti var Paris 23 (A.A) — Umumi karar- | sureti umumiyede ihtiyallı ün cephede gece | gâhın tebliği: sakin geçmiştir. Paris 23 (A.A.) — 23 teşrinlevvel akşam tebliği: Bilhassa Sarım garp bölgesinde te- mas müfrezelerinin faaliyeti kayde- dilmiştir. Paris 23 (AA) — Bu akşamki resmi tebliğden sonra mutad olduğu üzere Havas ajansı tarafından neş- redilen yarı resmi tebliğde şöyle de- nilmektedir: 20 eylüldenberi cephenin heyeti umumiyesi üzerinde teessüs eden sükünetin artık devam etmiyeceği anlaşılmaktadır. Daha dünden itibaren devriye fa- aliyetinin arttığı görülmüştü. Bu gün ise artık ormanlarda birkaç ge- ce müsademesi kaydedilmekle kalın- mamış, kıtaat tüfek ve mitralyöz ateşile doğrudan doğruya temasa geçmişlerdir. Her zaman olduğu gibi askeri faaliyetin en şiddetli olduğu yer cephenin Sarri'a Moselle arasın- daki garp kısmı olmuştur. Alman tebliği Berlin 23 (A.A.) — Neşredilen bir tebliğde bildirildiğine göre, garp cep- hesinde pek hafif bir topçu ve keşif faaliyetinden başka kayde değer hiç bir hadise cereyan etmemiştir. Alman askerine verilen ye Paris 23 (AA) — Fransızlar dün Almanlardan esir amışlardır, Esirler Irlandalı tedhişçiler Bir infilâktan istifade ederek kaçmak teşebbüsü akim kaldı Dublin 23 (A.A.) — Bir çok İrlan- dalı tedhişçilerin mevkuf bulunduğu Montjoy hapishanesinde dün vuku bulan şiddetli bir infilâk Dublin'deki bütün binaların camlarını sarsmıştır, İnfilâik neticesinde vukua gelen karışıklıktan istilağe ederek kaçmak istiyen bazı tedhişçilerin bu cüretkâ- râne plâna müracaat ettikleri zanne- dilmektedir. Mevkuflardan hiç biri kaçmağı murafak. olamamıştır. Merkezi Çin hükümeti 'Tokyo 23 (A.A.) — Harbiye Nazırı bü sabah Başvekili ziyaret ederek ya- kında kurulacak olan merkezi Çin hü- kümeti hakkında müdavelelefkârda bulunmuştur. davran- makta iseler de cephede verilen soğuk ve fena gıdadan şikâyet etmekte müts tetiktirler.. Bunların ifadelerine göre cephede bulunan - Alman askerlerine” günde bir defa öğle zamanı sicak ye mek verilmektedir. Bu yemek, içinde yağlı bir kaç et parçası, sebze ve mâ- karma bulunan bir çorbadan ibarettir. Akşam dalma soğuk yemek veril. mektedir, Bu yemek bir parça ekmek, margarin ve bir sucuktan ibarettir. Askerlere kahve değil çay verilmekte» dir. Esirler Fransızlara verilen değişik ve bol yemekleri görünce hayret et- mişlerdir, Fransız âşkerlerine günde, iki defa sıcak yemek ve şarap, sabah- i ları da kahve ile birlikte peynir ve ekmek verilmektedir. Almanların yeni akın teşebbüsü Londra 23 (AA) — Firih of Forih üzerine hüviyetleri tesbit edilemiyen bazı tayyarelerin yaklaşması üzerine tehlike işaretinin verildiği resmen bil“ dirilmektedir. Gelen tayyarelerin düş» man tayyâreleri olmadığı anlaşıldı. ından birâz sonra «tehlike zall oldüz işareti verilmiştir. Bir Alman tayyaresi daha düşürüldü Londra 23 (A.A) — İki Alman tayyaresi, bugün öğleden sonra İskoçyanın cenubu şarki sahili üzerinde gözükmüştür. İngilia Acı tayyareleri derhal, bu Alman tayyare» lerini karşılamış ve düşman tayyarelerin- den birini düşürmüştür. Polonya ordusu Polonyanin Paris sefiri gönüllü yazılıyor Paris 23 (A.A.) — Paristeki Polon« ya mahfillerinde temin edildiğine göre, Polonyanın şimdiki Paris sefi! ri Lükaçieviç Fransız - Alman cep-' hesinde çarpışmak üzere yakında teşekkül edecek olan Polonya ordu- suna gönüllü yazılmak için İstifg edecektir. İ Varşovadan hareket eden 70 Po Jonya hariciye memurunun &on haf. talar zarfında Parise geldikleri haber verilmektedir. Polonya hükümeti garp cephesinde çarpışmadan bu memurlara diplomstik bir vazife ve- rilmesine karar vermiştir,