23 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

23 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İngiliz ve Fransız kumandan- ları dün Ankaradan hareket ettiler , Sene 22 — No. 7546 — Fiati her yerde 5 kuruş PAZARTESİ 33 Teşrinieyyel 1980 AKŞAM Telefon: Başmuhatrir: 20665 — Yazı işleri: 20765 — İdare; 20681 — Müdür: 20497 Danimarka açıklarında bir deniz muharebesi olduğu bildiriliyor Hitler harbe şiddetle devama karar verdi Berlinde Hitlerin reisliği altında bir toplantı yapılıyor Bütün Nazi erkânının bulunacağı toplantıda mühim kararlar verilecek Bütün gazeteler Türk - Fransız - İngiliz anlaşmasının mü- him tesirinden bahsediyorlar. İtalyan mahafili Moskova ile Ankara arasında ihtilâf çıkmasını muhtemel görmüyor Amsterdam 22 (A.A.) — Telegraph gazetesinin Berlindeki (o muhabiri, Hitlerin bütün nazi zimamdarlarını mühim bir içtimaa davet etmiş ol- duğunu ve bu içtima esnasında mü- him kararlar verileceğini bildirmek. tedir, Hitlerin cumartesi günü sabahtan akşama kadar umumi erkânıharbiye, | amirallık dairesi, Ankara, Moskova, İngiltereye karşı hava ablukası tatbik edilecek Paris 23 — Berlinden gelen haberlere göre, B. Mitlerin riyasetinde Nazi zimamdarlarının iştirakile aktedilecek mühim toplantıda, harbe şiddetle de- ve Roma sefirleri ile görüşmüş oldu. “|. vam edilmesi için alınacak tebirler müzakere edilecektir. Çünkü B. Hitler sulh ğu söylenmektedir. Hatırlardadır ki, Alman kıtaalınin Polonyaya girme- sine takaddüm eden gün de böyle bir ümidlerini kaybetmiştir. Bundan başka, İngiltereye karşi amansız bir hava ab- lukası tatbiki için kati tedbirler ve kararlar alınacaktır, Bu takdirde garp cep- besinde şimdilik bir taarruza tevessül edilmiyecektir, içtima akdedilmiş idi, l Paris 22 (AA) Berlinden Stok- holme gelen haberlere nazaran İngil. terenin muhasamatı tatil edebileceği hakkında Almanyada mevcud zehab Ankara muahedesinin imzası üzerine suya düşmüştür. Türkiye ile yapılan muahede bu zehabı ortadan kaldır. mıştır, 48 saatten beri Berlinde vazi- yet fevkalâde değişmiştir. Almarı matbuafı İngiltere aleyhin- deki şiddetli neşriyatını tekrar ele al- mıştır. Berne 22 (A.A.) — Alman Hariciye Nazırı fon Ribbentrop, Nazi partisi es- | ki muhariplerinin salı günü yapacak- ları tezahür münasebetile, radyoda akşam üzeri bir nutuk söyliyecektir. İngiliz gazeteleri ne diyor? Londra 22 — Tanınmış İngiliz | muharrirlerinden Scrutator, Sunday | 'Times gazetesinde yazdığı bir maka- i müdahalesine mani olacaktır. Türki. yenin mevkii çök mühimdir, Geçen harpte Türkiye müttefiklerin yanın- da bulunsaydı harp 916 senesinde biterdi. Almanya ne bu anlaşmanın imzasına mani oldu, ne de Türkiye İle Rusyanın arasını açabildi.. Observer gazetesi anlaşmanın İtal İ yada iyi karşılandığını, bunun İtal yanın İngiltere ve Fransa ile anlaş: mâsına - yol açacağını söylüyor ve Hitlerin Roma sefirini Berline çağır. masının bundan ileri geldiğini yazı- yor, İtalyan mahafilinin kanaati Roma 22. (A.A.) — «Havas.: Anka ra muahedesi İtalyan matbuatırın bü- tün dikkatini celbetmekte devam edi- yor. Gazeteler, bilhassa bu mühim ve- sikanm imzasının Moskova ve Berlin- de yaplıağı &kisler arasından bu İki memleketin hattı hareketini kestir- meğe çalışmaktadır. Romada Rusya lede diyor ki: Türk - Fransız - İngi- liz ittifakı Almanların Balkanlara ve Almanyanın bu hadiseyi hususunda beraber yürümedikleri te- barüz ettiriliyor. Türkiyeye karşı fev- kalâde kızgın olan Almanya Rusyanın Türkiye aleyhinde son vasıtalara mü- racaata hazır olduğunu inandırmak istiyor, Halbuki Rusyadaki akisler İtal- |, yan müşahitlerine göre bu kadar şid- detli değildir. İtalyan mahafili Mosko- va ile Ankara arasında bir ihtilâf çık- | masin muhtemel görmemekledir, Romanyada Bükreş 22 — Hariciye Nazırınm gazetesi olan Timpul, Türk - Fran- sız - İngiliz muahedesi hakkında neş- rettiği makalesinde Românyanın re3- mi noktai nazarını aksettirmektedir. Makalede deniliyor ki: «Bu muahedenin Rusyaya sid olan kısmı şarkta sulhü tarsin edebilecek mahiyettedir. Türk - Rus müzakere- lerinin inkıtamdan sonra bile iki (Devamı 7 nci sahifede) Meclis Parti erupu Hariciye Vekili B. Şükrü Saracoğlu Moskova müzakereleri hakkında bugün izahat verecek Ankara 22 (Telefonla) — Mutad olarak her hafta salı günü toplanmakta Olan Meclis Parti grupu bu haftaki içtimamı bir gün evvel yani yarın (bugün) öğleden sonra yapacaktır. Grupan bu içtimaında Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu o Moskova müzakereleri etrafında Izahatta bulunacaktır, Moselle ve Ahin nehirleri yükseliyor Fransızların Alman topraklarındaki Fransız kitaatını geri çekmesi Almanların plânını bozdu Paris 22 — Rhin nehri yeniden | olan fevkalâde mahiraâne hareketler | yükselmiştir. Yağmurlar devam edi- Yor, Nehir bir parça daha yükselirse Alınanlarin mevzilerini tahliye et- meleri lâzım gelecektir. Mosölle neh- Fİ de taşmıştır. Alman siperleri du- Tulamayacak hâldedir. Alman plânları bozuldu Paris 22 (A,A.) — Fransız yüksek kumandanlığının. “emrile - yapılmış Alman umumi karargâhının plânla- rini bozmuştur. Buraya gelen bir habere nazaran Almanlar, Alman topraklarını işgal eden Fransız kıtaatına karşı büyük bir taarruz icra etmek tasavrurun- da idiler, Fakat Fransız başkuman- danı genera! Gamelin piştar mevzi- (Devamı 7 nci sahijede) Reisicümhur Ankarada at koşularını dün de takib ettiler Ankara 22 (Telefonla) — Mim Şef İnönü bugün öğleden sonra şehir Hipodromunda yapılan sonbahar at koşularının dördüncüsünü de yüksek huzurlarile şereflendirmişlerdir. Hipodromda bulunan binlerce halk, Milli Şeti hararet ve şiddetle alkışla- mıştır. — —————— — Mikikmile nr; aaa Şeflerin resimleri Resmi ve hususi binaları süsliye. | cek; Atalürk ve İnönüye ait resimler bir elden, bir baskıdan çıksın diye müteaddit defalar, yazıldı, çizildi. Hatta bu maksadia aylarca evvel birkaç sanatkâr Mili Şefin resimle- rini hazırladılar. Fakat hâlâ ortada görülen taş basması, aslına benzer benzemez resimler, Buna ciddi bir “alâka ister. telâkki | Son dakika Almanya, Sovyetlerle ittifak yapmak istiyor İzvestiyanın Sovyet bitaraflığı hakkındaki makalesi Berlini memnun etmedi Paris 23 — Berlinde dolaşan rivayetlere göre Berline gelen Moskovadaki Alman sefiri B. Şulenburg, B. Stalinin, B. Hitlerin kendisine gönderdiği şaha mektuba cevabını beraberinde getirmiştir. Fakat bu haber, resmi mahafilde henüz teyid edilmemiştir. Almanya, Sovyet Rusyanın ittifakını ve yahud ken- disile beraber hareket edeceğine dair bir deklârasyonu koparmak için var kuy« vetile çalışmaktadır. İzvestiya gazetesinin Sovyet Rusyanın bitaraf olduğuna ve serbestil hare ketini muhafaza ettiğine dair olan dünkü makalesi Berlin mahafilini mennun bırakmamıştır. Bir Rumen petrol gemisi torpillendi Londra 23 — Rumen bandıralı 6,000 tonluk Oltenia namındaki petrol ge- misi bir Alman tahtelbahiri tarafından torpillenmiştir, samanın kay DE Son dakikada gelen diğer haberler 2ci sahifemizdedir amam RA AM | Sıvas lokomotif ve vagon fabrikası açıldı — | Atelyede senede 200 yolcu, 1800 yük vagonu, 120 lokomotif tamir edilecek, 700 yük vagonu yeniden yapılacak Münakalât Vekilinin nutku Bunu müteakib Münakalât Vekili B. Ali Çetinkaya şu nutku irad etti, Lokomotif ve vağon atölyesinin açılma merasiminde Münakalit Vekili B. Ali Çe- tinkaya aşıhdaki nutku irad etmişlerdir: «Büyük Millet Meclisinih muhterem me- busları, sayın Vekiller, Errurum istasyonu- nun açılmasından bilistifade Sivas atölye- sini de açabilmek fırsatını ele geçirdiğlmiz- İ den dolayı bahliyarız. Davetimizi kabul ederek geldiğinizden dolayı hepinizi hür- metle selâmlarım. Büyük demiryolu inşa siyasetini şüphesis olarak başta Ebedi Şef Atatürk olduğu hal- de Miili Şef ve Cümhurreisi İsmet İnönü- nün sarsılmez karar ve iradesine borçluyuz. Demiryolu “siyasetimiz her sene munta- Zum bir progeain - dahilinde ve esaslı bir surette inkişaf etmiş ve en büyük merhale- sini elde etmiştir. Kenebi şirketlerden salan almak suretile millileştirdiğimiz hatlarla (Devami 7 nci sahijede) Sıvas (Sureti mahsusada gönder- diğimiz muhrâririmizden) — Erzw rum hattının açılma resminden dö- nen hususi İrönler bu sabah saat ye- dide Sıvasa gelmişlerdir. e Vekiller, Meclis mümessilleri istasyonda Sıvas vilâyeti erkânile kumandanlar, mek- tepliler tarafından karşılanmışlardır. | Başta Münakâle Vekili B. Ali Çetin- kaya olduğu halde davetliler saat do- kuzda açılış merasimi yapılacak olan Sıvas lokomotif ve vagon alelyesine gitmişlerdir. Açılış resminde bütün Sıvas halkı bulunuyordu. Evvelâ Cer dairesi reisi B. Sadeddin atelye hak- kında malümat veren bir nutuk söy» iğ