3 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

i ; k | ; | p Kânunuevvel 1859 Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler En son dakika Amerika - Sovyet münasebatı sarsıldı Sovyet Rusyanın tahriri cevabı geldikten sonra kati karar verilecek Vaşington 4 — Amerika siyasi mahafili Sovyet Rusyanın Finlândiyâya taarruzu meselesile gittikçe daha fazla alâkadar olmaktadır, Amerikanın tâvassut teklifine ve sivil ahalinin bombardıman edümemesi teşebbüsü- ne karşı Sovyet Rusyanın aldığı vaziyet Amerika - Sovyet münasebatını sarsmıştır. Cümhuriyetçiler Sovyet Rusya İle münasebetlerin kesilmesini istiyor, Sovyetlerin tahriri cevabı gelince bir karar verileceği anlaşılmaktadır. tadır, Sovyet Rusyaya tayyare ve silâh sevkiyatının yasak edilmesi müteâ&rre zm kim olduğunu tayin ettiği söylenmektedir. Finlândiyaya karşı büyük bir sempati vardır. Bu hükümetin Amerikaya 15 kânunuevvelde vadesi ge- Jen borç taksiti aranmayacaktır. Almanyada endişe başladı Paris 3 — Bitaraf memleketler vasıtasile Almanyadan gelen haberlere Kö- Te Finlândiya vakayii Almanyada endişe uyandırmağa başlamıştır. İsveçin tehdid altında bulunması bu endişeye başlıca sebeplir. Almanya sulh zama» nında olsun, harp zamanında olsun İsveç demirinden vazgeçemez. Bunun için vaziyet dikkatle takip ediliyor. Askeri mahafil büyük endişe içindedir. Diğer taraftan D. N. B, ajansı dün akşam neşrettiği bir tebliğde Finlândi- yanın İngiliz nüfuzu ajtına düştüğünden bu vaziyete düştüğünü bildirmek- tedir, B. Eden bir nutuk söyledi Londra 3 — Dominyonlar Nazırı B. Eden dün akşam bir nutuk söylemiş- fir. Nutukta demiştir ki: «Alman tehlikesine nihayet vermek lâzımdır. Bu- vaziyet devam edemez. Biz ne erazi, ne imtiyaz istiyoruz. Bütün ar- tuz dünyanın sulh ve #ükünudur.» Alman Başkumandanı Garp cephesine gitti Cephede sükünet devam ediyor. İngilizler iki Alman vapurunu zaptettiler Londra 2 — D. N. B, Alman ajansı- Ban bildirdiğine göre Alman baş ku- 1 general Fon Brauchitseh, Alman kıtaatını teftiş etmek garp cephesine gitmiştir. Paris 2 (A.A, )— 2 künunuevvel ak- şam tebliği: Gündüz heyeti umumiyesi itibarile gephede sükünet kydedilmiştir. Alman tebliği Berlin 2 (A.A.) — Büyük umumi karargâhın tebliği: Kayda değer bir hâdise olmamıştır. İki Alman vapuru yakalandı Londra 2 (A.A.) — İngiliz filosu, 200 da bandıralı Eton vapuru kapdanınn beyanıma göre, 16 Alman deniz tayya- resi, Hollandaya kaçmış ve beyaz bayrak çekerek yere inmiştir. Al man tayyarecileri nezaret altına alın- mışlardır, Parisin böyle bir şeyden haberi yoktur. Bir Alman vapuru kendi kendini batırdı Kap 2 (A.A) — Bu sabah kendi- kendini batıran büyük Alman vapu- ru Waâtussi cenubi Afrika tayyarele- ri tarafından tevkif edilerek kendisi. ne Simontowna gitmesi tebliğ edil. mişti. Bunun Üzerine vapuru balıra- ton haçminde Sophia Busse ve 2200 | rak sandallara atlıyan Alman mürre- ton hacminde Cibeck adındaki iki | bat diğer gemiler tarafından kurta- Alman vapurunu zaptetmiştir. Londra 2 (A.A.) — Eilrek, Şephle Busse vapurlarının da zabtile harbin başından beri balırılan veya zabdedi- len Alman ticaret vapurlarının hac- mi 145.031 tona baliğ olmaktadır. İn- giltere 59.754 tonluk 16 vapur, Fran- sa da 16.122 tonluk 3 vapur zabdet- miştir. Geri kalan 69425 tonluk 15 vapur ya müttefik donanma tarafın. dan veyahut bizzat Alman mürette- batı tarafından batırılmıştar. Bir Alman denizaltısı batırıldı Paris 2 (A.A.) — Paris Soir gazete- “si, bir Alman denizaltısının bir kafi- leye refakat eden Fransız destroyeri tarafından batırıldığını bildirmekte- dir. Torpillenen Norveç vapurları Londra 2 (A.A.) — 8083 tonluk Real isimli Norveç vapuru, perşembe akşamı şimal denizinde torpillenmiş veyahut bir torpile çarpmıştır. Tayfa- dan 44 kişi, bir tahlisiye vapurunu imdada çağıran Santigati İtalyan va- puru tarafından kurtarılmıştır. 16 Alman tayyaresi Hollan- daya mı kaçtı? Londra 2 — İngilterenin.şimali şar- kisinde kâin bir limana gelen Hollan- e rilmıştar, Şimal denizinde bir hava muharebesi Londra 2 (A.A.) — Hava Nezareti. nin neşrettiği bir tebliğe göre, bu haf- ta zarfında İngiliz avcı tayyareleri ile Dornier tipinde 8 Alman deniz tay- yaresi arasında bir hava muharebesi olmuştur. 15 dakika devam eden çar- pışma neticesinde bir Alman tayyare- si düşmüş, diğerleri de çekilmişlerdir. Düşürülen Alman tayyaresi bir Nor- veç ticaret gemisi tarafından kurtarık mıştır. Almanlar, bir Rumen petrol şirketini satın aldılar Bükreş 2 (A.A) — Bir Alman mali grupu 240 milyon ley mıktarında bir Romanya petrol şirketinin firma ve emvalini mübayaa etmiştir. Ayni grup, diğer mühim bir Ro- manya petrol şirketini kontrol ede. bilmek için müzakereye devam et- mektedir. Amerika Cümhurrelali: ğine namzedlik Nevyork 2 (A.A.) — Nevyork mın- takası müddelumumisi B. Devez 1940 intihabı için OReisicümhurluğa Tes- men namzedliğini koymuştur. Iitalyanın davası Popolo d'İtalia: «Harp hari- cinde kalarak Avrupa medeniyetini müdafaa etmektir» diyor Roma 2 (A.A) — Popolo d'İtalla gazetesi, ablokanın tecdidi ile bitaraf- ların uğrıyacağı hasar münasebetile Times gazetesi tarafından yazılan bir makaleye cevap vermektedir. Times gazetesi, bu makalesinde şöy- le demişti: «Unutulmamalıdır ki müttefik dev- Jetler ayni zamanda diğer memleket- lerin dâvası da olan bir gaye için da- ha çok ağır fedakârlıklara Katlan- maktadırlar.» Popolo d'litalia gazetesi, gârp de- mokrat devletleri dâvasının ayni 22- manda gayri muharip milletlerin ve bu meyanda İtâlyanın da dâvası ols duğu hakkındaki bu neşriyata niha- yet verilmesi Tânmgeldiğini yazdıktan sonra şöyle diyor: «İtalyanın şimdilik bir tek dâvası vardir, İtalya ihtilâf haricinde kalan biricik büyük bir Avrupa devleti ol. mak vasfile Avrupa medeniyetinin de biricik büyük müdafaa kaynağını teş- | kil etmektedir. İtalya, hiçbir zaman | yapmağığı gibi, vundan sonra da ken- | di dâyalarının hiçbirinin müdafaasini | doğrudan doğruya olmasa bile hiç | kimseye tevdi etmiyecektir. Faşist.| İtalya, keridi dâvalarımı evvelce de is- bat ettiği veçhile, kendisi müdafaa ve temin eylemektedir. Fransada Terhis edilenler ve askere i çağrılacaklar Paris 2 (A.A.) — Hükümet, 1909, 1910 ve 1911 sınıflarına mensup as kerler ile bu sınıfların (silâh allına alınmış olan Tazla çocuklu aileler ba» balarını terhis eden bir emirname İs- dar etmişti. Şimdi de 1919 ilc bundan dahâ yaşlı sınıfların ikinci sınıf ih- tiyatları terhis olunmuştur. Buna mukabil mavi renkli vesika sahibi rinei simi ihtiyat efradı,iik önce gençlerden başlıyarak 15 kânunuey- velden itibaren askere çağrılacaktır. Hollandada iki casusun tevkifi . Amsterdam 2 (A.A.) — Neşrolunan resmi bir tebliğde Hariciye Nezareti memurlarından birile karısının ve İk- tisad Nezareti memurlarından birinin casusluk töhmetile tevkif edildikleri bildirilmektedir. Hariciye memur ecnebi bir memleket rejimine temayü- Yü olmakla maruftur, Fransız âyanı kabineye tam salâhiyet verdiler Paris 22 (A.A.) — Âyan meclisi, seri bir müzakereden sonra hükümete tam salâhyet veren kanun lâyhasını 23 re. ye karşı 259 reyle kabul bul etmiştir, Romanya - Sovyet hududu henüz açılmadı Cernayiti 2 (A.A) — (Havas:) Romanya Sovyet hududunun tekrar açılması henüz mümkün olamamıştır. Karar bütün zor- Jukların halline talik edilmiştir. Almanya» ya alt Romanya marşandiz trenlerinin İzansiti için iki memleket teknisyenleri arasında buşlıyan görüşmeler hakkında siki bir ketumiyet muhafaza edilmektedir. Bununla “beraber, Romanya murahhas heyeti Havas muhabirine yaptığı beyanat- ta dört beş gün zarfında yalnız eşya nakit hakkında bir sarzı hal bulunacağı Ümidini ishar etmiştir. Ruslar Sovyet Polonyası Üzerinden yoldu trenlerinin geçmesine mu- vafakat eümemektedirler.... Fransada iktisadi seferberlik seferberliğinin tanzimine müteallik bir emirname neşrelmektedir. Dikili a için vyonlar tali 2(AA) 2 Dikili felâketze. deleri için yaptırılmakta olan 25 pay. yondan on altısı bitmiştir. Diğere pavyonün da İnsaatı mümkün olan suratle bitirilecektir. Kızılay bu pav- yonlardan başka kendisine &v yaptır. mak istiyen felâketzedelere de para yardımı yapmaktadır, Zelzeleden ta- mamen harap olan kasabanın ilerdeki inşaatı için bir imar plânı hazırlan- masına karar verilmiştir. | beti mevzuu etrafındadır. Rus - Fin harbinin akisleri Ingiliz gazeteleri şiddetli hücumlarda bulunuyorlar Jtalyada birkaç yüz genç Sovyet sefareti önünde nümayiş yaptı Londra 2 (A.A) — Bilâtefrik bütün | İngiliz gâzeteleri, Sovyetler tarafın- Gan Finlândiyaya vaki tecavüz aley- hinde nefretlerini izhara devam et- mektedizler. Gazeteler, Sovyetlerin sulhseverlik maskesini (indirdiğini kaydetmektedirler. Ahiren Sövyet- lerle İngiltere arasında bir ittifak akdi | için neşriyatta bulunan Daily Herald | e bu hissiyata iştirâk etmekte- | i; “Fransız gazetelerinin mütalâaları Paris 2 — Bütün gâzelelerin mü- talânları, betbaht -Finlândiyanın âkk Ocuvre gazetesi, yerle yeksan ol- mak tehlikesine maruz Finlândiyanın müzakerata İekrar başlamak üzere | yaptığı büyük gayreti belirtiyor. Pertinax, Sovyet Birliğinin, ihtilâf Finlândiysya teşmil etmesi endişe verici bir alâmet olacağını söylemek- te ve bu takdirde, karışıklığın yalnız o sahaya - münhasır kalmıyacağını, ananevi emperyalizm ile ihtilâl ideo- lojisinin, ikisinin bir arada pek ateşli bir terkib teşkil edeceklerini ilâve et- mektedir. Arjantisde teessür Buenos . Aires 2 (A.A.) — Arjantin efkârı umumiyesi, Sovyetlerin Finlân- diyaya karşı yaptıkları tecavüzden do- layı şiddetle müteessirdir. Gazeteler, memleketin bu hissiyatına tercüman çimaktadırlar, İtalyan gazeteleri ne diyor? Roma 2(AA.) Güzeteler Sovyetler âtaraflndan oFinlândiya- ya Kaşı girişilen hareketle ge- niş mikyaşta . meşgul olmakta. dırlar. Neşredilen haberlerde bilhas. sa Finlândiya ordusunun Sovyet kuv- vetlerine karşı mukavemeti tebarüz ettirilmekledir. Roma malbuatı şim- diye kadar hiçbir mutalen neşretme- miştir. İtalyada nümayişler Roma 2 (A.A) — Bir kaç yüz genç bu akşam Sovyetler Birliği sefareli önünde «Finlândiya, Finlândiyas di- ye haykırarak Sovyet kıtalarının Fin. lândiyayı işgeli aleyhinde nümayişte bulunmuşlardır, Bunlar müteakiben Finlândiya se- faretl önüne giderek sempati göster. mişlerdir, Roma 2 (A.A) — Akşam gazeteleri Finlândiya ordusunun (o müstevliyi muhtelif noktalarda ağır zayinta uğ- rattığını cemilekârane bir lisanla kay. detmektedir, Sovyetler, B. Rooseveltin mesajını nasıl karşıladılar) B. Tanerin yeni Finlândiya kabinesinde bulun ması Moskovada iyi bir nazarla görülemedi Washington 2 (A.A.) — Rusların Finlândiyaya taarruzu müfrit tecer- rüt taraftarı mahfilleri de hattâ bu taarruzu açıktan açığa takbihe ve Amerikanın hattı hareketini tasvibe sevketmektedir. Senatör Borah Amerikanın saati gelince barışı tekrar tesis için sesini duyurmaya hazır olmasını istiyor, Moskova 2 (A.A.) — Tass ajansı bildiriyor: Birleşik Amerika büyük elçisi Ste- inhardın B. Molotov tarafından kabu- | lüne dair olarak aşağıdaki tebliğ neş- redilmiştr:. Cümhur Reisi Rooseveltin talimatı | üzerine Birleşik Amerika büyük elçi- | si B. Steinhard tarafından vaki olan beyanata cevaben B. Molotov Finlân- diya hâdiseleri hakkında şu izahatı vermiştir: B, Rooseveltin Finlândiya halkı ve şehirlerinin hava bombardımanları- na maruz kalmamaları temennisi, Sovyet hükümetine hitap etmesi bakı mından bir sultefehhüm neticesidir. Sovyet tayyareleri şehirler üzerine ateş etmemişlerdir. ve buna niyetle- ri de yoktur. Sadece tayyare mey- danlarına ateş etmişlerdir. Zira, hü- kümetimiz Finlândiya halkının men- faatlerini her hangi diğer bir hükü- met kadar düşünür, Bunu Finlândi- yaya sekiz bin kilometreyi mütecaviz. bir mesafede bulunan Amerikadan görmemek elbette kabildir. Bununla beraber, hâdise şöyledir. Binaenalyh, B. Rooseveltin yukarıda zikri geçen beyanatı görülüyor ki, gayri varittir. Notada Tannerin aleyhinde bulu- nulmakta ve «ikinci defa Moskovaya Tanner gelmeseydi Paasikivi ile bir anlaşma olabilecekti, Tenner Paasi- kiviyi de mustar mevkide bırakmış- tar. Sovyetler Tanner hükümetinden bir şey beklemiyorlar» denilmektedir. Yugoslavyadaki hüratı ve Roma komünist teza- nyanın vaziyeti İtalya, komünizmin Balkanlara nüfuzunun bir emirvaki haline gelmesine mani olmak azminde Berne 2 (A.A.) — (Havas:) Corriere Del Tiano gazetesinin Roma muhabi- ri yazıyor: İtalyan siyasi mahfilleri Balkan- lardaki hadiseleri çok büyük bir dik- katle takib etmektedirler. Romanyanın vaziyeti ve Yugoslav. yadaki komünist tezahüratı Hariciye Nezaretinin bilhassa dikkatini çek- mekte ve İtalyanın Balkanlara komü- nist nüfuzunu men için daha büyük ve daha enerjik bir faaliyet sarfetmek üzere olduğu zannedilmektedir. Bu tehlike, tehdid hududunu geçen, da- ha şimdiden başarılmak üzere olan ve enerjik bir surette müdahaleyi icab eden bir vakıadır. 'Tessinde çikan mezkür gazetenin Roma muhabirine göre, yakında İtal- yanın siyasi ve iktisadi sahada mü- him tezahürlerine intizar etmek icab eder, zira, İtalya komünizmin Balkar, lara nüfuzunun bir emrivaki haline gelmesine mâni olmak azmindedir. Bundan başka gazetenin Vatikan. daki muhabirinin haber aldığına gö- re, «Deccalın ın tâ kendisi olarak te- lâkki edilecek iki millet arasında tak- sim edilmiş olan Polonyanın çok va- him vaziyeti Papayı ciddi endişelere sevketmektedir. Leh halkının iktisadi vaziyeti felâketâmizdir. Hastalık ve ölüm vakaları müthiş bir mikyos al muştur.