2 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

2 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İngiltere 250,000 kişiyi yeniden silâh altına çağırdı Sene 22 — No, 7584 — Fiati her yerde 5 kuruş Xeni Postane karşısında ALTIN TOP KUNDURA VE LÂSTİK MAĞAZASI Mevsimin en son model kundura, lâslik ve gizmelerinin gelmiş olduğunu sayın müşteri- lerine bildirir. 1. 1. 23396 CUMARTESİ — 2 Kânunuevvel 1939 Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Sovyetler yeni Fin kabinesile müzakereyi kabul etmediler Helsinki'ye dün on altı hava akını yapıldı Şiddetli muharebeler oluyor. giden yollar mültecilerle dolu Bütün ecnebi gazeteciler Helsinkiden ayrıldılar. Yeni Finlândiya Kabinesini Risto Ryki teşkil etti. Sovyetlerle mütareke akdine Helsinki 1 — Bugün öğle yakti Soryet tayyareleri yeniden Helsinki- ye bombalar atmışlardır. Atılan bom- balardan amele mahallesinde yangın çıkmıştır. İki saat sonra tayyareler tekrar Helsinki filzerine gelmişler ve 15 bomba atmışlardır. Resmi tebliğe göre dünkü bamhardımanda 48- kişi ölmüş, 70 kişi yaralanmıştır. Bugün Helsinki'ye karşı 16 hava akını yapıl- şti ilâyetlerde vaziyet daha fecidir. Vibrgda alevler içinde yanmaktadır. Rus filosu Aboya yüz kadar mermi atmıştır. Viborg civarında bir hasta- neye isabet vaki olmuştur. Hango üç defa bombardıman edilmiştir. Resmi malümata göre, Ruslar Hogland adasını, Seiskari yarımada. Sını ve Terijakayı işgal etmişlerdir. Norveçe giden yollar mültecilerle doludur, Petsamo civarındaki köyler bombardıman edilmiştir. 3 Sovyet gemisi Hangoe istihkâm- atını bombardıman etmistir. Bir Sovyet torpidosu batır! ir. İstih- kâmlar hasara uğramamıştır. Şehirde yangınlar devam ediyor Helsinki I — Helsinkinin dünkü | sabah devam etmekte idi, Sokaklar bombardımanına 15 tayyare iştirak | enkaz ile doludur. Enkaz altından etmiştir. Atılan bombalardan birçok | cesedler çıkarılıyor. Polüteknik mek- yangınlar çıkmıştır. Yangınlar bu | tebi ile merkez istasyonları harap ol. SEE W Tayyareler tarafından bombardıman edilen Helsinki istasyon binası Türk - İngiliz ticari mü- nasebetleri arttırılacak | Ingiliz Hariciye müsteşarı buna mani olan | sebeblerin ortadan kaldırılacağını söyledi Londra 1 (A.A) — Hariciye müs- teşarı B. Butler, Avam kamarasında 'Tü:ziye hakkında aşağıdaki beyanat- ta bulunmuştur: »Kendisile bir anlaşma imzalamış olduğumuz Türkiyenin hayati ehem- miyetini her halde kabul edersiniz; Bu sebepten dolayı, Türkiye Hariciye genel sekreteri B. Numan Menemen- cioğlu ile arkadaşlarının Londrayı zi- yaretini büyük bir tehalükle selâmla- rız. Kendilerile, iki memleket arasın- da imzalanmış sıkı ittifaktan doğün siyasi ve iktisadi meseleleri görüşecö- giz. Ümid ediyoruz ki görüşmelerimi. | zin neticesinde Türk - İngiliz ticareti- | nin malik olması icap eden hâcmı el- | de etmesine hâlen mâni olazı engeller ortadan kaldırılacaktır. Cenubu şarki Avrupasının ihtiyaç- ları, ezcümle Yunanistanın ihtiyaç- ları, İngiliz hükümetinin daima zih- nindedir. Bu mıntakalarda ticaretin inkişafı için hiç bir fırsat kaçırlmı. yacaktır. Hükümet hâlen de 'bu me- sele ile meşguldür. İngiliz hükümeti, Türk ve Bulgar hükümetlerinin, aralarındaki müşte- rek hudutta mevcud kıtalarının âde- dini tenzile karar vermelerini en bü- yük bir memnuniyetle haber almış- tır. Bu huduttaki gerginlik hiç şüphe yok ki azalacaktır. İki hükümet ara- sında İtimadın yeniden doğacağını | ümid ediyoruz.» ! B. Butler, sözlerini diğer bazi ya- kın Şark memleketlerile olan müna- | sebetlere intikal ettirerek şöyle de- miştir: (Devamı 10 uncu sahifede), | çalışacakmış Bk muştur, Radyo İstasyonu da tahrip edildiğinden radyo neşriyatı durmuş- tur. Elektrik santralına da bombalar (Devamı 10 uncu sahifede) 2Dülzizin tile: Fırsat bekliyoruz! 78 yaşında ve yarım asırlık emek. tar muharrir Süleyman Tevfik, öm- | rünün sonuna kadar çalıştı ve ihtiyaç içinde öldü. Cenazesini belediye kal. dırmış, Eski şekildeki Matbuat cemiyeti - hiç değilse - bu gibi vaziyetlerde ağasına yar oluyordu. Yeni şeklin yardımı hangi sahadadır? Faaliyet görmek istiyoruz. «Mesleğinize fayda verecek: diye debdebe ile kurulan bir teşekkülün hakikaten (faydalı olduğunu görüp diğer meslekler erbabına da ilân et- mek için dört gözle firsat bekliyoruz. Yeni tefrikamız: TUZAK İÇİNDE TUZAK Nakleder: (V& - Nü) Bu meraklı aşk ve macera romanı Son dakika Molotof, yeni Fin kabinesini tanımıyor Norvece Sovyetler, Leningrad civarında kurulan Fin halk hükümetile münasebete girişecekler Finlândiya harbe devam edecek Paris 2 — Moskovadan bildirildiğine göre. B. Molotof, Sovyet Rusyanın yeni Finlândiya hükümeti ile müzakereye girişmiyeceğini beyan etmiş ve Le ningrad civarında Sovyet - Finlândiya hududu civarında Teriyoki de teşekkül eden Finlândiya halk hükümetile münasebete girişeceğini beyan etmiştir. Bu hükümet, yedi nazırdan mürekkeptir. Bu hükümet iki kısımdan ibaret bir bo- yanname neşretmiştir. Bu hükümet, Finlândiya amele ve çifçilerini Finlâindiya hükümetini devirmeğe ve bugünkü rejimi yıkmağa davet etmektedir. Beyan- nameye göre Sovyet ordusu, Finlâdiya topraklarına müstevli sıfatile değil, kur- tarıcı sıfatile girmektedir. Sovyet orduları Finlândiyallara memlekette sükün ve huzurun iadesine yardım edecektir. Beyannamenin ikinci kısmında Finlândiyanın dahili siyasetini çizmekte ve Finlândiyanın Sovyetlerle sıkı bir ittifak akdetmesi lâzım geldiğini ve ma- amafih diğer bükümetlerle de dostane münasebetler idame edeceğini beyan ey- lemekledir, Beyannamede bankaların, fabrikaların devletleştirilmesi ve mem- İeketin müstakbel rejimini tayin için reyiâme baş vurulması teklif edilmekte- dir. Paris 2 — Helsinkiden bildirildiğine göre yeni Finlâdiya Hariciye Nazırı B. Taner gazetecilere demiştir ki: «Yeni kabinenin gayesi sulh akdetmekti. Bun. da muvaffak olamadık, Memleket ve milletin tam emniyet ve itimadını haiz bulunuyoruz. Paris 2 — Sovyetlerin kabinenin değişmesine rağmen Finlândiya ile müta- reke akdini kabul edecekleri şüphelidir: Pravda gazetesine göre mütareke akdi İ için Finlândiyanın şu şartları kabul etmesi lâzımdır: l 1 — Pinlândiyada Popüler demokrat bir hükümet teşkili, 2 — Finlândiya nın iktisadi ve içtimai bünyesinde bazı tadilât icrası, 3 — Finlândiyanın Sov- yetlerle askeri bir ittifak yapması, Londrâ 2 — Sovyetlerin Finlândiya ile mütareke akdi için ağır şartlar ile- ri sürdükleri bildirilmektedir. Sovyet Rusya, Finlândiya teşkilâtında esaslı ta- diller yapılmasını istemekte elyevm mevcud Finlândiya ricalinden herhangi birinin kuracağı hükümelic müzakereye girmek istememktedir. Buradaki Fin mahafilinde temin edildiğine göre Finlândiya kabinesi harbe devam etmeğe karar vermiştir. ; Ingiltere Şimal denizinde geniş bir mayn tarlası vücude getirdi Londra 1 (A.A) — Şimal denizin- de yeni bir mayn tarlası vücude geti- rilmiştir. Bu mayn tarlası, Times halici ile Hollanda arasında 300 mil dairesi, eskeriyelle bu - mıntakadan geçmekte olan ticaret gemilerine İ keyfiyetten malümat vermiştir, Stokholm 1 (A.A.) — İsveç'in kara sularında yeni Alman mayn tarlala- rının bulunması, İsveç hükümetini lik bir sahayı kaplamaktadır. Amirallık garp sahillerinden Stokholm yakının- da kâin Logolelar'a kadar 300 kilo- metrelik bir petrol borusu inşası için tedkikatta bulunmak üzere mütehas- sıslardan mürekkep bir komisyon tayinine sevketmiştir. Bu boru, senede 200,000 ton petrol nakledecektir.. Bu miktar, İsveç'in | normal istihlâkinin takriben üçle İ biridir. Boru, altı ayda inşa edilebile- İ cek ve altı milyon krona malolacak- tır. — Ben harpte böyle oldum bayımi... 7 — Vah vahi,., Bitaraf miydan?....