2 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

2 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Kızılordu muhtelif şehirleri işgal etti bir bombardımandan sonra işgal et- mişlerdir, Oslo 1 (A.A.) — (Reuler:) Rus de. nizaltıları Petsamo kötlezini kapa tişlardır. Mülteci yüklü olarak Nor. vece gitmekte olan bir Finlândiya düşmüştür. Amerika sefâreti civarı. na da hir bomba düşmüştür. Sovyet filosu Finlândiya körfezin. deki birçok adalara asker çıkarmış- (Baştarafı 1 nci sahifede) tır, : vapuru bu yüzden Petsamoya dön- İki yet Symi meğe mecbur kalmıştır. İİ EN nişi yenindiye İngiltere Finlândiyaya ilâç gönderdi Londra 1 (A.A.) — İngiliz Kızılhaçı bugün Finlândiyaya ilâç ve hastane levazımı dolu bir tayyare göndermiş- tir. Tayyare Helsinkiye ârızasız olâ- müdafaası iki Sovyet tayyaresi dü- şürmüştür. Vaasa, Anrbo, Lahti ve 'Tammergfors şehirleri bombazdıman edilmiştir. Kotkada bir fabrika üze- rine atılan bombadan 18 işçi ölmüş- tür, rak varmıştır. Stokholm 1 (A.A) — Gazetelerin Finlândiyada yeni Kabine yazdığına göre, Helsinkideki Sovyet kuruldu Tondral —Dün gece toplanan Finlândiya parlâmentosu Cajander kabinesine itimad beyan etmişti, Fa- kat kabine bu sabah İstifasını ver- miştir. İstifaya sebep memleketi ha- rabiden kurtarmak ve Sovyet Rusya ile müzakereye imkân hazırlamak. tır. Molotof son nutkunda Sovyetle- rin Cajander hükümetile müzakere- de bulunamayacağını söylemişti. Bu- nu takiben Sovyet tayyareleri Fin- lândiya şehirleri üzerinde uçarak bombalar atmışlardır. Bu vaziyet karşısında Cajander istifaya karar vermiştir. Heisinki 1 (A.A.) — Yeni hüküme- tin saat 18 de resmen tayin ve tebliğ edilen listesi aşağıdadır: elçiliği memurları perşembe - cuma gecesi Helsinkiden hareket etmek is. temişlerse de bazı müşkülât dolayısile tehir etmişlerdir. Finlândiya makama- tı Sovyet erkânından hareketlerini talik etmelerini rica etmiştir. Bunla- rın bugün Helsinkiden ayrılıp ayrıl- madıkları henüz belli değildir. Finlândiya sefiri Moskova- dan ayrıldı Riga 1 (A.A.) — Moskovadan bil- dirildiğine göre, Moskovadaki Fin- Jândiya sefiri bugün Tallin tarikile Helsinkiye dönmek üzere! Moskova. dan ayrılmıştır, Ecnebi gazeteciler Helsin- kiden ayrıldılar Helsinki 1 (A.A) — Hemen hemen Başvekil Finlândiya bankası mü- bütün ecnebi gazeteciler, Talline git. | dürü Risto Ryki mek üzere bir Estonya vapurile şehir- Hariciye Sosyalist ve eski Maliye Nazırı Tanner. Adliye İsveç partisinden Soduhicim, Dahiliye İsveç partisinden von Born, Müdafaa Niuknimen çifçi partisi, Maliye Pekkala meclis sosyalist grupu reisi, Devlet bankası Paasikivi, Mütareke akdine çalışılacak Helsinki 1 (A.A.) — Yeni kabine, Moskova müzakerelerini fânreye me mur edilmiş olan sabık Maliye Nazı- rı B. Tanner tarafından teşkil edil. miştir, Yeni kabine, Moskova ile, mütare- ke müzakereleri yapmağa çalışacak- tır. Berlin 1 (A.A.) — Burada mevcut umumi kanaat, Finlândiyanın ne Şi- mal memleketlerinden ne de Ameri- kadan fili bir yardım göremiyeceği için, Leslimiyellen başka yapabilece- ği bir şeyi olmadığı merkezindedir. Finlândiya ordusunda isyan çıkmış Moskowa 1 (A.A.) — (Havas): Sov- yet radyosuna bakılırsa, Finlândiya ordusunda isyan çıkmış ve Teriokida Otto Ussinenin riyasetinde bir mu- vakkat hükümet teşekkül etmiştir. Bu hükümetin hedefi Tanner kabi- nesini devirmek ve Sovyet dostlarla © barış yapmaktır, Daima Sovyet radyosuna göre, yeni hükümet neşrettiği bir beyanname- Ge Sovyet hükümetinden Kızılordu İle kendisinin yardımına gelmesini rica etmektedir, Yeni hükümet, Hel- sinkide ihtilâl bayrağı çekmek için hususi bir ordu teşkil edildiğini bil- diriyor. Radyoda yapılan bu tebii dia edilen bu yeni kabinenin komünist ideolojiden mülhem olan dahili siya- set programı ile nihayet bulmakta- den mufarakat etmişlerdir. İsveç İle Finlândiya arasında hertürlü m nakalât inkıtan uğramıştır. Finlân- diya ile Norveç arasındaki şimal hu- duduma Ruslar tarafından o işgal edilmiş olan Buzlu Okyanus, Şimal Okyanusu sahilleri sekenesinden bir çok Finlândiyalı mülteci gelmiştir. Şiddetli muharebeler Stokholm 1 (A.A.) — Carelle ber- zahında Terijok mıntakasında şid- detli bir muharebe olmuştur. Ruslar, ağır topların ve hava bombardıman. larının müzaheretile birbiri ardı sıra dalgalar halinde ileri atılan hücum kitaatile Finlândiya istihkâmlarına taarruz etmişlerdir. Finlândiyalılar bu taarruzları muvaffakiyetle püs- kürlmüşlerdir, Helsinki 1 — Sovyet kıtaatının La» doga gölünün şimalinde Sujarvi mıntakasından yaptıkları tastruz bu göl ile deniz arasındaki Finlândiya istihkâm hattını arkadan çevirmek içindi, Finlândiyalılar burada sık or- manlar sayesinde Sovyetlere muvaf- fakiyetle mukavemet 'ediyorlar. Şimaide Ribaçi yarımadasının Sov- yeller tarafından İşgali, askerlik noktasından o kadar ehemmiyeti ha- iz değildir. Çünkü burada hava çok gert olduğundan yapılan hareket mevzlidir. Sovyetlerin ileri hareketi Helsinki 1 (A.A.) — Sovyet kıtala- rı, Hyrsylae ve Kacanaesenke'ye doğru yürümüşler ve körfezde Kron- ştad'ın 40 mil açıklarında Seiskari adasile Sovyet hududunun 10 mil Nerde Terijoki limanını zaptetmişler- dir. Bu liman, denizden şiddetli su- rette bombardıman edildikten sonra karadan Kizilordu tarafından işgal edilmiştir. Kizl tayyareler, Helsinkinin tay. | dar. yare meydanını yeniden bombardı- İsveç tavassut teklifinde man etmiştir. Bir Finlândiyalı asker bulunacak yaralanmıştır. Berme 1 (A.A.) — Newe Zurcher Stokholm 1 (A.A.) — Buraya gelen İZeitung'un Stokholm muhabiri yazıyor; haberlere göre, Kızılordu kıtaları, | İsveç, Rusya ile Pinlândiya arasında havadan yapılan bombardımanı mü- | bir tavassut teklifinde bulunmak im- tcakip Hando adasını işgal etmişler. | kânını tedkik etmektedir. İsveç, bu dir. Maamafih bu haber henüz teyid | pususta Skandinâvya devletleri tarar olunmamıştır. ba fından yapılacak bir teşebbüsün Ame- Cârelie'de Finlândiyalılar, gerek | rikanınkinden daha ziyade muvaffak karadan gerek havadan ve gerek de. olabileceğini zannetmektedir, nizden hücum eden Sovyet kıtaları- Muhabire nazaran, Sovyet İslilâm na çok mükemmel bir surette karşı | önünde İsveç halkında hasıl olan koymaktadır. infialin derecesi, Finlândiya ordusuna Sovyet kuvvetleri Petsamoyu| yazılmak isteyen gönüllülerin mü- işgal ettiler temadiyen artması İle tebarüz etmek» Helsinkt 1 (A.A) — Sovyet kuy. | tedir... | vetleri, Finlândiyanm şimal münte- Finlândiyanın Londra basında Balıkçılar körfezinde yegâne sefaretinin bir tebliği liman olan Petsamoyu bu sabah yeni Londra 1 (A.A) — Finlândiya se- vi fareti, tebliğ ediyor: Finlândiyanın tesitm olması meselesi, mevzuubahis değildir, Kabinede yapılan tadilâtın sebebi, bütün memleketin müzahere- #ini temin edecek bir hükümet vücu- da getirmektir. Hükümet, mümkün olduğu takdirde, Sovyet Rusya İle yeniden müzakerelere girişmek te- şebbüsünde bulunacaktır, Sovyetlerin ileri harekâtı askerle- rimiz tarafından tevkif edilmiştir. Finlândiya sahillerine hiçbir Sovyet müfrezesi çıkmış değildir. İki iddia Londra 1 — İngiliz gazeteleri Fin. lândiya kabinesinin istifasından sor» ra da Rusyanın müzakereye müte- mayil bulunmadığını vepek ağır şartlar dermeyan etmesi muhtemel olduğunu yazıyorlar. Bâzı gazeteler Sovyetler hükümetinin bütün Fin- lândiyayı istilâ etmek İstediğinden bahsediyorlar. Bazı gazeteler İse Sor- yet Rusyanın şimdiye kadar, müza- kereler esnasında ileri sürdüğü he deflere taarruz etmekle iktifa ottiği- ni ehemmiyetle kaydediyorlar. Gazetelerin makaleleri Roma 1 — İtalyan gazeteleri Fin- lândiya hâdiseleri hakkında müta- lâs beyan etmemekte, sadece gelen haberleri dercelmekledir. ajansının Berlinden aldığı haberlere göre Alman mahalfili .Sovyet - Fin- lândiya ihtilâfını büyük bir dikkat- le takip etmekle beraber kendisinin bu işte alâkası olmadığını bildirmek- te ve bir dostluk misakı İle bağlı bu- lunduğu Sovyetlerin isteklerini sem- | pati ile takip eylemektedir. Macâr gazeteleri de mütalâa beyan etmemektedir. Amsterdam 1 — Rus . Finlândiya ihtilâfı Hollandada büyük teessür uyandırdı. Gazeteler makalelerinde Sovyet Rusyanın hareketini tenkid ediyorlar. İsveç, - Nörveç ; gazeteleri şiddeti makaleler yazıyorlar, Kopen» hagda yüzden fazla Danimarkalı genç Finlândiya müracaatla gönüllü yazılmak diklerini bildirmişlerdir. Finlândiya komünist fırkası Pravda ile açık mektup neşretti Moskova 1 (A.A.) — Finlândiya komünist fırkası, Pravda gazetesinde Finlândiya milletine hitaben açık bir mektup neşretmiştir. Bu mektupta amele ve köylüler tarafından teşkil edilecek müşterek bir cephe ihdasmı ve Finlândiyada bir halk hükümeti teşkilini istemektedir. Finlândiya komünist fırkası, Fin- lândiya ile Rusya arasında müteka- bil bir ademi tecavüz misakı akdedil- iste- mesini de istemekte ve Sovyet me. | todlarından mülhem bir programı müdafaa etmektedir. Türk - ingiliz ticari mü- nasebetleri arttırılacak (Baştarafı 1 inci sahifede) «Hatırlarsınız ki Mısır kralı ve Irak Başvekili, İngiltereye çok dostane be- | yanatta bulunmuşlardır. Suudi Ara bistan ile münasebetlerimiz de çük mükemmeldir.» B. Butler, yeniden Türk - İngiliz ticaret meselelerine dönmüş ve sözle- rini şöyle bitirmiştir: , «B. Numan Menemencioğlu riyase- tindeki Türk heyetile yapacağımız görüşmelerde elde etmekten hali kal- muıyacağımız şayanı memnuniyet ne- ticeleri, pek yakında Kamaraya ar- zedebileceğimi . kuvvetle ümid ediyo- rum.» Lord Halifaxın ziyafeti Londra | (A.A) — Hariciye Nazırı lord Halifax, dün, B. Numan Mene- mencioğlu şerefine Carlton'da bir öğ- le ziyafeti vermiştir. Davetliler ara- sında Türkiye büyük elçisi, Ticaret Nazırı B, Cadogan ve tanınmış Fran- sız müharriri B. Paul Morand da bu- lunmuştur. > Reuter, lord Halifax'ın B. Numan Menemencioğluya gayet iltifatkâr hareketinin bilhassa nazarı dikkai celbettiğini kaydetmektedir. Stefani | konsoloshanesine | Sovyet ve Finlândiya resmi tebliğleri (Baştarafı 1 inci sahifede) Kareli berzahında Kızılordu cüzü- tamları Metsapirtti kasabasını ve Kırokkola, istasyonunu işgal ettikten sonra, Perijoki şehrine yaklaşmışlar- dır. Bu harekât esnasında, onlarca esir alınmıştır. Havanın mühalefeti- ne rağmen tayyarelerimiz keşif ha- reketleri yapmışlar, Vipuri ve Hel- sinki tayyare meydanlarına bomba- lar atmışlardır. Finlândiya tebliği Helsinki 1 (A.A) — Finlândiya ajansının dün akşamki tarihle verdi. gi resmi tebliğ: Ruslar, harp ilân etmeksizin, hü- dudun birçok noktasına hücum ef- mişlerdir, Bezi noktalarda Finlândi- ya kıtaları Sovyet mütecavizlerini tardetmişlerdir, Bazı noktalarda İse düşman ileri hareketine başlamış, fakat öğleden sonra Sovyet ilerleyişi her tarafta durdurulmuştur. Kareli berzahmda, Rus hücumu ağır topçu ateşi tarafından hazırlan. mıştır. Ladoga gölünün şimali şar- kisinde iki Rus tankı tahrip edilmiş- tir. Diğer iki Rus tankı da Kareli berzahında tahrip olunmuştur, Fin- lândiya kıtaları hiçbir noktada hu- dudu tecavüz etmemişlerdir. l Para biriktirenlere göre ikramiye dağıtılacaktır: 4 Adet 1,000 iğ 500 4» 250 40 » 100 100 » 50 120 » 40 160 » 20 tarihlerinde çekilecektir. Uzun kış gecelerinde hoş vakit geçirmek için meşhur ARSEN LÜPEN Büyük ve heyecanlı roman serisini okuyunuz! < | Bu seri 6 büyük ve resimli cilddir. Beher cildin fiati 80 kuruş, 6 Cildlik takımı birden | alanlar için fiati: 4 liradır. || yeri: AKŞAM matbaası Tel: 20681 Yüzde yirmi iskonto kuponu Bu kuponu kesip «Akşam matbaam kitap servisine» getirir veya gönderir- seniz fat üzerinden size yüzde 20 İs- kanto yapılacaktır. Türkiye Oümhuriyeti ZIiRAAT BANKASI Kuruluş tarihi; 1888 Sermayesi: 100.000.000 Türk Lirasi Şube ve ajans adedi: 268 28,800 lira ikramiye veriyor Ziraat Bankasında kumbaralı ve ihbarsız tasarruf hesaplarında en az 50 lirası bulunanlara senede 4 defa çekilecek kur'a ile aşağıdaki plâna DİKKAT: Hesaplarındaki paralar bir sene içinde 50 liradan aşağı düşmiyenlere ikramiye çıktığı takdirde 96 20 fazlasile verilecektir. Kur'alar senede £ defa, 1 Eylül, 1 Birincikânun, 1 Mart ve İ Haziran Bütün gün Ruslar birçok hava bombardımanları yapmıştır. Helsin. kinin iki defa yapılan bombardıma- nında, bilhassa sivillef kurban git- miştir, Birçok binalar yanmıştır. Ek- serisi kadın ve çocuk olan ölülerin tam miktarı henüz malüm değildir, Vipuri de bombardıman edilmiş- tir. Burada da birkaç yangın çıkmış ve hepsi sivil olmak üzere 4 kişi öl- müş ve 13 kişi yaralanmıştır. Kokta, Kemijarvi, Kittila ve Pes- tamo şehirleri de bombardıman edil- miştir, Buralarda da zarar ve ziyan vardır, Sakkolan üzerine yapılan hücum. da iki Sovyet bombardıman tayyaresi düşürülmüştür. Helsinkiye yapılan ilk hücumda bir Rus tayyaresi düşü- rülmüştür, Diğer bir yerde de 4 ün- cü Rus tayyaresi indirilmiştir. Sov- yet tayyareleri, Helsinkinin 200 ki- lometre şarkında Uttis - Kaipisis de- miryolunu bombardıman etmişler. dir. Zarar yoktur. Rus filosu, dün, sahilin bazı nok- talarını ve Seiskari adasını bambar- dımana maruz tutmuştur, Seiskari adası çoklanberi tahliye edilmişti. Bu adada yalnız bir fener bekçisi vardı, Liralık 4,000 Lira » 2,000 » » 1,000 » » 4,000 » » 5,000 » » ÂS00 > » 3,200 » PERTEV sürünüz. Pudrayı sımsıkı tutar ve akmasına mani olur. Yağlı ve yağsız olan tüp ve vazoları vardır.