2 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

2 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

maresal Mannerheim Finlândiya ordusu kumandanı ——mm mn. Dİ, İ pışmıştır. 1809 senesine kadar İsveçe | kilometre murabbaıdır, 3,611,000 nü- ot Finlândiyanın nüfusu askeri kuvveti Türkler gibi aslen turani olan Finler dünyanın en dürüst insanlarıdır Sovyet Finlândiya ihtilâfı herkesin nazarı dikkatini Finlândiya üzerine çekmiştir. Finlândiya küçük, fakat çok müterakki bir memlekettir. Fin- Mdiyada sanayi çok müterakkidir. Bilhassa kereste fabrikaları, kâğnd hamuru ve kâğıd sanayii hususunda birçok büyük memleketleri geçmiştir. Finlândiyanın mühim bir ticaret #- losu vardır. Finlândiya şehirleri çok muntazamdır. Her tarafta büyük bi- nalâr, âbideler göze çarpar. Finler dünyanın en dürürt ve en namuslu insanları olmak üzere ta- nınmışlardır. Bunlar da Türkler ve Macarlar gibi Turanidirler. Memle- kette spor çok ilerlemiştir. Bilhassa kayak, güreş ve atletizm sahalrında şampiyonlar yetiştirmiştir. Finlândiyalların dürüstlüklerine bir misal olmak üzere şunu söyleye- biliriz; Umumi harpte müttefikler Amerikadan birçok para istikraz et- mişlerdi. Barpten sonra hiç bir dev- let borcunu ödememiştir. Pinlândiya, kendisi istikraz yapmadığı halde his- sesine düşen borcu her sene munla- zaman ödemiştir. Amerikalıların Fin- lândiyaya karşı büyük alâka göster- melerinin bir sebebi de bu dürüstlük- leridir. Finlândiya, muhtariyetini elde edebilmek için asırlarca müddet çar- bağlı idi. O tarihte Rusyaya Hhak ve Rusya Çan Finlândiya Grandükü ilân edilmiştir. Fakat Finlândiya, Rusyaya ilhak edilmesine rağmen 8y- rı anâyasası, âyrı parlâmentosu, ay- rı gümrükleri, ayrı askeri ve mülki kanunları vardı. 1917 senesinde Rus- yadan tamamile ayrılarak müstakil bir cümhuriyet olmuştur. 1920 senesinde Dorpat muahedesi, Finlândiyânın hududlarını çizmiş ve 1921 senesinde Milletler Cemiyeti, İs- yeç ile münaziünfin olan Asland adalarını Finlândiyaya vermiştir. Finlândiyanm mesahası 388,000 fusu vardır. Finlândiyada takriben 35,000 göl vardır. Bu göller, Finlâdi- ya mesahai sathiyesinin yüzde on bi- rini kaplar. Finlândiyanın 252,000 Bir mecmua için Ankarada çıkan «Varlık. mecmuasınin 150 inci sayısını idrak etmesi münasebeti- le bu mecmuanın müessişlerinden olan ky- ymetli edip B. Nahid Sırrının Ülkü dergisin- de yazdığı hazin bir yazıyı okudum. İnsan- da ağlamak urzuları uyandıran bu yanda muharrir, Serveti Pünun'un 1000 inci nüs- basini İdrak etmesi münasebetile çıkardığı kalın, bakh tebrik ve teşekkürlerie dolu ve yeni eski bütün muharrirlerinin resimleriiş müzeyyen nüshayı hatırlatarak Varlık mec-| muası 150 inci nüshasma bastığı zaman ne | kendi sahifelerinde, ne de başka yerlerde tek âatır yazılmamasını hazin bulmamızı teklir ediyor. B. Nahid Sırrının söylediğine göre, çıka- rılması sahiplerine «kâr» yerine sadece «zahmet» vermiş olan bu mecmua iyi gün- ler görmüştür. Velvelelere sebep olmadan, büyük okuyucu kütleleri elde edemeden ya- şamış. bununla beraber birçok genç kıymet- Jerin tanınımasına, kabul edilmesine sebep olmuştur, Şimdi ise lâyık olduğu alâkayı bulamamasma rağmen, hattâ piyasada küğıd mevcud olmadığı halde çıkmakta de- vam.ediyor... Hakikaten, bir zamanlar pek çök kimevleğ tarafından sevilen bu mecmuanın en de- vamlı karakteri sçıkmakıtır. Ana rahmin- de ikamet müddeti tamamlanmış bir ç0- cuk gibi, vakti zamanı gelince çıkmaktan onu hiç bir kuvvet menedemez, edebi meş- rebine uygun yazilar henüz tamamlanma- muş olsa bile mürettiphanede, sağda solda gördüğü yazıları toparlayıp «intişar» eder- m teerübele- aşlamığtır. voâni ME vir spakihaks kabiliyeti olan kilometre murabbaı tutan ormanları, meşahal sathiyesinin yüzde 73,5 gunu teşkil eder, Göller ve ormanlar müs- tens, arazisinin ancak yüzde on be şini meralar ve tarlalar teşkil eder. Orman işletmeleri, memleketin başb- ca servet menbadır. Seilülöz ile kâ- pd hamuru memleket ihracatının yüzde 79 unu, tereyağı da yüzde 7 si- ni teşkili eder. Fin milleti, zeki ve dinç bir mik lettir Dünyanın en iyi sporcuları Yinlândiyada yetişir. 1914 senesim Rus tcaret filosunun yansı Fi diya vapurlarından mürekkepti, O ta- rihte Finlândiyada topu topu yalnız 1,000 Rus bulunuyordu. O tar ifibaren bu miktar daha ziyade azal Muştır. Pinlâdiyalıların yüzde 901 Fin, geri kalan yüzde onu da İsveççe konuşur. Kandada ve Birleşik Ame rikada 400/000 Finlândiyalı vardır. Bütün bu işahat, Fin milletinin gürbüzlüğünü gösterir. Finlândiyal- Yarın çok iyi bir asker olacal ve memleketin coğrafi teşekkülünden istifade ederek şiddetli ve uzun bir mukavemet göstereceklerine şüphe yoktur. İklim çok serttir. Karı üç ay- dan daha az süren mıntaka yoktur. Kiş mevsiminde günler çok kısadır. Finlândiyada askeri hizmet mec buri ve umumidir. Senelik kura efra- dı 26,000 kişidir. Muvazzaf askeri biz. met müddeti 350 gündür. Mecburi as- kerliği ifa eden erler, terhis ed ten sonra 40 yaşında birinci ih srıfına dahil bulunuyorlar. . İkinei sınıfı 17 - 21 yaşındaki gençler ile 40 - 60 yaşındaki ortayaşlılar teskil ederler. Sulh zamanında Finlândiya ordusu üç tümenlik ve bir tuğ süvariden mü. rekkep bir kolordudan müt Beferber edilen Finlândiya ordusu ia Mm görmüş 400,000 erden mürekkep tahmin edilebilir. Askeri mükellefiyet ancak yirmi seneden &z bir zaman. danberi mer'i bulunduğu cihetle, ikinci ihtiyat sınıfına mensup erler, ancak sağhi bir askeri talim görmüş- lerdir. Maamafih ikinci ihtiyat sınıfı 500,000 kişilik bir ihtiyat yardım kuv- veti teşkil eder. bu mecmuamın ancak bu sahada iyi günle. rine ağ eee ümid etmek boş birşey değildir. Ml istiyor ki, bundan sonra, meselâ 200 İnci sayısına bastığını biz- sat kendisi farketsin ve «yeni eski bütün muharrirlerinin resimlerile müzeyyen» bir nüsha çıkararak onların hatıralarım taziz #dip Mmeşhüle karışmış olanlar — bile «sanatı severdi, fakat kıymeti #n- laşılamamıştır..» şeklinde bir Jitifatı esir sin! —$. “5 yim Süer İlhana öğütlerim Yaşam general Pertev Demirhan bü isimle güzel bir kitap neşretmiştir. Çocuk- larımıza iyilik, fazilet, ahlâk, bak ve ada- let yollarını gösteren, bütün hayatlarında ayrılmamaları lâzmgelen insanlık pren- #iplerini telkin eden bu eser muhterem ge- neralin bayattan edindiği tecrilbelerle on- ların muhasşalasını ifade eden pasihatla» rından mürekkeptir. Pek itina ile hazırlan- miş ve seve deve okunan bir üslüpla yazl- mış bu kıymetli eseri karilerimize tüvsiyş ederiz. Her yaştaki kariler onun içinde «a- dece iyilik yollarını bulabilecektir. ATATÜRK et le vrai visage de la Turgule moderne Sorbon mezunlarından Görard Tongas fransızta bir ki- » orientaliste Pavl Gevtbner'in bastığı bu eserde memleketimi. si iyi tanıyan ve bir Türi Mİ, Atatürk Türkiyesini etraflı surette teğ- kik etmektedir. Eserde Atatürk, hayatı, ke- malist felsefe, Türkiye yenileşmesinin #em- bolü Ankara, $u, ziraat, sanayileşme bahis» leri, Türk - Fransız ekonomi münesebetieri izah edilmekte, müellif Fransızların pek âz tanıdığı bu ye: ahir Sıdkı talebeye gezme sabi, vinin neşrettiği bu eserin maksadı okuma ve lisan dersle- rinde talebeye yardımı *ölicük “tik gramer bilgisini vermektir,