2 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

2 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Bekâr palas Eski buyumdur: Aradasırada, «Pa- rime riayet eden hususi müteşebbis- Jer çıkıyor mu? Bugün de hem bir smıf halka, hem de bazı sermayedarlara kâr te- min edecek bir işten bahsedeceğim: Bekâr odaları! Sakil bir söz.. Göz önünde, derhal karmakarışık, kir pas içinde; pencere- si açılmamış, havasız bir in canlanı. yor. Hattâ lisanımızda bu tabir, me- sel yerine geçer; intizamsızlığı, kar- gaşalığı iiade eder. Şehrimizde klüp az, eğlence pahalı, gece hayatı sönük, nakil vesaiti siki- cı, çamaşır yıkama şekilleri pek sina- ileşmemiş, hizmetçi meselesi halledil- memiş oltuğundan, bunlara evliler. den dnha ziyade muhtaç olan bekâr- lar zaten sıkıntıdadırlar. Üstelik bir de ikametgâh meselesi... Bundan sekiz on sene evvel «Bekâ- ra ev kirulamıyorlar!» diye, hakiki hayatımızdan alınma bir yazı yaz- mıştım. Unutmayıp da tekrarlıyan- Jara çok rastladım. Şimdi o âdet değişmiştir. Modern zihniyetli pek çok insanlar, yeni yeni binalar yaptırdığından, ve esasen ki- racı da pek bol olmadığından kılı kırk yarmıyorlar, Fakat bu evlerden hiç biri bekâra göre değildir! İçlerinde kulabalık âilelere yahud yeni evlilere göre olanları var, En küçükleri: Mini- mini üç oda, bir mutfak, bir banyo... Kaloriferi ya var, ya yok... Sıcak suyu haftada iki kere... Ve yerine göre ay- da 25 - 40 - 60 liraya... Yirmi beşlik- ler bekârın işine elvermez. Zira uzak semtlerdedir. o Merkezlerdeki 40 - 60 liralıklar da pek tuzlu! Zira, bekânn yaşama merkezi sikleti ev değildir. Bütçesinden ikametgâh için bu ka- dar ayıramıyanlar ekseriyettir. Kimi mektebini yeni bitirmiş, kimi yuva kuramamış ölsn bu zümre hakkın- da: — Hayat şeraitini de neolacak? Evlensinler.. mez. Bekârlık, zaruri safhadır. Beheme- hal onu da düşünmeli, 33 Öyle bir büyük bina tasavvur edin ki, alt katında bulunan dükkânlar. dan biri lokanta, biri çaycı ve pasta- cı... İçeriye giriyorsunuz: Hepsinin ka- pisı koridorlar üzerinde ferah tek odalar... İçlerinde akar sıcak ve 80- Zuk sulu güzel muslukları ve duşları yar. Yerli garüropları gibi, bu tesisa- tı da dolap şeklinde açılıyor; İş bit- tikten sonra kapatılıyor. Banyo ve apteshane üç beş odaya bir tane. Bazı daireler de çift odalı, banyolu ve apteshaneli.. Kapıcının zevcesi hizmete kâfi gelmiyorsa, her kata göre hizmetçiler de var... Zile bası- yorsun, geliyorlar... Beş oda, beşer lira verse olur biter, İsmini hayalimde koyduğum bu binanın mal sahibi Şunun için kârlıdır ki, bu evsaflaki bir odayı kontratla 15 - 30 liraya le- rah ferah kiralıyabileceği için, yüzde on İki - ön beş nisbetinde irad alacak- tır. Tabiatile bunun da rakibleri çı- kacak: Kimi «Bekâr yurdu, kimi «Bekâr yuvası» ilh.. Fakat bunlar dan otuz kırk tane belirinciye kadar ilk müteşebbisler parsayı toplıyacak- lardır. Hakikaten böyle binalara şeh- rimizde ihtiyaç var, - dene. «Bekâr palas» (Vi-Nü) Ül — Coğrafya öğretmeni bugün beni kaldırdı bay Amca... Manifatura eşyası fiatleri yükseliyor toptancılardan şikâyet ediyorlar Perakendeciler Dört gündenberi, şehrimiz manifatura piyasasında her gün biraz duha artan bir flat yüksekliği kaydedilmektedir. Dün bu flat yüksekliği yüzde kırk nisbetini bul- muştur, Yalnız bu nisbet toplan manifa- tura eşyasına aiddir. Perakendeciler, top- tan manifatura satan tacirlerin, ellerinde stok bulunduğu halde (mal gelmiyor) ba hanesile piyasaya mal çıkarmadıklarını iddia etmektedirler. Çocuk bahçeleri Civarındaki arsalar hakkında da tedkikler yapılacak Nişantaşında o Valikonağı caddesinde, Taksim bahçesinin arkasında ve Tuzko- paranda yapılacak Çocuk bahçelerinin plânları Nafia Vekâleti bahçeler mütehas- ssı B. Loro tarafından hazırlanmıştı, Plânlar, tasdik edilmek üzere Nafia Ve- kâletine gönderilecektir. Tozkoparan sahasında şahıslara ald arsalsr vardır. Bu arsalar İstimlâk edile- ceğihden bu sahada bina inşasına müsaa- de edilmemesi Belodiyvoe Kararlaştırılmış- tır. Taksimde ve Valikonağı caddesindeki sahalarda Çöcük bahçesi ittihaz edilecek yerlerde şahıslara aid arsalar mevcud de- Bildir. Ancak Belediye, buralarda yalnız Çocuk bahçesi ittihaz edilecek muayyen mikdardaki sahalarda değil, henüz bina inşa edilmemiş yerlerde de inşaata mü- saade etmemek ve bu yerlerin manzarası- ni bozmamak için tedkikler yapılmasını kararlaştırmıştır. Belediye Çocuk bahçelerinin piânları tasdik edildikten sonra bemen inşaata başlıyacaktır. Esasen şimdiden Nişantaşı ve Taksimdeki sahaların toprak tesvişosi- ne başlanmıştır... Bir sahtekârlık davası Uydurma bir verase$ ilimile sahtekârlık yapmaktan mazmun Osep Koncagülün mevkülen muhâkemesine dün Ikinci ağır ceza mahkemesinde başlanmıştır. Osep sahte lâm suretile papas Mıgırdı- ça mid şirmi bin «ded Kredi Fonsiye tah- vilinin veraset süretilo kendisine intikal etilğini ileri sürerek bün! Imağa kal- ! kışmışi kat bunu haber slan müddelu- mi erhal tahkikata el koymuş ve Osep Koncagül tevkif edilmiştir. Dün yapılan muhakemede mazmun Osep demiştir ki; — Mıgıtdıç benim Gayımdir. Kendisi Sivastarı geldiği zaman burada tanışmış- | tum. Bülâhare Trabzona gilli ve orada öl- | dü, Aleksandr ve Artin adlarında Iki kişi dayımın zengin olduğunu söylediler ve bana şahid olarak veraset ilâmın çıkar- mamı temin ettiler. Şimdi Aleksandr öl- müştür, Artin de İrana gitmiştir. Mığirdıç besim hakiki dayımdır, Şimdi sureti mev- cud olatı veraset lâmının aslını da kaybet- tim. Müddelumumiliğin talebi üzerine İs- kenderiye © konsolosluğundan (gönderilen teskere okundu. Bu tezkerede Mıgırdışın varislerinin isimleri yazılı fakat Osebin ismi yoktu. Osebin tahliye talebi red- dedilerek şahidlerin dinlenmesi için mu hakeme başka güne burakıldı. Bir Belediye bankası kuru- lacağı doğru değil Dün bir gazete, bir Belediye bankası kurulacağını ve bu hususta yapılan biz tekliin Belediyece tedkik edildiğini yazı- yordu. Bu hususta malümatına. müracaat ettiğimiz Vali ve Belediye Relsi Dr. Lütfi Kırdar: «— Böyle bir şeyin asil ve osası yoktur.» demiştir. Kereste yüklü bir vapur batıyordu Sipka isimli r vapuru kereste klü olduğu nize çıkmak Üze- rs limanımıza ge Az kalsın batıyor. du, Geminin batmak tehlikesine maruz kalması fırtına yüzünden değildir. Vapu- ra fena yüklenen keresteler, geminin mü- razenesini bozmuş, Şipka denize doğru meyletmiştir. Vapmı Su almağa başladı- İni gören kaptan, bir mikdar keresteyi denise attırmış, böylelikle gemi balmak- tan kurtulmuştur. Şipka limanımıza gel- dikten sonra yükü muntazam İstif edil- miş, dün Akdenize çıkmıştır, Dünkü ihracat | Dün şehrimizde yüz bin Türk lirası kıy- metinde ihraş muamelesi yapılmıştır. hal- larımızın bir kısmı serbes döriz, bir kıs- mi da kliring ve takas esası üzerinden satılmıştır. Dün satılan mallar arasında bilhassa, tütün ehemmiyetli bir mevki si- muştur, Tütünlerimiz Amerika, Hollanda, Çekoslovakya ve Mir hesabina ai tır. Ayrıca, Yunanistan, Bulgaristan we Karilerimizin mektupları Manifatura pahalılığı Manlfatura eşyasında iki mislinden fazla artış var. Geçen sene yüz elli kuruşa aldığımız fanilâyı, ayni mağa- gadan bu sene 310-320 kuruşa almağa mecbur olduk, bunlar yerli olduğu halde fiatinin niçin arttığını sordu. tam mağaza tezgâhtarı - Burada yapılıyor amma yün Av- rupadan geliyor. Şimdi gelmediği için pahalılandı ! - dedi. Satıcının dediğini bir an için haki- kat olarak kabul edelim, Bu sene al- dığım fanilinın geçen seneden kalmış olması Jâzım, geçen sene yüz elli ku- ruş olan ayni malın bu sene 310 ku- ruş gibi iki misli Tiatle satılmasına ne gibi bir sebedle cevaz verilebilir? Hal- buki benim 7e birçoklarının bildiği- mize göre bu İş için Bursada Merinos #abrikası açıldı ve memlekete çok faydalar temin etti, bu fahiş ibtikârın men'i için ciddi tedbir alınamaz mı? Lâleli - Koska cad. No, 25 M. Öztan Numarasız sokak Kurtuluşta tepeüslünde Seymen 80- kakta yeni yapılmış birçok evler var- dir, İki #enedenberi bu yeni ve güzel binalar hâlâ numarasız bulunuyorlar! Evlerin numarasız olması, posta mü- vezsini uğraşt rih bir adres vermeğe imkân bulunamıyor. Bilmem ki İstanbulda başka numarasız sokak var mıdır? Belediye mi, tapu idaresi mi, hangi makamlar meşgulsa bu snumarasızlıkıtan bizi kurtarmalıdır. Kurtaluş: N.D. İngilterede yaptırılacak vapurlar İngiliz kredisi ile İngiltereye ısmarlana- cak ll geminin inşası için Londrada ta- lipler arasında bir münakaşa açılmıştı. Münakasa için bir oy temdid ile ii mühlet verildiği halde ge ancak bir talib çıkmıştır. adı Sıvan Hunterdir. Bu firma, Denizbank zamanında bir kısım vapurların inşasina talib çıkmıştı, Firmanın teklif mektubu Londra sefarethanesi vasıtasile Münaka- lât Vekâleline gelmiş, tedkik edildikten sonra dün Denizyolları umum aüdürlüğü- ne gönderilmiştir. Teklif mektubu gelir gelmez dün, umum müdür B, Jorahim Kemalin başkanlığında bir toplantı yapılmıştır. Vapurlarımızı bu firmanın İnşa edeceği Zannolunmaktadır. ün iki İngiliz sanayi mümessili geldi ahki ekspresle e gelmiştir. istasyon» sadçı grup fından karşılanmıştır. İki İngiliz mü- i doğru Parkotele inmişler ve dün akşamki trenle Ankaraya gitmişlerdir. Üsküdar cezaevi müdürü beraet etti Üsküdar Cezaevi müdürü B, Comll geçsa- lerde işten el çeklirilerek mahkemeye ve- rilmişti. Yapılan muhakeme heticesinde Bernet ettiği ve vazifesine fade edildiği ha- ber alınmıştır. İlalyaya taze balık, İsveçe deri, İsviçre ve İtalyaya yumurta, Pilistine kuru meyva, Fransaya iç fındık ihraç edilmiştir. Dün gelen eşya Yunanistan bandıralı Ayanikola vapu- rile Umanımıza yeniden makine aksami, muhtelif cins eşya, Sovyet bandıralı Zva- netya ile kimyevi eşya, makine aksamı gel- miştir. Ayrıca Bulgaristandan 80 bin kilo mangal kömürü getirilmiştir. Beyazıdda gazino Vali ve Belediye reisi yerini tedkik ediyor Beyazıd camisinin otrafıni kapayan, Kapalıçarşı ile cami arasındaki binaların kaldırılması Pros, plânının icaplarından- dır, Bu binalar kaldırıldıktan sonra tah- minen Eminefendi lokantasının bulundu- ğu yerde modern bir gazino binası yapı- Jacaktır. Vali ve Belediye Reisi Dr, Lütfi Kırdar, dün Beyasda giderek bu sahayı tedkik et- miş ve yapılacak gazino binasının yerini tesbit ile meşgul olmuştur. Vali, dün ayrı zamanda Darülacezeye glderek kimsesiz çocukları kurtarma yur- dunu gezmiştir. Vali yurdda kimsesiz ço- cuklar hakkında müessesede gördüğü in- Uzamdan memnun olmuştur. KÜÇÜK HABERLER: A Takas tedkik komisyonu, dün öğle- den sonru muntaka ticaret müdürlüğün- de toplanarak muhtelif takas işlerini göz- den geçirmiştir. Dün, ihtikir komisyonu da toplanacaktı. Ban muameleler tamam- lanmadığından dolayı komisyonun içtimai tehir edilmiştir. # Belediyenin inşaat münakasalarına ahval dolayısile talip çıkamıyor. Mütenh- hitler bilhassa Inşaat malzemesinin pa- halılığından ve malzemenin azlığından şi- kâyet ediyorlar. iye, piyasada tedki- kat yapacak ve inakasası yapılmıyan inşaat şarinamelerinde yeniden tadiğt yapılmak suretile mütaahhitlerin müna- kasalara iştirakleri &olaylaşlırılacaktır. dı önlerinde karaya oturan Dum- vapuru kurtarılarak ll işsir. Gemi dün İsi e alınmıştır. Dumlupınarın yarası az olduğu için gemi bugün yeniden sefere çıkacaktır. XX Şirketi Hayriyenin kış tarifesi dün sabahtan itibaren tatbik mevkiine kon- muştur. Vapur ücretlerinin tenzili şimdi- lik mevruubahs değildir. X Otuz bin küsür İiralık adilye sulislima- linden mazmun eski adliye mutemedi Emin- 1e diğer yedi arkadaşının muhakemelerine dün birinci ağır ceza mahkemesinde ba» kılmıştır. Dünkü celsede ehlivekuf heyeti tarafın- dan maznunlardan Tevfik ve Asım hak- larında yapılan tedkikat raporu okundu ve raporun muhtevasına İstinaden her ikisinin de tahliye talepieri kabul edilerek muhako- melerine gayri mevkuf dovama karar ve» rilip serbes bırakıldılar, Birkaç şahid da- ha dinlendikten sonra ehlivukuf tedkika- tının bitirilmesi için muhakeme başka güne bırakıldı. * Üsküdarda Doğancılardaki itfalye ga- rajının önündeki binalar istimlâk edilerek burası ifalye için bir talim meydani ha- dine getirilecektir. X Boğazkesende Fa'kpaşa virajı vesalti nakliyenin seyrüseleri için pek tehlikeli olduğundan otomebil ve araba kazalarına meydan vermemek Üzere Viraja bir ayna konulması kararlaştırılmıştır, 4 Beyand ile Kurtu arasında İşleyen otobüslerin Süleymaniy kadar uzatıp burada manevra yapmaları kararlaştır- muştır, Bu suretile Süleymaniye ve civarı miki da Beyamda gelmeden otobüs bula- bileceklerdir. # Pırınlarda ot le hakkındaki umum 1i& kararı kayma» kamlıklara tebliğ es iştir. Alu ay 50- nunda otomatik elek kullanmıyan fırınlar kapatılacaktır. k Kurtuluşta oturün Jakar isminde biri, vatman Süleymanın idaresindeki tramvay arabasından aşağı atlamak istemiş, fakat muvazenesini temin edemiyerek düşmüş, muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. * ta oturan bayan Penbe, keskin bir bıçakla lâhana doğrarken nı da kesmiştir, k kullanılması Bay Amca ve coğrafya!... .. Herkese İngilterenin... ... İtalyanın nüfusunu sordu da... | ... Bana Polonyanın nüfusunu sor- dut... İSTANBUL HAYATI Adam olmanın kolayı! Ahbaplardan birinin akrabası imiş. Uzun müddet Anadoluda ticaret İ yaptıktan sonra işini genişletmiş, bir kaç ay evvel İstanbula gelip yerleş» miş, Dostum ısrarla; — Allah aşkına gel dedi. Adamca- giz bir çok kimselerle tanışmak me- rakına düşmüş. pek garip halleri var. Tanıdığın ahbapları bize getir, diye her zaman bana israr eder, Hadi be- raber gidelim. — Büyük bir apartımanın bilmem kaçıncı katına çıktık, Antreye girer girmez bir kahkaha koptu: — Hah, hak haaah... Hay allah ra- zi olsun, Ben de sıkıntıdan patır pa- tır patlıyordum. İyi ki geldiniz. Si- zinle lâf atar da biraz eğlenirim ba- ri... Çapraz yeleğinin göğsünde kalın bir kordon sarkan şişman, çıplak kafah ey sahibi kahkahalarile evi çın- Jatarak lâübali bir tavırla elini omü” Zzüma vurdu; — Bu bayı da her halde benimle ta- nışlırmak için getirdin. Aferin. Ho- şuma gitti, Tanıdıklarım çoğalsın da, boş zamanlarda canım sıkılmasın. Diye dostuma iltifatlar savurdu. Sözüm ona modern tarıda döşen- miş salona girdik. Köşedeki divanın yanına doğru yürürken ev sahibi yük» sek sesle: — Aman efendim, dedi dünyada ne kadar terbiyesiz adamlar varmış. Sa- bahleyin bir misafir gelmişti. Hay gelmez olsun öyle misafir. Ben, misa- firi eğlenmek için beklerim; o, ina- dına benim canımı sıktı, Şuradaki iskemleleri bırakıp da pat diye diva- için konulmuştur, bazı kimseler bik “miyerek üzerine oturuyorlar, diye lâf atlım amma, herif yüzsüzün biri imiş, Bir türlü kalkmadı... Derhal döndüm, korka korka ke mardaki hasır iskemleye İliştim. Ev sahibi yana yakıla anlatıyordu: İnsanda, adam olmak için kabili. yet olmalı. Sade zenginlik para etmez Meteliksiz adama da adam denmez ya... Hiç olmazsa insanın köşesinde bir kaç bin lirası bulunmalı. Ben bu hale gelinceye kadar neler çektim. Para kazandım, adam oldüm amma, bunu yapıncaya kadar dilim bir karış dışarıya fırladı... Oda kapısı açıldı; uzun boylu sarı benizli, çılız bir genç kız, İskarpinle- rinin ökçelerini takırdata takırdata içeriye girdi. Bize hiç aldırış etmeden babasının yanındaki kutudan bir si- gara alıp dudakları arasına kislırdı. telâşla yerinden fırlayan babası, kı. zma kibrif yakarken meşe ile bize döndü: — İnsan, dünyanın gidişatına uy- malıdır. Eskiden, çocukları çok sıkı büyütürlerdi. Ne fena şey?.. Çocuk dediğin serbes büyümelidir. Hele, ra- şid olunca (her halde reşid demek istiyor.) Büsbütün başıboş bırakmalı, Bakınız, benim kizim on yedisini bi- tirdi, tamamile raşid oldu demektir, Ne isterse yapsın, neme lâzım benim?.. Genç kiz pencereden dışarıya ba- karak bir müddet şarkı mırıldandık- tan sonra odadan çıktı. Babası gene bize döndü: — Görüyorsunuz ya, İşte, çocuk böyle adam olur. Dostlarıma nasihağ ederim: Boğazlarından kesip para bi- riktirmeli, benim gibi adam olmalı, İşten artmaz, dişten artar, Dayanamadım: — Herkesde o kabiliyet yoktur... di. Yip sözü kesdim Cemal Refik B, A, — Anlaşılan öğretmen bu sene seni sınıfta bırakmak niyetindel...