2 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM 3 Kânunuevvel 145) Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler dakika Sovyet-Fin kuvvetleri şiddetle çarpışıyorlar Fin tebliğine göre, Ladoga gölünde ve Kareli'de Sovyet hücumları ağır zayiatla püskürtüldü Finler yeni bir silâh kullanıyorlar Helsinki 2 — Dün Lüdoga civarında şiddetli muharebeler olmuştur. Sov- yetler, birçok defalar hücum etmişlerse de ağır zayiatla püskürtülmüşleröir, Suargedide iki Sovyet bölüğü mitralyöz ateşile Imha edilmiştir. Sovyetler Kareli berzahının cenup tarafından da taarruza geçmişlerdir. Bu cihette tahkimat yoktur. Mıntaka hudud muhafızları tarafından nfüdafaa edil- mektedir. Kotoka civarında bir Sovyet tayyaresi düşürülmüştür. Sabah 9,30 dan saat 16 ya kadar Kotoka şehri fasılasız bir surette bombardıman edilmiştir. Fabrikalar mahallesine 18 bomba atılmıştır. Helsinki şehri süratle tahliye edil- mektedir. 100,000 halk Norveçe hicret etmiştir. Kareli berzahında da muharebeler şiddetle deyam ödiyor. 10 Rus tangı tah- rip edilmiştir. Bombardıman korkunç neticeler vermiştir. Şimdiye kadar 16-18 Sovyet tayyaresi düşürülmüştür. Finlândiyalılar, yeni bir silâhı muvaffakıyetle kullanıyorlar. Hangoede muharebe devam ediyor. Molotof'un, Roosevelt'in mesajına cevabı Londra 2 — Moskovadan gelen haberlere göre B. Molotof Amerika masla- halgüzarını kabul ederek B. Rooseveltin mesajına cevaben Sovyetlerin sivil hal- kı değil, yalnız askeri hedefleri bombardıman ettiklerini beyan etmiştir. Ame- Tika Harbiye Nezareti, Sovyet Rusyaya harp malzemesi ve silâh ihracını yasak etmiştir. Amerika ne yapacak Hariciye Nazırı “Kararlarımızı biraz sonra anlıyacaksınız,, diyor Vaşington 1 (A.A) — Bow Jones ajansı, Hariciye Nazırı B. Kordel Hul'e müracaat ederek kendisine şa suali sormuştur: — Bitaraflık kanunu Sovyet itti- hadı ile Finlândiyayı Birleşik Ame- rikadan silâh satın almak husu sunda müsavi hakka sahip muharip- er telâkki etmekle çok büyük bir haksızlık yapmış olmuyor mu? B, Kordel Hull, bu mevzu üzerinde söz söylemekten imtinr etmiş, fakat $u cevabı vermekten geri kalmamış- italyada istihsal arttırılması isteniyor Giornale d'İtalia bunun milli bir vazife olduğunu söylüyor Roma 1 (A.A) — Giomale d'italia, 4Milli bir vazife ünvanlı başmakale- sinde ezcümle şöyle demektedir: «Her İtalyan vatandaşı için parola, dahili istihlâkâtı azami derecede tenkis ve bütün vesaiti ile ihracatı teshil etmek olmalıdır.» Bu gazete, İtalyada vesait ve mal kıtlığı bulunmadığını, zira her saha- da istiksalâtın artmakta ve otarşinin süratle terakki etmekte olduğunu yazmaktadır. Fakat bir taraftan git- gide kararsızlık arzetmekte olan istik- bal için ihtiyat stokları ihdas etmek, diğer taraftan ihracat imkânlarını daha ziyade arttırmak icab eder. İtalya, harp halinde değildir, fakat harbin ortasında ve Avrupanın harp iktisadiyatı içinde yaşamaktadır. Ingilterede 250 bin kişi daha silâh altına davet edildi Londra | — Bu sabah kral, krali- yet meclisine riyaset etmiş ve bu met- isin içimaı esnasında 20 ve 22 yaşındaki efradı silâh altına davet eden karar- Dameyi imzalamıştır. Mecburi asker- lik kanununun meriyete girdiği ta- ribtenberi silâh altına davet edilen anıların üçüncüsü, bunlardır. Silâh allına davet edilecekleri 90 bin kişi- A — Kararlarımızın nelerderi ibaret olduğunu bugün size niçin söyliye- miyeceğimi biraz sonra anlatabilirim. Ayandan Pittman ne diyor? Vaşington 1 (A.A) AÂyandan Pittman, Amerika « Rusya münâs€- | betlerinin yeniden gözden geçirilme- si lüzumlu olduğunu beyan etmiştir. Herald Tribune gazetesi, manevi bü kımdan bütün Amerikan milletinin ittifakla Finlândiya tarafını tuttuğu- Bu ve bu komünist tecavüzünün unu- tulmıyacağını yazmaktadır. Emir Abdullah Şarkın muhtelif hükümet merkezlerine yakında bir seyahat yaj yapacak Amman 1 (A.A.) — Salâhiyettar kaynaktan haber verildiğine göre, Erdün Emiri Emir Abdullah, Arap memleketleri arasındaki münasebet- lerin kuvvetlendirilmesi için Yakın Şarkın muhtelif hükümet merkezle- rine, yakında bir seyahat yapmak niyetindedir. Diğer taraftan, Maverayı Erdün ile Suudi Arabistan arasındaki tica- ri münasebetlerin, inkişaf istidadı gösterdiği kaydolunuyor. Bütün A- rap mahafili, büyümekte olan Al man - Sovyet taarruzu tehlikesine kuvvetli bir ittihad ile birleşmiş iki Arap memleketinin teşkil edeceği blokla karşı koymağa matuf bu faa- Myeti, memnuniyetle karşılamakta ve kayılsız, şartsız tasvip etmektedir. Bir Alman tahtel- bahiri batırıldı Tahtelbahiri bir torpido mahribi batırmıştır Pariş 1 (MA) — Batmış olduğu dün haber verilmiş olan bir tahtel bahir hakkında neşredilmiş olan res- mi bir tebliğde bu Alman tahtelbahi- rinin bir kafileye taarruza hazırla” rirken, ticaret gemilerine refakat eden bir muhrip tarafından yakala. narak batırılmış olduğu tasrih edil mektedir. Başvekil Dün Karabüke geçerken Çankırıda bir müddet kaldılar Çankırı 1 (AA) — Başveki Dr. Refik Saydam, bu sabah saat 2,30 da şehrimize gelerek istasyonda 20 da- kika tevakkuftan sonra Karabük'e hareket etmişlerdir. Dahiliye vekili Dahilii ve harici politika hakkında Mersinde bir nutuk söyledi Mersin 1 — Mersinde buluna” Dahiliye B, Falk Öztrak muhtelif müeşsegele- sonra buradan hareket etm!ş- Vekili belediye tarafından ves ze söylediği nutukta demiştir Memleketin dahili Mili Şefin nutuklarında Made buyurdukla- ri veçhile cebirden ve anarşiden Urak ve bütün millet efradırffh mütesaviyen müste- fit olacağı huzur ve sükünün temini esasi. na istinat eder. Hükümetiniz bu esası ta- hakkuk ettirmek için elinden gelen gayre- Vi sarfediyor. Memleketin bugünkü mesul manzarası bu yolda elde edilen muvaffa- kıyetin derecesini gösterir. Halkın bakiki huzurunu temin edecek sebepleri bulup tetbik ve onları idame et- mek yolunu takip ediyoruz, hizmet edece- &iz diye geldik. Bunu yapabildiğimize kani olduğumuzdan dolayı duruyoruz. Dahili po- litika işin bundan başka bir şey söylemeğe Müzum görmüyorum. Harici polttikamıza gelince, son zaman- Jardâ İngiltere ve Fransa derletlerile im- za ettiğimiz muahedo esasları safha safha gerek grupta ve gerek Büyük Millet Mocli- sinde aylaria müzakere, münakaşa» Onun için buna hükümet siyaseti demek- ten ziyade millet siyaseti demek muvafık olur. ie Bunun esaslarını ve hedeflerini gerek politikasının esasları Başvekilimiz ve gerek Hariciye Vekili ar- kadaşım Millet Meclisi kürsüsünden ciha- na İlân etmişlerdir. Yalnız şunu söyliyeyim bu mnahede filân veya filânı istihdaf et- meğe ve hiç kimseye tecavüze matuf değil- dir. Bu muahede yalnız Türkiyenin hak ve menfaatlarının muhafazası esasını İstih- daf eder ve Kim ne derse desin bn bir sulh / garantisidir. Bir gün tarih, devrin bâdiss- "| lerini tetkik ederken bu wuahedeyi en kuvvetli bir sulh teminatı olarak görecek» tir. Zannederim ki bu sözlerim sizi tatmi- ne kâfidir. Bize bir kere daha teşekkür ederek sözlerimi bitiririm.» Ankara muahedesi Hiç bir memleket emniyet veya menfaati aleyhine müteveccih değildir Paris 1 (A.A,) — Havas ajansı teb- liğ ediyor: Başvekil B. Daladier, dün mebusan meclisinde söylediği bir nu- tukta, 19 Teşrinlevvelde Ankarada Fransa, İngiltere ve Türkiye arasında imzalanan muahedenin kuvvetini ehemmiyetle kaydetmiş, bu suretle 'Türk milletinin Gürp demokrasilerile birleşmiş olduğunu miştir ki: «İradeleri ve iyi görüşlerile en sa- mimi” tebeillerimize bak kazanan | Türk devlet adamları, bu anlaşmala. | rı bizimle aktetmek suretile hem Balkan Avrupasında sulhun muha. azası için bize müessir surette yar- dım etmek hem de Ankara mushe desini imzalıyan üç devlete ananeyi bir dostluğun bağladığı memleketleri bitaraflık ve istiklâl siyasetlerinde teşvik eylemek istemişlerdir. Ankara paktı hiçbir memleketin emniyeti veya menfaati aleyhins mü- teveccih değildir, Ankara paktının üç büyük milleti, aralarındaki ideal birliğini manevi sahada teyid eyle mek ve emniyetlerinin müdafaasını tensik elmeği mümkün kılacak mü- essir bir istinat noktası vermişlerdir. Ziraat Bankası ikramiye kurasında kazananlar Ankara 1 (A.A,) — Türkiye Cümhuriyet Ziraat bankasının 50 lira ve daha ziyade mevduatı bulunan tasarruf müdileri ara- mnda üç ayda bir tevzi etmekte olduğu ik- ramiye kurası bugün banka merkezinde #kinel noter Veli ve diğer alâkadar huzu- rile çekilmiştir. Kendilerine ikramiye isa- bet eden mudilerden Burdurda Osman Aslan Buğa bin, Uşakta LAĞİ Sungur beş yüz, İzmirde İsmati 450, İstanbulda Zinet, Aydında Seyide, Kocaelide Yusuf ve Du- ran, Ankarada, Ali Seral Yeniay, Gazlan- tepte Kemal Kınoğlu, Adanada Aynüha- yat, İstanbulda Hikmet Eğeliler, Çanak- kalede Bahaeddin Çilesiz, Fatsada Muam- mer Kutlu yüzer lira kazanmışlardır. söylemiş ve de- Batan vapurlar I 2 ingiliz, 1 Danimarka, 1 Macar,1 Finlân- diya vapura mayne çarparak battı Berlinden bildirildiğine göre harbin bidayetinden- beri 194 vapur batırılmış Londra 1 (A.A.) — 2.730 ton hac- mindeki ve Sheaf - Crest adındaki İn- ; giliz ticaret vapuru, İngilterenin ce- nübu şarki sahili yakınında bir may- ne çârparak batmıştır. 28 kişiden İbaret olan mürettebatı, kurtarılmış- tur. Fakat infilâk dolayısile birçokları ağır surette yaralanmışlır. Londra 1 (A.A.) — 4558 tonluk İn- giliz Dalyran vapuru İngilterenin Şark sahilinde mâyna çarpmıştır. Va- Pür ağır ağır batmaktadır. Mürette- bat bir tahlisiye vapuru İle karâya çıkarılmıştır. Bir İngiliz tahtelbabiri hasara uğradı Londra 1 (A.A) — Norveç amiral hk dairesi, hasara uğramış olan bir İngiliz tahtelbahirinin iki İngiliz kru- vazörü tarafından Moslorocy Jimanı- na getirilmiş olduğunu bildirmekte. dir. Londra 1 (A.A.) — Son zamanlar- da batan vapurların ehemmiyetli su- rette azalmasına bakılırsa düşmanın artık miknaslı mayn tarlaları vü- cuda getiremediği anlaşılıyor. Diğer taraftan bildirildiğine göre, | miknatısı mayn tehlikesine nihayet vermek üzere yapılan tecrübeler ta- mamen memnuniyet verici ve tatmin | edici bir şekilde devam etmektedir. Berlin 1 (A.A.) — (D.N. B.) teb- liğ ediyor: İngiltereye giden düşmaa | ve bitaral gemiler zayiatı mütemadi- İ | yen artmaktadır. Harbin bidayetin- denberi 29 teşrinisani 939 a kadar denizaltılardan ve maynlerden batan vapurlar; A — Teyid edilmiş bulunanlar: 185,248 tonilâtoluk 59 bitaraf vapur dahil olmak üzere 639,689 tonllâto- luk 162 vapur. B — Bunlardan ayrıca 39,321 to- nilâtoluk 16 bitaraf vapur olmak üzere 96,079 tonilâtoluk 32 vapur. Demek olüyor ki, harbin başından 29 teşrinisaniye kadar 735,768 toni- lâtoluk 194 vapur batırılmıştır. Bir Danimarka vapuru battı Londra il (AA) — 264 tonluk yapuru bir enkaza çarparak batmış- tır. Mürettebatı sağ ve salimdir. Bir Macar vapuru battı Londra 1 (A.A.) — Mercator vapu- Tu bir mayne çarparak 6 dakikadı batmıştır. Mürettebat, bir kişi müs- tesna olmak üzere kurtarılmıştır. Bunların bir kısmı yaralıdır. iBir Finlândiya vapuru mayne çarparak battı Londra 1 (A.A.) — Bu sabah, Fin- Jândiya bayrağını taşıyan bir gemi, İskoçyanın şark sahillerinde bir i mayne çarparak batmıştır. Mürefte. batından 1 kişi telef olmuştur, Diğer- leri kurtarılarak İskoçyada karaya çıkarılmıştır. Sovyet ve Finlândiya resmi tebliğleri Sovyet tebliğine göre Finlândiyalıların taarruzu hâdiseye sebeb olmuştur Finlândiya tebliği ise Sovyetlerin taarruz ettiklerini bildiriyor Moskova 1 (A.A) — 'Tass ajansı ; tsrafından verilen resmi tebliğdir: 30 teşrinisanide sabaha karşı saat | 2 de, Ladoga gölünün şimal sahilin. | de kâin Kovojna kasabasında, Mane- | sille kasabası istikametinden gelen Finlândiya askerlerinden mürekkep bir müfreze, Sovyetler Birliği kudu- duna tecavüzle Kızılordu hudut ka- rakoluna taarruz etmiştir, Kıtaları- mız, Finlândiyalıları Finlândiya ara- sini sürmüşler ve bunlara zayiat verdirmişlerdir. a Ayni gece zarfında saat üçü 15 ge- çe, Kareli berzahının Raasuli kasa- : bası tarafından mitralyöz ateşi açıl- mıştır. Bunu müteakip, kalabalık bir Finlândiya piyade takımı Korkiama- ki kasabasına tecavüz etmiştir. Hu- dut kıtalarımızm mukabil taarruzu neticesinde, Finlândiyalılar kendi topraklarına püskürtülmüşlerdir. 10 asker ve bir yedek subay esir alın- mıştır. Sabaha karşı saatddebir Finlândiya piyade bölüğü Kareli berzahı üzerinde Termolova kasaba- sındaki karakolumuza taarruz te şebbüsünde bulunmuş, fakat tüfek ve mitralyöz ateşile püskürtülmüş- tür. Finlândiya asker sınıfının 30 tes- rinisanide, sabahın saat 8 inde yap- tığı müsellâh yeni tahrikât üzerine, Kızılordu başkumandanlığının emri- le Leningrad askeri mıntakasindaki kıtaat, Kareli berzahından ve diğer muhtelif mmtakalardan, Finlândiyz hududunu aşmışlardır, Repola ve Porosozero mıntakalarında Kınlordu cüzütamları, devlet hududunun gar- binde 10.15 kilometre ilerlemişlerdir. Petrozavodsk istikametinde Kızılor- du cüzütamları Suozarvi gölüne yak- laşmışlardır. (Devami 10 uncu sahifede) Garp cephesinde | . faaliyet İki taraf devriyeleri arasın- da müsademeler oldu Paris 1 (A.A) — 1 kânunuevvel akşam tebliği: Cephenin muhtelif noktalarında devriyelerin müsade- mesi ve karşılıklı hareketleri kayde- dilmiştir. Berlin i (A.A) — Cuma tebliği resmisi: Gerpte hafif topçu, keşif kolları faaliyeti olmuştur. Keşif tayyarelerimiz Şimal denizin- de çok şiddetli bir fırtınaya tutulmuş» Jardır. Dört deniz tayyaremiz denize inmeğe mecbur olmuştur. 'Tayyare- ler kısmen hâsara uğramıştır. Müret- tebat kâmilen kurtarılmıştır. Belgradda Hukuk fakültesinde bazı hadiseler oldu Belgrad i (A.A.) — Havas ajansın- dan: Dün komünist talebe, üniversi- te duvayeni aleyhinde bir nümayiş tertip etmişler ve bu yüzden hukuk fakültesinde bir takım kargaşalıklar çıkmıştır. Nümayişçilerden 50 kişi tevkif edilmiştir. Diğer nümayişçi- ler, üniversitede barikatlar vücuda getirmişlerdir. e Üniversite, $ gün için kapatılmıştır. Yeni kargaşa- klar çıktığı takdirde bilâmüddet ka- patılacaktır. Dün komünist talebe İle diğer ta- lebeler arasında vukua gelen arbe- deler esnasında zabıtanın vürudun- dan evvel, birkaç talebe yaralanmış- tır. y