1 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

1 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sovyetlerin Finlândiyaya taarruzu, Amerikayı tahrik mahiyetinde telâkki ediliyor Almanya Rhinin sağ sahlline iki ağır zırhlı fırka geçirdi — aa Bene 22 — No. 158$ — Fiati her yerde 5 kuruş So — 1 Kânunueyvel 1939 Telefon: Başmuharrir: 20685 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 vyet kıtaatı üç nokta dan Finlândiya topraklarına girdi Tayyareler Finlândiya şehirlerine bombalar attı, bu yüzden birçok yangınlar çıktı Finlândiyalıdar müdafaa için göller mıntakasına çeki- liyorlar. Sovyet donanması da harekete geçti. Iki Sovyet tayyaresi düşürüldü İ Son dakika , Finlândiya kabinesi istifasını verdi Yeni kabinenin Sovyet Rusya ile uzlaşmağa çalışacağı söyleniyor KR ARAZ SİMA DR Londra | — Finlândiya kabinesi iştifa etti, yeni kabine, bütün fırkalar mümessillerinden mürekkep olacaklar. Müstafa kabine muhafazakâr idi. Yeni kabineyi, Sovyetlerle müzakere için Moskovaya gitmiş olan Maliye Nazırı Ta- nerin teşkil edeceği söyleniyor. Yeni kabinenin memleketini kurtarmak için Sov- yet Rusya ile tekrar müzakereye teşebbüs edeceği de ilâve olunuyor. Sivil halktan ölen ve yaralananlar var Helsinki Amerika sefareti Finlândiya - Sovyet harbi Almanya ile imzaladığı ademi te cavüz misakı karşılığı olarak Polon- yanın yarısını harpsiz ele geçiren Sov- yet . Rusya, fırsatlan istifade ederek Baltık denizindeki vaziyetini de sağ- Jâmlaştırmağa koyulmuştu. Üç küçük Baltık devletile -Eston- ya, Lettonya, Lituanya ile- kısa süren mMüzaköreler neticesi, Kkolayer anlaş. tı. Bu memleketlerin sahillerinde, kendi müdafaası bakımından lüzum. Yu gördüğü deniz ve hâva üslerini iş- gal etti, Sıra Finlândiyaya gelmişti. Bu Şi- mal milleti, istiklâli bahsinde kıs- kanç ve inadcı davrandı, Sovyetlerle anlaşmayı arzu etmekle beraber mil- Yi hâkimiyetine aykırı gördüğü teh- Nkeleri kabul etmedi, Bir aydan faz- la süren müzakereler için Fin heyeti birkaç defa Moskovaya gitti geldi. Bon defasında anlaşmanın imkân- $ız oldüğu meydana çıktı. Sovyetler, birkaç gün evvel mesuliyeli Finlere âit bazı hudut hâdiseleri olduğunu iddia ettiler. PFinlândiya bunların aslı esası olmadığını söyledi. Hâdise. süratle birbirini takip etti. Sovyet ümeti," Finlândiya ile mevcut tecavüz muahedesini feshetti. gini bildirdi, ve arkasından siyasi rünasebetleri kesti, dün de Kımlor- Gu Finlândiyaya taarruza geçti. Eu harbe sebep olan ihtilâfın bü tün teferruatı henüz tamamen ma. Yüm değilse de, Sovyetlerin Finlân. diyadan istedikleri şeyler azçok' bili. niyor. Bunlardan ba $ Finlân. diya körfezi ile Ladoga i arasın- daki gayet dar huduttan, Fin ordu. sünun 25 kilometre geri çekilmesidir. Hudut, Leningrad şebrine otuz kilo. metredir, ve Finlândiyanın “ orada Majino hattı gibi istihkâmları var. dir. Bü kadar geri çekilmek; müstah- kem mevkileri Sovyet ordusuna tes- lim etmek demek olduğunu ileri sü- rerek Finlândiya bu teklifi kabul et- medi, Bundan başka, Sovyetler, Ein- lândiya kö: ine hâkim olan Hangö mevkii ile körfez içindeki diğer bazı adaların kendisine verilmesini iste- miştir. Bu suretle, Finlândiya körfe- âki arak, herhangi bir filo- esini ve Leningrada sız kılmak istiyordu. giderek, nusundaki da istediği söy- İaarruzda Sov. eri dün burasını işgal et- Ribaçi “ leniyor yet aske mişlerdir. Necmeddin Sadak (Devamı 4 üncü sahifede) i diya Londra 30 — Sov. yet kuvvetleri bu sabah (karadan, havadan ve de nizden Finlândi. çi v yaya karşı taar- “|. Tuza (geçmişler. dir. Karada üç noktada Finlân- hududunu tecavüz etmişler. dir. Birincisi La. doga gölü ile de. niz (arasındaki dar berzahta, ikin- cisi Karelyada Le- ningradın 300 ki- Jlometre (o şimali şarkisinde Sujar. vi şehri istikame- tinde, üçüncüsü Şimal buz deni. zinde Ribaki yani balıkçılar yarım- adasındadır, Sov. yet askerleri bu yarımadanın Fin- lândiyaya aif kıs. mını işgal etmiş- lerdir, Karelyada harp devam ediyor. Ladoğa gölü ile deniz arasındaki berzahta da muha- rebe devam etmektedir, Deniz taarruzuna gelince, Sovyet Fransız meclisi, hükümete gri ..' İZ a me Ede, N grey PT gele < Sovyet - Finlândiya hududunu ve Sovyetlerin taarruz istikametlerini gösterir harita Baltık filosu birçok yerleri bombar- dıman etmiştir. (Devamı 4 üncü sahifede) geniş salâhiyet verdi B. Daladier “Emin bir sulh istiyoruz. Bu- nun Için evvelâ harbi kazanmalıyız, dedi Paris 30 — Parlâmento bu sabah saat 9,30 da toplanmıştır. Mebusan meclisinde Başvekil, âyanda Başve- kil muavini hükümetin beyanname- sini okumuştur, Sık sik şiddetle al- kışlanan beyannamede deniliyor kit Üç aydanberi askerlerimiz kati bir azimle cephede bulunuyor. Bu müd- det zarfında vatan uğrunda canları- nı fedaj edenleri hürmetle selâmla- rım. Askerlerimiz, ne için harp et- tiklerini, insani gayeleri müdafaaya çalıştıklarını biliyorlar, Almanya tahtelbahir harbinin pa- ra etmemesi üzerine mayn harbine başladı. Bu harp bitaraf devletleri büyük zararlara uğratmıştır, İngil- tere ve Fransa buna karşı icap eden tedbirleri: almışlardır. İki hükümet bütün maddi ve manevi kuvvetlerini birleştirmişlerdir. ra tahakkuk eden bu birlik geçen (Devamı 4 üncü sahifede) EDA izm te x-: Ankaraya gıpta Ankara garının çok yakınında yol. cular için pek faydalı tertibat yapıl mış: Uzun seyahatten kir, pas için. de gelen bir yolcu, hükümet merke. zimizin hemen eşiğinde, Devlet De. miryollarına aif modern bir salonda hamama girebiliyor, traş olabiliyor, elbisesini ütületebiliyor. Bütün bu yenilenmeyi yüz küsür kuruşa yap- tırdıktan sonra terütase şehre girl. yor. Böyle yenilikleri Ankarada görmek- le iftihar ederiz. Fakat orada iyi neti ce veren tecrübelerin derhal diğer şe hirlerimizde tatbikini dileriz. Bu gıp- Harbin başlangıcından üç ay son- | tada bahusus İstanbul pek haklıdır. yanına bombalar düştü Sefarethane binası tahliye edildi, Şehirde bombalardan 200 kişi öldü Londra 1 — Finlündiya erkânı harbiyesi tarafından bu gece neşredilen ve Finlândiya radyosu tafafından yapılan tebliğde Helsirikinin dünkü bombardı- manı esnasında Alman mektebi yanında bombalar düşmüştür. Alman mekte- bi müdürü ağır suretle yaralanmıştır. Vaşington 1 — Helsinkideki Amerika sefirinin işaratına göre, hava taarru- zu esnasında Amerika sefareti yakınında birçok bombalar düşmüştür, Sefarst- hane binasının yakınında birçok binalar yanıyor. Sefarethane tahliye ediimiş- tir. Moskova 1 — Finlândiya telefon, telgraf ve şimendifer münakalâtı kesil. miştir, Finlândiya sefaret heyeti, Moskovayı terke hazırlanıyor. Sefaret heyeli Almanya ve Danimarka yolile memleketine dönecektir. Londra 1 — Sovyet Tayyareleri, dün inkıtasız bir surette Helsinki şehrine akınlar yapmışlardır. Dün öğleden sonra vuku bulan hava bombardımanları esnasında 200 sivil ölmüştür. Akşama doğru şehre karşı üçüncü bir hava akını yapılmış ve bu akında üçüncü bir Sovyet tayyaresi düşürülmüştür. Şimendifer istasyonunun büyük bir kısmile birçok binalar harap olmuştur. Londra 1 — Finlândiya harekâtı hakkında Moskova radyosu ilk tebliği neş- retmiştir. Bu tebliğde, Sovyet kıtaatının yavaş yavaş ileriledikleri Ye iki Fin- lândiya köyünü işgal ettikleri bildirilmektedir. Amerika Sovyetlerle münasebeti kesecek mi? Vaşington 1 — Amerika Hariciye Nezareti, Finlândiyanın uğradığı taar- Tuz karşısında alacağı vaziyeti tedkike başlamıştır. Bu mesele hakkında diğer ecnebi memleketlerle temasta bulunuyor. Amerikanın Sovyet Rusya ile siyasi ve iktisadi münasebetlerini kesmesi düşünülmektedir. Bu inkıta münasebeti in uzak şarktaki askülâmelleri -de-tedkik edilmektedir. (Belediye ekmek fabrikası için hazırlıklarına devam ediyor) — Gazeteler —, Vali — Bunlar karın doyurur mu?.. Belediye resi — Hayız iştah açari...