1 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

1 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

- Tayyareler r Finlândiya şehirlerine bom.) balar attı, bu yüzden birçok yangın çıktı (Baştarafı 1 nci sahifede) En ziyade Sovyet tayyareleri faa- Miyet göstermiştir. Sabahı saat 9,15 de, biri bombardıman tayyaresi ol- mak üzere dört Sovyet tayyaresi Helsinki üzerinde uçmuş, hava mey- danına bombalar atmıştır. Tayyare müdafaa topları şiddetli ateş açmış- lardır On tayyare de Viborg (Vüpuri) üzerinde uçmuş ve yangın bombaları atmıştır. Şehirde üç yângm çıkmış, fakat ateş söndürülmüştür. Küçük | 'Terjukl şehrine ve sellüloz sanayi merkezi olan Enso civarına da bom- balar atılmıştır. Hasar azdır. Biri Helsinki civarında olmak üze- re iki Sovyet tayyaresi düşürülmüş- tür. Sovyet tayyareleri birçok beyan... | nameler atmışlardır. Bunda: «Hükü- meti de , başkumandan Manner- heim ile Başvekil Cajander” başınız- dan defedin ondan sonra sulh gelir» denilmektedir. Hastane bombardıman edildi! Helsinki 30 (A.A.) Helsinki, Sovyet tayyareleri tarafından bom- bardıman edilmiştir. Saat 14,45 de | denizden gelen yedi bombardıman tayyaresi şehrin muhtelif mıntakals rını ve ezcümle belediye hastanesini bombardıman etmiştir. Mütenkiben bu tayyareler Rusya istikametine ha- reket etmişlerdir. Ölen ve yaralananlar Tondra 30 (A.A.) — Reuter ajansı. na Helsinkiden bildiriliyor: Helsinki- de düşen Rus bombalarının tesirile birkaç evde yangın çıkmıştır. Birkaç sivli ölmüş ve üç beş kişi yaralanmış. tır. Kadın ve çocuklar tam bir inti. zani içinde tahliye edilmiştir. Finlândiya - İsveç deniz münakalâtı kesildi Stokholm 30 (A.A.) — Helsindeki İsveç tebaası kısa bir zaman içinde Pinlândiyayı terke davet edilmiştir. Isveçle Finlândiya arasında deniz münakalâtı kesilmiştir. Taarruz iki istikamette inkişaf ediyor Paris SO (AA «Havas: 3 mi eden Mannerhelm'in yanın ik şeflerden mürekkep bir erkânıbar- Tinlândiyaya karşı Soyyat taarruza ağ- bea iki istiksmette inkişaf etmekte, En şimalde Rus kıtantı Balıkçılar ya- m i işgal etmiş ve Buz denizine, ya- | ni serbes bir denize veee Pinlânel, i hazırlıyorlar. Diğer taraftan Sovyet kıtantı fabrikaları ve ha staneleri de bombalamak sure- ndiya gerilerini bozmağı çalış * maktadır. Daha ziyade Slegiried hattıma benziyen Mannerhelm battı 40 kilometre kadar im- #dad etmekte /e bududun diğer 60 kilo- metresi Suvonto ile ve Ladoga gölü *le ta- bü bir şektide himaye edilmiş bulunmak tadır, Bu hat, beynelmilel gerginliktenberi pek ziyade tamir edilmiştir. Finlândiya ordusu, Finlândiyanın daimi surette temas halinde bulunabileceği İsveç tarafından te- min edilen mükemmel çeliğe malik bulun- maktadır. Tayyareler bomba atıyorlar Londra 30 Sovyet tayyareleri öğleden sonra Finlândiyanın birçok şehirlerini bombardıman etmişlerdir. Helsinkiye 12 bomba atılmış ve yan- gınlar çıkmıştır. Birçok binalar yan- mıştır. Viborga atılan bombalardan da yangınlar çıkmıştır. Ensoyg atı- lan bombalardan biri bir mektebe, biri bir hastaneye isabet etmiştir. Hastanede birçok kimseler ölmüş! Sovyet donanmasının faaliyeti Londra 30 — Karelide Sujarvi ci- varında topçu ateşi oluyor. Finlândi- ya askerleri müdafaa 'çin göller mıntakasına çekilmektedir, Sovyet donanmasının Hangoeye asker çıkardığı ve Hogland adasına karşı hareket hazırlığında bulundu. gusöyleniyor. tebliği Helsinki 30 (AA) — Hariciye Nezareti matbuat bürosu bu akşam radyo ile bır tesmi tebliğ neşretmiştir. Tebliğde, Sovyet kıtalarının harp ilân gdümeksizin hududu geçtikleri, xanhtejif fakat nün Rus tankının tahrip edildiği bildiri dir. Helsinki birkaç tayyare taarruzuna uğ- ramış, kadın ve çocuklar du dahil olmak üzere bazı ölümler olmuştur. Lathiye yapılan hava hücumu 4 kişinin ölmesine ve 13 kişinin yaralanmasına $e- bep olmuştur. Hangö adasında müteaddid kimseler ya- ralanmıştar. Tayyareler muhtelif noktalarda demir yollarına taarruz etmişlerse de bu taarruz- lar neticesiz kalmıştır. Rus filosu sahilin muhtelif noktasını bombardıman etınişsir, Pinlândiya kıtsatı- mn mineviyatı çok iyidir EHelsinkide fen mektebi neticesinde yıkılmıştır. Düşürülen tayyareler Tondra 30 (A.A) — Helsinkiden bildiriliyor: Finlândiya milli müd” faa nezaretinin bir tebliğine göre, bu sabah payitaht yakınında 2 Sovyet teyyaresi düşürülmüştür. Ayni teb- püsürtü! - de iki kie- bambarduran | iğde, Finlândiya ordusu yüksek ku manda heyetine gelen haberlerde Sovjet kıtantının Seişkaari adasına bir ihraç ameliyesi yapmağa ümade oldukları bildirilmektedir. Helsinki 30 (A.A) — 135 Sovyet tayyaresi bu sabah Helsinkinin bir varoşunu bombardıman etmiştir. Bu esnada Sovyet kıtaatı da hududu te- cavöz ederek Finlândiya arazisinin bazı aksamı işgal etmiştir. Sovyet tayyaresinin düşürülmüş olduğuna ait olan haber, resmen te- yid edilmiştir. Finlândiyanın Londra sefiri İngiliz Hariciye Nazırile görüştü Londra 30 — Finlândiyanın Lon- dra sefiri bugün İngiliz Hariciye Na- sırı Lord Halifaksla görüşmi Yabancı gazetelerin makaleleri Londra 30 — İngiliz gazeteleri Sov- yet taarruzu münasebetile kuzu ve kurt masalını tekrar ediyorlar. Fran- sız, İtalyan ve İspanyol gazeteleri Sovyet Rusyaya karşı şiddetli maka- leler neşrediyorlar, Finlândiyanın yiyecek mad- Ka den endişesi yok inki 30 Finlândiya Maliye a rı B. Tanner, işçilere hitaben bir nutuk irad ederek Finlândiyanın yi- yecek maddesinden endişesi olmadı- ğini söylemiş, yalnız mabrukat bakı- mından müşkülâta düşüleceğini işa- ret ederek - Unutmamalıdır ki zengin or- anlarımız vardır... demistir. Amsterdam 30 — Berlinden bura- ya gelen haberlerden anlaşılıyor ki, artık Almanya Pinlândiyayı kendi haline birakmaya karar vermiştir. Birçok Almanlar Hitlerin Stalin nez- dinde tavassutta bulunacağını zan- nediyorlar. Fakat Almanya Rusyaya karşı taahhütlerinde fazla ileri git- miş olduğundan böyle bir müdahale- de bulunamayacak vaziyete düşmüş. tür. Sovyetler yangın bombaları atıyorlar Helsinki 30 (A.A.) — Saat lide, dört Sovyet tayyaresi liman üzerinde | uçmuştur. Sahil bataryaları Sovyet tayyarelerine ateş açmıştır. Fakat | Sovyet tayyarelerine bir şey olmamış- tır, Kareli'de Vamelbu şehri, denizden, pek muhtemel Kronstadt'dan bom- bardıman edilmiştir. Kareli'de, Kivines'te bir topçu dü- ellosu vukua gelmiştir, Sonjarvi'de Sovyet kıtaları Finlân- diya erazisinde küçük bir bahçe işgal etmiştir. Sovyet tayyareleri Helsinki'de AMaln tayyare meydanına ve Biberg çehri- nin şark mahallelerine yangın bem- baları atmıştır. Helsinki civarında Sveaborg raüs- tahkem mevkiine 10 Söyyet tayyaresi hücum etmiştir. Helsinki 30 (A.A.) — Gazetelere ge- len haberlere göre, Kareli'de birçok noktadan Sovyet istilâsı başlamıştır. vaziyetini ilân etti Helsinki 30 (AA.) — Finlân Reisicümhuru, harp vaziyetini etmiş ve mareşal Mannerhelm'i oydu başkumandanlığına tayin eylemiştir. | kası umum müdürü İ Şetik Özder | denleri için İsveç Bankaların kâr ve zarar hesapları Tedkik edecek tâli komisyon âzaları seçildi Ankara 30 CA.A.) — Sermayeleri devlet tarafından verilmek suretile kurulan ikti- sad! leşekküllerin 438 senesi bilânçolarile kâr ve sarar hesapla re 3480 numaralı kanun mucibince 30 teş- rinlisan! 1839 perşembe günü Başvekilin ri- yaseti altında B. M. Meclisinde toplanmış olan umumi heyet adı geçen teşekküllerin bilân: heyeti raporlarına ıttıla kesbetmiş ve bi Tinçolar ile raporların muhtelif çâli komis- yonlarda tedkikini tasvib ederek 14 kânu- nuevvel 989 da toplanmak üzere içtiman nihayet vermiştir. ıratımıza göre tâli komisyonlara ayrılan âzalar şunlardır: Bt Bank için Faik Baysal (Kayseri), Ali Riza Türel (Konya), Feridun Pikri (Bin- göl), Galip Gültekin ( a) ile İş Ban- salâhaddin Çam ve Ziraat Bankası umum müdürü Kemal Za- İ im ve Belediyeler Bankası umum müdürü Salih Vahid, Sümer Bank için Mithat Yenel (Tunçeli), Bam) İşbay (Urfa), Veli Necdet Sunkhay (Diyarbakır), Mükerrem Ünal (İsparta Nasuhi Baydar (Maistya), Önler (Kayseri), ve Divanı muhasebat reisi Seyfi Uran Ziraat Bankası için Sırrı Day (Trabzon), Hamzn Arkan (Afyon), Suad Sermin #Ri- 22), Tahsin Coşkan (Kastamonu). Şinasi Devrin (Zonguldak), Abidin Bingayı Emlâk Bankam umum müdürü Ceyde Zirant İşletmeleri Kurumu için Fikri Atlı esun), Rahmi Köken rman (Seyhan), Yaşar Ödeğ (8lirb, Nuri Pazarbaşı (Ga: Kemaleddin Kamu, (Rize). Yugoslavyada Bugün milli bayramlarını kutluyorlar Bugün Yugoslavya milli bayramını kutlamaktadır. Yugoslav vahdeti için yapılan mücadeleler bügün zaferlerle neticelenmiş ve 1 Birincikânun 918 d$ Yugoslav birliği ilân edilmişti. O gün- denberi dahili ihtilâflar, münakaşa- lar olmuştur. Fakat hiç bir zaman bu birlik ciddi surette ihlâl edilmemiştir. Son zamanlarda Sırplarla Hırvat- lar arasındaki birlik bir kat daha kuv- vellenmiştir. Bu hususta Başvekil B. Tsevetkoviteh ile Dr. Maçel başlıca âmil olmuşlardır, Sırp - Hırvat anlaş- ması dolayısile bu sene bu bayram Yugoslavyada daha parlak surette kutlanacaktır. Dost ve müttefik Yu- goslav milletinin bayramını tebrik ederiz. F inlândiya - Sovyet harbi (Baştarafı 1 inci sahifede» Bu denizdeki Rus limanian kışın pek çabuk dondukları halde, Ribaçi yarımadasındaki (OPetsamo limanı dalma seyrüsefere müsait kalmakta- dır. Daha mühim bir cihet, bu liman, Finlândiyanın en ş$imai noktasında k! gayet zengin nikel madenlerinin yanındadır, Sovyet Rusyanın Finlândiya | tup raklarında nerelere kadar gözü oldu- fu, sadece ilk istediği şekilde askeri bazı noktalarla mi iktifa edeceği, yoksa şimâlden, meşhur demir ma- ve Norveci de mi tehdit edeceği belli değildir. Herhal- de, kendisi için kolay ve tehlikesiz de olsa, bir taarruz ve harp mesuli- yetini üzerine almak için, Sovyet Rusyanın Baltık emniyetine hayati bir ehemmiyet vermesi lâzımdır. Sovyetler Baltıkta kimden endişe siantep) i ediyorlardı? Baltığa hâkim farzeğdi. len dört Şimai devletinin -Danimar- ka, Finlândiya, İsveç ve Norveçin- Rusyaya tecavüzleri mümkün ve muhtemel olmadığı için, Baltık dev- leti olarak sırf Almanya kalıyor Zaten içinde bulunduğumuz bü- yük faciaya inzimam eden her harp felâketi, -uzaklığı, genişliği, ehemmi- yeti ne olursa olsun. derin bir fees- sür uyandırmaktan hâli kalamaz. İstiklâl ve hâkimiyetini, kendinden bin kat kuvvetliye karşı dahi silâhla müdafaaya mecbur kalan ber millet en samimi muhabbete lâyıktır, Temennimiz, Finlândiya omukcd- deratına hakiki bir alâka gösteren Amerikanın tavassutu ile, çok tahri bat vermeden bu harbin önüne geç mesiğir Necmeddin Sadak REN Sinemasında Fransız meclisi, hükümete geniş salâhiyet verdi | | (Baştarafı 1 inci sahifede) harbin ancak son senesinde edilmişti, Sulh ancak Almanyanın sözünü tutan bir hükümete sahip olduğu ve bu hükümetin müstakil milletlerin hu- kukuna riayet edeceğini maddi de- Hllerie temin ettiği zaman kabildir. Biz emin bir sulh istiyoruz. Bunun için evvelâ harbi kazanmalıyız, Almanyanın bütün tahrip vesaiti- ni kullanması muhtemeldir, Fakat Almanlar şehir ve kasabalarıızı bombardıman etmeğe kaikarlarsa biz de ayni suretle mukabele edeceğiz. Bu defa yalnız bizim arazimizin tah- rip edilmesine müsaade edemeyiz. B. Daladier mebuslar tarafından ayakta uzun uzun alkişlanmıstır. Başvekil, harp zamanına mahsus tam Salâbiyetler kanununu Meclise varmiştir. Meclis müteakiben 1940 bütçesinin 7 Kânunmuewvelden itibaren müza- keresini ittifakla kabul etmiştir. Paris 30 (A.A) yetler kanunu meclis tarafından reye karşı 318 reyie kabul edilmiştir. Paris 30 (A.A.) — Hükümete veri- lecek ger salâhiyetlerin tahdidi hakkındaki Schumann takriri (15 reye karşı 309 reyle reddedilmiştir. | Daladier bu takrir üzerine itimad | meselesini ortaya koymuştur Londra 30 (AA) — Müsteşar B. Butler bugün Avam kamarasında verdiği izahat- ta İtalya ve İspanya ile mürasebat hak- kındaki beyanatından sonra Alman ihra- catının miladeresine dair olan emre temas ederek müttefiklerin bitaraflara mümkün olduğu kadar ax zarar verilmesini temin arzusunda olduklarını söylemiş ve Alman siyaseti İle müttefiklerin siyaseti arasınca bu hususta mevcud farka işaret etmiştir. B. Butler müteakiben Polonya ve Çek mümessilleri arasınduki temin mn ehemmiyetini tebarüz ettirerek, B. Ms- nemeneloğlunun riyasetinde bir Türk hs yetinin Londrada olduğunu bildirmiştir Bundan sonra Balkan meselesinden oah- seden müsteşar, hududdaki kılaatın azal tılması hakkındaki Türk - Bulgar anlaş- masını seyinçir kaydetmiş, müteakiben Portekiz Başvekli B. Salazarın beyana» tından metnüniyetie bahsetmiştir. B. Butler, bundan sonra da Uzak Şark meselesine temas etmiş ve nihayet harp ve barış hedeflerine geçerek bunun saptı | devamlı bir barış temini maksadile mi lerin ferdi ve camiavi hayat: için olduğu gibi, ferdlerin vakarının ve alleleri haya- tanın idamesi arzusus olduğunu söylemiş- Tam Salâhi- | | Fransız - ei teşriki me- saisinin Ankara muahedesine aid kısmı çok alkışlandı Paris 30 (A.A) — Senatonun cek sesi kısa sürmüştür: Reis Jeanney bir nutuk söylemiş ve müteakiben Camille Chautemps kür- süye gelerek hükümetin tebliğatını okumuştur. Âyan, Fransız kıtâatını sena eden parçaları, Fransada tekrar teşkil edi- len Polonya ordusu ile Polonya mille- ti hakkındaki tazimi, sıkı Fransız » İngiliz teşriki mesaisini, Ankara muahedesine aid kısmı, Amerika, Pa. palık, İspanya ve İtalya tarafından takip edilen hayırhah hattı hareketi uzun uzun âlkışlamıştır. Fransanın harp hedefleri hakkın- daki parça bilhassa hararetle alkış lanmıştır. Japonya, İtalya, Almanya ve Rusya arasında ittifak mı? Tokyo 30 (A.A.) — Japonyanın eski Roma büyük elçisi Şiratori bugün Osaka'da söylediği bir nutukta de- miştir ki? «İcabında Japonya e ya ve Rusya Rusya ile tecavüz paktının Japonyayı tamamile serbes b fanın bir delilidir. Almanya, Japonya ve Rusya arasında Çin meselesini kat! olarak cektir. arasında bir akdi, Almany ittifak hallede- Teşekkür İstanbul Umumi Meclisi ve Daimi meni âzasından Hayri Uğur'un vefa layısile başta İstanbul Vali ve Be Reisi Lütfi Kırdar ve C. H. P, İstanbul kan: Fikret Sılay olduğu halde bütü sal arkadaşlı in ve tanıdıklarının gi cenaze merasimine iştirak etmek, ger mektupla taziyet beyan eylemek sur»t'le gösterdikleri İşe & ve meraket, mer- Kendilerine teşekkür etmeği Yiriz. Mn ŞEHİR TİYATROSU Tepebaşı Dram kasmı Gece saat 20; ŞEYT 14l cad. Komedi kısmı ede anat 2040 de SARAY 6 Birinei Kânun Çarşamba akşamı ni KAN KARDEŞLERİ sinemasında saat 21 de Münir Nureddin KONSERİ Bugünden itibaren: 2nci hafta TAKSiM sinemasında YENİÇERİ HASAN Türkçe Sözlü ve Türkçe Musikili Bestekârları: ARTAKİ - SADİ - ZEKİ. Okuyanlar: MUALLA - NUMAN İÇLİSES - HAMİYET DUYGULU. Musiki heyeti: Kemani SADİ . kemani DEMİR ALİ - kemani AHMED - klarnet ŞÜKRÜ - udi ZEHRİ, Rekkase: AYŞE MÜJGÂN, istanbul fen fakül tesi dekanlığından: Tecrübeli Fizik enstitüsünde bir asistanlık Umumi Fizik ve umumi kimya enstitüle- rinde birer lâborantlık münhaldir. 'Taliplerin dekanlığı müracaatları Zün olunur. Umumi Pizik onstitüsü lâborantlığa tal ması garttır. İp olanların fen fakültesinden lisansiye ol- 19016) istanbul P. T. T. müdürlüğünden: Beyoğlu P.T.T. Merkez binasının tamiratı açık eksiltmeye konulmuştur. Eksiline 20/12/939 çarşamba günü saat 15,15 de B. Postahane binası birinci katta P'T'T. Mü- dürlüğü odasındı toplanacak alım satım komisyonunda yapılacaktır. Keşit bedeli (8363) lira (71) kuruş muvakkat teminat (623) liradır. Taliplerin *mu- kavele, eksiltme bayındırlık işleri genel, hususi ve fenni şartnameleri kaşif hülâsasile buna müteferri diğer evrakı görmek ve muv günlerinde mezkür müdürlük idari kalem Je en az bir teahhüdde (5000) lirulik bu işe benzer iş yaptığına dair idarelerinden olduğu vesikalara istinaden İstanbul vilâyetine müracaatla eksiltrne tarihinden © İ evvel alınmış ehliyet ve 039 yılma alt ticaret odası vesikası ve muvakkat teminat : büsile komisyona müracaatları. Haydarpaşa lisesi akkat teminatlarını yatırmak üzere çalışma vazım kısmına eksiltme gün ve saatinde de almiş gin akk (9026) Milim Yatılı talebenin 2 inci taksiti 1 Birincikinundadır. TARZAN ve OĞLU Görülmemiş muvaffakiyetle devam ediyor.