30 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Dün Pariste tehlike Işareti verildi, fakat hadise olmadı — Sene 22 No, 7582 — Piati her yerde 5 kuruş PERŞEMBE — 30 Teşrinisani 1939 Sovyetler F inlandiyaya ultimatum veriyorlar On sekiz saat içinde askerin hududdan yirmi beş kilometre geri çekilmesini istiyecekler Amerika tavassutta bulunacak mı? Helsinki 29 — Finlândiyada sefer- berlik ilân edildiği hakkında çıkan #ayinlar tekzip edilmiştir, Helsinki 29 — Finlândiya hükü- Metil Sovyetlerin, ademi tecavüz mi- Sakının feshedildiğini bildiren nota- Sina cevabını vermiştir. Finlândiya mahafili, hudut hâdiseleri hakkında Moskova radyosunun neşrettiği ha- berlerin aslı olmadığını, bunların'bi- rer tahrik eseri addedliebileceğini Böylemektedir. Finlândiya hudutta- bir hâdiseye meydan miktar geri çekil- etmiştir Sovyet ültimatomu Kopenhag 29 — Sovyetlerin, bu- gün Finlâr ndiyaya bir ültimatom ve- çekilm litiken birleri tarafından dir. Pazar günkü Pinlândiya ileri hi Dün sabah İngiltereye yaklaşan | bir Alman tayyaresi düşürüldü Bir Alman tayyaresi de Fransadan dönerken! Isviçrede karaya inmeğe mecbur oldu Sovyet - Finlândiya hududunu haber verilmekte- a hadi as) ajan İ dinleniyor İngiltere Kralı yararlıkları görülen İngiliz tayyarecilerini teftiş ediyor Londra 29 — Bu sabah Henkel sis- teminde bir Alman tayyaresi İngil- terenin şimali şarki sahillerine yak» Jaşmıştır. Derhal uçan bir İngiliz Avcı tayyaresi Alman tayyaresini kı- #â bir muharebeden sonra düşürmüş- tür, Bu sabah iki Alman tayya; Firt Ot Kurta yaklaşmak istemiş, fakat ngiliz avcı tayyarelerini görünce kaç» mışlardır. (Devamı 4 üncü sahifede) Yeni tefrikamız: TUZAK İÇİNDE TUZAK (WA - Nü) Bu meraklı aşk ve macera romanı yakmda (Akşam) da çıkacak, Nakleden; Tolaliterlere göre !.." sindan: Finlândiyaular (o mahaxm, Finlândiya notasına Sovyetler tora- fından verilen Cevabın ultimatom mahiyetinde olmadığı mülalâasında bulunmakta İseler de diplomasi ma- hafil, Finlândiya - Sovyet Rusya ade- mi tecavüz misakırın Sovyetler tara- fından feshedilmesinin telâş uyandı- rTacak mahiyette olduğunu beyan et- mektedir, Finlândiyanın bir teklifi Moskova 29 (A.A.) — Tass ajansı bildiriyor: OFinlândiya hükümetinin Sovyet hükümetine verdiği bir nota- da hudut hâdisesi hakkında yapılan tahkikatın menfi neticeleri bildiril. mekte ve Sovyet hükümetinin mev. zuubahs ettiği S ler ittihadına karşı hasmane hareli PFinlândi- yalılar tarafından yapılmadığı söy- lenmektedir, Kıtaatın hudut hattın- dan uzaklaştırılması için kat! sebep- ler mevcut olmamakla beraber, Fin. lândiya hüküm kıtaatın müteka- bilen geri çekilmesi meselesini müza- kereye âmadedir. (Devamı 4 üncü sahifede) Isviçrede Bazı dağ alayları silâh altına davet edildi Bern 29 (A.A.) — Cebel kıtaatının bazı alayları kış ayları esnasında Alp nüuntakasında talim yapmak maksa- dile ilkkânunda silâh altına dayet edil- miştir. amaaa Dikkatle: Adalet ve zaman Adalette «Acele etmemek» lardan biridir. Zira aradan geçtikten sonra verilen hükümde da- ha fazla it mücerri Fakat şu Dolmabahçe hüdisesi o cümleden mi? Şahitler daha yeni ve bunlardan birçokları. nin ifadesile oradaki meydanı miles- sif vaka esnasında dolduran on bin- lerce halkin hatıratı birbirini tuimu. yor. Adalet için pek kıymetli olan «Şa- hidin hafızası» zamanin, tahribatına uğramadan bu gibi davaları hal ve €s0$- | fasletmeli... Arzı mev'ud ; Telefon; AE 20565 — Yazı ep 20165 züman | al ve hakkaniyet olduğu | TOKATLİAN OTELİ Bu akşam GREGOR idaresinde NEVYORK GECESİ Fevkalâde dekor; Meşhur Amerikan yankesicisi RODOLFO fiyatlarda zam yoktur İdare: 20681 — Müdür; 20497 — maa aaa Son dakika Silâh patlıyacak mı? Moskova radyosunun tebliğine göre Sovyet askerleri Finlandiyanın tahrikine cevap verilmesini istiyorlar Meskova 30 — Sovyet hükümeti dün akşam Finlândiya sefirine bir nola wermiştir. Sovyet Rusyanın Finlândiya ile siyasi münasebetleri kesmeğe karar verdiği anlaşılmaktadır. Moskova radyosu dün akşam Sovyet askerlerinin Fin- lândiya hududlarının tabrikine cevap verilmesini istediğine dair bir tebliğ neş- retmiştir. Berlin 30 — Alman gazeteleri Sovyet Rus ketini muvafık bulmaktadır. Gazeteler «Büyü anın Finlândiyaya karşı hare bir devlet emniyetini, küçük | bir devletin keyfine bırakamaz.» diyorlar. Paris 30 — Sovyet - Finlândiya gerginliği artmaktadır. İki hükümet ara- sında silâh patlarsa Sovyet Rusyanın İsveçe, hattâ Norveçe karşı harekete geç- mesi ihtimali vardır, Bu ihtimaller Almanyada endişe uyandırmaktadır, Finlandiyanın son Sovyet notasına cevabı Londra 30 — Finlândiya hükümetinin Sovyet Rusyaya verdiği cevap neş- redlimiştir. Bunda hül asatan deniliyor ki: «Sovyet Rusyanın ademi tecavüz paktını İ düğü sebepler doğru değildir. Hududa bir tecavüz va ki olmamıştır. E vuşsa bile tedkik ve tahkik edilebilir, Finlândiya Le- ningradın eraniyeti için askerlerini münasip miktarda geri çekmeğe hazırdır.» Balkan bloku olamıyor Romanya Har a Hariciye Nazıı Nazırı dünkü nutkunda bunu açıkça söyledi Rükreş 30 — Hariciye Nazırı B. G B, eline dünkü nulkunda bir Balkan blo- İ ku teşkili meselesine de temas etmiş ve bu husustaki teşebbüslerin bir netice vermdiğini, şu sırada bir Balkan bloku teşkilinin kabil olamıyacağının anlaşı- dığını söylemiştir. Profesör Yorganın tenkidleri Bükreş 30 Eski Başvekil, kralın müşaviri profesör Yorga söylediği bir nutukta takip edilen bitaraflık politikasından bahisle gazetelerin de buna ria- yet etmesi lâzim geldiğini söylemiş ve bir takım Alman lisanile çıkan gazeteler- den şikâyet etmiştir. Profesör: «Sansür var, hükümet bunları bitaraf hale koymalıdır, demiştir. Profesör Yorga İngiltere ve Fransa hakkında hararetli bir lisan kullanmış ve Polonyanın dirileceği hakkındaki kanaatini beyan etmiştir. M8 Son dakikada gelen diğer haberler Zci sahifemizdedir m aa Mayn harbi hakkında Almanların düşünceleri “ Askerlik bakımından lüzumlu gördüğümüz her yere mayn koymak hakkına malikiz, bitarafların menfaatini düşünemeyiz ,, diyorlar harp hızını aldığı zaman nazari bare alınamıyacak dereceds ehem- yetsizdir.> demiştir. Bu zat şu sözleri İlâve etr ir; «Biz, sevkulceyş bakımından zaru- ri gördüğümüz her yere mayn koy- mak hakkına malikiz Hemde bu bapta birgüna ihtarda bulunmağa mecbur değiliz.» Telegraph gazetesi, bu münasebet- le bu beyanatin mayn muharebeleri hakkındaki Lâhaye mukavelename- sinin feshine muadil olduğunu yâz- maktadır. Bundan sonra gazete muhabirine | kara sularının üç mil olarak tahdit edilmesi kaldesinin modası geçmiş bir telâkki olduğu, çünkü bu kaide. nin gemi topları mengillerinin bu mesafeden az olduğu bir zamanda tatbik — diği söylenilmi; Amsterdam 29 (A.A) — (Havas ri ajansından: Telegraph gazetesinin | bir muhabiri: beyanatta bulunan İman Hariciye Nezareti erkânın- dan bir zat, «bitarafların meniaatle- h mayn ve tahtel. de daha İ < görün- | mektedir. Bu da bitaraf memleketler (Devamı 4 üncü sahifede)