29 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

ve mitralyözlerle Garp cephesinde tabanca müsademeler oldu ge a — Sene 22 — No. 7681 — Flati her yerde 5 kuruş kararname neşredildi Dalgalar, Alman maynlerini İsveç sularında karaya düşürüyor ÇARŞAMBA — 29 Teşrinisani 1939 Telefon: Başmuharrir! 20585 — Yazi işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20487 Abloka hakkındaki Son dakika B. Chamberlainin yeni bir nutku Avrupada yeni nizamın Almanya bitaraf devletlerin protesto şartlarını çizmek erkendir ile iktifa etmemelerini istiyor Bir İtalyan gazetesi de: “Abloka yalnız Almanyanın değil, müttefiklerin de muhasarası KRM diyor Tereddüt edilir ı mi? Harbden çıkan, harb korkusundan ebediyen kurtulan bir Avrupa, Bütün devletler, müsavi hâk ve şartlarla masa bâşıns oturup milletler arasın- daki nifakları ortadan kaldırmaya çalışıyorlar, Her millet, kendi hakiki hudutları içinde hür ve ınüslakil, Kimse kimsenin ne hâmisi ne kölesi, ne esiri ne harâçkeseni. Her devlet kendini istediği gibi idare ediyor. Karışan yök. Elverir ki hiç bir devlet istiyiâ ve tahakküm rejimini varlı- gına temel yaparak ötekiler için de- vamlı tehlike olmasın, Silâhlar tedri- een azaltılıyor, pahalı taarruz silâh- ları ortadan Kalkışör. Bu ağır yükten kurtulan milletler, bugünkü müthiş harb masraflarını iktisadi işlere sarf- öderek vatanlarını süratle imar edi- yorlar. Ticaret genişliyor, alışveriş artıyor. Silantı çeken milletler bol Yuğa kavuşuyorlar. Açlar doyuyor. Bu sayede sefalet ortadan kalktıkça teh- likell cereyanlara yer kalmıyor. Av- rupa, fesad ve ızlırab devrinden sü Tekli bir saadet çağına geğiyor İngiliz Raşvekili radyoda sulh ga- yelerini anlatırken zihinde, istikbale sid bu tatlı hayaller tecessüm edi. yördü. Böyle bir yarını, bu karanlık acı günlere tercih etmemeye imkân var mı? Delice silâh yarışına tutuşmuş, if- lâsa koşan bir Avrupa. Milletler te- | hammitil edilmez yükler altında ezi- Myor, Kuvvetinin zayıfı boğması, meşru politika mesleği hâline girmiş. Memleketlerin hududunu mili, h tâ ırkl hazariyeler değil, doymayan işlahalar çiziyor. rin hayat ve istiklâl hakkının dere cesini diğer bir kısmın hegemonya | ihtirası tayin ediyor. Tetik üstünde yaşayan milletler, her yılın sonbaha- rında seferberlik tecrübesi - yapma- ya mecbur; Bir sabah, gözünüzü aç: tığınız zamân Şu veya bu memleke. tin işgal, ilhak edilmiş olmasını gör- mek tabil işler sırasına girmiş. Harbi ve kuvveli tek politika vasıtası yap- mış olanlarla bu daimi tecâvüz teh- likesine her gün karşı koymak zaru- retinde kalan devletlerin giriştikleri masraflar her tarafta milli servetleri kemiriyor, sıkınlıyı arttırıyor. Bazı memleketler, bu yüzden halkın açlığa katlanmasını bile mübah görüyor. Ticaret durmuş. Emniyetsizlik, bey- nelmilel münasebetlerde en hâkim endişe. Sulh, en çürük ipliğe bağlı. Hârb ise, her an Nr gelmesi bekles hen tapli belâ, Avrupanın birinciyi tercihte h den tereddüt ettiğine şaşıyor. İnsan- lık bu derece şifa bulmaz bir gaflet ve delâlete mi düştü? İngiliz Başvekilinin ne, niçin herkes -Almanya da dahil hemen «kabul!» cevabını ve Necmeddin Sadak sulh. göyeleri- miyor? Bir kısım milletle. | Şimal denizinde mayn toplıyan bir Londra 23 —. Alman. ihracatının raüsadefesi kararnamesi buğün inti- | şar ötmiştir. * 4 kânunueyvelden itibaren Alman | mah yüklü gemiler müttefik donan- | malar tarafından tevkif Ee tir. Müsadere olunacak mallar ya dey- let hesabina kullamlacak yahutla yine devlet hesabına muhafaza edile- cektir, Paris 28 — Bugünkü Fransız Res mi gazetesi, Alman ihracatının müs saderisi hakkındaki kararnameyi neşretmiştir. Gazetelerin verdikleri haberlere göre kararname derhal tat- bik edilmiyeeğk, evveice satın alınıp yola çıkmış olan vapurlariçin bir riühlet verilecektir. Vaşingboridan gelen haberlere gö- gemide eirada rhom veriliyok re Amerika müsadere kararı münasö- betile hiç bir protestoda bulunmuyar caktır. Abloka hakkında bir Alman gazetesinin makalesi Berlin 28 (AA Y'— Stefani ajan- sından: İngiltere ile Almanya arasın deki bahri mücadelenin şiddetlenmi0- si üzerine bitarafların vaziyeti ns olacağı meielesinden bahseden D. A. Z: gazetesi, şöyle diyor: sİngilterenin bübri İcârete ika et- tiği manixlar dolayısile bilarafların mâruz kaldıkları iktisadi müşkilâtı Almanya, pek iyi anlamaktadır. Fas kat bu memleketler, İngüterenin Al manyayı aç bırakmağa matuf olan harpte kendilerini birer âlet telâkki etmekte olduğumu avlamalıdırlâr, (Devamı 10 uncu sahifede), Paris 29 — Moskovnadan bildirildi. ğine göre B. Molotof ile B. Potemkin dün Finlândiya sefirile yaptıkları 20 dakikalık mülâkat esnasında, iki memleket arasındaki ademi tecavüz paktını fesheden notayı tevdi etmişler- dir. Finlândiyanın Sovyet aleyhtarı İ siyaseti paklar sebebi feshi olarak ziktediliyer, Moskova mahafili, bunu gerginliği arttıran bir hâdise addet- mekle beraber yakın bir hareketi 09- keriyenin mukaddimesi addetmiyorlar. Finlândiya bugün Moskovaya cevabi- nı bildirecektir, Finlândiya müdafaa mecl mareşal Mannerheim, üzün menzilli bataryami iz sahra bar taryasidır ve Sovyet hududundan 20 Kilometre mesafede bulunmaktadir. (Devatit 10 uncu sahifede) İ enini mi üne İİ am s0 a1 ni in memenin Sovyet - Finlândiya hududunda müzede mele Iki memleket arasındaki ademi tecavüz paktı fesholundu ————— —— BDikikmile —— Yataklı vagonlarda tahtakurusu Ankara ile İstanbul arasında ya taklı vagonlarda tahtakurusu çikdm gından şikâyet edilmektedir. Bu ha sarah toplayarak erlesi gün memuf. lara gösteren yolcular vardır, Bir s6- Hire sabaha kadar uyuyamamış; bir sefir de, bir memurunu Belçikah ia“ nulıklarına göndererek onlara ai olan bu şirketin dikkatini celbetmişs tir. Vagon-li ile şöyahat Türkiyede ucuz değildir. Avuç dolusu para v6 riyoruz. Buna karşılık şirket bise maalesef en fersude vagorlarını yol. lamaktadır, Sayın B. Ali Çetinkayanın Vagon» iyi temizlemeğe mecbur elmesi im menni Olunur, 2 ihanetini d temeleni sikli Zira harbin ne kadar süreceği ve hangi milletlerin daha harbe iştirak edeçeği belli değil - Londra 29 — Dün İngiliz Başvekili Avam kamarasında muhalefet partisi liderlerinden B. Aillee'nin suallerine cevap vererek karada cereyan etmekte olan muharebelerin bakikaten bir muhasara harbi olduğu ve bunun aksine ola» Tak denizde ölesiye bir mücadele cereyan etmekte bulunduğunu söylemiştir. Müteakiben Chamberlnin Alman ihracat ticaretine karşı tatbiki emredilen mukabelebilmisilden ve bundan bitarafların ticaretine dokunacak zararın â#- gari bir derecede olması için alınacak tedbirlerden bahsetmiş ve nutkuna de- vamla demiştir ki; — Almanyaya karşı alınan mukabelebilmisi! tedbiri bitaraflar için mahzur- lu ve belki zararlı olabilir, Fakat müttefiklerin ortadan kaldırmak için cebir ve kuvvete karşı açtıkları mücadelede bitarafların da bazı iedakârlıklara katlan- maları Jâzımdır, Zira Almanya bitaraiların hem menfaatlerini, hem de vatandaşların hayâ- tını ihlâl diyor. Senelerdenberi Avrupa üzerine çöken cebir ve kuvvet politika» sına bir nihayet vetmek istiyoruz. Yeni bir dünya kurmak için harbe lüzum yoktu, Kurulacak yeni nizamın temellerini şimdiden tesbit etmek hem erken, hem de mânasızdır. Zira.harbin ne kadar müddet süreceği bilinmediği gibi hangi milletlerin bu harbe iştirak edecekleri ve bu milletlerin İngüterenin lehinde mi, yoksa aleyhinde mi harp edecekleri belli değildir. Fakat bürriyeli teşmi! etmek ve dünya membalarında müsavi bir hak or. ganize etmek lâzımdir.n B. Chamberlain; bu yeni nizamı kuracakların 1914 senesindeki ricalden da» ha bahtiyar çıkmalarını. temenni.ederek nutkuna nihayet vermiştir, İngiliz tayyareleri bir Alman üssülharekesine hücum ettiler Tayyareler şiddetli ateşe rağmen sapa sağlam üssülharekelerine avdet ettiler Londra 29 — İngiliz bava nzâretinin tebliğine göre:şimal denizine may dökmekte olan Alman tayyarelerini araştırmağa çıkan İngiliz harp tayyareleri şimal denizinde Borkum Alman üssülharekesi civarında üç Alman tayyaresina raslıyarak hem onlara hem de Alman üssülharekesine hücum etmişlerdir. İn- giliz tayyareleri, Almanların şiddetli ateşine rağmen vasifelerini ikmalden sonra sağ ve salim dönmüşlerdir. İki Alman vapuru daha yakalandı Paris 20 — Resmen tebliğ edildiğine göre Fransız harb gemileri iki Ak man vapuru daha yakalamışlardır. , Hollanda vapurları İngiltereye seferlere başladılar Londra 29 — Hoilanda vapurları, İngiliz limanlarına tekrar seferlere baş- lamişlardır. London tipinde bir kruvazörün torpillendiği yalan Londra 29 — İngiliz Bahriye Nezareti London tipinde bir İngiliz kru- vazörünün torpillendiği hakkındaki Alman tebliğini tekzip ediyorlar, AL MP AL