29 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Teşrinisani 1y5v ———— Dün Geceki ve Bu Sakahiki Eiaberler İngiliz Kralı dün bir nutuk söyliyerek dedi ki: “Harbe devam için bütün tebaamdan enerji istiyorum,, Avam Kamarasından yeniden tahsisat istendi Londra 28 (AA) — Kralın, kendi mut- kuru, pariâmentoda bizzat okuması için goktanberi, sor derece gizli olarak hazir- İiklar yapılmıştır. Kralın merasime gidece- Bi ancak birkaç kişi tarafından biliniyor- Gu. Bu sebeple, kralın geçeceği yollar- ehali birikmemişti. Kralın refakatinde ile kont Gioücester be dükleri bulunu- . Merasim gayet sade yapıldı. Kral ve kra' Buchingham sarayından Westmins- ter'e gitmek üzere camlı sallanat arabası Yerine, kapalı bir otomobile bindiler. Lorâ- Deniz ablukasının teşdidi Jar kırmısı elbiselerine, nazarı dikkati cel- betmiyen üniformalar giymişlerdi. Asker muhafazası altında bir landoya konularak götürülen kraliyet tacı, polls muhafazısı altında bir otomobile konulmuştu. Mera- sinde yapılan bu tahdidat yalnız bir defa, gindi Windsor dükü olan sekizinci Eduvard Hamanında havanın pek fena olduğu bir günde vaki olmuştu. (Devamı 10 uncu sahifede) devletlere tebliğ edildi Paris 29 — Fransız Hariciye Nezareti, Pariste bulunan ecnebi sefaret ve €'- çiliklere gönderdiği bir notada Almanyanın beynelmilel kaideler hilâfına ha. reketi neticesinde İngiltere ile beraber Alman ticaretine karşı tatbike karar ver- diği mukabelebilmisil tedbirleri bildirmiştir. Londra 29 — İngiliz Bahriye Nezareti, denizlerde bulunan bütün İngiliz harp gemilerine deniz ablokasının teşdidi tedbirlerini tatbike hazır bulunmak emrini vermiştir. İngiliz harp gemileri, Doyçland Alman Cep kruyazörünün şiddetle taharrisine devam ediyorlar, Cephede mitralyöz ve tabancalarla müsademeler oldu Fransız mevzileri şiddetli topçu ateşi altında kaldı Dün de iki İngiliz vapuru battı Paris 28 (A.A) — 28 teşrinisani Fransız akşam tebliği: Cephenin her tarafında, gün sakin geçmiştir. Topçu mevzii bir iki faali. yet göstermiştir. Almanların 6000 tonluk Trisels ve 4600 tonluk Santafe yük vapurları, harb gemilerimiz tara- fından, açık denizde müsadere ve Fransız limanlarma sevkedilmişlerdir. Pari 28 (A.A) — Havas. ajansı askeri vasiyet hakkında şu malümatı vermekte- dir: Moselle'in şarkında Almanların dün ak- «am üzeri bir ileri Fransız mevzline karşı yaptıkları hareket her zamankinden başka şekilde olmuştur. Bir bölükle yapılan bu hareket Fransız mevziine karşı bir saaf sü- Ten fevkalâde şiddetli bir topçu ateşvinden sonra yapılmıştır, Alman askerleri siperlerin- den çıkarken Prunsız mevzileri yeni bir topçu ateşi karşısında kalmıştır. Almanlar mev» silerin etrafına duman obüsleri atmışlar- dır. Öyle ki, kalın duman tabakaları Fran- <rid etmiştir. Fakat bu nevi şu mahzuru vardır ki, rüğ- girin tesirile bu dümanlar Franz mevzlini Almanlardan gizlemiştir. Müsademe mit. ralyüöz ve tabancalaria cerayan etmiş ve r bekledikleri neticeyi elde ede- iribiri ardında ptzlere ei kü gibi hareketleri hazırlamak için Al- çusu mevxilerden çıkarılarak ileri kte ve vazifesi bitince geri alın- Londra 28 (A.A) — 73 nazi esiri, bugün bir İskoçya Ilmanına çıkani- miştır. Bunlar, bir Alman tahtelbahiri ile bit Alman yük gemisinin kurtarı- lan tayfaları olup bir üsera kampına sevkedilmişlerdir. Londra 28 (A.A) — 2,500 ton hac- Mmindeki ve Uskmouth adındaki İn- giliz vapuru batmıştır. 25 kişiden iba- ret olan mürettebetından 22 si kur- tarılmıştır. Rerlin 28 (A.A.) — Ordu Başku- mardanlığı tebliği: Londra &anıfı bir İngiliz kruvazörü, Shetland adalarının şarkında Scaja Flox galibi yarbay Prlen tarafından torpillenmiş ve imha edilmiştir. Londra sınıfı kruvazörler takriben 9100 tonluk olup, 32 mil yaparlar ve 1917 - 1928 de inşa edilmiştir. 203 santimetrelik ve 8102 santimetrelik sekizer topları vardır, Hollandanın zayiati Amsterdüm 28 (A.A) — Almanya- nın mayn mubarebesine başladığı ta- rihtenberi Hollanda ticaret filosu 31,000 ton kaybetmiş ve 120 kişi telef olmuştür. Yalmz Siledreht, bir A- man tahtelbahiri tarafından batırıl- mıştır. Hollanda deniz mahafilindeki heyecan pek şiddetlidir. Amsterdam 28 — 'Taymis nehri ağ- zında bir mayne çarpan Spamdam adındaki Hollanda vapurunda yangın çıkmıştır. Vapur bu sabah elân yan- makta idi Vapurda 50 mürettebat ve yolcu olarak 74 yaşında Amerikali ihtiyar bir kadın vardı, Kadın ve mü. Tettebattan 4 kişi ölmüştür. B. Metaksas “Harp uzun sürecektir ,, diyor Atina 26 — Stefan! ajansı bildiri- yor: Yunan Başvekili B. Metaksas, Yunan tacirleri tarafından verilen zi« yafette bir nutuk söylemiştir. Başve. kil bugünkü dünya vaziyetinden bah- sederek demiştir Xi: «Harbin uzun süreceği mütalâasın- dayım. Bu müddet zarfında siyasi ve askeri bakımdan bitaraf olan devletle- Tin iktisadi bakımdan bitaraflıklarını muhafaza edemiyeceklerini tahmin ediyorum. Bunun sebebi şimdiki har- bin tamamen iktisadi mahiyette ol- masıdır. Yunanistan bütün komşularile, hassa İtalya ile çok iyi münasebetler idame etmektedir. Atina 28 — Yunan Başvekili dün İtalyanın Atina sefirini kabul ederek kendisile uzun müddet görüşmüştür. Yeni tefrikamız: TUZAK İÇİNDE Nakleden: (Vâ - Nü) Bu merak: aşk ve macera Pormanı yakında akşamda çikacak Yülyüs Berger şirketi ile! hazine arasındaki ihtilaf | Hükümetimiz mezkür şirkete! 770 bin küsur lira i ödeyecek Ankara 28 (Telefonla) — Yülyüs Berger şirketi ile hazine arasında Çi kan ihtilâf hakkındaki hakem heyeti Kararı heyete izafeten hazine mü- messili Sinop mebusu B. Yusuf Kemal tarafından bügün Emlâk ve Eytam bankasında tarafeyne tefhim olün- muştur, 118 şahifeden ibaret olan ve okunması beşbuçuksaat süren bu karar mucibince hükümetimiz mez- kür şirkete 770,000 küsur lira ödeye- cektir. Bilindiği gibi t hükümetimiz- den Kayseri - Ulukışla ve Kütalıya - Tavşanlı hatlarının inşaat ve ssire- sinden dolsyı dört buçuk milyon kü- Sur lira tazminat istemekte idi. Ha- kem heyetinin kararı ticaret mahke- mesine bildirmiştir. Tarafeyn bu ka rarı 15 gün zarfında temyiz etmek hakkına malik bulunmaktadırlar. Şirket namına kararı tebellüğ eden Avukat B. Hayri Barlas, kararın şir- ketçe temyiz edilip edilmiyeceği hak- kındâki suale cevaben dedi ki: — Şirket bu ihtilâfı daha fazla sü- rüklemek arzusunda değildir. Bunun Için kararı temyiz edeceğini zannet- miyorum, Maamafih bu hususta ka- rar vermek hakkı şirketin Berlindeki merkezine aiddir. Meçhul tahtelbahir Bozcaada açıklarında görü- len denizaltı, gemi süvarile- rine bildirildi Akdenize çıkacak gemi süvatilerine tebliğ etmiştir. Atıl kalan fabrikalar B. Rasih Kaplanın takriri dün Parti grupunda görüşüldü Ankara 28 (A.A.) — C. H. Partisi Büyük Millet Meclisi grupu buğün 28/11/939 saat 15 de Teis vekili Sey- han mebusu Hilmi Uranın riyase- tinde toplandı: Ruznamede Beykoz deri fabrikası halihazır . vaziyetinin ve Yalvaçta vaktile tesis edilmiş ve sermâyesinin büyük bir kısmına Sümerbarkça iş- tirak olunmuş bulunan deri fabrika. sının bugün işletilmeksizin âtl tu- tulmakta olması sebebinin (İktısad Vekili tarafından izahı ve keyfiyetin umumi heyette müzakeresi. takrir“ vardı, Takririni şifahen de izah eden An- talya mebusu Rasih Kaplandan son- ra birçök hatipler SÖZ alarak deri fabrikaları ve onların işledikleri maddei iplideiyeler üzerinde vzun boylu mütalâa serdetmişlerdir. İktısad Vekili tarafından mevzua ve soruları sunllere cevaplar verilmiş ve neticede takrir muhteviyatının teşkil edilecek bir parti komisyonun- da esaslı surette tetkiki hakkındaki Rasih Kaplanın ikinci bir takriri umumi heyetçe kabul edilerek vak- tiri İlerlemiş olması hasebile riyaset- verilmiştir. sağ Ticaret Vekili bugün radyoda bir hitabede bulunacak Ankara 28 (A.A.) — Haber aldı. ğumıza göre, 29 ikincileşrin çarşamba akşamı saat 14,40 İle 14,50 arasında Ticaret Vekili Nazmi Topçuoğlu tü. tün müstahsillerile diğer müstahsil. lere radyo İle bir hilabede buluna. caktır. İnhisarlar Vekili Gaziantepte Gaziantep 28 (Akşam) — Güm, rük ve İnhisarlar Vekili B. Ralf Ka. radeniz beraberindeki zevat fc bu gün Kilisten buraya gelmiştir, Vekil merasimle karşılanmış ve şcrefine belediye tarafından bir akşam &iya- feti verilmiştir, Izlanda açıklarında deniz muharebesi Rawalpindi İngiliz muavin kruvazörü iki Alman harp gemisi tarafından nasıl batırıldı Londra 28 (A.A.) — Alınan haber | lere göre Rawalpindi muavin kruvazö- rü mürettebatından hayatta kalan. lardan diğer bazıları, evvelki gece İ: gilterenin garp sahilinde bir limanda | karaya çıkarılmışlardır. Amlrallik dai- resi, aşağıdaki tebliği neşretmiştir: Rawalpindi muavin kruvazörü, bu ayın 23 ünde saat 3,20 de Izlandanın cenubu şarkisinde cevelân yapmakta iken bir düşman harp gemisi görmüş» tür. Kaptan Kenedy, bu geminin nd olduğunu derhal anlamış ve tanımıştır, Kaptan, düşman si sancak tarafına almak için istikametini değiştirmiştir. Rawalpindiyi Doyçlanda gösterme- mek ve kaçmasını temin etmek için derhal duman bulutları neşredilmiştir. Bu esnada sancak tarafında başka bir düşman gemisi görülmüştür. Doyç- land, süratle Rawalpindiye yaklaşmış ve öna stop etmesi emrini vermiştir. Rawalpindi, bu emre itaat etmediğin. | den Alman cep kruvazörü, Rawalpin. | dinin baştarafı istikametinden bir ih-, tar topu atmıştır. Fakat Rawalpindi durmaksızın yoluna" devam ediyordu. Bunun Üzemne Doyçland, 11 inçlik toplarile bir yaylım ateşi açtı. Bu es- nada iki gemi arasmdaki mesafe, | 10,000 yarda idi, Rawalpindi, sancak tarafındaki 6 inçlik 4 topu ile muka- bele etti, Doyçlandın üçüncü yaylım olan elektrikle müteharrik vinçleri kırdı. Dördüncü yaylim ateşi, biriner Alerikö harbe girerse... B. Hoover'e göre derhal diktatörlük teessüs edecek Colfax (Kaliforniya) 28 (A.A) — Eski Amerika Reisicümhuru B. Hoover, söylediği bir nutukta, Ameri- kanın Avrupa harbine girmesi takdi- rinde otomatik suretle Amerikada hürriyetin ortadan kalkacağını ve diktatörlüğün teessüs edeceğini söy- lemiştir. B. Hoover, şu sözleri ilâve et- rs «Bütün diktatörler, evvelâ millet tarafından intihab olunurlar, Ameri- kan milletinin akıl ve hikmet daire. sinde hareket etmesi ve heyecana kâ- pilarak başka bir harbe girmekten imtina eylemesi zarureti hiçbir zâ- man bugünkü kadar şiddetle hisse dilmemiştir.» Fransa parlâmeniosu Paris 283 —Fransız parlâmentosu ayın otuzuncu günü fevalâde olarak toplantıya davet edilmiştir. Gazeteler Başvekile verlimiş olan geniş salâhi. yetlerin müddeti o gün bittiğini, bu sebeple hükümetin demokrasi esası- na riayetle parlâmentoyu içtiman dr- fet ettiğini söylüyorlar ve gerek mebt- sanın, gerek âyanın ittifakla Kabine- ye Itimad beyan edeceğini tahmin ey- Myorlar. Nafıa vekili gitti Üç gündenberi şehrimizde bulunan Nafır. Vekili general Ali Fund Cebesoy dün geceki Ankara ekspresile şehri- mizden ayrılmıştır. Dumlupınar vapuru İmralıda karaya oturdu “Tekirdağından Mudanyâya gitmek- te olan Dumlupınar vapuru İmralı adası önünde karaya oturmuştur. Mudanyada bulunan Süs vapuru, Dumlupınarın yolcularını almak için kaza yerine gitmiştir. ra da yok etti, Şimdi iki Alman yemi. Sİ, Rawalpindiye pek yakın bir me- safede bulunuyorlardı. İkinci gemi, İngiliz muavin kruva- zörünün arkasından dolaşarak iski le tarafına geçmişti. Bu ikinci ge: âteş etmeğe başladı. Rawsipindi, b tün topları istimalden it oluncaya kadar ateş etmeğe devanv edildi, An cak bu gemide yangınlar çıkmış ve biraz sora b n gemi, alev fışkıran 'bir meşele helipi almıştı. İki gayri maü- sayi kuvvet arasındaki bu 30-40 daki kalik muha en sonra diş. şi kesti. Rawalpindinin düşm dahtı yüzünü pek Yazla hasara uğ- ramamış 0! sandalı, denize indi- rildi, Bunlardan ikisinin içinde 30 ka- dar bahriyeli vardı. Bu bahriyelilerin Alman gemilerine alınmış olduklan zannedildmektedir. Saat 6,15 te bir İngiliz kruvazörünün takarrübü, Almanları muharebe mev- kiinden uzaklaşmağa sevketmemiş ol- saydı Almanlar, ihtimal üçüncü san- dalı da alırlardı, Rawalpindi, saat 8 e kadar yanmak- ta devam ettikten sonra battı, Ingiliz kruvazörü, Alman gemilerini .bulma- ğa uğraştı, fakat Alman gemileri, zui- met içinde ve şiddetli bir yağmur altın da meçhul bir istikamete doğru gide- rek gözden kayboldular. Bütün bunları üçüncü sandaldan Chitral tarafından alınmış olan 1i Kişi nakletmektedirler. Alman gemilerinin taharrisi, fırtı. nalı bir hava içinde ertesi güne kadar devam etti. Sovyet Rusyaya gidecek Almanlar Konsolosluklar bunların pa- saportlarını vize etmiyorlar Kopenhag 28 (A.A) — Politiken gazetesinin Berlin muhabiri, Alman- ya ile Rusya arasında akdedilmiş olan ticaret muahedesi dolayısile bir çok Alman seyyar ticarethaneler me. murlarmın Sövyet Rusyaya gitmeğe hazırlandıklarını haber veriyor, Fa- kat Sovyet sefarethanesi ile Sovyet konsoloslukları, bunların pasaportlar rını vizeden imtina etmektedirler, Die Deutsche Osiwictshaff, mutlak İ bir zaruret olmadığından ve Moskova tarafından evvelce bir sippriş veya talep yapılmadığından bu seyühatle- rin men'edilmekle olduğunu izahat makamında beyan etmektedir. Bulgaristandeki Türkler Tahammül edilmez bir halde bulunduklarına dair haberler tekzib ediliyor Solya 28 (A.A.) — Bulgaristandaki 'Türk ahalinin tahammül edilmez bir vaziyette bulunduğuna, askere alınan Türklerin taş kırmaya ve ağaç kes- meğe mecbur edildiklerine, Bulgar hükümetinin Türkleri, mallarını tas- fiye etmelerina bile meydan verme- den tardetliğine dair olarak Türk maibuatında intişar eden haberler, Harbiye nezareti tarafından neçredi- len bir tebliğde, katiyen tekzip edil- mektedir. Tebliğde, Bulgaristanda oturan Türklerin, Bülgar vatandaşı sıfatfle bütün haklarından istifade ettikleri ve Türklerle diğer ahali arasında hiç bir fark gözetilmediği tasrih edilmek- tedir. Türklere, bütün Bulgar vatan- daşların ifasiyle mükellef oldukları şeylerden başka mecburiyet yüklem. memektedir.