1 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

”i Kânunuevvel 1939 Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Ankara postası Herekede bir marşandiz katarına çarptı 5 vagon parçalandı, iki katar makinistlerinden biri öldü, diğeri yaralandı. Ankara katarında da 15 yolcu yaralandı Son dakika Helsinkide umumi birçok binalara isabetler oldu Düşürülen Sovyet tayyareleri beşi buldu Roma 1 — Dün öğleden sonra Helsinki 15 Sovyet tayyaresinin müthiş bir bombardımanına uğramıştır. Bu bombardıman esnasında polis müdüriyeti mer- kezi, şimendifer istasyonu, radyo istasyonu, şehir dışında bulunan bidrö elektrik binalarına isabetler vuku bulmuştur. Radyo istasyonu neşriyatını kesmiştir. Dü- şürülen Sovyet tayyareleri beşi bulmuştur. Sovyet filosu, birçok nökta! ihraç hareketleri yapmıştır. Finlândiyanın Amerikan milletine hitabesi İlelsinki 1 — Finlândiya parlâmentosu dün gece toplanmış, başvekil B. Kajander memleketin uğradığı tecavüz ve Sovyet - Finlândiya müzskercleri hakkında uzun izahat vermiştir. Finlândiya Hariciye Nazırı. B, Erko dün akşam radyo İle Amârika milletine bir hitabede bulunmuş ve ezeümle demiştir ki; — Finlândiya, dalma iyi münasebetler beslediği ve kendisile bir ademi te- cavüz paktı akdetmiş olduğu büyük komşusunun tecavüzüne uğramıştır. Bizi hudutta hâdiseler çıkarmak, ve Leningrad şehrini tehdid etmekle itham edi- yorlar. Biz Leningradı.âsia tehdid etmedik, hattâ hudutlardan askerlerimizi geri çekmeği, ibtilâfın halli için hakeme müracaatı teklif ettik. Reddedildi, Hürriyeti ve istiklâli için nisbetsiz bir mücadeleye atılan küçük Finlândiya de- mokrasisi, Amerikaya kendisi için şimdiye kadar yaptıklarından dolayı derin minnet ve selâmlarını sunar.» İsveç ne umumi, ne mevzii seferberlik yaptı Norveçin merkezi Oslo şehrinde Finlândiya lehinde hararetli nümayişler yapıldı ” Stokholm 1 — Aften Blâdet gazetesine göre salâhiyettar mahafi), Finlân- Biya hâdiseleri karşısında İsveç askeri mahiyette hiç bir tedbir almamış, ne umumi, ne de mevzii seferberlik ilân etmiştir. Paris 1 — Oslodan bildirildiğine göre Finlândiyaya Sovyet kıtaatının girdiği haberi gelirgelmez, halk Finlândiya sefareti önünde hararetli dostane tezahür. İerde, Sovyet sefareli önünde hasmane nümayişlerde bulunmuştur. Osloda çı- kan bir komünist gazetesi idarehanesinin camları kırılmış, taarruzu tasvip et- mek isteyen bir kişi, balk tarafında dövülmüştür. Büyük bir Alman tayyaresi düşürüldü Londra 1 — İki İngiliz avcı tayyaresi, dün şimel denizinde büyük bir Al man deniz tayyaresine hücum ederek düşürmüşlerdir. Tavassut teklifi kabul edilmedi Londra 30 — Sovyet hükümetinin | Vaşington sefiri, Amerika Hariciye İ giderek Sovyet - Finlândiya tilâfı için tavassut zahmetinde bu- Iunmasına lüzum olmadığını bildir- Helsinki 30 (A.A) — Bazı Finlân- mahadfilinde - söylendiğine göre, a, Amerika Birleşik devletleri Hariciye Nazırı > B. Cordell Hull'un tavassut teklifini reddetmiştir, Sovyetlerin çabuk hareketinin sebebi Balkanlara teveccüh etmek “htimalinden bahsediliyor Moskova 30 — Havas ajansından; İyi malümat alan mahafil Sovyet Rusyanın Finlândiya notasına çabuk cevap vermesini ve o akşam hududda hâdiseler olmasını dikkate şayan bulmaktadır. Bu mahafil Cronstad limanı yakında buz tutacağından Sovyetler hükümetinin çabuk hare- emelinde bulunduğunu da bir ihti mâl olarak ileri sürmektedir. Almanya Hollandaya taar- ruz edecek mi? Londra 30 — Newye Zurcher Zel. tung, Sovyet Rusyanın Finlândiya taarruzunu Almanyanın Hollanda ya-taarruzu takip edeceğini yazıyor. Bu gazete Almanyada bir çok sınıfla» rın silâh altına çağırıldığını ilâve et- me sille. * Erzincan zelze- lesinin bilânçosu i 6 kadın, 21 çocuğun öldüğü 56 kişinin yaralandığı Ersincan 30 (A.A) — Bon resmi raporla» Ta göre, burada vuku bulmuş olan sarsm- tanın yaptığı tahribatın bilânçosu şudur: Barsintı Başköy nahiyesinde 16, Mans nahiyesinde 4, Karakulak nahiyesinde 13 köyde ehemmiyelli . tahribata sebebiyet vermiş, Başköy nahiyesindeki 80 ev tama- men, 308 ew kısmen yıkılmış ve 607 er de hafif hasara uğramıştır. Mans nahiyesinde 38 ev tamamen, 55 €v kısmen yıkılmış, 183 ev hafif hasara uğrun miştir. Karakulak nahiyesinde 102 ev tamamen, 413 ev kazmen yıkılmış ve 450 ev de hafif suretle hasara uğramıştır. Üç nahiyede 6 kadın, 21 çocuk enkaz al tında kalarak ölmüş ve altısı ağır olmak Üzere $$ yaralı tesbit edilmiştir. Hafif ye- Tallar mahallinde tedavi altına alınmış ağır yarablar da Krzincan memleket has- tanesine aakledilmişlerdir. 120,000 kiloyu mütecariz yiyecek ve tohumluk ve üç bin Mira kiymetinde eşya ve 5,000 lira kiymetin- de hayvanat enkaz altında kalarak mah- yolmuştur. Kızılayın göndermiş olduğu 300 çadır açıkta kalan halkın barınmalarına kâfi gelmemişse de halk tarafından birçok ba- rakalar yapılmak suretile bu noksan ikmal edilmiştir. Dikilide gene zelzele oldu İzmir 30 (A A.) — Dün saat 13.10 da Dikilide 4 saniye süren yeni bir zelzele olmuştur. Hasar yoktur. Japon kabinesinin mevkii Tokyo 30 (A.A.) — Gazeteler, Kabi- neyi tenkide devam ve uzun müddet yaşıyamıyacağını tahmin etmektedir- e. Fransızlar kahve yüklü bir Alman vapuru tuttu Paris 30 (A.A) — Fransız bahri- yesi tarafından tutulan Alman va- purlarımdan birinin, kahve yüklü ol- duğu haber verilmektedir. , Dün sabaha karşı Hereke istasyonu ci Yarında bir tren kazası olmuştur: Evvelki akşam saat on yedide Ankaradan Haydar- paşaya. £ eden 13 numaralı posta ka- tarı, Hereke istasyonuna gelirken önde git- mekte olan bir marşandiz trenine yaklaş- miş ve sabahın alaca karanlığında postanın maâkinisti marşandize çarpmasının önüne geçememiştir. Çarpışma netleesinde mar- şandizin beş vagon ehemmiyetli surette hasara uğramış, Ankara ireninden 1$ yol- gu sadmenin tesirile muhtelif yerler'nden arılanmışlar, marşandizin makinisti Gey- Ali Riza'da beyni parçalanarak ölmüş» İzmit muhabirimiz dün telefonla hâdise Başvekil Karabüke gitt İktisad Vekili ile B. Ali Rânâ kendisine refakat ediyor Ankara 30 (A.A) — Başvekil dok- tor Refik Saydam bu akşam saat 21,30 da hususi trenle Karabüke ha- reket etmiştir. Başvekile İktısad Ve- kili B. Hüsnü Çakır ile İstanbul me- busu B, Rana Tarhan refakat etmek» tedir, Başvekilimiz Karabükten Zongul- dağa gideceklerdir. Başvekil doktor Refik Saydam gar- da bütün vekiller, Ankara valisi, mer- kez kumandanı ve birçok zevat tara- fından teşyi edilmiştir. Ticaret Vekilinin nutku Akhisar ve Muğla tütüncüleri arasında büyük memnuniyet u andırdı Akhisar 30 (MA) — Dün gece radyoda Ticaret Vekilimizin tütün piyasası hakkındaki beyanatların dinliyen binlerce tütün müstahsili devletin yakın ve hayat verici alâka- smı şükranla karşılamışlar ve bu duygularını yüksek makamata Ye parti genel sekreterliğine telgrafla bildirmişlerdir. Muğla 30 (A.A.) — Ticaret Vekili- mizin tütün piyasasının açılması hakkında aldığı isabetli kararlarm müsbet meticelerinden Muğia ve mülhakatı tütün müstahsilleri son derece memnundurlar, İngiliz kıtaatına tevzi edil- mek üzere iki balye sigara gönderdik Londra 30 (A.A.) — Resmen blildi- rildiğine göre, Türkiye İngiliz kıtaa- tana tevzi edilmek üzere iki balye si- gara göndermiştir. Bu, bir milli he- diye olarak telâkki edilebilir. Çünkü "Türkiyede tütün devlet inhisarınhda. dır. Sigaraları askerlere tevzle memur direktör demiştir ki: «Bu sigaraları askerimiz iki mem- leket arasında mevcut samimi arka- daşlığın bir nişanesi olarak kabul edeceklerdir. İran büyük elçisi Ankarada Ankara 30 (A.A) — İran büyük elçisi Kâzımi hazretleri bugün Irak üzerinden şehrimize gelmiş ve İstaş- yonda merasimi mahsusa ile karşı- lanmıştır. Yeni tefrikamız: TUZAK İÇİNDE TUZAK Nakleden: (Vâ - Nü) Bu meraklı aşk ve macera romanı yakında (Akşam) da çıkacak, hakkında şu tafsüdie vermiştir: Herekeye gelen marşandiz katarının va- İ gonlarının çok olduğu, bir kısmının makas dışında kaldığı anlaşılmıştır. Ankaradan gelen tren makinirti, yolun açık oldukunu İşaretten görmüş olmanna rağmen, mar- şandiz vagonlarının makas dışında bulun- masi üzerine makineyi durdurnak istemiş, fakat Yuzlı geldiğinden kısa mesafede bir- denbire durduramamıştır. Makine, mar- şandiz kalanının arka vagonuna bindir- mniş, bu suretle 5 vagon burdahaş olmuştur. | Gebze ve İzmit müddelumumileri derhnl * vaka mahalline giderek tahkikata başiı- ( reket memuru, kazayı, makiniste, makinist İe Hereke memuruna yüklemektedir. Ho reke hareket memuru ile Ankara katırı- mun şeftreni ve makinisti nezaret alına | alınmışlardır. Ölen, marşandiz katarı ma- kinisti AN cenazesi yarın (bugün) defnedilecektir. Ankara katarında yarıla- nânjarın İlk tedavileri yapılmıştır. İzmite 6,30 da gelen Ankara ekspresi dâs ha sonra gelen Adapazarı ve Samsun pps- taları saat burada kaldıktan sonra hepsi birleşik bir katar halinde yola de- vam etmiştir. Gene bu kaza yüzünden Iss tanbula kalkan tren 16 da gelebilmiştir. Öğrendiğime göre, Ankara katarının ma“ kinleti Bekir Ge yaralıdır. mışlardır. Diğer taraftan da Devlet Demir- yolları tahkikat yapmaktadır. Hereke ha- ç | ingiltere, Sovyetlerin Finlândiyaya taarruzunu teessüfle karşıladı B. Chamberlain diyor ki : «Bunun neticesi meydandadır. Yeniden bir çok azaplar, ıztıraplar ve bir çok tahribat karşısında kalacağız.» Londra 30 (A.A.) — Avam kamarasında beyanatta bulunan Başvekil Chamberlain Finlândiya ve Sovyet hükümetleri (arasındaki ihtilâftan bahsederek şu beyanatta bulunmuştur: Finlândiya hükümetinin bu meselenin bidayetindenberi takip etmiş ol- duğu haltı hareket tahrikâmiz her türlü mahiyetten dalma uzak kalmış- tir. Biliyorsunuz ki, Finlândiya hükümeti tarafından siyasi münasebatın inkılandan az evvel Moskovaya verilmiş olan nota tamamile uyuşturucu bir mahiyette idi. B. Molotofun radyo İle neşrettiği nulkundan birkaç saat sonra Sovyet orduları Finlândiya arazisini istilâiya başladılar. Tayyareler Helsiriki civarındaki tayyare meydanına bombalar attılar. Az sonra Helsin- kinin ve diğer mühim bazı merkezlerin bombardıman edildiği haberler! de geldi, Bu bombardımanların birçoğunda insan zayiatı da oldu. Bir küçük millete karşı teveccüh edilmiş olan bu taarruz İngiltere kral. hk hükümetince büyük bir teessüfle Karşıları Bunun neticesi meydadır. Yeniden birçok azaplar, ıztıraplar ve birçok tahribat karşısında kalacağız. B. Chamberinin daha sonra sözlerine şöyle devam etmiştir: — Sovyetler tarafından alınan bu kadar büyük siratejik tedbirlerin ha- kikaten Finlândiya kadar zayıf bir memlekete karşı Sovyetlerin emniye- tini temin için ittihaz edildiğine inanamayız. B. Chamberlain çok allışlan- mıştır. B. Menemencioğlu, Lord Halifax ile görüştü Heyetimiz, muhtelif nezaretleri alâkadar eden birçok meseleleri müzakere edecek Dün neşredilen oNazırlar Meclisi emirnamesi bu meselelere bir tane daha katmaktadır: Filhakika malüm Olduğu üzere 'Türk - Alman ticareti çok ehemmi- yetli idi ve müttefikler tarafından Al- manyaya karşı alınan mukabelebil- misil tedbirlerinin yapacağı menfi tesiri telâfi etmek üzere Türkiyenin yeni mahreçler bulması icap etmekte idi. Bura binaen Türk heyeti Türk ihracatından bamlarının İngiltereye ne nisbetle yapılabileceğini de tesbit edecektir. İngiltere hükümetinin AL/ manyaya karşı alman tedbirlerle Türk ticaretine indirilen darbeyi tahfif için mümkün veya muhal her şeyi yapacağı kayıttan müstağni bu- Yunmaktadır. Londra 30 (A.A.) — (Havas): Dün saat 16,30 da Londraya muvasalat eden Türk ekonomi heyetinin reisi B, Numan Menemencioğtu bugün Hariciye Nezaretine giderek Lord Halifax'la ilk görüşmesini yapmış tar, B, Menemencioğlu müteakiben di- ger bazı hükümet azasını ve ezcüm- 1e Oliver Stanley, Sir John Simon ve Edeni ziyaret etmiştir. Türk heyeti, muhtelif nezeretle. ri alâkadar eden birçok meseleleri müzakere edecektir: Bunlar geçen ây akdedilen snlaşmaya taalluk eden ve ma meselelerdir. Belçika ve Hollânda hududlarının birleştiği yerde Alman tahşidatı Londra 30 — Dalliy Telegraph gazetesinin cephe muhabirinin Alman tahşidatı hakkında verdiği malümata göre, Almanyanın Belçika ve Hol Janda hudutlarının birleştiği noktada tahşidatı devam etmektedir, Achen etrafında bulunan sekiz fırkanın hedefi Liege kalesidir. Achenin cenubun- da de iki orduluk bir fırkası vardır. Bu ordular garp ve cenubu garbi isti- kametinden taarruz edebilirler, On gündenberi bazı harekât görülüyor. En mühim harekât iki ağır zırhlı fırkanın Rhin'in-sağ sahiline geçirilmiş