12 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Son d Sovyetler, akika Sibiryadan asker getiriyorlar Finlândiya resmi tebliğine göre dört Sovyet bölüğü imha edilmiştir Paris 12 — Finlândiyadaki Havas muhabirinin işaratına göre şiddetli 50- guklar yüzünden Sovyet askerleri, büyük müşkülâta uğramaktadır. Sovyet motörlü kuvvetleri, mmattal bir vaziyette bulunuyor, Sovyetler, şiddetli so- ğüklara alışık olan Sibiryadan celbetlikleri küvvetlerin muvasalatına intiza- ren büyük askeri hareketleri durdurmuş gibidirler, Melsinki 12 — Finlândiya zesmi tebliğine göre Sovyetlerin Lapaya'da iki hücumu püskürtülmüştür. Sovyetlerin dayette tardedilniiştir, Düşmanın müteaddid keşif teşebbüsleri de akim kalmış. tar, Viyoskiyi geçmek teşebbüsü daha bi- Karelide, Lâdoga gölünün şimalinde ve şarkında şiddetli muharebeler vuku bulmaktadır. Sovyetler, Lâdoga gölünün şimali şarkisinde Lamda köyü- hü şiddetle bombardıman etmişlerdir, Bir Sovyet hücumu büyük zayiat ver- dirilerek püskürtülmüştür. Şimalde mubtelif yerlerde üç düşman bölüğü im- ha edilmiştir. Gene 60 ıncı arzı şimalide diğer bir düşman bölüğü daha mahv- olnuştuk. Düşmun filosu, iki saat kadar sahili bombardıman etmiş, kara ba- taryaları kendisine mukabele etmiştir. Hitler garp cephesinde mi? Almanyada iktisadi vip iktisadi suçlar yüzünden her gün birçok idam hül ümleri veriliyor Lüksemburg 12 — Sur nehirleri boyunca kâin olan Alman köyleri halkı- köylerini tahiiye etmek emrini almışlardır. Dün Sur nehri boyunca, hüm- mali bir askeri faaliyet, evvelki gün de bi bir otomobil kafilesi görülmüş» tür, Hitlerin garp cephesinde teftişte bulunduğu tahmin edilmektedir. Ber 12 — Berlinden buraya gelen haberlere göre Almanyada iktisadi suçlar e yök her gün birçok idam hükümleri verilmektedir. Dün Königs- bergte 19 yaşında bir genç, zahire stokunu yakmak cürmü ie idam edilmiştir. Firth of Forthta balon barajı Londra 12 — Mmegilterenin mühim hava hücumlarını önlemek içir 24 saat tir, Sovyet - Bulgar hava ın arasında akt bir üssübahrisi olan Firth of Forthta zarfında bir balon barajı tesis edilmiş- mukavelesi imzalandı Sofya 12 — Moskova ile Sofya arasında tayyare seferleri tesisi için Sovyet dil mukavele dün burada imzalanmıştır. Şimdiye kadar 82 Ingiliz vapuru battı Almanlar kaybettikleri nisbette yeni denizaltı yapamıyorlarmış Londfa 11 (A.A,) — Muayyen ta- rihlere nazaran limanlara muvas#- | Jatları çok gecikmiş olan aşağıdaki vapurlara kaybolmuş nazari le bakil- dığı resmen bildirilmektedir: 4322 tonluk Asblea, 4651 tonluk Newton Beech, 8196 tonluk Hunis- man ve 5209 tonluk Tremanlon, Bun- ların tonilâtosu yekünu 22,368 dir. Eylal, Teşriniewel ve teşrinisani ayları zarfında İngiltere 300,000 ton- dan biraz aşağı olarak 82 vapur kay- betmiştir. Dün de 3 vapur battı Londra 11 — 4815 ton hacminde Willovopol vapuru bir mayne çarpa- rak batmıştır. Mürettebaı kurta. mıştır. Ray of Hope mayn tarak ge- misi de bir mayne çarparak batmış- br. Mürettebattan 4 kişi ölmüştür, 5 kayıp vardır. Her biri 4000 tonluk Zelzele İstanbelda, bide ve Bayburdda hissedildi İstanbul 11 (A.A. Kandilli ra- sathanesinden tebliğ edilmiştir: Dün gece saat 17 yi 22 dakika 18 saniye geçe kuvvetli bir zelzele kaydedilmiş- tir. Merkez üstünün İstanbuldan 540 kilomelre mesafede olduğu tahmin Bu zelzele İzmir, Bayburd ve Ay- ıkta da hissedilmişlir. Hasarat | üç İngi liz vapuru uzun zamandanbe. ri gidecekleri yere varmamıştır. Bun- ların battıklarına hükmedilmektedir. Londra 11 (A.A) «Reuters: Selâhiyettar mahfiller, Almanyanın kaybettiği Genizalli gemilerinin ye- rine yenilerini kayıp nisbetinde çâ- buk koyamıyacağı kanaatindedirler. Alman gazetelerinin söylediği gibi inşa edilen denizaltı gemisi adedinin kaybedilenden dalma fazla olduğu gok şüphelidir. Almanlar 1917de haftada bir denizaltı gemisi inşa et- tiklerini iddia eylemişlerdi. Bugün ayda 4 ile 12 arasında inşa ettiklerini iddia ediyorlar. Halbuki Alman tez- gühları bugün 1917 dekinden daha iyi değildir. Kaldı ki Alman istih- salâtının tamamen önüne geçilmesi tezgâhların falliyetini daha ziyade zayıflatacaktır. Nafia memurları Yapamıyacakları işler hak- kındaki kanunun müzakeresi Ankara 1 Or (Telefonla) — Büyük Millet Meclisi Dahiliye ve Nafia en- cümenleri bir kısım memurların ya- pamayacakları işler hakkındaki ka- nun projesinin müyakeresini o bitir- miştir. Proje Adliye encümeninin tetkikinden geçtikten sonra umumi heyete verilecektir. Bu proje ile nafia memurlarının yapamayacakları işler hakkındaki kanunun bükümleri genişletilmek- tedir. | Ticaret Vekilimiz. B. Massi li ile Alman büyük Ankara 11 (Telefonla) — büyük elçisi B. Massigli bugün öğle- den evvel Ticaret Vekili B. Nazmi 'Topçuoğlunu ziyaret etmiştir, Fran- sız büyük elçisi Ticaret Vekilimizin yanında yarım saatten fazla kalmış- tır. Ankara 11 (Telefonla) — "Ticaret Vekii B. Nazmi Topçuoğlu bugün öğleden evvel Alman büyük elçiliği müsteşarı Korl'u kabul etmiştir, Hafif içkiler Gümrük ve İnhisarlar Vekili dün Mecliste izahat verdi Ankara 11 (Telefonla) — Büyük Millet Meclisi bügün Dr. Mazhar Germen'in baş kanlığında toplanmıştır. Celse açılır açılmaz yen! seçilmiş olan Kediyi encümenlere tefriki yapılmış- Ir. Ruznamede bulunan ve merkezi Pariste olan şarap ofisine iştirakimize aii kanın Yâyihasmm o müzakeresinde ileri sürülen mütaldata karşılık olarak Gümrük ve İnhi- surlar Vekili cevap vermiş ve ezeümle de- miştir ki; «Şerap ofisine iştirak ediyoruz, binmen- aleyh şarapçılığın tevsii, şarap Satışının arttırılması, şarabin çoğaltılması arzu edi- yor. Bu ise alkolizme karşı İyi bir gey de- #ildir yol <ler gördüm, Arladaş- larım da söyledi Biz hiç, bir zaman al- kolü çoğaltmak niyetinde değiliz. Herkes glikol aisı sin ve İçsin demiyo» ruz. Bilâkis halkın sıhhatini korumak için yüksek dereceli alkolden bunları kurtar- mağe çalışıyoruz. Derhal bunu menetmek, katiyen bunun içilmesine müsaade etme mek bir çok tecrübelerle sabit oldu ki müs- mir olmuyor. O halde tedricen ve kendili- ginden halkı.daha düşük dereceli içkilere meylettirmek suretile ve bir tedriç yolfle âikol iptlâsından halkı kurtarmak tasav- vurundayız. Bu noktayı bilhassa yüksek kururunuzda, tebarüz etti İzahatı müteakip rinğe müzakere kâfi görülerek okunmuş ve kanumun birinci müzakeresi tamamlanmıştır. Mecliâ önümüzdeki çarşamba günü top- lanacaktır. Pazarlıksız satış kanununun tatbikatından alınan neticeler| Ankara 11 (Telefonla) — Ticaret Vekili B. Nazmi Topçuoğlu, müstakil grup reis vekili B. Ali Rana Tarha- nın pazarlıksız satış kanununun tat- bikatından alman neticeler hakkın- daki şifahi sual takririne Meclisin çarşamba günü (yarınki) içtimam. da cevap verecektir. “Sinai n Harbin yüzüncü günü Daily Telegraph gazetesi, Britanya ve müttefikler daima galip gelir, diyor Londra 11 — Bugün harbin yü- üncü günüdür. Bu münasebetle Daily Telegraph gazetesinde çikan bir makalede deniyor ki: «Alman sevkulceyş mütehassısları 75 senedenberi yıldırım taarruzuna güvenmekte ısrar etmektedirler, Bu usul Polonyada kazandığı muvaf. $akiyete rağmen garp cephesinde hiç bir netice vermemiştir. Almanların Polonyadan çektikleri bütün kuvvet- ler, molörlü vasıtalar garbe nakledil. miştir. Fakat hepsi âtıl vaziyette durmaktadırlar. Alman generalleri kuvvetlerinden emin oldukları zaman böyle tereddüt içinde harp etmezler.» Gazete makalesini, Hitlerin İngil- tere ve Fransaya - yapılacağını söy- lediği büyük hava taarruzlarının da hakikat sahasına gelemediğini kay- dederek sonunda «Britanya ve müt- tefikler dalma galip gelir» demekte- dir, Sovyet « Fin müzakeresi hakkında beyaz kitap Helsinki 11 (AA) — Finlândiya hükü- meti, Sovyet - Finlândiya müzakerelerinin son safhası hakkında beyaz Kitab negret- miştir. Bu vesika esaslı suretle tedkik edilince Sovyet. taleplerinin kabul edilemez mahi- yette oldukları Birliği ik teklifle, otuz sene kira le kendisine terkini ve Fin. lândiya körfezi medhalini abioka edebile- cek bir deniz üssü tesisi Için geniş bir hin- terland verilmesini istemiştir. Bu arazide, bir çok da tayyareci ile birlikte, 5000 Söv yet nskeri bulunacaktı: Sovyetler, harp gemilerinin demirlemesi için ayrıca Paya körtezini de istemişlerdi, 12 Kânunuevvel 1889... — Iki domuzu yakalamak için yapılan hücumlar! İngiliz Kralının emriyevmisinden: “İçiniz- den bir tek kişi kalsa dahi ateş ediniz, Amerikadan vapur satın alıyor Londra 11 — Garp cephesinde Al. manların iki hat arasında metruk küçük. bir köye sık sık hücumlar yaptıkları nazarı dikkati. celbetmiş- tir, Bu hücumlar her defasında tar- dedilmiş, Almanlar köye yaklaşama- mışlardir, Almanların hücumda 1s- rarları üzerine köye doğru istikşaf yapılmış ve iki domuzun serseriyane dolaştığı görülmüştür. Almanların her nasılsa kalmış olan bu domuzla- rı yakalamak. istedikleri anlaşılmış- tır. İngiliz askerlerine emriyevmi Londra 1i (AA) — Gazeteler, kralın Fransadaki İngiliz ordusuna tevcih etuği madalya dolayutle lord Gort tarafından tamim edilen ilk emriyevmiyi neşretmek- tedirler. Emriyevmi şöyle bitmektedir: «Her biriniz, Fransaya muvasalatınızdan beri vazifenizi yapmamış olsa; ba gerete nall olmıyacaktınız. Biliyorsunuz ki, düşman Fransada katettiğiniz yolu tay- yarelerinin gözüyle takip etmektedir. Bi- liyorsunuz ki düşmanın aradığı sizsiniz. “Tahrip etmek istediği sizdniz. Şererli ana- helerinizi idame (edeceksiniz. Bunu bAy- Taklarınızın üzerine yazdınız. Müleyak- kız, soğukkanlı olunuz, Hedefe isabetli ni gan alınız. İçinizden bir tek kişi kalsa ds- hi endaht ediniz. Bu bir tek kişi yere x*- rilmiş de olsa, hatâ omermisiz de kalsa yihe vursun. Yalnız memleketinizin mazar- ları değli, müttefiklerinizin ve imparalor- Tuğunuzun nazarları da siye mütevecelh- tir. Adalet sizinledir. Bunun için söyle de- - On ne passe pas, On les sura - yani - Geçmiyecekler. Yakalıyacağız - Bu son iki cümle ingilizce olan emriy'v- mide fransızea olarak yazılmıştır. İngilterede bir karargâhtan kaçan 3 Alman esiri yakalandı Londra 11 (A.A.) — Şarki İngilte- renin bir kampından geçenlerde kaç- mış olan üç Alman harp esiri, bu kampa elli kilometre mesafede kâin bir mahalde yakalanmışlardır. Meçhul bir tahtelbahir Finlândiya körfezinde bir Estonya vapurunu batırdı Tallin 11 (A.A.) — Tassari ismindeki Estonya vapuru, Finlândiya körfezin- de, milliyeti meçhul bir denizaltı ta- rafından atılan mermilerle batırılmış- tır. Gemi müretiebatından iki kişi ya- ralıdır. Bir kişi de kaybolmuştur. Vakıflar galerisi açıldı Ankara 11 (Telefonla) — Vakıflar idaresi tarafmdan umum müdürlük binasında tesis edilen galeri bugün matbuat mümessilleri tarafından ge- zilmiştir. Vakıflar umum müdürü Fahri Ki- per ile Halim Baki matbuat mümes- sillerine izahat vermişlerdir, Vakıflar idaresinin kısa bir devre içinde Yü. tuda getirmiş olduğu bu muvaffak eserle birlikte açılmış bulunan kü- tüphane ve arşiy dairesi bu sahada bugüne kadar karşılanmamış olan büyük bir ihtiyaca cevap vermekte- dir. Galeriyi bugün Büyük -Millet Meclisi azaları da gezmişlerdir, Münih suikasdının faili idam edilecek Kopenhag 11 (A.A.) — Münih sui- kasdinin fali olarak tevkif edilmiş olan George Elserin yakında idama mahküm edileceği Berlingske Tiden- de gazetesinin Berlin muhabiri tara- fından haber verilmektedir. Helsinki sokağı Paris 11 — Belediye meclisi bu günkü içtilmamda, Paristeki Mosko- ya sokağının ismini Helsinki olarak değietirmeğe karar r vermiştir. Paraziti kesen âlet keşfetmiş İzmir ii (Akşam) — Osman Orsl adında bir genç radyoda paraziti ke- gen bir âlet keşfetmiştir ve keşfinin tescili için alâkadarlara müracaat et- miştir. Bu keşif tedkik edilecektir. Alman tebliği Berlin WU (A.A) — Alman umumi karargâhı bildiriyor: Möselle ile Pa- Jatinat arasındaki cephenin bazı münferit noktalarında bataryaların hafif endahtı yapılmıştır, Cephenin sair kısımlarında gün sükün içinde geçmiştir, Manşın garp müntahasında İngi- izlerin on sekiz bin ton hacmindeki iki sarnıç gemisi batmıştır. Fransız tebliği Paris 1 (A.A.) — li kânünücvvel akşam tebliği: Bugün, cephede pek mahdut faaliyet olmuştur. Bir İsveç vapuru mayne çarparak battı Stokholm 11 (A.A) — 1928 toni- lâtoluk Vinda İsveç vapuru, bir may- ne çarparak batmışlır. Bu geminin 24 kişilik mürettebatı bir Danimarka gemisi tarafından kurtarılmıştır. İki Alman tayyaresi İngiltere üzerinde uçtu Londra 11 (A.A.) — Dün iki AV man tayyaresi, çok yüksekten uça- rak, Suffolk üzerinde dolaşmış ve ce- nubu şarkiye doğru yoluna devam etmiştir. Ne alârm verilmiş, ne de hava dafi topları ateş açmıştır. İngiltere Amerikadan vapur satın alıyor Londra 11 (A.A) — İngiltere hü- kümetinin Amerikadan (o hacimleri yekünu altmış beş' bin tona baliğ olan sekiz gemi satım alacağı haber verilmektedir. Bu gemilerin aşağıdüki gemiler olduğu söylenmektedir: President Harding 14000 ton, Amerikan Banker 7,500 tan, Amerikan Fürmer 7500 per 7,500 tan, Amerikan Trader 7500 ton, Amerikan Traveller "7500 ton. Fı nal; İngiliz kuvvetleri İlk defa olarak cephede yer aldılar Londra 11 (A.A.) — Bu sabahki ga- zeteler, Fransada bulunan İngiliz kuv- vetlerinden bir kısmının cephede “leri hatta gönderilmiş olduğunu haber vermektedir. Muhasematın başlangı- cındanberi ilk defa olarak İngilizlerle Fransızlar, cephede Almanlara kurşı yanyana bulunmaktadırlar, Gazeteler, bu haberi memnuniyetle kaydederek İngilizlerin harp meyda- nında Fransızları yalnız bırakmış ol- duklarını iddia eden Alman propa- gandasını tenkid eylemektedirler. İsveç Kabinesi Stokholm 11 — Stokholms Tidnigin gazetesi, Kabine buhranı hakkında di- yor ki: «Mili bir hükümet teşkili mak. sadile Kabinede tadilât yapılması İsve- çin iki yüz senedenberi karşılaşmamış olduğu vahim vaziyete karşı koymak için kâfi bir tedbir değildir. Bu vazi- yete karşı koymak için yeni adamlar yeni enerjiler lâzımdır.» Alman - Rumen ticaret anlaşması Bükreş 11 (A.A) — (Havas): Dört haftadanberi devam eden Alman - Rumen ticaret müzakereleri sona ermek üzeredir, Alman heyetinin ha- reketi hafta sonuna talik edilmiştir. Anlaşmanın cuma günü imzalanaca- tı bildirilmektedir. Sovyet hava ordusu başku- mandanı azledildi Helsinki 11 — Sovyet hava ordusu başkumandanının, tayyareler tara fından alınan neticelerin azlığı dola- yısile vazitesinden azledildiği haber verilmektedir.