11 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

11 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İri Başvekil tasarruf haf- tasını bugün bir nutukla açıyor Sene 23 — No, 7593 — Flaftı her yerde 5 kuruş PAZARTEŞİ 41 Kânunüecvrel 1939 (Telefon; eee 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 > Finler her tarafta mukavemet ediyorlar Iki taraf büyük bir meydan muharebesine hazırlanıyor Finlândiyanın cenup sahillerine asker çıkarmak istiyen Ruslar püskür üldü Finler kaybettikleri bazı yerleri geri aldılar. Petsamo: yeniden bombardıman edildi Fin hükümeti bir beyanname neşrederek milletlerden fiili yardım beklediğini ilân etti | Şu aralık Almanyaya, talebe göndermek olur mu ! Beynelmilel vaziyet - -vahimleşince, Almanyadaki -'Türk talebesi yalana döndü, Zaten muhtelif vesilelerle fe- na muamelelere maruz bırakılıyorlar- mış; buna dair şikâyetler işitiyorduk. Kıtlık, “açlık, hava tehlikesi vesair belâlar da üste binince, artık çocuk» İarımızın orada durmasına sebep kal» İihıştı. Bunlardan bir kısmının tahsile de vam için İsviçre gibi bitaraf memle ketlere gönderilmeleri lk önce karaf altına alınmışken, sonra bu fikir her nedense birdenbire değişiverdi. Olar zar, kırkar kişilik kafilelerin birkaç gündenberi gene naziler diyarının hercümerci içine gönderildiğini hay- retle görüyoruz. Bilhassa esefimiz o yavrularımızın mahzun yüzüne bakınca ve aileleri- nin endişesini hissedince artmakta. dir, Anneleri ve babaları zavallılara gerçl birer sandık gıda da vermiş. Onu da beraber götürüyorlar, Fakat bir metre mikâbi erzak kaç ay sürer! Sonra gene vesika ve nöbet bekleme rejiminin meşakkat ve'sefaleti başlı- yacak. Ders mi okusunlar, «ersatz» yiyeceklerin önünde sıra m bekle- sinler?... Bu, işin sadece maddi cihi Her hangi bir görünür «semavi» âteti, çok muhteniel ihtilği karışıklığını, eski sulmuamelelerin nüksünü de bertaraf ediyoruz. Fakat İlmin fırka emrine, fennin de Cermen istilâsı nam ve hesabına harbin eline verildiği bir memlekette oğullarımız, kızlarımız için ne gibi bir feyiz bekli. yebiliriz? ... Gidip gelen ve tedkik eden bir mü- nevverimiz anlatıyordu: — Bütün klâsik iktisadı bir kalem çizmişler; bir yana koymuşlar. Al man dört senelik plânını, ilim di yerli yabancı talebeye (belletiyorlar, Bizim çocuklarımızın da not defterle- rini gördüm: Almanyadaki daire mü- dürlerinin isimlerini cedvel halinde yazmışlar; bu ismi hasları öğrenmeğe mecbur kalıyorlardı. | Ve diğer buna yakın vaziyetler... Biz burada, dağlar, dereler aşırı yer- | lerde otururken bile, Alman “propa- gandasının musallatlığından ilâllah | diyoruz. 'Tam merkezlerine giden | körpe dimağların nasıl bir. bozulmd cenderesine konulacağı tabmin eğil | sin! İ Prensip itibarile kabuk Memleketimizin . gençleri dünyanın her tarafına yayılmalı; kürel arzda- ki her noktanın evsafmı, felsefesini, (Devarat 10 uncu sahifede) | Helsinki 10 (A&.A.) — Finlândiya kıtaatının bütün cephelerdeki muka- yemeti, Helsinkide son derecede itmi- nan verici bir intiba tevlid etmiştir. Cepheden, .bilhassa Kareli cephesin- den gelen haberler, Finlândiya kıta- atının Sovyetlerin taarruzlarına mu- vaffakıyetle mukabele etmekte olduk- ları bildirmektedir. Sovyellerin aded itibarile faikiyet- lerine ve hava kuvvetlerinin daha 2i- yade olmasına rağmen Kareli berza- hındaki ilk .hatlar, Sovyetlerin müt- hiş bombardımanlarına mukavemet etmektedirler, Helsinki 10 (A.A.) —. Sovyetler, Finlândiyanın cenup sahiline asker çıkarmağa teşebbüs etmişlerse de, bu teşebbüsler her defa Finlândiya de- niz kuvvetleri ve sahil muhafaza ba- Fin askerleri istirahat halinde taryaları ve kıtaları tarafından mu- vaffakiyetle püskürtülmüştür, Rus tebliği Moskova 10 (AâAâ.) — I askeri mıntakası erkânharbiyesinin tebilği: Mürimansk islikametinde: 9 kânu- nuevvelde Sovyet kıtaları Petsamo'nun 50 kilometre cenubunda bulunan İs- iinat noktalarını ve mukavemet meri kezlerini tahrip İle meşgul olmuştur, Potsamo limanı maynlerden tamami- le temizlenmiştir. Petrozavodski istikametinde: Gov. yet kıtaatı hududun garbında 70/80 kilometre ilerlemiştir. Sumuşalmi ka- sabasını . işgal eden Sovyet kıtaatı Kivelakure istikametinde ilerlemekte- dir, (Yazısı 10 uncu sahifede) Heyecanlı bir roman Karadeniz sahillerinde bundan bir asr evvel Korsan oğulları diye bir aile zuhur etmişti. Pek büyük serveti olan bu ailenin biricik yarisi kaptan Bür- han geçen harbin sonlarına doğru Hidayet izminde bir kadınla evlendi. 15 ay süzen bir seyahatten ansızın İs tanbula dönünce hizmetçisi Zübeydeden karısının seyahate çıkmış olduğunu öğrendi, Bu romanın arkasını 9 uncu sa- hifemizde Vâ- Nü'nun «TUZAK İÇİNDE TUZAK, tefrikasından ta- kip ediniz. İslâm tarihinde Türk kahramanları Yazan: İSKENDER PAHREDDİN İslâm tarihinde cenkten cenge, akından akına koşan ve ülkeler fetheden “meşhur Türk “kahta manlarının Hayatımı ve. göğüş kabartan şanlı zaferlerini heye- canlı bir roman halinde hazırli- yan İskender Fahreddinin bu ye- ni tefrikasına yakında (başlıya- cağız. EDiklrmile nz; farlar me İni cilek öld Bir mukayese Geçenlerde bir Alman gazetesi: — Türk gazetelerinin satışı azami elli bin sayısının içindedir! - diyor. du. Bu vaziyetlerine bakmadan kendi milli davalarının. dışına çıka» «rak beynelmilel efkâr üzerinde âmil olabilirlermiş gibi neşriyata kalkıyor. tar, O günden bugüne, ne kısa zaman içinde, vaziyet birdenbire değişiner. miştir. Londradaki, Paristeki, Roma. daki ve diğer büyük merkezlerdeki rodyoların şu yuvarlak dünya üze rindeki bütün matbuatın neşriyatını takib edenler, Türk muharrirlerinin isimlerine, fikirlerine hemen her gün Taslıyorlar, Bu sırada nazi propagandasının emirber kalemleri, ancak kendi dar muhitlerine hitap edebilmektedirler; ve Allah bilir, orada da kendilerine halkın yüzde kaçı inânıyor) , Milletler Cemiyeti bugün toplanıyor Petit Parisien: “1 namaralı düşman Almanyadır,, diyor Almanya, Garp devletlerini Sovyetlere karşı müşte- rek harbe sevketmek istiyormuş Cenevrede Milletler Cemiyeti sarayı Londra 10 (A.A.) — Londranın teş- | mi mahafli, Milletler Cemiyetinden; 1 — Sovyetlerin taatrüzünü takbin eden, 2 — Cemiyette mümeğsilleri bulu- nan bütün devletlere mülâarnıza yar. dım etmemeleri mesi natik ölan, in müracaat edil- 3 — Yine bu devletlerden taarruş kurbanına yardımda bulunmalarını iii İğ — Mütaarrıza müracaatla Finlân- | diyaya karşı girişmiş olduğu taatruz- dan vazgeçmesini taleb eden bir ka- rar süreti kabul etmesinin istenilece- ğini muhtemel görmektedir. l (Devam: 10 uncu sahifedej, Almanya ikinci bir kış harbinetahammüledemez Ağır sanayi mümessillerinin toplantısında çabuk bir karar verilmesi istendi Alman hududu 10 — İkinciteşrin Aayınin ortalarına doğru Alman ağır sanayi müesseseleri mümessilleri ta- rafından bir konferans akdedilmiştir. Bu konferansta Krup fabrikaları mü- dürü Krup Von Bolen Almanyanın ikinci bir kış harbine tahammül ede- miyeceğini ve 941 kışından evvel sulh olmazsa Almanyanın ya mağlübiyete uğrayacağını, yahut memlekette ih- lâl çıkacağını, belki de her ikisinin birden söylemiştir, Bunun üzerine iki noktal nazar etra- fında müzakere olmuştur: 1 — İngilterenin ileri sürdüğü harp gayeleri esası dahilinde çabuk bir sulh yapılması, 2 — Yazdan evvel askeri muvaffa- kıyet elde edilmesine çalışılması, İkinci noktai nazar galebe çalmış- tır, — Yarın artırma haftası başlıyormuş!... — Dansi eksiltme haftasının başına!