10 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

10 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Hükümetimiz Ber- linde bir matbuat ihdasına ataşeliği karar verdi İ öne 22 — No:592 — Flati her yerde 5 kuruş Bu —— — AKŞAM Milletler Cemiyeti konseyi dünkü içtimaıda Finlân- diyanın müracaatını kabul etti PAZAR 10 Kânunüevvel 1939 Telefon: Başmuhartr 20565 — Yazı Ke 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 — mn Sovyetlere Finler arasında Karelide büyük bir harp başladı Fin tayyareleri, Baltiski üssünü yine bombaladılar, 5 tayyare düşürdüler Mannerheim hattındaki muharebede Sovyetler 10 kilometre geri çekildiler Finlândiya hücum botları Kronştad limanına hücum ettiler, Petsamo cephesinde bir buçuk metre kar var, hararet sıfırdan aşağı 30 derecedir Belâlı müttefik Karga hakkındaki bütün darbı me- seller malümdur: Onu beslersiniz, gö- günüzü oyar.;, Sonra başınıza kılavuz kesilir; Insan belâdan kurtulamaz! Almanya ile ittifakın da kargayla ahbaplıktan farksız olduğunu tarih isbat ediyor. Onu besliyen ona gözü- nü oydurur! Umumi harbin. tecrübe- lerine dayanarak, şimal komşumuza bu husustaki intibalarımızı naklet- meği, inkılâplarımızın İlk günlerin- denberi devam eden mütekabil dost- luğu icabı görüyoruz. Esasen yanıl- yorsak, rusçada da #Almana hayır olan Rusa şerdir. mânâsına bir alalar sözü olacak ki, her hâlde eski Moskof nesillerinin çok acı tecrübelerinden doğmuş bir vecize olsa z Almanya, yeni arkadaşının boğa- Zn vE esini kendininki gibi düşü- nüyormuş intiba: veren bir hayır. hanlıkla Bu aramızdaki küçük derletleri ne yapacaksın?... - diye matbuatile Sovyetlere tavsiyede bulunuyor. » Nor- veç sahilleri buzludur! Sen, iyisi mi, sicak denizlerde banyo yap! Karlı steplerde donan Sir! medar memle- ketlerihin güneşinde ısıt!... Lâtâf Bos- for'dan Akdenize in!,.. Musul petrol- larının yolundan Basra körfezinde Hindistan “yoluna çık, yoldaş... Lehistan parçasile üçüncü lokma- sırı yutan besli karga, işte yeni arka- dâaşına böyle bir kılavuzluk yapıyor. Bundaki ilk gayenin şu olduğu mey- dandadır:; «Aman! -Baltıktı, Balkan- lardı, fazla ilerlemesin! Yakındaki ha- zır yemekler bana kalsın!» Ikinci gaye de meydanda: «Cenup- ta, İngiltere, Fransa ve Türkiye var, Rusya onlarla çatışsın da benim üze- rfimden yük gitsin.:.> — Yani, tıpkı, 1914 . 1918 harbinde bizi Mısır seferi» ne sürer, Kafkas - Turan yolundan Hindistana sevkeder gibi “bir vazi- yeti. Fakat bir kere Almanya ile âyni yo- lun yolcusu olanın yavaş yavaş başına meler geldiğini heyhat . biz biliyoruz. Aradan derhal teklif tekellüf kalkar, Bir lâübaliliktir başlar. En hususi milli hayata müteallik plânlar, ittifak icabı, beraber yapılır; Alman mMüte hassısları her sahaya burunlarını s0- kar, can'damarlarını öle geçirir; me- nafii nalıncı keserleri Berline doğru Yontar ve bunun zaruri olduğunu Şar naçar size de kabul ettirirler. Zira Meselâ açtırlar, Müşterek kozu Mideyle nasıl müdafaa etsinler? Niha- Yet vagonları göndere göndere öyle (Devami 4 üncü sahifede) Şiddetli muharebelerin cereyan ettiği Helsinki 9 (A.A.y — Havas ajansı bildiriyor: Bu sabah cephenin şimal münte. | hasında, Ruslara çok zaylat verdiren | muharebeler cereyan etmiştir. Fin- lândiyalılar üç - kilometrelik bir cephe | üzerinde baskın şeklinde taarruza | geçmişler, düşmanı imha etmişlerdir. | EA a Hükümetimizin : bir kararı Berlinde bir matbuat ataşe- liği ihdas ediyoruz Ankara 9 (Telefonla) — Mevsuk bir menbadan aldığımız habere göre hü- kümetimiz Berlin büyük elçitiğimiz nezdinde bir mâtbuât &taşeliği ihdas etmeği kararlaştırmıştır. Milli Şef dün Ankarada baloya şeref verdiler Ankara 9 (Telefonla) — Bu akşanı Çocuk Esirgeme Kurumu: tarafından | Ankarapalasla bir balo verilmiştir Milli Şef ve refikaları baloya şeref ver- mişlerdir. Vekiller ve bir çok mebusla da baloda hazır bulunmuşlardır. Yeni Brezilya elçisi Milli Şefe itimatnamesini takdim etti Ankara 9 (A.A) Yeni Brezilya el çisi B. Carlos Celso de Ouro Preto bugün sant 16 da Çankaya köşkünde Cümhur Reisi İnönü tarafından mus tad merasimle kabul edilerek itimat- namesini takdim eylemiştir. Kâbul esnasında Hariciye umumi ; kâtibi müavini Cevad-Açıkalın da ha- zır bulunmuştur. Kareli berzahından bir görünüş Helsinki 9 — Finlândiya tayyarele. ri ve donanması dün büyük faaliyet göstermişlerdir. Fin tayyareleri Le. ningrad üzerinde uçmuşlar ve beyan- İ nameler atmışlardır. Diğer bir kısım Finlândiya tayyareleri de beş Sovyet tayyaresini düşürdükleri gibi, Sovyet (Devamı 4 üncü sahifede) Diz km itler; Radyomuzda yeni bir servis Ecnebi radyolarında ürada sirada işitiyoruz: — Haberlerimizin gazeteler tarafın- dan alınması memnudur. Radyolar nakledebilirler. Halbuki Ankara rodyomuz, havadi- sin kendisine ille telgraf tarikile gel- mesini beklemektedir. — Bundan beş dakika evvel filânca radyoda dinlenmiştir! - diye haberle. rine raslıyamıyoruz. Dinleyici ve sıcağı sıcağına yetişti. | rictbir servis ihdas olunamaz mı? Yeni tefrikamız TUZAK iGiNDE TUZAK Aşk ve macera romanı Nakleden: (Vâ - Nü) Yeni başlıyan bu heyecanlı romanı 6 ncı sahifemizde takib ediniz! Son dakika Finlândiya tebliği Sovyetlerin bütün taarruzları tardedildi, Finlândiyalılar bir çok levazım ele geçir- diler, 3 Sovyet tayyaresi düşürüldü Ruslar Karelide Taaruzların hepsi Finlâdiyalılar Helsinki 10 — Bu gese neşredilen tebliğde deniliyor ki: Kaypalijoki istikametinde taarruza devam etmişlerdir. tardedilmiştir. Garp mıntakasında muharebe devam ediyor. burada birçok tank, mitrelyöz, harp levazımı ele geçirdiler. Denizde faaliyet yoktur. Hava faaliyetine gelince Sovyetler, Petsamo cep- ateşi açarak birçok kimselerin yaralanmasına sebep releri- Sovyet erazisi üzerinde müleaddid keşif 'a tayyare dâfi toplarının ateşile 3 Sovyet tayya- phesinde Sovyet tayyareleri nikel madenlerine bombalar atmış» lardır, Bombalardan hiç birisi isabet etmemiştir. Paris 10 — Helsinkiden gelen haberlere göre Karelide Sovyetlerle Finlân- diya kıtaatı arasında büyük * bir harp başlamıştır, Sovyetler Kareliye çok mühim takviye kıtaatı göndermişlerdir, : Kış şiddetini arttırmadan evvel bir netice elde etmek istedikleri anlaşılmaktadır. Rus tayyarecileri kendi askerlerine bomba atmışlar Roma 10 Petsümo mıntakasında Rus tayyarecileri yanlışlıkla Sövyet askerleri üzerine bombalar atmışlar ve mühim zâylata sebep olmuşlardır. Helsinkiye giden İtalyan tayyareleri Tondra 10 — İtalyan bombardıman tayyareleri Helsinkiye vasıl olmuştur. Bunlar Almanyada inip benzin almışlardır. Göring ile Ribbentrop arasında ihtilâf Ribbentrop, Kizinei hükdinetinin İ tanınmasını istedi, Göring mani oldu Paris 10 — Buraya gelen haberlere göre, Sovyet hükümetinin teşebbü- sile Küssinen tarafından teşkil edilen Finiândiya hükümetini tanımak me- selesinden dolayı Göring ev Ribbenirop arasında şiddetli ihtilâf çıkmış- tır. Ribbentrop bu hükümetin tanınmasıni istemiş, fakat Göring müdahale ederek bunun aleyhinde bulunmuştur.Neticede Göringin fikri kabul edilmiştir Von Papen Berline gidiyor Londra 10 — Almanyanın Ankara sefiri von Papcn yakında Berline gi- derek Hitler ile . görüşecektir. Von Papenin Ankaraya avdet etmiyeceği söyleniyor. Almanya içinde 6 tayyare düştü Pariş 10 — Son günlerde Almanya içinde 6 tayyare düşmüştür, Bunun iyi pilot azlığından ileri geldiği anlaşılmaktadır. ..... 11000001012015109605459110988 3898988002 — Kalk yahu, sabah oldu!.., — Dur canım, daha horozlar ötmedi!.. — Öyle amma komşunun çocukları mektebe gitii,., . *