10 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

« kerelere esas teşkil etmek üzere, kon- Sahife 2 AKŞAM 10 Künunuevwel 1939. Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Milletler Cemiyeti konseyi dün toplandı Umumi kanaatın, Sovyet Rusyanın Milletler Gemi- yetinden ihracı merkezinde olduğu bildiriliyor Konsey Finlândiyanın müracaatını tetkik ederek münakaşasız, kayıtsız ve şartsız kabule şayan gördü Cenevre 9 (A.A.) — Milletler Cemi- yeti konseyinin 106 ncı celsesi bu sa- bah Belçika murahhası Carton de Wi- art'ırı reisliğinde ve hususi toplantı geklinde açılmıştır. Suriç bu toplantıya iştirak etmemiş- tir, Konsey ruznamesini tasvib ettikten sonra murahhas Wellingkoo'nın beya- natını dinlemiştir. Gelecek toplantı bugün saat 17 de yapılacaktır. Bu top- Tantıda Finlândiyanın müracaatı tet- kik edilecektir. Cenevre 9 — Öğleden sonra yapılan ikinci içtimada Milletler Cemiyeti kon- seyi, önce gizli, sonra hususi bir celse aktederek Sovyet - Finlândiya ihtilâ- fını görüşmüş ve pakt hükümlerine tevfikan Finlândiya hükümetinin mü- racaatım asambleye iblâğa karar ver- miştir. Finlândiya mümessili Holsti, dün akşam neşredilen Finlândiya teb- liğini zikretmekle iktifa eylemiştir. Pa- zartesi günü için toplantıya çağrılmış olan asamble ihtilâfın mahiyetini ve şeraitini tedkik edecek ve nihai müza- seye tavsiyede bulunacaktır. Cenevre 9 (A.A.) — Havas ajansı muhabiri bildiriyor: Münhasıran usule tahsis edilen üç eelseden sonra konsey Finlândiyanın müracaatını tedkik ederek, bu müra- caatı münakaşasız ve kayıtsız. şartsız kabule şayan görmüş ve tedkik edil- mek üzere asambeleye havale etmiş- tir. Rus delegesi kendi arzusu ile gay- bubet etmiştir. Meselenin süratle tesfiyesi için usulün sadeleştirilmesi ekseriyetle karar altına alınmıştır. Asamble, pazartesi günü için içti- maa dave edilmiştir. Mütecavizin Manevi mahkümiyete uğrayacağı mu- hakkak gibi görünmektedir. Bu yol- da verilecek olan karar, mülecaviz tanınan devletin Milletler Cemiyetin. den ihracını icab ettirecektir. Bun- dan evvel mahküm edilen Milletler Cemiyeti âzaları, alenen ihraç edil- meden evvel Cemiyetten kendi istek- lerile çekildikleri için bu tedbir ilk defa olarak bu sefer tatbik edilecektir. Fransa ile İngiltere tecavüz kur- banları lehine yapılacak olan her te- şebbüse iştirake âmadedirler, Finlân- diyanın müracaati, B. Daladier'nin de söylediği gibi kuvvetin bütün şid- detleri karşısında umumi vicdanı uyandırması lâzımdır. Cenevre 9 — Cemiyet mabfilindeki umumi mütaleanın, Sovyet Rusyayı Milletler . Cemiyetinden (o çikarmak merkezinde olduğu görülmektedir. Almân matbuatından bir muhabir, konferansın muhtelif o içtimalarında hazır bulunmak üzere bugün buraya gelmiştir, Murahhaslar Cenevre 9 — İngiliz heyeti murah- hasası reisi B. Butler, Pransız heye- ti murahhasası reisi B. Paul Boncour ve mesai arkadaşları ile Yeni Zelar- da murahhası B. Josdan bu sabah aynı trenle buraya gelmişlerdir. La Heye 9 (A.A.) — Hükümet mat- buat servisi, Hollanda hükümetinin, Milletler Cemiyeti konseyi âzalığına namzedliğini koymağı kabul etmeme. ge karar verdiğini, çünkü, hiçbir Skandinav memleketinin mümessil bulundurmadığı konseyde Hollanda ile Belçikanın temsil edilmesinin şaya- nı arzu olmadığını tebliğ etmektedir. Brüksel 9 (A.A) — Yarı resmi bir kaynaktan verilen haberlere gö- re, Milletler Cemiyetine giden Belçi- ka murahhas heyetinin reisi Carton- de Wilarte'in kendisine teklif edildiği takdirde konsey relsliğini kabul et- mesi için hükümetinden talimat al. dığı teyid edilmektedir. Sovyetler Romanyaya teminat verdi Romanya ile dostluk münasebetlerini idame etmek istediğini bildirdi Bükreş 9 — Sovyet maslahatgüzarı Poptilyetf geçen gece B. Cafenkoyu zi- yaret etmiş ve beynelmilet komünist Revue'sünde intişar eden mükalenin resmi Sovyet noktai nazarını ifade et- mediğini beyan etmiştir. Ayrıca Sovyet hükümetinin bugün iki memleket ara- sında mevcud karşılıklı emniyet mü- nasebetlerini idâme arzusunda bulun- duğunu ilâve etmiştir. Dün akşam Sovyet radyosu tarafın- dan neşredilen bu tebliğ, Romanyada memnuniyetle kaışılanmıştır. Roman- yâ, Sovyet Rusya İle iyi münasebetle “rini idame etmek arzusunda olup, bü- yük komşusile münasebetlerini tayin ve avzih edecek bir ademi tecavüz paktının müzakeresine hazırdır. Bey» nelmilel komünist mecmuasının Ro- manya için arazi meselesini İleri sür- Mmediği Bükreşte memnuniyetle mü- şahede edilmiştir. Sovyet askeri viyezta gazetesinde okunduğuna göre son günlerde ihdas edilen Odesa aske- ri kumandanlığına general İvan Bol- din tayin edilmiştir. General Smusey Kieriteh Sovyetler hava kuvvetleri kumandanlığına getirilmiş ve evvelce bu mevkide bulunan general Loktianav Harbiye nezareti komiser muavinliği- ne tayin olunmuştur. Hitler Balkanlara dair İtalyaya teminat verdi Londra 9 — Amsterdumdaki Daily Express muhabirinin istihbaratına göre, Hitler, Sovyetler tarafından Bal. kanlarda her hangi bir harekette bu- Yunulacak olursa müdahalede bulun. mıyacağına dair İtalyaya teminat ver- miştir. Berlindeki İtalyan, ve Romadaki Al- man sefirlerinin son günlerde mem- leketlerine vuku bulan gidip gelmele- rinin sebepleri bu suretle anlaşılmış tayinleri Moskova 9 (A.A.) — Krasnaya Zi- ! oluyor. Trabzonda fındık piyasası Trabzon 9 (A.A.) — Fındık piyasa- #ı canlıdır. Giresundan buraya gelen Kooperatifler umum müdürü, dün pi- yasadan iç fındığı, fop 40 ve 41 kuruş- tan ve bir milyon kilo kabuklu fındığı da 13,30 ve 21 kuruştan satın almış- sinen m Dün gelen eşya İtalyan bandıralı Cifa dibari vapuru ile Bmanimıza demir eşya, yün mensucat, pi- rinç eşya, zımpara kâğıdı, boya, vernik, pamuk mensucat, iâatikler, talk, zift, kim- yevi ve tibbi ecza, cam eşya, mevaddı gi- dalye, ipek ipliği, gramofon ve aksamı, oyuncak; fi malzemesi, fotoğraf ma- kinesi aksamı, mantar, sigara kâğıdı gel- miştir. Demir ve inşaat malzemesi fiatleri Bu maddelerin memleketi mize ithali imkânları kolaylaştırılacak Ankara 9 (A.A.) — Ticaret Vekâ- letinden tebliğ edilmiştir: Demir ve inşaat malzemesi fiatle- rinde görülen yükseklik üzerine Ti- caret Vekâleti, bu maddelerin memle- kete ithali imkânlarını kolaylaştır. mak üzere, icab eden tedbirlere teves- sül etmiştir. Bu maksadla 'Türkiye Cümhuriyeti Merkez bankasından döviz mübayaa hakkı Takas limited şirketinden alın- mak şartile, malım ithalinden evvel "Türkiye Cümhuriyet Merkez banka- sınca ithalâtçılara lâzım gelen akre. Gitif açılacaktır, Bu suretle Amerika. dan demir ve inşaat malzemesi ser. bestçe getirilebilecektir. İthalâtçılarımız Takas limitede mü- racaat ederek hemen siparişlerini ve- rebilirler. Fransaya ihracatımız Türk - Fransız ticari müba- delesini artıracak yeni kararlar alındı Ankara 9 (A A.) — Mühim İhraç mad- delerimizin Fransaya geniş mikyasta si- taşlarını temin edecek tedbirler neticesi olarak, FranFFxıFz rejisinin bu sene memle- ketimizden «100» milyön franklık tütün mübayaasina karar verdiği ve ayrıca alâ- kadar Fransız teşekküllerinin yağlı tohum- Jarla kuru sebzelerden de büyük mikyasta mübayaa teşebbüsünde bulundukları ev- velee bildirilmişti. Aldığımız” son malümata göre, Ticaret Vekâletinin teşebbüsleri üzerine, diğer mühim ihraç maddeletimizin de geniş mikyasta Fransız pazanna Satışlarını te- min edecek tedbirler alınmıştır. Bu cüm- Jeden olarak «10» bin ton kuru üzüm, «5» bin ton incir ve «3» bin tonu kabuksuz ve e tonu kabuklu olmak üzere «$ bin fındığın Fransaya Ithall için Franaz makamları tarafından ithal permisi veril- mesi takarrur etmiştir Kuru meyvalarımız için Fransada bu tedbirler alınırken, kuru meyva fiatlerinin müsait olduğu ve satışlarda da kolaylık bulunduğu aze ve ihracatçıları- mızın Marsilyada bir miktar konsinyasyon mal bulundurmaları da Fransiz ithalâtçı- dan alâradarlara tavsiyede bulunulmuş- tur. Aynca Fransanın almış olduğu kararlar neticesinde, Pransanın bütün ihtiyaçlarını karşılıyabilecek büyük miktarda kuru seb- genin de memleketimizden mübayaası der- piş edilmiştir. Fransanın Türkiye ile ticari mübadele- lerini artlırmağa resmi Türk ihracatını teşvike matuf olan bu esaslı kararları ge- rek resmi mahafilde ve gerek ticaret mu- hitinde derin bir memnuniyet uyandırmış- Sıhhiye Vekili Erzurumdan Elâzığa hareket etti Erzurum 9 (A.A.) — İki gündenbe- ri şehrimizde bulunmakta olan Sıh- hat ve İçtimai Muavenet Vekili Dr. Hulüsi Alataş, dün öğleden evvel bu- radaki sıhhi müesseseler üzerinde tedkiklerine devam eylemiş, öğleden sonra da Ilicaya giderek orada yapıl- miş bulunan yeni banyoları ve diğer tesisatı gözden geçirmiştir. Dr. Hulüsi Alataş Ihcadan şehrimi- ze döndüklen sonra saat 18,50 de Elâ- ziğ ve Diyarbakıra gitmek üzere Er- zurumdan ayrılmıştır. Sıhhiye Vekilimiz istasyonda vali ile kolordu ve müstahkem mevki ku. mandanları, daireler müdürleri tara- fından uğurlanmıştır. Tayyare kaçakçılığı davasi ayın 29 una bırakıldı Ankara 9 (Telefonla) —'Tayyare ka- çakçılığı muhakemesinin nakzen rüye- ine bugün Ankara ağır ceza mahke- mesinde devam edildi, Mahkemede 15- batı vücud eden B. Ruhi mahkeme ri- yasetine verdiği bir istide ile vekili B. Hâmid Şevketin Satye davası münase- betile İstanbulda bulunduğundan ân- ruşmanın bâşka bir güne talikini is- tedi, Bu müracaat kabul edilerek du- ruşma ayın 29 una bırakıldı, Üç Alman tahtelbahiri daha tahrip edildi 5 İngiliz, 1 Alman, 1 Danimarka vapuru battı. 1 Alman vapuru zaptedildi, 1 Japon vapuru kayboldu Londra 9 — İngiliz donanması ve hava kuvvetleri tarafından yeniden üç Alman tahtelbahiri batınılmıştır. Bu muvaflakıyetler hakkında şu taf- silât verilmektedir; Jerze namında İngiliz torpido muh- ribini batıramadan torpillemiş olan Alman tahtelbahiri, diğer bir İngiliz harp gemisi taralından batırlmıştır. İkinci Alman tahtelbahirinin batı- rılması şu şekilde olmuştur: Kara- kol gezen bir İngiliz tayyaresi, 260 metre yükseklikte iken denizin 'sat- hında bir Alman tahtelbahiri görmüş ve derhal üzerine saldırarak bomba- lar yağdırmağa başlamıştır. Bu bom- balar tahtelbahire isabet etmiş, düş- man gemisi dalmağa teşebbüs etmiş- tir. Tayyare, hücumlarına devam ederek bir ton ağırlığında bombalar yağdırmıştır. Alman tahtelbahirinin bulunduğu yerde kesif yağ lekeleri görülmüş, denizin altından da müte- madiyen hava kâbârcikları yüksel miştir. Üçüncü Aman tahtelbahirini batıran İngiliz tayyarecisi de şu tafsilâtı ver- miştir: Sabahleyin Atlântikte devri- ye gezerken, pek yakınımda bir Al man tahtelbahiri gördüm. Görünme mek için sisler arasında saklanarak (Devamı 4 üncü sahifede) Japonya, mukabil tedbir almağa hazırlanıyormuş Bir Japon gazetesi, bitarafların abloka protestola- rına Fransa ve İngilterenin aldırmadığını yazıyor Tokyo Y (A.A) — Tokio Asahi Şimbun gezetesi diyor ki: Ablokaya karşı bitarfaların yaptık» ları protestolara İngiltere ve Fransa aldırış etmemektedir. Şimdiye kadar Londra ve Paris, Japonya tarafından yapılan teşebbüslere resmen cevap vermemişlerdir. gene «gen Sonyo Maru yarın Rotterdamdan hareket etmek- tedir; Japon protestolarının Londra ve Pariste muvaffak olup olmadıkları bu münasebetle anlaşılacaktır. Her halde Japonya mukabil tedbirlere ha- rlanmaktadır. İcabında Uzak Şark- taki Fransiz ve İngiliz vapurları mü- sadere olunacaktır.» Siyasi mahafilde dahi, Londra ve Paris arasında yapılmakta olan nok- tai nazar teatilerinin neticesi hak- kında Japonyaya hiç bir şey söylen- memiş olduğu bildirilmektedir. Amerikaya cevap veriliyor Londra 9 (A.A.) — İngiliz selâhi. yettar mahafilinde söylendiğine göre, Alman ihracat mallarının ablokasına dair olan Amerika tarafından Büyük Britanyaya gönderilip elân tedkik edilmekte bulunan motaya, süratle cevap verilecektir. Burada tahmin edildiğine göre bu cevap, Amerika menafline imkân nisbetinde uygun olacaktır. Mensucat lerinde görülen yükseklik Ticaret Vekâletinin bu saha- da aldığı tedbirleri yazıyoruz Ankara 9 (A.A.) — Pamuklu men- sucat fiatlerinde görülen yükseklik üzerine, hayat pahalılığına müessir olan bu mevzu üzerinde Ticaret Ve- kâleti büyük bir ehemmiyetle dur- maktadır. Ticaret Vekâletinin bu sahada sür- atle yaptığı tetkikler ve aldığı karar- Jar petleesinde, bu fiat yüksekliğini bertaraf edecek esaslı tetbirlere t6- vessül olunmuştur. Ticaret Vekâletinde selâhiyetli bir makamdan aldığımız malümata na zaran, bu tedbirler şu noktalarda hü- Jâsa olunmaktadır: | — Sümerbank fabrikalar, pa- muklu mensucat fiatlerini değiştirmi- yecektir. Bu fiatlerin muhafaza ve idamesinin icabettirdiği bütün ted- birleri hükümet almış bulunmakta- dır. 2 — Memlekette mevcut diğer pa- muklu sanayi mensucat ve mamülâtı #atlerinin tereffüüne meydan vermi- yecek tedbirler alınacaktır. İcabında, kaput bezi ve pamuk ipliğine mevzu resimleri tenzil edilerek 15 teşrinisani 1939 a kadar cari olan fi- âtler muhafaza edilecektir. 3 — Gümrüklerde bulunan sun'i maddelerle karışık pamuklular pa- muklu tarifesile çıkarılacaktır. 4 — Gümrüklerdeki Alman menşe- Wi mensucatın yakın zamanda çıkarıl- ması imkânları temin olunacaktır. 5 — Anlaşma icapları dahilinde, İtalyadan da geniş mikyasta pamuk- Tu mensucat ithalâtı yapılacaktır. Bu husustaki tedbirlere şimdiden te- vessül edilmiş bulunulmaktadır. Garp cephesinde vaziyet Almanlar ufak bir taarruza teşebbüs ettilerse de netice alamadılar Cephenin muhtelif noktalarında &e- şif kolları ve topçu faaliyeti olmuştur. Paris 9 (A.A) — 9 kânunuevvel ak- Şam tebliği: Bugün, umumiyet itibarile sakin geçmiştir. Her iki tarafta keşif kolları faaliyeti olmuştur. Düşman ufak bir taarruza teşebbüs etmiş, netice alamz- mıştır. Yugoslav futbolcüleri Ata- türk'ün muazzez kabirlerini ziyaret ettiler Ankara 9 (Telefonla) — Yugoslav futbolcüleri bugün saatllde Ats- türkün muvakkat kabirlerini ziyaret ederek tazimle eğildiler ve kral Alek- sandrın mezarından alınmış bir avuç toprağı muazzez kabrin kaidesine koy- dular. Yugoslav milletinin Türk milletine olan sevgilerine tercüman olan dost memleket futbolcüleri, vali B. Tan- doğan rahatsız Yi âvini B. Dilâver tarafından k:bul & dildiler. Futbolcüler bu ziyaret esna» sında Belgrad valisinin bir Mitel nu vali musvinine verdik verdiler, Mussolini Ege adalari Roma 9 (A.A.) — Mussolini dür, İtalyan Ege adaları valisi Devecchi'yi Romada Finlândiya lehine nümayişler devam ediyor Roma 9 (A.A) — Romada Finlân- diya lehine yeni nümayişler yapıl mış, bir kaç yüz genç, Pinlândiyayi alkışlıyarak, Romanın baş sokakla. rında dolaşmışlardır.