9 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

9 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Alman tayyareleri dün Paris mıntakasına yaklaşmak istedilerse de muvaffak olamadılar Sene 22 — No. 7591 — Fiati her yerde 5 kuruş Ingiliz tayyareleri dün bir Alman denizaltı- sını batırdılar CUMARTESİ 9 Kânunueyvel 1939 Telefon: Başmuharrir: 20585 — Yazı işleri:-20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 Finler soruyorlar: “Dünya Finlândiyanın ağır ağır ölümünü seyir mi edecektir?,, “3 milyon nüfuslu bir memleket 180 milyon nüfusa ebediyen karşıkoyamaz,, “Finlândiya gururludur. Fakat diğer milletlerin yardımı olmaksızın bu felâketten kurtulamıyacağını da müdriktir,, Türkiye her devletin dostluğuna kıymet verir, hiçbir devletin düşmanlığından da korkmaz! Bir kuru gürültü karşı Ne oluyoruz? Ingiltere ve Fransayla yaptığımız ittifakın sadece müdafaayı kasdetti. ği gayet sarihtir, Bunun bir yesi var; Kendimizi ve bu laraflarda sulhu korumak, Ayni ruhta, Sovyet Rusya ile de bir anlaşma yapmak İs, tedik. Olmadı, İlerisi için bunua im- kâr dahiline girmesini temenni ede- rek nezaket ve vakarla teşebbüsü- müzden el çektik ve hâdisatın inkişa» fını beklemeğe başladık. Kurulduğu gündenberi . beynelmi- lel münasebatında ancak dürüstlük gösteren Türkiyeyi İngiltere ve Fran- Sayla akdettiği ittifaktan dolayı mu- aheze eden neşriyatla ancak Suini- yet görebiliriz. Demek bize karşı kö- tü fikirleri varmış. Demek tedafül paktımızı çok isabetli yaparak bu kem maksadlarının önüne geçmişiz! Son zamanlarda Almanya Rusya- nın garibüşşekil bir kılavuzu kesildi. Kâh onu Hindistan üzerine sevket- mek istiyor, kâh Anadolu tarafına Biz Türkler, Alman hayaller! ne ket olduğunu, ne çıkmazlara saplığı- nı ve'dostlarıni da ne belâlara yu- varladığını geçen harbin tecrübele- rinden pekâlâ biliriz... O zaman Os- manlıları Kafkas hududunun şarkı. na sürdürmeğe kalkmışlardı; sefer de, Rus dostlarına maküs bir İs- tikamet münasip buluyorlar. Fakat yekpare bir kütleden müteşekkil clan Türkiye cümhuriyeti çürüklüğü hâ- diselerle isbat edilmiş Çarlık Rusya- sının yamalı bohçasından -mukayo- se bile edilmiyecek şekilde. sağlam- dır; demir leblebidir. Bu yeni proje geçen harptekinden bile daha fazla fiyaskoya namzeddir. Almanlar, şimal komşumüuzu Üze- | rimize tahrik etmek gayesini güderek ne umuyorlar? Bunda iki maksad olabilir. Birin. cisi: Avrupa harbini başka cephelere sürükleyip vaziyetlerini kolaylaştır. mak. Bunun için de Rusyayı - şuna buna saldırtınak... Fakat Sovyetlerin yaygaracı o Alman matbuatının - kış- kırlmalarına kanarak başlarına > ce- nupta- püsküllü bir badire açacakla. rini sanmak güçtür. Onun için, bu birinci sebebi zahiri saymak daha doğru olur. Asıl mak- | Sad, şu ikinci şıktır: Bütün bu neşri- | yatı Türkiye üzerine bir tehdit vasıtası | diye yapıyorlar! Almanya, memleke- timizi, harp ve tecavüz cephesine Müttefik olarak çekemedi. Siyaseten Karşılaştığı bu muvaffakiyetsizliği İktisadi anlaşmalarla telâfiye kalktı. «5 enli ek ga- | bu | yi Telsinki 8 (A.A) — PFinlândiya Hariciye Nezâreti - namına söz söyle meğe selâhiyettar bir zat, Reüter ajansının Helsinki muhabirine yap- tığı beyanatta bütün dünyaya mürt | caat ederek yardım edilmesini iste- miş ve demiştir ki; «Dünya Finlândiya hakkında ne yapmak fikrindedir? Her taraftan muhabbet tezahüratı yağıyor. Fakat, Pariş 8 — Finlândiyanın Sovyst taarruzuna karşı göslerdiği kahra- manca mukavemet, bütün askeri mü- nekkitlerin takdir ve hayranlığını celbediyor: Fakat Milletler Cemiyeti konseyinin yarınki (bugünkü) içti- maı, diplomasi bakımından en mü- him hadiseyi teşkil ediyor. Bir çok müşahitlerin fikrine göre Cenevrede- yeni - bir sulh . taarruzu | yapılacaktır. Madam Tuabouis Ocuv. | re gazetesinde diyor ki: «Kısmı âzami gazeteci olmak üze- Te 40 Alman ajanı Cenevreye gelmiş- (Devamı 8 inci sahifede) BUGÜN Yeni tefrikamız başladı| | 9 uncu sahifemizde (Vâ-Nü) nun naklettiği «TUZAK İÇİNDE TUZAK» romanını okuyunuz! 5 inci sahifemizde YAHYA KEMALin «Deniz türküsü isimli yeni bir şiirini dercediyoruz, Finlândiyada göller mıntakasından bir görünüş üç milyon nüfuslu bir Finlândiya 180 milyon nüfuslu Rusyaya ebediyyen karşı koyamaz. Finlândiya ümidsizee yaşamak için çarpışıyor. Bu hayat bir kaç ay, belki de bir kaç sene süre- bilir, Fakat, unutmıyalım ki, dev gibi Rusya, küçük Finlândiyayı kovalıyor. Finlândiya belki bir müddet önün- den kaçabilir. Fakat, eninde sonunda (Devamı 8 inci sahifede) Cenevrede yeni bir sulh / taarruzu yapılacakmış ? Milletler cemiyetinin toplantısı münasebetile .Alman ajanları bitarafları sulh için bir tezahüre sevk etmeğe çalışıyorlar Dikkatle; a me İsraf Muhtelif emsali arasında yalnız bir misal teşkil eden kalın bir cild önümüzde duruyor: Resmi daireler. den birinin neşriyat bürosu tarafın- dan muhtelif müdürlere yazdırılmış makaleler ve rakamlar dergisi Bu buhranda âlem kaba kâğıt bu. lamazken, bahsi geçen kalın kitap başlan aşağı papye kuşe!... İçinde de bir takım resimler... Meselâ her dai. renin müdürü ortaya oturmuş; ar. kasında memurlar sıralânmış... (Pek | lâzımmış, pek enteresanmış gibi sa- Rifelerin bir kısmı da böylece ziyan edilmiş...) Neşriyat dairesinde on üç memur bulunduğunu keza bu tarikle öğrenmiş oluyoruz. (Evet tam 13 ve hademeler dahil değil!) İntibaruz: Şayet Du vesaik, iyi bir teksir makinesile de kırk eli nüsha olarak baştırisa kâfidir, vajidir. ve âyni hizmeti görür, Memur mesaisinin israfı! OKâğe den, mürekkebin ve matbaanın. # ; | tay Son dakika Fin Başvekilinin dün geceki nutku Istiklâlimiz, hürriyetimiz, yurdumuz ve çocuklarımız için harbediyoruz Paris 9 — Helsinkiden bildirildiğine göre B. Ryky dün akşam bir nutuk irağ etmiş Finlândiya ihtilâfını sulhen halletmek arzusunda bulunduğunu israrla söyledikten sonra Sovyet - Fin müzukerelerinin tarihçesini yapmış ve demiştir ki; “ — Bugün sabit olmuştur ki, Leningradın müdafaası değil, Sovyet emperyalizmi- nin hedefleri mevzuu bahistir. Müteakiben B. Ryky, Finlândiyaya karşı hücu- mun nasıl başladığını anlatmış ve Teryokide Kuosinenin riyasetinde Fin mille- tinden bir kısmının iltihak edeceği zânnile bir halk hükümeti kurulduğunu, fakat Fin milleti Kuosineni pek iyi bildiği cihetle tek bir Finlândiyalı bile ilti- hak etmediğini söylemiş ve nutkuna devamla demiştir ki: — Finlândiyaya hücum, nasıl yanlış haberlerle başlamış ise, yanlış hesap» lar da istinad etmiştir. Finlândiya milleti, müttehid, çelik gibi kuvvetlidir. Biz mukaddes bir dava için harp ediyoruz, istiklâlimiz, bürriyetimiz, yurdumuz, ocaklarımız, çocuklarımız için çarpışıyoruz. Amerika abluka hakkında İngiltereye nota verdi Paris 9 — Amerika hükümeti, Alman ihracat emtiasına karşı konulan ab. luka hakkında İngiltere hükümetine dün bit nota vermiştir. Bu nota, Finlân- diya meselesinda Amerikanin kullandığı şiddetli lisana nisbetle Nevyork mah- fillerinde mutedil telâkki edilmektedir. Amerika bu notasında, ablukanın or- beynelmilel bir hukuk! görmesini kabul eden ğini ve ablukayı, dirmektedir. Nota, Amer n menfaatlerir tesviyelere açık kapı bırakmaktadır. Hava muharebesinde beş Alman tayyaresine mermiler isabet etti Londra 9 — İngilir hava kuvvetleri, İskoçyanın şark sahillerinde dokusu Alman tayyaresile şiddetli bir muharebeye tutuşmuşlardır. Beş Alman tayya- resine mermiler isabet ettiği anlaşılmıştır, Alman tebliği, bu Alman tayyarelerinden birinin şimal denizinde düştüğünü bildiriyor, Nazilerin hedefi: Sovyet Rusyayı Ingiltere, Fransa ile harbe sevketmek Alman gazeteleri Sovyetlerin Yakın Şarka teveccüh etmesini istiyorlar Amsterdam 8 — Alman gazeteleri | nin inkişafı Bükreşle büyük bir dik- Sovyet Rusyaya, Norveç istikametin- | katle takip ediliyor' ve bu, Almanyanın de genişlemek siyasetini takip edece- | iştirakile Sovyet Rusyanın Baltık ği yerde buzlardan âzade bir mahreç | memleketlerine karşı takib ettiği si- elde etmesi fikrini telkine çalışıyorlar. | yasetin tabii bir neticesi addolunuyor, Bu neşriyat Nazilerin Sovyet Rusya- | - Rumen hükümeti bütün soğuk- yi Yakın Şarka çevirmek istediklerini kanlılığını muhafaza ve Bükreş İle açıkça gösteriyar. Nazilerin bundan Budapeşte arasında körüklenmek is- asıl maksadı Sovyet Rusya İle garp | tenen ihltilâfları alevlendirmekten te- demokrasilerini harbe sevketmektir. | yakki ediyor, Sovyet Rusya ile dürüst Böyle bir harp olursa Sovyet Rusya- | komşuluk münasebetlerini muhafa- nin Almanyaya karşı daha uysal dav- zaya çalışıyor, ranacağı tahmin ediliyor, Bükreş 8 — Finlândiya hâdiseleri- (Devamı 8 inci sahijedef ğ ai ” (Kokulu radyonun icadından sonra:) Allahaşkına bay, barut kokusundan di — Kapat şu Avrupa istasyonunu