9 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ağn e ek e e Mg AŞ, İN VE YAŞ me 4EŞAM 2 Dün Geceki ve Bu Sahahki Elaberler Fransız Başvekili B. Daladier, Finlândiyaya Fransanın selâmını bildirdi. B. Daladier'nin nutku, Cenevrede Fransanın takip edeceği hattı Paris 8 (A.A.) — Bu sabah Meclis- te hariciye bütçesinin müzakeresin- den evvel, Daladye, şu beyanatta bu- Tunmuştur: «— Fransız hükümeti, Finlândiya- mın davetine icâbet ederek Cenevreye gidiyor. Beşer ırkının şerefi namına, düşman memleketlerde dahi bu men- fur sulkâsdi vicdanen protesto eden insanlar mevcud olduğunu ümid edi- yorum. Finlândiyanın hattı hareketi bu milletin cesaret itibarile nüfu- sundan ve arazisinden daha büyük olduğunu isbat etmektedir, Taarruz- lar önünde &tıl gözüken dünyada, eylüldenberi Ilk defa olarak cihanşü- mul bazı vicdan hareketleri belirmek» tedir. Bu suretle Finlândiya insanlı- hareketi gösteriyor ğa büyük bir hizmet ifa edecektir. Finlândiyaya Fransanın selâmını gönderirken bütün Fransız milletinin hissiyatıne tercüman oluyorum.» Daladye'nin irticalen söylediği bu sözler çok alkışlanmıştır. Paris 8 — B. Daladye'nin dün m6o- liste Finlândiya hakkında söylediği hararetli sözler, Fransanın bugün toplanmakta olan Milletler Cemiye- tinde hattı hâreketinin ne olacağını sarahatle gösteriyor. Bilhassa bu be- yanata, Fransız heyeti mürahhasası- na dahil olan mebusan hariciye en- cümeni reisi B, Mistlerin sebebiyet vermesi mânidar telâkki edilmek- tedir, Sovyet - Rumen münasebatı Londra 9 — Revue İnternational Communiste mecmuası neşrettiği bir ma- kalede Romanyanın Baltık memleketleri gibi Sovyet Rusya ile karşılıklı yardım paktı âkdetmesini taleb ediyordu. Moskova matbuat idaresi, mezkür mecmut- da intişar eden bu makalenin Sovyet hükümetinin noktai nazarına katiyen terctiman olmadığını beyan ediyor, Bir Alman tahtelbahiri batırıldı Paris 8 — Haber verildiğine göre bir İngiliz tayyaresi su üstünde bir Alman tahtelbahiri görerek derhal bombalar atmıştır. İsabet vaki olduğun- dan tahtelbahir batmıştır. Almanya bitaraflara bir nota verdi Amsterdam 8 (AA.) — Almanyanın bitaraflara bir nota vererek Fran- $ız - İngiliz ablokasına karşı faal bir vaziyet almalarını istediği haber veri. diyor. Niewz Roterdamche Cürani gazetesinin Berlin muhabirine göre, bu nota, muhtelif hükümet merkezlerine tevdi edilmiş bulunmaktadır. Hollan- da salâhiyettar mahafili Lâhsye bü nevi hiçbir tebliğde bulunulmadığını beyan ediyorlar, Rumen Hariciye | Oslo toplantısında Nazırının beyanatı verilen kararlar EB. Gafenko © Türkiyenin sar- fettiği gayretleri takdir etti B. Gafenko Atina 5 (A.A) — (Reuter); bugün matbuata verdiği yeni bir mülâ- katin Bulgar isteklerine temas ederek de- miştir ki: wBulgaristania muslihane teşriki mesai ümidimizi hararetle teyitten hiç bir za- man hâli kalmadık. Bu hususta kendisine Alman - Leh ihtilâfından biraz evvel tek- Mflerde bulunduk ve henüz hiç bir cevap almamış olmakla beraber bu tekliflerin semere verdiğine anıyoruz. Nazır bundan sonra Bulgarislanın bita- yaf kalmasından dolayı derin memnuni- yetini bildirmiş ve Romanyanın takib ettiği bitaraflık siyasetinin obaklarından ber hangi birinden vazgeçeceği xânası- na gelemiyeceğini bilhasn okaydeyledix- ten sonra demiştir ki: «Buna binaen müteyakkız ve wenfaaf- lerimiz tehdit edildiği takdirde müdafaa- ya âmade bulunmaklığımız lâzımdır.» B. Gafenko, Türkiyeden bahsederek göj'- Te demiştir: «Rumen hükümeti Türkiyenin, Roman- yaya olan dostluğunu ve komşularile barış halinde kalmak ve harbin Balkan yarıma- dasına yayılmasına mâni olmak İçin sar- fettiği gayretleri tâmemeti takdir etmek- tedir» B. Gafenko nihayet Yunan Başvekili ta- tafından gösterin kiyasetten bahiseyle- Polonya Milletler Cemiyeti- ne mümessil gönderiyor Londra 8 (A.A.) — Press - Associn- tino, Polonya hükümetinin Milletler Cemiyetine mümessil göndereceğini baber vermektedir. B. Numan Menemencioğlu şerefine ziyafet verildi tel 8 (AA) — İngiltere hü- kümeti dün Carlton otelinde Numan Menemencioğlu şerefine bir öğle zi- yafeti vermiştir. Ziyuiete Maliye Nazırı John Sİ- mon riyaset ediyordu. Davetliler ara- sında donanma kumandanı Lord Chasterfield, Türkiye büyük elçisi ve diğer mühim şahıslar bulunuyordu. Fransız büyük elçisi geldi, akşam Ankaraya gitti Mezunen Parise gitmiş olan Fran- &ız büyük elçisi E. Massigii, dünkü i min yp mma irenile Ankaraya girme 3 devlet, Sovyetlerle Finlân- diya arasında yeni müzake- reler açılması i için çalışacak Kopenhag 8 MA) — İsveç, Nor- veç ve Danimarka Hariciye Nazırla- rının içtimat hakkmda Danimarka Hariciye Nezareti aşağıdaki tebliği neşretmiştir: Üç Hariciye Nazırı toplantıları es- nasında, Finlândiyanın Milletler ce. miyetine yaptığı müracaatın doğur. duğu meseleleri müzakere etmişler ve Sovyetler Birliği ile Finlândiya ara- sında yeni müzakereler açılması için ellerinden geleni yapmak bahsinde mutabık kalmışlardır. “ Nazırlar ayni zamanda Sovyet - Finlândiya anlaşmazlığınm umumi vaziyet üzerindeki tesirlerinin de mü- zakere etmişlerdir. Nihayet, Milletler cemiyetinin faaliyeti hakkındaki mü-|. teferrik meseleler de görüşülmüştür. Milletler Cemiyetinin tavassutu istenecek Kopenhag 8 (A A.) — Oslo konfe- Tansının içtimaı Sosyal Demokraten gazetesi tarafından şu şekilde tefsir edilmektedir: İskandivanya Hariciye Nazırları Milletler cemiyetinin Fin- Jândiya - Sovyetler Birliği ihtilâfın- da tavassut etmesine taraftardır. Norveç Hariciye Nazırı, bunun sade. ce bir temenni değil, Milletler cemi- yeti vasıtasile bu gayeye varmak için mümkün olan her şeyin yapılacağı hakkında bir valid olduğunu bildir. miştir. Bir EİN t tahtelbahiri biri * Alman vapuruna ateş etti Helsinki 8 (A.A) — Alman bandı. ralı Oliva vapuru Utoe limanmdan çıkarken bir Sövyet denizaltısının ta» arruzuna uğramıştır, 5 kânunueyvel saat 23,45 de Abonun cenubunda bir denizaltı gemisi vapura üç mermi atmış ve mermilerden biri ön tarafa isabet, etmiştir. Müteakiben Sovyet pip geminin akin Hetkik ura girmişler yi Milli Şef da memleket dahilinde Me çıkacaklar Ankara 8 (AA) — Reisicümhur İsmet İnönü'nün yakında memleket dahilinde seyahate çıkacakları haberi doğrudur, Ancak, bu seyahatin mu- A&yyen bir maksad için yapılacağı hakkındaki radyo ve ajans haberle rinin asılsız olduğunu Anadolu Ajansı bildirmeye mezundur. Vekillerin tedkikleri Dahiliye Vekili Çankirıda muhtelif direktifler vardi Çankırı $ (A.A, — Dahiliye Vekilimiz Falk Öztrak dün Kastamonudan şehrimize gelmiş memürin ve halk tarafından kar- şılanmıştır. Dahiliye Vekili burada mek- tepleri, Partiyi, ve hastaneyi #iyaret eyir- miş ve hükümet konağında daireler rüe- sasını ve muhtelif teşekküller mümessilie- rini kabul ederek kendilerile muhtelif 44- ppi Üzerinde görüşmüş, direktifler vermiş- b Dahiliye Vekili şerefine dün akşam Par- binasında bir ziyafet verilmiştir. Erzurum $ — Sıhhat ve İçtimai Mus- venet oVekili B. Hulusi Alataş Tercan hareketi arz mıntakasında tetkiklerde bü- Tanduktan sonra dün Erzuruma gelmiş ve vilâyet arkânı tarafından karşılanmıştır. Sihhiye Vekili bu günü de şehrimizde geçirecek, tetkiklerine devam edecek ve Terme meye gitmek üzere buradan ay- “fransız radyosunda türkçe neşriyat İstasyon dün açıldı, bu ak- şamdan itibaren haber neşriyatına başlanıyor Paris radyosu dün akşamdan iti- baren türkçe neşriyata başlamıştır. Neşriyat kısa dalga 31,35 metrede “Türkiye saati ile 8,30 da yapılmak- tadır. Dün akşam evvelâ Fransiz Da- hiliye Nazırı ve eski Ankara sefiri B. Alber Saro bir nutuk söylemiştir. B. Alber Saro Ankarada sefir bulun- duğu günlere ait tahassüslerinden, Türk - Fransız dostluğundan ve Tür- kiyenin sözüne sadakatinden bahset- miş, Türkiyeye ve Ankaradaki dost- Jarına sevgi ve saygılarını göndermiş. tir. Bundan sonra Paris sefirimiz B. Behiç Erkin bir nutuk söylemiş, çok eski 'Türk . Fransız dostluğundan bahisle bu neşriyata karar verilme- sinden dolayı Fransa hükümetine teşekkür etmiştir. Sefirimiz sözleri. ne: «Yaşasın Türkiye, Yaşasın Fran. sa, Yaşasın Türk - Fransız dostluğu.» diye nihayet vermiştir. Müteakiben 'Türk - Fransız milif marşları çalınmıştır. Haber neşriya- tına bu akşam saat 20,30 dan itiba- ren başlanacaktır. Karadenizde Bir Rumen vapuru meçhul bir sebepten dolayı battı Bükreş 8 (AA) — (Stelani) ajan. sından: Öğrenlidiğine göre Sandu adındaki ve 1500 ton hacmindeki Ro- manya vapuru henüz malüm olma- yan esbaptan dolayı Karadenizde batmıştır. Romanyanın ihracatı yasak ettiği doğru değil Dün İstanbulda Romanyanın bü- tün ihracatı yasak ettiğine dair bir şayia deveran etmiştir. Romanya ti. caret ataşeliği keyfiyeti (Bükreşten sormuş ve doğru olmadığını öğren- miştir. Ticaret anlaşmaları için Londrada yapılan müzakereler Londra 8 (AA) — İngütere, mümkün olduğu derecede fazla bitaraf mamleket- lerle töcaret anlâşmaları akletmek işin müzakerelerde bulunmaktadır. Bu husus ta bugün Londrada Türk, İzlanda, İsveç, Danimarka, Belçika ve Hollanda heyetie- rinin bulunmakta olduğu kaydediliyor, Bütün bu beyeilerie müsakereler ilerle- miştir. Fakat !ki sebep daolayısile tafendt verilmiyor. Birincisi düşmana malümet vermemek, diğeri de mütfefiklerle uyuş- mak isteyen memleketler üzerinde Alman- yanın mutad olan tazyiklerine mâni ol- maktır. Binaeneleyh malimatın olmaması müzakerelerin in terakki etmediğini dazam- yle eml kökü de mun eylemez. Dün altı vapur ve bir torpido battı Londra 8 (A.A.) — 1350 tonluk Cersey isimli İngiliz totpitosu bir Al man tahtelbahiri tarafından torpil- lenmiştir, İki subay ve sekiz nefer ölmüş ve 12 bahriyeli yaralanmıştır. Torpito limana avdet etmeğe müvaf. fak olmuştur. y Londra 8 (A.A.) Washington adındaki mayn tarama gemisi bir mayne çarparak batmıştır. İnfilâk o kadar şiddetli olmuştur ki, gemi uç- muş ve denize parçaları dökülmüştür. Londra 8 (A.A.) — 'Tajandden va- puru bir mayne çarparak batmıştır. Mürettebattan bir kısmı kurtarılmış- tır. Diğerleri de araştırılmaktadır. Londra 8 (A.A.) — Pamuk yüklü bulunan Chacellor adındaki ve 4.207 ton hacmindeki İngiliz vapuru bir müsademe neticesinde batmıştır, Norveç sahilleri yakınında harp gemileri Oslo 8 (A.A.) — Algerce açıkların- da hüviyetleri tesbit edilemiyen harp gemileri görülmüştür. Sahilden gö- rülmiyen bir hedefe ateş ediyorlardı, Dün büyük bir bombardıman tay- yaresinin Norveç sahillerinden üzek- ta uçuşlar yaptığı müşahede edilmiş- Parise hava akını Alman tayyarelerinin Paris mıntakasına uçmalarına meydan verilmedi Londra 8 — Bugün, iptida dokuz, sonra yedi Alman tayyaresi İngiliz sahillerine taarruz etmek istemişler dir. İngiliz avcı tayyareleri derhal faaliyete geçerek Alman tayyarelerile müsedemeye tutuşmuş ve hepsini tardetmişlerdir. | Londra 8 (A.A.) — Çok yüksekten geçen Alman tayyareleri, dün gece Fransanın şarkında keşif uçuşları yaptıktan sonra Paris mıntakasına doğru gitmek islemişlerse de mak- sadlarna muvaffak olamamışlardır. Garp cephesinde vaziyet Paris 8 (A.A) — 8/12/9359 akşam tebliği: Keşif kolları ve topçu tara- fından mevzii ii faaliyette oloi olmuştur. Çözülmez do: dostluk Yunan kralının Türk - Yunan münasebatı da kıymetli sözleri Atina 8 (AA) tina) ajansı tebliğ ediyor: 192 de Türk ve Yunan filoları arasında yapılan Helli muha- rebesinin yıldönümü münasebetile kral Jorj 326 deniz erbaşına madal- yalar vermiş ve söylediği nutukla bilhassa demiştir ki: «Bugünü iki bakımdan kutlüyo- ruz. Evvelâ kahraman bir düşmanâ karşı harp etmiş olan denizcilerimiz için bir şeref günüdür. Ve sonra çün- kü o zamandanberi eski düşmanı- mızla el ele vererek sıkı ve çözülmez bir dostluk ve ittifakla bağlandık» Bütün gazeteler, bu merasimi mev- zuubahsederek, kralın sözlerinin ma- nasını tebarüz ettirmekte ve bugün- kü Türkiyenin ayni müşterek sulh ve kamşularile işbirliği emelleri obesle- diklerini ve ayni yolda yürüdüklerini yazmaktadır, Eski Polonya cümhurreisi Romanya, İsviçreye gitme- sine müsaade ediyor Bükreş 8 — Romanya hükümeti, Romanyaya İltica etmiş olan eski Po- Jonya Reisleümhuru profesör Mosciki- nin İsviçreye gitmesi için izin vermiş- | İ tir. B. Mosciki 72 yaşındadır ve sıhki vaziyeti fenadır. Doktorlar kendisinin yüksek ve dağlık yerde yaşamasına lüzum göstermişlerdir, Profesör Mos- ciki evvelce İsviçrede iken daima dağ- fre çikacda |: meselesi hakkındaki tir. Bu tayyarenin harekâtı Norcç tayyareleri tarafından tarassut edil- miştir. ! Londra 8 (A.A.) — İngiliz bandı. ralı, 1055 tonluk Marel vapuru, şark sahili açığında bir mayne çarparak dört dakika zarfında batmıştır, 17-18 kişilik tayfadan yalnız ikisi kurtarı- Jabilmiştir. Bunların ikisi de yaralı- dır, Londra 8 (A.A) — İngiliz bandı- ralı 8795 tonluk Navarota yük vapu- ra Atlas denizinde torplilenmiştir. Tayfadan 43 kişi kayıptır. Kurtarn- lan 35 kişi İngilterenin cenup sahi- dinde bir limana, dokuz kişi de diğer bir limana çıkarılmıştır. Oslo 8 (A.A) — İngiliz bandıralı 4460 tonluk Thomas Walter vapuru, Norveçin şimalinde Wersifort yakı- nında infilâk neticesinde batmıştır. 'Tayfadan 16 kişi ölmüş ve 26 sı kur- tarılmıştır. Lonâra 8 (A.A.) — İngiliz tayyare- lerinin ziyaa ald 13 üncü liste neş- redilmiştir. Bu listeden anlaşıldığına göre 46 İngiliz tayyaresi daha telef olmuştur, 2 tayyareci de kayıptır. Bu iki tayyarecinin esir edilmiş oldukları tahmin edilmektedir. Abloka kararı Amerika Hariciye Nazırı Amerikanın vaziyetini anlattı Yaşington 8 (AA) — (Reuter) bildiriyor: B. Hull gazeteciler toplan- tısında beyanatta bulunarak Ameri- kanın Alman ihracatı üzerine İngtl- tere tarafından konulan ambargo vaziyetini bir mesajla İngiliz hükümetine bildire- ceğini söylemiştir. Verilen malümata göre, Amerika ablokaya dahil olan beynelmilel ka- nuna dayanan hukukunu mahfuz tutmaktadır, Bununla beraber İngi- liz büyük elçisine tebliğ edilmiş olan bu ihtirazi kayıt bir protesto mahi- yetinde değildir. Ve aşağıdaki iki esa- sa dayanmaktadır: 1 — Bitaraflara ve muhariplere ait eşyanın müsaderesi hakkındaki bey- nelmilel kanunda münderlic prensip, 2 — Amerikanın bâzı Alman eşya- sına hakikaten ihtiyacı olduğu hak- kındaki debi, Uruguay Milletler Gemiyetinden çekiliyor Finlândiya hakkında sempati takriri kabul edildi Montevideo 8 (AA) — Uruguay Ayan meclisi, geceleyin bir içtima ak- dederek Milletler cemiyetinden çekil- meğe karar vermiş ve müteakiben Finlândiya hakkında bir sempati takriri kabul etmiştir. Dünkü Meclis müzakeratı Ankara 8 (A.A.) — B. M. Meclisi bugün Refet Canıtez'in başkanlığın- da toplanarak sanayide kullanlan iptidai maddelerle makine âlât ve edevatı ve bunların yedek parçaları- nın gümrük resimleri hakkındaki Ve. killer Heyeti kararlarının tasdikine ald kanunun birinci müzakeresi ya- pılmıştır. Meclis pazartesi günü top- lanâcaktır. Deutshland bir Alman limanına vasıl olmuş Kopenhag 8 (A.A.) — National Ti- dende gazetesinin Berlinden aldığı bir habere nazaran Deutschland cep kru- vazörü, bir Alman limanına vasıl o)- muştur. Fransız rabiyetine giren ecnebiler Paris $ (A.A.) — Adliye Nazırı B. Bonnet, âyan meclisinde beyanatta bulunarak geçen sene 40,000 ecnebinin Fransız tabiiyeline kabul edilmiş ol- duğunu söylemiştir. Tedkik edilecek 100,000 tahiyet talebi daha vardır,