11 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

11 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 Finler her tarafta mukavemet ediyorlar (Baştarafı 1 inci sahifede) Kareli berzahında Sovyet XKıtaatı Finlândiyalların esas müdafaa hat- tını Tarpaleenjoki nehri muntakasın- da yardıktan sonra muharebe ederek Keksolm istikametinde ilerlemektedir. Fin tebliği Helsinki 10 (A. A.) — Finlândiya umumi karargâhının. tebliği: Düşman Kareli berzahında Taipo- Ja nehri civarında taarruzlarına de- vam etmiş ise de bütün taarruzları püskürtülmüştür. , Deniz faaliyeti fevkalâde olmuştur. Düşman tayyareleri Bâskola ve Lartisla köylerile Valani 've Mantst adalarını bambardıman etmiştir. Ha sar azdır. Buistame köyünde sivilleri mitralyöz ateşine tutmuştur. Finlândiya tayyareleri keşif hare- ketlerinde bulunmuş ve düşman kamplarını bombardıman etmiştir. Hava dafi balaryalarımız üç Sovyet tayyaresini düşürmüştür. Rusya kati bir darbeye hazırlanıyor Londra 10 (A.A.) — Finlândiya - Sovyetler muhasamatı hakkında muh- telif kaynaklardan gelen malümata göre, Kızılordu kıtalarının Finlândi- yada hâlen olduğu yerde sayması, hem Sovyet ordusunun prestijini azale- makta hem de hava şeraitinin gittik. çe fenalaşması sebebile vaziyeti güç- leştirmektedir. Bu iki sebep dolayısi- le, Moskova, hakiki kış tamamile gel- meden eyvel Finlândiya mukavemeti- ni kırmağa karar vermiş gibidir. Önü- müzdeki hafta içinde, Kareli berza- hında ve şimalde kati muharebelerin vukua gelmesi beklenmektedir. Kareli berzahında, Kızılordu ve Fin- Yândiya ordusu o tarzda hatları işgal etmiş bulunuyorlar ki bunların ilk büyük Finlândiya meydan muharebe- sine hazırlandıkları söylenebilir, Sov- yet kıtaları göllerle dolu berzah mın- takasına yaklaşmıştır. Berzahın bu mintakasında karadan ziyade su var- dır. Ve Finlândiyalılar, işte bu minta- kada, esaslı istihkâmlarının butundu- ğu yerlerde, düşmanı beklemektedir. Şimdiki halde, büyük kütleler ha- inde ve birbirini müteakip hamleler- le ilerliyen Sovyetlerle, ayaklarında kızaklar, ellerinde otomatik silâhlar bir taraftan bir tarafa koşan ve Rus- Tarı beklemedikleri anlarda hırpalıyan çok seyyal ve çevik küçük Pinlândiya kıtaları arasında münferit çarpışma lar vukua gelmektedir. Karelide istihkâm hattı takviye edildi Helsinki 10 (A.A) — Finlândiya yüksek kumanda heyeti, Rusların Mannerhelm hattını arkadan vurmak için Ladoga gölü şimalindeki mınta- kadan yaptıkları teşebbüsün akamete uğradığım bildirmektedir, Diğer ta- raftan Karelideki Finlândiya ordusu» nun Mannerheim hattındaki bütün mevzilerini 32 kilometre derinliğinde e etmiş olduğu istihbar edil mişti Finlândiyalların Kuchmanieme mıntakasında Finlândiyanın merke- ginden başlamak suretile yaptıkları kısmi bir taarruz hududa Kadar zayi edilmiş olan araziyi istirdad etmele- rine medar olmuştur. Petsamo cephesinde harp mıntaka. 81, Salmijervi,ye doğru yerini değiş- tirmiştir. Petsamoya yeniden Sov- | yet kıtaatı çıkarılmıştır. Diğer bir takım Sovyet kıtaatı da bu şehrin c6- nubuna doğru ilerlemektedir. Petsamo cephesinde Londra 10 — Norveç hududundan gelen haberlere göre, bugün saat 11 de Sovyet tayyareleri Petsamoyu bom bardıman etmiştir. Büyük infilAk ses- leri duyulmuştur. Bu cephede nikel madenleri civarında harp oluyor, Finlândiya milletlerden füli yardım bekliyor Helsinki 10 (A.A) — Umumi heyet halinde toplanan Finlândiya parlâ- mentosu bütün dünyaya hitaben bir beyanname neşretmiştir, Beyannamede ezcümle deniliyor ki: «Bize büyük sempatisini göstermiş bulunan medeni dünyanın adedçe faik bir düşmana karşı mücadelemiz. de bizi yalnız bırakmıyacağını zanns- diyoruz. Garp medeniyetinin ön karakolu olmak itibarile vaziyetimiz bütün me- deni milletlerden fi)i bir yardım bek- İemekliğimize hak kazandırmaktadır Finlândiya milleti bütün bu milletle- re müracaatte bulunmaktadır.» Finlândiya parlâmentosu- nun toplantıları Helsinli 10 (AA) — Pinlândiya hükümeti parlâmentosu, her gün iç- tima mahallerini değiştirmek üzere Helsinkide toplanmaktadır. Amerika Finlândiyaya krediyi kesmiyecek Vaşington 10 (A.A.) — PFinlândi. yaya Amerikan kredilerini kesmemek ve bu hususta açık kapı bırakmak arzusile B. Roosevelt Finlândiyaya ve Sovyetler Birliğine karşı bitaraf- ık kanununu tatbik etmiyecektir. Böoyaz Saray mahafilinin bu hu- | Susta İleri sürdüğü düşünüş tara şudur: Finlândiya ile Sovyetler Bir. liği arasındaki muhasamalta harp Dün edilmiş değildir. Bu vaziyet, ay- nen Jâpon - Çin meselesine benze- mektedir. Japon - Çin meselesinde de bitaraflık kanunu ileri sürülmemiştir. Letonya ablokadan zarar görüyor Riga 10 (A A.) — Gazeteler, Sovyet» lerin Finlândiya sahillerine tatbik et- mekte oldukları ablokanın Letoriya- nın menfaatlerini ciddi surette ihlâl etmekle olduğunu yazmaktadır. Le- toniyanın Finlândiya limanları ile olan deniz ticareti fevkalâde inkişaf etmişti. Tallin 10 (A.A.) — Estonya ile Fin- Jândiya arasındaki deniz münakalâta gibi hava münakalAtı ve telefon mu- haberatı da inkıtaa uğramıştır. Sovyetler, Almanyanın “yeni bir teşebbüsünü tardettiler Roma 10 — Telegrafo gazetesinin yazdığına göre Almanyanın Moskova sefiri, Sovyet Rusyanın Finlândiya Me müzakereye girişmesi için hususi mahiyette bir teşebbüste bulunmuş- tur, Fakat Molotof bu teşebbüsü kati surette reddetmiştir. Moskova 10 — Pravda gazetesi Al- manya ve İtalyanın Finlândiyaya si- lâh verdiklerini, mütalân beyan et- meden yazıyor, Almanya ablokaya muhalefet etmiyecek Berne 10 (A.A) — Basler Nachrich- ten gazetesinin Berlin muhabiri yazı- yor: Alman siyasi mahfilleri, Finlândi- yanın Sovyetler tarafından ablokası beynelmilel bakımdan çok muğlâk bir vaziyet tevlid edecek mahiyette olmakla braber, Almanyanın buna muhalefet etmiyeceğini bildirmekte- dirler. Şu aralık Almanyaya talebe göndermek olur mu! (Buştarafı I not sahifede) lisanımı, âdetlerini bilen bir müney- ver heyeti umumiyesi istiyoruz. Nok» tai nazarımızın bu olduğunu evvelce yazmıştık. Diğer cihetten, - klâsik mânadaki - Alman ilminin, tekniği- nin yabana atılacak şey olduğunu söyliyecek bir taassubumuz yoktur. Fakat bugünün Almanyası ötedenbe- ri bildiğimiz diyar değildir. «Yeni> bir Almanyadır. Şimdi, şu aralık, bilhassa bize kâr # nazi suiniyetlerinin ora malbua- tında bütün kerihliğile sınttığı şu devir, oluk oluk gençlerimizin san dıklarile, sepetlerile, heybelerile, ton balarile bir ilim haccına gidermiş gi- bi, yola düzelmesi sırası değildir. He» le fenâ muameleye uğramalarından; bunun neticesi olarak - meselelerin çıkmasından da hazer etmeliyiz, sİlim için yer mi yok?» diyerek midenin tok, kafanın dinç, ilmin gay- rı ersalz olduğu başka memleketleri seçmek İçin her türlü sebepler mev- cuddur. AKŞAM Suudi ordulari nlıği Cidde 10 (A.A.) — Kral İbnissımd Oğlunu Suudi orduları başkumandan- lığına tayin etmiştir, Milletler Gemiyeti bugün toplanıyor (Baştarafı 1 inct sahifede) 1 numaralı düşman Paris 10 — Bütün gazeteler Millet- ler Cemiyetinin toplantısile meşgul oluyorlar. Petit Parislen gazetesinin siyasi muharriri Cenevreden gazete- sine şu malümatı vermiştir: «Milletler Cemiyeti sarayının kul- varlarında büyük faaliyet vardır. Bu- rada bitarafları bir sulh teşebbüsüne sevketmek için çalışıldığı görülüyor. İşaa edilen bir habere göre Almanya Garp devletlerine yeni tekliflerde bu- lunmuştur. Bu tekliflerin esasını Soy. yetlere karşı müşterek bir harp açıl- ması teşkili ediyormuş. Bu, yeni bir fikir değildir. Bazı kimseler bugün Stalini birinci düşman olarak göster. mek ve bu suretle Almanya üzerinden nazarı dikkatli çekmek istiyorlar, Haj- buki müttefikler için 1 numaralı düş- man Almanyadır, Almanya Sovyetler- le ittifaktan umduğu neticeyi elde edememiştir. Şimdi içinde bulunduğu müşkül vaziyetten, gerilemek suretlie kurtulmak istiyor, Fransa ve İngiltere bu yeni sulh taarruzuna aldanmıyacaklardır, Fa- kat bu teklifin bazı bitaraf devletlerin hoşuna gideceği şüphesizdir. Milletler Cemiyetinin bu toplantısı bitaraflara, kurulmak istenilen tuzak hakkında bir fikir verirse büyük bir hizmet ifa etmiş olacaktır.» Bugün evvelâ hususi toplantı yapılacak Cenevre 10 (A.A.) — Milleler Ce- | miyeti konseyinin Firilândiyanın yap- muş olduğu müracaalı pazartesi günü âsambleye sevketmek üzere dün itli- baz eylediği kararda diplomatik vo- ziyette hiç bir inkişaf görülmemiştir. İyi malümat alan mabafil, Cemi- yetin bu defaki içtima devresinin per- | şembe günü nihayete ereceğini, çün- | kü müzakerelere yalnız bir kaç Avru- | pa devletinin iştirak etmiş olduğunu beyan etmektedir. AÂzanın ekserisi, bilhassa Arjantinin Sovyet Rusyanın Cemiyetlen çıkart maması takdirinde Cemiyeti terkeğs- ceği suretinde ittihaz etmiş olduğu karar meselesini müzakere etmek üze- re bugün hususi surette toplanacak- lardır. Rusların Cemiyetten çıka- rılması talebi ekseriyet kazanacak mı ? Cenevre 10 A.A.) — Bugünkü gün siyasi müzakerelerle geçmiştir. Fran- $ız heyeti Yunanistan, Yugoslavya ve Çin mümessillerile ve İsveç mümessili ! de Finlândiya heyeti azasile görüş. | müştür. İ Son saatlerin en mühim hadisesi Arjantinin 9 kânunuevvel tarihli nota. Sını bir karar sureti şeklinden assam- bleye tevdi etmeğe karar vermiş ol- masıdır. Bu karar suretinin kabulü Rusyanın Milletler Cemiyetinden ih- racına müncer olacaktır. Mezkür karar suretinin konseyde ittitalı ve assamblede de büyük bir ekseriyeti temin etmesi kuvvetle muh. temeldir. Amerikanın Rusya ile müna- sebetlerinin kesilmesi isteniyor Washington 10 (A.A.) — Cümhuri. yetçilerin gelecek Relsicümhur inti. habına namzet göstermiş oldukları Vanderberg, Hariciye Nazırı Hulle bir mektup göndererek Birleşik Amerika, devletlerinin Rusya Ile münasebetle. rini kesmelerini istemiştir. Vanderberg, bütün Amerika hü. kümetlerinin son hareketinden İsti. İade edilerek Amerikalılar tesanüdü. nün teminine çalışılması lüzumunu, çünkü cenubi Amerika hükümetleri, nin Rusyanın Milletler Cemiyetinden çıkarılmasını istemiş olduklarını yaş- maktadır, Rusyaya karşi enerjik dav. ranmak cereyanı kuvvetleniyor Paris 10 (A.A.) — (Havas): Millet ler Cemiyetinden gelen haberlerin diplomatik mahfillerde hasıl ettiği intiba, Sovyet taarruzuna karşı ener jik bir hatta harket ittihazı lehindeki c'royanın gittikçe kuvretlenmektâ ok duğu merkezindedir, Genubi Atlantikta Müsellâh Alman ticaret ge- milerine karşı tedbir alınıyor Yondra 10 (A.A.) — Şimdiye kadar yalnız cenubi Afrika sahillerini ta- rassud ötmeğe memur olan cenubi Afrika merkez kuvvetlerine faaliyet sahalarını tevsi ederek Atlas Okyanu- sunun cenub kısmını da tarassud et- meleri emri verilmiştir, Sebebi de bu havalide müsellâh Alman ticaret ge- milerinin bulunmasıdır, Bir Macar askeri heyeti Romada Roma 10 (A.A.) — Gazeteler, bir Macar askeri heyetinin Romaya gel- miş olduğunu haber vermektedir. Roma 10 (A.A.) — Popolodi Roma gazetesi, Româya gelmiş olan askeri Macar heyelinin hava işleri mütehas- sıslarından mürekkep olduğunu yaz- maktadır. iş irk a iii 23 o İsveçin hazırlığı Orduya başkumandan tayin edildi Stokholm 10 — İsveç Büyük Erkâ- hıharbiye relsi general Tumel İsveç ordusu başkumandanlığına tayin edilmiştir. İsveç kanunuesasisi muci- dince başkumandan ancak memleke- ti tehilkeye düşürecek fevkalâde var kayi zuburunda tayin edilebilir, Stokholm 10 (ALA.) — İsveç ordu- ları Başkumandanı general Thoernel orduya hitaben aşağıdaki emriyeymi- yi neşretmiştir: «Bugünkü şartlar içinde, vatan hür- Tiyetinin ve kendi kararında kendisi- nin hâkim olması hakkının müdafaa Si vazifesi önünde diğer bütün düşün. celer silinmiştir. Memleketin emni- yeti vazifeye sadakatimize ve azmi- mizin kuvvetine dayanmaktadır.» T.iŞ BANKASI 1940 küçük cari hesaplar İKRAMİYE PLÂNI Keşideler: 1 Şubat, 1 Mayıs, 1 Ağustos, 1 İkinciteşrin tarihlerinde yapılacaktır. Kumbarah va kumbarasız hesaplarında en az elli lirası bulunanlar kuraya dahi edileceklerdir. 1940 IKRAMAYEL ERİ 1 Adet 2000 liralık 3 1000 6 500 12 250 40 100 75 50 25 Türkiye İş Bankasına para yatırmakla yalnız para biriktirmiş olmaz, ayni zamanda taliinizi de denemiş olursunuz, Şartnama, yazılı 3 kalem malzeme hiza'arında gösterilen usullerle salın alınacaktır. — Muhammen bed.lleri, muvakkat teminatları, eksiltme saatleri hizalarında österlimiştir. > NI — Pazarlık 22/X11/985 cuma günü Kabataşta Lovazım vo Mübayaa$ şubesindeki sı Komisyonunda yaş — Şartname ve nümunelert her gün sözü geçen Şubeden parasız alınabilir. vE İsteklilerin pazarlık için tayin edilen gün ve saatte © 75 güvenme parasiyiş birlikte meskür komisyona gelmeleri «10100» * 1 — Şartnamesi mucibince 1 adet elektrik motörü ve teferrünli açık eksilime usulile satın alınacaktır. NN — Muhammen bedeli 405 muvakkat teminatı 2287 liradır, Ir — Eksilime 15/X11/959 cumu günü saat 14 de Kabataşda levazım ve mübaytaf şubesinde yapılacaktır. IV — Şartname her gün sözü geçen gubeden parasız alınabilir. v7 İstekillerin tayin gdilen gün ve saatte W 7,5 güvenme paralarile birlikte mezkür (10180)